Uppsägningstid efter avslutad bindningstid?

Permalänk
Medlem

Uppsägningstid efter avslutad bindningstid?

Hej! Hoppas att jag lade tråden rätt.

Det är så att mammas abonnemang hos Telenor går ut i februari och då har hon tankar om att skaffa ett nytt abonnemang med ny mobil hos Telia.
Hon ringde nämligen till Telenor supporten och frågade när hennes abonnemang gick ut och det var då i februari, samtidigt så hävdar supporten att hon har en uppsägningstid efter avslutad bindingstid.

Själv tycker jag att det låter ganska vrickat att om mitt abonnemang säg går ut den 14/1 så måste jag ha det till 14/4, det kan ju inte stämma?
Ska ringa och ta ett snack med dem imorgon.

Någon som vet hur det är egentligen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tre månaders uppsägningstid är det på i princip alla mobilabonnemang... ifall hon har till februari o ni börjar uppsägningstid nu så kan hon alltså byta operatör 3 mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Hej! Hoppas att jag lade tråden rätt.

Det är så att mammas abonnemang hos Telenor går ut i februari och då har hon tankar om att skaffa ett nytt abonnemang med ny mobil hos Telia.
Hon ringde nämligen till Telenor supporten och frågade när hennes abonnemang gick ut och det var då i februari, samtidigt så hävdar supporten att hon har en uppsägningstid efter avslutad bindingstid.

Själv tycker jag att det låter ganska vrickat att om mitt abonnemang säg går ut den 14/1 så måste jag ha det till 14/4, det kan ju inte stämma?
Ska ringa och ta ett snack med dem imorgon.

Någon som vet hur det är egentligen?

Jag tycker rimligen att om det är tre månaders uppsägningstid så borde det gå att säga upp abonnemanget tre månader före bindningstidens slut och därmed få abonnemanget uppsagt på bindningstidens slutdatum.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker rimligen att om det är tre månaders uppsägningstid så borde det gå att säga upp abonnemanget tre månader före bindningstidens slut och därmed få abonnemanget uppsagt på bindningstidens slutdatum.

Detta är fullt möjligt

Permalänk
Medlem

NÄÄJEEH Telenor 0_0 jag hade abonnemang hos dem, och det var helvetet på jorden att bli fri.

Hoppas det går smidigare för dig.
Se dock till att vara ute i tid, annars förnyar dom det automatiskt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Ni skulle ringt 3 månader INNAN datumet då bind.tiden går ut, då hade ni sluppit extra tid.

Skrivet av Lifooz:

NÄÄJEEH Telenor 0_0 jag hade abonnemang hos dem, och det var helvetet på jorden att bli fri.

Hoppas det går smidigare för dig.
Se dock till att vara ute i tid, annars förnyar dom det automatiskt.

Nej det gör dom inte däremot fortsätter det tills du säger upp.

Permalänk
Medlem

Välkommen till termen uppsägningstid, inget nytt där direkt. Säg upp i tid och håll reda på datum så slipper man bli förvånad. Nu vet ni till nästa gång! Och som det har blivit sagt så gäller detta hos majoriteten av abonnemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Jahopp, så om vi inte gör något kommer det att förnyas automatiskt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bidningstid är hur lång tid båda parterna har avtalat om tex 12mån.
Uppsägningstid är hur länge avtalet ska gälla efter uppsägningen vilket brukar vara 1-3mån beroende på vad det gäller.

Tex kan vi ta att du köper en mobil och tecknar ett nytt abonemang idag som har 12mån bidningstid (och 3mån uppsägningstid).
Säger du upp det om 12mån så har du 3mån uppsägningstid kvar (men du kan välja att få en slutfaktura och ett direkt avslut heller om du vill använda allt under dessa tre månader).

MEN du kan även säga upp avtalet redan i morgon och du kan då välja att göra på tre sätt.
1, Avtalet avslutas om 3mån och du får en slutfaktura på dom resterande 9mån.
2, Avtalet avslutas direkt och du får en slutfaktura på 12mån.
3, Du begär att avtalet ska avslutas ett visst datum tex exakt 3mån innan bindningstiden går ut och avtalet avslutas då direkt när bindningstiden har gått ut.
Dvs du kan ALLTID avsluta ett avtal när som helst även om det har bindningstid MEN du får en slutfaktura på den resterande tiden på avtalat.

En sak att se upp med om man tex ringer med 3mån kvar av bindningstiden (heller ännu tidigare och väljer att avsluta avtalet 3mån innan bindingstiden) är att du bör helst se till att få skriftligt på att du HAR begärt ett avslut vid ett visst datum.
Detta för att det är ganska vanligt att dom flesta av dagens företag helt enkelt "råkar" ha gjort en miss när man ringer och säger upp (LÄS "skiter i det") och kommer man månader efteråt och ska bevisa att man ringt och sagt upp så är det ju inte det lättaste.

Det finns även lag på att man ska kunna säga upp på samma sätt som man kan teckna abonemang vilket tex kan vara email,tele,brev,hemsida,osv.
Dock så är många företag väldigt envisa med att det inte ska gå genom email heller sin egen hemsida då dom inte kan styrka identiteten på den som gör avslutet MEN beställa går givetvis väldigt bra (undrar hur dom kan styrka identitet då?).
Detta finns fastslaget i en rad domar i både ARN och tingsrätt (dvs att man kan avsluta på samma sätt som man kan teckna avtal).

Skrivet av juckeyy:

Jahopp, så om vi inte gör något kommer det att förnyas automatiskt?

Troligen NEJ!
Mobile operatörer brukar inte ha sådana avtal utan det blir omgjort till ett löpande avtal (som har 3mån uppsägningstid) det kan dock bli dyrare prislistor för ett löpande avtal heller att man inte blir flyttad till eventuella nya billigare prislistor (blir dom dyrare så flyttas man nog dock).

Andra typer av avtal kan dock ha auto förlägningar om det fanns i avtalet när det tecknades (heller om det gjorts en ändring som kund godkänt).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

MEN du kan även säga upp avtalet redan i morgon och du kan då välja att göra på tre sätt.
1, Avtalet avslutas om 3mån och du får en slutfaktura på dom resterande 9mån.
2, Avtalet avslutas direkt och du får en slutfaktura på 12mån.
3, Du begär att avtalet ska avslutas ett visst datum tex exakt 3mån innan bindningstiden går ut och avtalet avslutas då direkt när bindningstiden har gått ut. .

4. Ring exakt 3 månader innan bind.tiden går ut och begär uppsägning, avtalet sägs då upp på det datum bind.tiden faktiskt tar slut.

Skrivet av juckeyy:

Jahopp, så om vi inte gör något kommer det att förnyas automatiskt?

nej, läs svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

4. Ring exakt 3 månader innan bind.tiden går ut och begär uppsägning, avtalet sägs då upp på det datum bind.tiden faktiskt tar slut.
.

Dessa tre punkter var om man ringde dagen efter tecknandet av avtalet!

Och sen finns ju risken att det blev nåt "fel" när man ringde exakt 3mån innan osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

Troligen NEJ!
Mobile operatörer brukar inte ha sådana avtal utan det blir omgjort till ett löpande avtal (som har 3mån uppsägningstid) det kan dock bli dyrare prislistor för ett löpande avtal heller att man inte blir flyttad till eventuella nya billigare prislistor (blir dom dyrare så flyttas man nog dock).

Det där var väldigt snurrigt. Flyttas man till dyrare eller billigare prislistor eller inget alls?

Permalänk
Avstängd

Mobilabonnemang med bindningstid: När tiden tar slut rullar abbet på som vanligt det blir inte omgjort alls.

Däremot är det vanligt på kontantkort att man flyttas till en dyrare prislista när månadens laddning tar slut.