Spara ström genom att stänga av datorn?

Permalänk
Medlem

Spara ström genom att stänga av datorn?

Hej
Som trådrubriken säger. Blev nyfiken på vilket sätt jag sparar mest ström på under följande scenario:
Jag ska ut på en promenad på ca 2 timmar.

bör jag:
a) Stänga av datorn för att sedan sätta på den igen 2 timmar senare

eller

b) Stänga av skärmen och låta datorn gå i automatiskt viloläge.

Har en sexkärnig AMD-processor och ett GTX770 i datorn med ett hyfsat modernt nätagg från Corsair. Kan någon göra en uppskattning över när brytgränsen går för att låta datorn stå på och när det är värt att stänga av den?

/Knarra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Hej
Som trådrubriken säger. Blev nyfiken på vilket sätt jag sparar mest ström på under följande scenario:
Jag ska ut på en promenad på ca 2 timmar.

bör jag:
a) Stänga av datorn för att sedan sätta på den igen 2 timmar senare

eller

b) Stänga av skärmen och låta datorn gå i automatiskt viloläge.

Har en sexkärnig AMD-processor och ett GTX770 i datorn med ett hyfsat modernt nätagg från Corsair. Kan någon göra en uppskattning över när brytgränsen går för att låta datorn stå på och när det är värt att stänga av den?

/Knarra

tror du "sparar" mest om du stänger av den helt.
"EDIT" när det är som smartast att stänga av den är när du inte kommer använda den på ett tag, som över natten till exempel.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det handlar om sekunder snarare än minuter.
Enda gången det kanske inte spelar någon roll är om du har en eluppvärmd bostad och värmen ändå måste gå.

Permalänk
Medlem

Stänga av är ju det som är mest energieffektivt i alla lägen skulle jag tro. Tror inte datorn drar så mycket mer när du stänger av och startar upp den igen jämfört med att låta den gå ner i strömsparsläge samt väckas igen. Har man en SSD och en snabb dator så tar det nära nog lika i tidsmässigt att göra ena eller andra, vilket betyder att du kan nog tjäna mest på att stänga av datorn.

Annars kan du ju alltid skynda på scenario 2 genom att tvinga datorn till viloläge när du lämnar den, antingen via startmeny eller genom kortkommando.
I Windows 7 är det "win" > 2x "högerpil" > "s", går rätt fort efter man lärt sig det.

Tror du får skaffa en effektmätare och göra ett test för att verkligen mäta skillnaden mellan dina två scenarion.

Förresten hur lång tid står datorn innan viloläget börjar?
Om man antar att avstängnings och uppstarts sekvenserna använder ungefär samma energi i båda scenariona, så är det ju den tiden som datorn står på innan viloläget börjar som är skillnaden. Och om man då antar att din dator drar ca 100w i idle (rätt normalt för din typ av dator) och det tar 20 minuter av inaktivitet innan den går in i viloläge så betyder det att det kostar dig ca 3.33 öre i elpris (on 1 kWh kostar 1 kr) för varje gång du tar en promenad.
Och tar du då en promenad varje dag så är skillnaden ca 1 kr i månaden.
Det vill säga att de i slutändan är inte spelar någon större roll.

Permalänk
Medlem

För att spara energi skulle jag gissa på att det är bäst att stänga av datorn helt.
Personligen tror jag dock att det är bättre att inte utsätta komponenterna för en extra temperaturcykling. (gissar iaf på att en extra omstart per dag+tempcykling leder till en högre totalkostnad än att spara in 2h elförbrukning per dag)

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Har en sexkärnig AMD-processor och ett GTX770 i datorn med ett hyfsat modernt nätagg från Corsair. Kan någon göra en uppskattning över när brytgränsen går för att låta datorn stå på och när det är värt att stänga av den?

Jag förstår inte din fråga. Varför skulle det finnas en brytgräns när det kommer till att spara ström?

En helt avstängd dator drar väl alltid mindre ström än vad en dator i viloläge gör... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag förstår inte din fråga. Varför skulle det finnas en brytgräns när det kommer till att spara ström?

En helt avstängd dator drar väl alltid mindre ström än vad en dator i viloläge gör... ?

Självklart, men precis när man startar en dator (och andra elprylar) så drar den mer än när den bara är i gång. Exakt hur mycket det är vet jag inte. Så om man tänker använda datorn snart igen så är teorin att det drar mindre ström att låta den vara på.

Dock lär det endast handla om sekunder så jag skulle nog säga att det alltid är energieffektivare att stänga av en dator, även om man ska använda den någon minut senare. Det sliter ju dock mer på komponenterna att ständigt stängas av och sättas igång så om man bortser från elförbrukningen så är det bättre för en dator att stå igång.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Självklart, men precis när man startar en dator (och andra elprylar) så drar den mer än när den bara är i gång. Exakt hur mycket det är vet jag inte. Så om man tänker använda datorn snart igen så är teorin att det drar mindre ström att låta den vara på.

Dock lär det endast handla om sekunder så jag skulle nog säga att det alltid är energieffektivare att stänga av en dator, även om man ska använda den någon minut senare.

Jo, har för mig mythbusters testade detta med glödlampor och kom fram till att strömspiken i dessa iaf bara varade bråkdelen av en sekund... Så det finns ingen poäng att stänga av om inte komponenterna slits snabbare av av/på än andra faktorer.

Permalänk
Inaktiv

LETS DO THE MATH!
Anta att 1 kWh kostar 1 krona. Starta datorn drar lite ström då den måste arbeta en snutt och snurra igång hårddiskarna men det är absolut försumbart. Säg att det tar 30 sekunder att starta datorn och den går i full load (400 W) då, idle (100 W) annars. På en timme blir det ett snitt på 102,5 W~ 100 W

(högt räknat)
Datorn idle drar 100 W
Datorn i load drar 400 W
Datorn i standby drar 1 W

Genom att låta datorn stå i standby jämfört med idle sparar du alltså: 100-1/1000 kronor per timme.

Alltså sparar du ungefär 1 krona på 10 timmar! Välj själv när det börjar bli värt. Själv hade jag inte brytt mig.

Permalänk

En dator är lönsam att stänga av direkt även om du är borta en minut. Men visst det gör man ju inte Det skulle vara lika idiotiskt som alla tragiska system i dagens bilar, av,på,av,på,av,på i köerna! Varför skulle det vara bättre. En bil fungerar inte riktigt på samma sätt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Jag förstår inte din fråga. Varför skulle det finnas en brytgräns när det kommer till att spara ström?

En helt avstängd dator drar väl alltid mindre ström än vad en dator i viloläge gör... ?

Se mitt svar ovan. I antagandet från TS så drar det mer ström att starta en dator än vad det gör att ha den igång. Brytgränsen är ungefär 4 minuter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Särskilt tack till Killbom som nog gav mig det svaret som jag mest var ute efter.