Ny byggd dator, vad göra innan jag börjar?

Permalänk

Ny byggd dator, vad göra innan jag börjar?

Hej.

En vän till mig byggde ihop min dator igår, den fungerar klockrent. Men min fråga är vad ska jag börja med att göra?

Vi har installerat drivrutiner till moderkortet och grafikkortet, stängt av det "inbyggda" grafikkortet, så det externa skall köras endast.

Vad mer kan jag tänkas behöva göra, när det kommer till hårdvaran?

Måste jag ställa in några speciella inställningar på grafikkortet eller något liknande innan jag börjar spela på datorn?

R9 280x är grafikkortet.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om Windows och alla drivrutiner är installerade är det bara att börja spela.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Om Windows och alla drivrutiner är installerade är det bara att börja spela.

Allt är installerat. Missade att köpa CD-Rom så blev att man installerade från tillverkarens hemsida.

Ska testa ett spel för att se hur det går!

Återkommer med besked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskeprylar:

Allt är installerat. Missade att köpa CD-Rom så blev att man installerade från tillverkarens hemsida.

Ladda ner drivrutiner från hemsidan bör man alltid göra ändå eftersom de drivrutiner som kommer på skivan man får med kan vara gamla.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

KLOCKA SKITEN UR DEN!

Skämt åsido. Behöver inte ändra några inställningar direkt, mer än inne i spelet du tänkt spela sen.
Ladda ner något program så du kan hålla koll på cpu temp , Coretemp t.ex. Samt något till grafikkortet, MSI afterburner t.ex. Dra igång ett spel och kolla så att temps inte sticker iväg till skyarna

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem

Kör Windows Experience Index-prylen så Windows hajar att du har SSD.

http://support.microsoft.com/kb/2727880

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Ladda ner drivrutiner från hemsidan bör man alltid göra ändå eftersom de drivrutiner som kommer på skivan man får med kan vara gamla.

Dåså, då var det ju ändå rätt

Skrivet av SuperFlugan:

KLOCKA SKITEN UR DEN!

Skämt åsido. Behöver inte ändra några inställningar direkt, mer än inne i spelet du tänkt spela sen.
Ladda ner något program så du kan hålla koll på cpu temp , Coretemp t.ex. Samt något till grafikkortet, MSI afterburner t.ex. Dra igång ett spel och kolla så att temps inte sticker iväg till skyarna

Juste! Tack för att du påminde mig! Måste fixa något program så jag kan dubbelkolla tempen!

Hur som helst, jag prövade mitt första spel , fick bli GTA IV.

Spelet startade med de lägsta grafik inställningarna, gick inte att ändra på det heller.

http://i.imgur.com/6ZoSZbS.jpg

Så här såg det ut, stod någon röd text också om grafikkortet som jag missade att läsa innan jag stängde av spelet, startade upp det igen så fanns inte texten kvar.

Permalänk
Skrivet av prod01:

Kör Windows Experience Index-prylen så Windows hajar att du har SSD.

http://support.microsoft.com/kb/2727880

Har faktiskt ingen SSD för tillfället

Permalänk

Glöm inte att installera ett antivirusprogram och köra Windows update. Jag använder Avast gratis antivirusprogram.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Glöm inte att installera ett antivirusprogram och köra Windows update. Jag använder Avast gratis antivirusprogram.

Har jag gjort, även jag kör med Avast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskeprylar:

Dåså, då var det ju ändå rätt

Juste! Tack för att du påminde mig! Måste fixa något program så jag kan dubbelkolla tempen!

Hur som helst, jag prövade mitt första spel , fick bli GTA IV.

Spelet startade med de lägsta grafik inställningarna, gick inte att ändra på det heller.

http://i.imgur.com/6ZoSZbS.jpg

Så här såg det ut, stod någon röd text också om grafikkortet som jag missade att läsa innan jag stängde av spelet, startade upp det igen så fanns inte texten kvar.

GTA IV är nog det sämsta spelet du kunde ha valt för att testa.
Pga att det har extrema problem med grafikkort som har mer än 1.5-2gb i VRAM, har ett 7970GHz(R9 280x) själv och måste tvinga spelet att ta mina inställningar. Annars fastnar den på 800x600 och Low på alla inställningar osv.

/Mattias

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskeprylar:

Har jag gjort, även jag kör med Avast!

Man måste lägga in kommando för att den inte ska bry sig om grafikminne, alla har problemet, men lätt att fixa.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Man måste lägga in kommando för att den inte ska bry sig om grafikminne, alla har problemet, men lätt att fixa.

http://www.youtube.com/watch?v=iqraaF753fg

Skrivet av Colorful:

GTA IV är nog det sämsta spelet du kunde ha valt för att testa.
Pga att det har extrema problem med grafikkort som har mer än 1.5-2gb i VRAM, har ett 7970GHz(R9 280x) själv och måste tvinga spelet att ta mina inställningar. Annars fastnar den på 800x600 och Low på alla inställningar osv.

/Mattias

Ajdå, fungerade bra på min förra dator dock. Men tycker ni jag ska testa ett annat spel eller ska jag fortsätta med GTA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskeprylar:

Ajdå, fungerade bra på min förra dator dock. Men tycker ni jag ska testa ett annat spel eller ska jag fortsätta med GTA?

Vill du testa vad datorn går för så använd ett annat spel då GTA IV är fruktansvärt ooptimerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vill du testa vad datorn går för så använd ett annat spel då GTA IV är fruktansvärt ooptimerat.

Skrivet av Fiskeprylar:

Jag skulle säga att du kan skaffa BF3 och köra på det. Otroligt CPU tungt, men belastar även grafiken otroligt.
BF4 är ingen rekommendation pga buggar o dylikt.

Crysis 2 tror jag är rätt så tungt, relativt gammalt nu men grafiktungt är det alltid.
Crysis 3 kanske? Har aldrig provat det själv...

/Mattias

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Ajdå, något tips?

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

http://www.youtube.com/watch?v=iqraaF753fg

Vad jag vet är jag den ända som inte haft det

Jag brukar göra det i denna ordningen efter att jag byggt ihop och installerat Windows.

Sätta i mitt "USB-minne av nyttiga saker att ha" där jag plockar fram drivrutiner för nätverkskortet i moderkortet. När det är installerat så är det bara att börja!

1. Hämta alla drivrutiner till moderkortet
2. Hämta drivrutiner till Grafikkortet
3. Köra Windows Update och installera det jag vill installera.
4. Hämta Google Chrome xD
5. Övriga drivrutiner om jag då råkar ha ett ljudkort som exempel.
6. Alla miljoner inställningar som gör Windows till det som jag kan arbeta i.
7. Installera övriga program som jag behöver
8. å efter 100 omstarter så kommer vi till spel!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Allt verkar fungera som det ska!

Tack för eran hjälp.

Permalänk
Skrivet av Fiskeprylar:

Tack för era tips! Ska nog ta och pröva ett lite mer optimerat spel, kanske BF3 som sades i tråden, måste dock hitta rätt på skivan!

När jag ändå har lite kunniga här i tråden så passar jag på att fråga, någon som vet varför Java endast fungerar för Chrome och inte för Firefox?

Gör som jag kör Chrome för Java/streaming/youtube. Har alltid haft problem med FF. Kan dra igång en massa streams/videoklipp i Chome utan problem, gör jag samma i FF brukar det lagga/hänga sig efter ett tag. Tråkigt för jag föredrar Foxen :/

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Gör som jag kör Chrome för Java/streaming/youtube. Har alltid haft problem med FF. Kan dra igång en massa streams/videoklipp i Chome utan problem, gör jag samma i FF brukar det lagga/hänga sig efter ett tag. Tråkigt för jag föredrar Foxen :/

kör själv firefox nightly och det funkar bra här med adblocker som stänger av de flesta flash annonser och dylikt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kör själv firefox nightly och det funkar bra här med adblocker som stänger av de flesta flash annonser och dylikt.

Jaså, har ej kört nightly/aurora på länge. Man kanske skulle testa nu igen då

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

Även jag föredrar Fox. Det var NoScript som låg och spökade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Själv händer det att jag byter från Chrome till FF när jag kollar streams för att det funkar bättre i foxen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fiskeprylar:

Hej.

En vän till mig byggde ihop min dator igår, den fungerar klockrent. Men min fråga är vad ska jag börja med att göra?

Vi har installerat drivrutiner till moderkortet och grafikkortet, stängt av det "inbyggda" grafikkortet, så det externa skall köras endast.

Vad mer kan jag tänkas behöva göra, när det kommer till hårdvaran?

Måste jag ställa in några speciella inställningar på grafikkortet eller något liknande innan jag börjar spela på datorn?

R9 280x är grafikkortet.

Mvh

Ninite, för alla program som annars är jobbiga att leta efter. Skype, Java, Shockwave ... blah blah blah. Så extremt jävla skönt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Mr Kollersh:

Ninite, för alla program som annars är jobbiga att leta efter. Skype, Java, Shockwave ... blah blah blah. Så extremt jävla skönt.

Schysst program!

Tack för tipset!