Frågor om NAS, ZFS och ECC

Permalänk
Medlem

Frågor om NAS, ZFS och ECC

Jag ska bygga en NAS med antingen FreeNAS eller NAS4Free (har inte bestämt mig än, hjälp mig gärna).

1. Som jag förstått det är det ZFS som gäller, men varför? varför kan man bara inte köra NTFS som på "normala datorer"?
Jag har inte tänkt använda RAID eller liknande.

2. Vad är zpool? Tyvärr har inte google varit särskilt hjälpsam på detta område, så jag vänder mig till er.
EDIT: som jag förstått det nu sär det flera diskar som blir en stor disk. Kan man ha 2*2TB + 2*3TB i en enda stor pool?

3. ECC är tydligen väldigt viktigt när man kör ZFS om jag fattat det rätt. Räcker det med att ha ECC RAM-minnen, eller måste man även ha ECC-moderkort och ECC-processor?

4. (minifråga) Jag har redan 4 hårddiskar som jag ska använda i min NAS, men dessa är fulla med data. kommer jag behöva formatera mina diskar när jag stoppar in dom i NASen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag ska bygga en NAS med antingen FreeNAS eller NAS4Free (har inte bestämt mig än, hjälp mig gärna).

1. Som jag förstått det är det ZFS som gäller, men varför? varför kan man bara inte köra NTFS som på "normala datorer"?
Jag har inte tänkt använda RAID eller liknande.

https://blogs.oracle.com/orasysat/entry/so_what_makes_zfs_so

Skrivet av morxy49:

2. Vad är zpool? Tyvärr har inte google varit särskilt hjälpsam på detta område, så jag vänder mig till er.

Beror på vad du menar, det är väl dels en förkortning av ZFS storage pool men det är även namnet på ett verktyg för att hantera just ZFS storage pools.

Skrivet av morxy49:

3. ECC är tydligen väldigt viktigt när man kör ZFS om jag fattat det rätt. Räcker det med att ha ECC RAM-minnen, eller måste man även ha ECC-moderkort och ECC-processor?

Det är väl viktigt oavsett vad du använder, i så fall.

Du behöver ECC-minnen samt en minneskontroller som stöder ECC.

Skrivet av morxy49:

4. (minifråga) Jag har redan 4 hårddiskar som jag ska använda i min NAS, men dessa är fulla med data. kommer jag behöva formatera mina diskar när jag stoppar in dom i NASen?

Ja.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://blogs.oracle.com/orasysat/entry/so_what_makes_zfs_so

Beror på vad du menar, det är väl dels en förkortning av ZFS storage pool men det är även namnet på ett verktyg för att hantera just ZFS storage pools.

Det är väl viktigt oavsett vad du använder, i så fall.

Du behöver ECC-minnen samt en minneskontroller som stöder ECC.

Ja.

tack för svar! läs gärna min uppdatering på fråga 2.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

För hemmabruk är det är onödigt med ECC om du inte hanterar extremt viktig information som inte går att återskapa. Första steget i så fall vore att skaffa redundanta diskar, sen göra regelbundna backuper, skaffa ett bra åskskydd och därefter att säkra upp med ECC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

För hemmabruk är det är onödigt med ECC om du inte hanterar extremt viktig information som inte går att återskapa. Första steget i så fall vore att skaffa redundanta diskar, sen göra regelbundna backuper, skaffa ett bra åskskydd och därefter att säkra upp med ECC.

Okej, jag har nu tänkt lite mer på detta och kom på en sak som jag inte förstår hur jag inte kunde komma på förut.
Det känns väldigt dumt att köra ZFS utan EEC RAM, men jag måste väl inte köra ZFS!?

Hur kan jag inte tänkt på detta tidigare? (*facepalm*)
Jag klarar mig väl gott och väl med NTFS - det har jag gjort i 10 år på min stationära dator.
(för man kan väl ha NTFS på FreeNAS / NAS4Free?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är lite extra viktigt med ECC om man kör ZFS eftersom ZFS gärna använder ledigt minne att lagra filer i. ZFS har bra koll på dina filer men om minnet ljuger kan ZFS inte göra något.

Man märker bitröta på foton, musik och filmer efter några år och ett antal gånger av flyttad data. Upp till var och en om det spelar någon roll.

Men du har helt rätt i vikten av övriga skydd också. Speciellt backup brukar folk slarva med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Okej, jag har nu tänkt lite mer på detta och kom på en sak som jag inte förstår hur jag inte kunde komma på förut.
Det känns väldigt dumt att köra ZFS utan EEC RAM, men jag måste väl inte köra ZFS!?

Hur kan jag inte tänkt på detta tidigare? (*facepalm*)
Jag klarar mig väl gott och väl med NTFS - det har jag gjort i 10 år på min stationära dator.
(för man kan väl ha NTFS på FreeNAS / NAS4Free?)

Jag tror NTFS är read-only i FreeNAS, om de inte har fixat det nyligen. Varför vill du inte köra ZFS?

edit: om du klarat dig i 10 år med NTFS på din stationära dator kanske du inte ens behöver en NAS?
eller fixa en windows server burk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag tror NTFS är read-only i FreeNAS, om de inte har fixat det nyligen. Varför vill du inte köra ZFS?

edit: om du klarat dig i 10 år med NTFS på din stationära dator kanske du inte ens behöver en NAS?
eller fixa en windows server burk?

därför att det blir myyyycket dyrare med ZFS och att det inte går att få den formfaktor jag vill ha.
Först och främst måste jag ha RAM med ECC, och då måste även moderkort och CPU ha ECC.
Något moderkort i mini-ITX, 6x SATA och ECC existerar inte inom min prisnivå, så då får jag gå över till micro-ATX, och då blev helt plötsligt chassit skitstort och fult.

Helt enkelt så strider det emot i princip alla mina krav (vilket är snyggt och billigt), så om någon kan berätta hur jag ska göra för att skippa ZFS och ECC så är jag dig evigt tacksam!

EDIT: nej, egentligen så behöver jag inte en NAS, det måste jag hålla med om. men jag har länge velat ha en och det skulle vara förbannat roligt att bygga en ny dator och pilla lite på nåt nytt
dessutom ska jag nog bygga en HTPC så småningom, och då kan det va skönt med en NAS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asrock C2550D4I, stöd för upp till 64GB ECC, integrerad propp, 12(!) SATA portar.
http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=C2550D4I
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2387305

Svårslaget?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Asrock C2550D4I, stöd för upp till 64GB ECC, integrerad propp, 12(!) SATA portar.
http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=C2550D4I
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2387305

Svårslaget?

haha, bara det där moderkortet går nästan över min budget för mobo+cpu+ram!

EDIT: oops, såg inte att det var integrerad CPU. hur bra är CPUn för en NAS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vad ska du göra med NASen? Bara dela filer eller? Då klarar man sig med vad som helst.
Annars finns det här mobot, om man vill ha en fet CPU i: http://www.inet.se/produkt/1903003/mk-asrock-e3c226d2i-mitx-6...
Eller en schysst barebone, lägg bara till minne och diskar: http://www.dustinhome.se/product/5010748118/hp-proliant-micro...

Sen får du ju tänka på att FreeNAS är gratis medan en Windowslicens kostar nån tusenlapp. Bättre att välja open source mjukvara än att snåla på hårdvaran imo...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Vad ska du göra med NASen? Bara dela filer eller? Då klarar man sig med vad som helst.
Annars finns det här mobot, om man vill ha en fet CPU i: http://www.inet.se/produkt/1903003/mk-asrock-e3c226d2i-mitx-6...
Eller en schysst barebone, lägg bara till minne och diskar: http://www.dustinhome.se/product/5010748118/hp-proliant-micro...

Jag ska dela ut film (HD), musik mm. till min dator & kommande HTPC och så ska jag installera owncloud samt plex på NASen också som kommer vara igång 24/7.

Som sagt så går jag på en tajt budget, jag vill inte att mobo+cpu+ram ska gå på mer än ~2000kr, men lite extra kan jag lägga till om det verkligen behövs.

Skrivet av usilusken:

Sen får du ju tänka på att FreeNAS är gratis medan en Windowslicens kostar nån tusenlapp. Bättre att välja open source mjukvara än att snåla på hårdvaran imo...

Vad menade du där? tror det blev lite konstigt formulerat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Processorn orkar med mer än dina diskar och kommer fylla ett eller två gigabitsnören utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Processorn orkar med mer än dina diskar och kommer fylla ett eller två gigabitsnören utan problem.

hehe, ok. något sånt vrålåk behöver inte jag, även om för mycket är bättre än för lite.
finns det något billigare alternativ - frågar jag dig eftersom du lyckades hitta nånting som inte jag lyckades alldeles nyss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hehe, ok. något sånt vrålåk behöver inte jag, även om för mycket är bättre än för lite.
finns det något billigare alternativ - frågar jag dig eftersom du lyckades hitta nånting som inte jag lyckades alldeles nyss.

Helt ärligt, jag vet inte vad du förväntar dig att hitta. 2300kr för det kortet är enligt mig ett kap.
Tror du får skruva ner förväntningarna och leta nått begagnat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Helt ärligt, jag vet inte vad du förväntar dig att hitta. 2300kr för det kortet är enligt mig ett kap.
Tror du får skruva ner förväntningarna och leta nått begagnat.

jo, visst kan det vara bra prestanda för pengarna, det säger jag inte emot om.
men jag behöver inte så mycket prestanda, så det känns som jag kan komma billigare undan.

återigen väcker jag liv på frågan, måste jag verkligen köra ZFS - för det är ju det som ställer till med alla problem just nu.
om det finns något annat filsystem som inte "kräver" ECC så kan säkert det duga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ZFS är ju ett jättebra filsystem, inget snack om saken. Många klarar sig säkert alldeles utmärkt med Linux MDADM, någon form av FlexRAID/Drive Pool historia under Windows. Beror på budget, krav och vad man känner sig bekväm med.

Personligen kör jag ESXi, hårdvaruraid med ett LUN RDM-mappat till en Linux filserver. För att det passar mina behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

ZFS är ju ett jättebra filsystem, inget snack om saken. Många klarar sig säkert alldeles utmärkt med Linux MDADM, någon form av FlexRAID/Drive Pool historia under Windows. Beror på budget, krav och vad man känner sig bekväm med.

Personligen kör jag ESXi, hårdvaruraid med ett LUN RDM-mappat till en Linux filserver. För att det passar mina behov.

Du får ursäkta mig, men jag förstod verkligen ingenting av det där.
NAS-världen är helt ny för mig. Jag har suttit 6h bara idag och läst på forum om allt möjligt.

Om du kan förklara lite kort bara vad det innebär och om det rekommenderas till mig är jag enormt tacksam

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Som sagt. ECC är helt onödigt för dina behov. Köp ett billigt mini-ITX-moderkort (t.ex. MSI FM2-A75IA-E53 för 817 på Inet) och en billig processor (t.ex. AMD A4 4000 3.2 Ghz FM2 för 371 på Inet) och 8 Gb RAM (t.ex. Adata 659 kr på Inet) så kommer du under 2000 kr och får en mycket bra NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Som sagt. ECC är helt onödigt för dina behov. Köp ett billigt mini-ITX-moderkort (t.ex. MSI FM2-A75IA-E53 för 817 på Inet) och en billig processor (t.ex. AMD A4 4000 3.2 Ghz FM2 för 371 på Inet) och 8 Gb RAM (t.ex. Adata 659 kr på Inet) så kommer du under 2000 kr och får en mycket bra NAS.

Men är verkligen ECC så onödigt när man kör med ZFS? som jag förstått det är just det filsystemet extra sårbart utan jämfört med tex NTFS.
eller pratar du inte om ZFS nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Men är verkligen ECC så onödigt när man kör med ZFS? som jag förstått det är just det filsystemet extra sårbart utan jämfört med tex NTFS.

Det är inte onödigt om man behöver det. Men ZFS är bättre än NTFS oavsett om du har ECC eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Om du inte skall använda NASen till företag där det är viktigt att datan inte blir korrupt så behöver du inte EEC, jag skulle säga så här: Om du inte VET att du behöver EEC så behöver du det inte.

Överlag, ZFS>NTFS, ZFS skalar bra mer med RAM än något annat. Dock om du nu skall köra Plex så kanske du skall läsa lite om hur plex fungerar med HW acceleration samt om du skall titta på något som inte stödjer det(10bit).

Om du endast skall använda NASen för att dela filer räcker i princip vad som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Om du inte skall använda NASen till företag där det är viktigt att datan inte blir korrupt så behöver du inte EEC, jag skulle säga så här: Om du inte VET att du behöver EEC så behöver du det inte.

Överlag, ZFS>NTFS, ZFS skalar bra mer med RAM än något annat. Dock om du nu skall köra Plex så kanske du skall läsa lite om hur plex fungerar med HW acceleration samt om du skall titta på något som inte stödjer det(10bit).

Om du endast skall använda NASen för att dela filer räcker i princip vad som.

Ok, jag kanske inte måste ha ECC ändå då
Men hur stora fel snackar vi om om jag kör ZFC utan ECC?
Kommer det bli en pixel med fel färg på en frame av en hel film utav 100 filmer, eller snackar vi om att hälften av alla filmer kommer bli ospelbara för de är så korrupta?

På tal om plex så är det inte ens säkert att jag ska köra det, så det behöver vi inte fokusera på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Kommer det bli en pixel med fel färg på en frame av en hel film utav 100 filmer, eller snackar vi om att hälften av alla filmer kommer bli ospelbara för de är så korrupta?

På tal om plex så är det inte ens säkert att jag ska köra det, så det behöver vi inte fokusera på.

Om alternativet är NTFS + icke-ECC så tror jag knappast att du har mer att oroa dig för...

Hur ofta blir dina filmer ospelbara i nuläget?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om alternativet är NTFS + icke-ECC så tror jag knappast att du har mer att oroa dig för...

Hur ofta blir dina filmer ospelbara i nuläget?

Nej jag menar om jag kör ZFS utan ECC, hur illa blir det då?
Nej än sålänge har jag aldrig stött på korrupta filer med NTFS - vad jag vet i alla fall.
Men ZFS ska ju vara mer sårbart eftersom det lagrar mycket mer i RAM?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Att inte använda ECC när du behöver det är dumt så om du använder NASen för att spara saker som absolut inte kan ändras, skall du använda det(Hur liten risken än är är det inte värt skillnaden). Om du endast använder den för att antingen tysta ner ditt system och inte spara viktiga filer utan endast vardagliga oviktiga saker så behövs ej ECC.

ZFS är inte mer sårbart för bitflips än vad något annat filsystem är(Kan vara fel, men inte med mycket), har du känt ett behov av ECC i din burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Att inte använda ECC när du behöver det är dumt så om du använder NASen för att spara saker som absolut inte kan ändras, skall du använda det(Hur liten risken än är är det inte värt skillnaden). Om du endast använder den för att antingen tysta ner ditt system och inte spara viktiga filer utan endast vardagliga oviktiga saker så behövs ej ECC.

ZFS är inte mer sårbart för bitflips än vad något annat filsystem är(Kan vara fel, men inte med mycket), har du känt ett behov av ECC i din burk?

Mestadels kommer jag bara ha den till medialagring. Film, spel, musik, bilder mm.
Men jag kommer ju även ha owncloud, och där kommer jag lagra alla mina skolarbeten och andra viktiga dokument...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Mestadels kommer jag bara ha den till medialagring. Film, spel, musik, bilder mm.
Men jag kommer ju även ha owncloud, och där kommer jag lagra alla mina skolarbeten och andra viktiga dokument...

Skulle ej kalla skolarbeten eller liknande för viktigt i sammanhanget men men, om du är villig att lägga ~2-3kkr för att få ECC så gör det, det kommer inte vara negativt. Men om du inte är det så kommer du inte att märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Skulle ej kalla skolarbeten eller liknande för viktigt i sammanhanget men men, om du är villig att lägga ~2-3kkr för att få ECC så gör det, det kommer inte vara negativt. Men om du inte är det så kommer du inte att märka någon skillnad.

Men som tidigare sagt så har jag ingen aning om vad det är för situation vi snackar om här.
Kommer 1 av 3 av mina skolarbeten bli korrupta eller snackar vi om en bokstav byts ut i ett dokument bland en miljon andra dokument?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Men som tidigare sagt så har jag ingen aning om vad det är för situation vi snackar om här.
Kommer 1 av 3 av mina skolarbeten bli korrupta eller snackar vi om en bokstav byts ut i ett dokument bland en miljon andra dokument?

Snarare det senare.

Om du i dagsläget redigerar dina skolarbeten på en burk utan ECC och lagrar dem i ett NTFS-filsystem där så tycker jag att hela frågeställningen är missriktad.

Visa signatur