Dålig FPS i Nybyggd dator :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Yikes, 700W nätagg på den burken, här snackar vi overkill

350 hade nog räckt ;D

För övrigt, det är knappast en monsterdator, både grafikkort och processor är hyfsat usla, men problemet är som tidigare nämts värmen.
Processorn överhettar rätt rejält. Du får helt enkelt ta av processorkylaren, lägga ny kylpasta och montera den korrekt denna gång

grafikkortet krävde 500w nätagg så ville inte ta ett 500w nätagg därav 700w

grejen e att det inte jag som monterat ihop själva fläkten med elementet utan bara monterat den på processorn så det är troligtvis fabrikationsfel eller något

Permalänk
Skrivet av GbgBoy:

datorn är byggd själv dock så är datorn köpt med ihopskruvad processorfläkt med elementet så va bara å montera på den på processorn. så viss garanti finns det fortfarande på grejerna så dom får ju helt enkelt ge en ny fläkt med kylelementet. Tack så mkt för hjälpen hoppas att hans dator fungerar bättre efter detta. Jag hade kunnat byta de åt honom men känns lite ovärt å åka 20mil för å fixa de

Jag hänger inte riktigt med i vad du menar GbgBoy. Du har inte satt på fläkten med monterat elementet på processorn? Korrekt?
Det är ju där felet antagligen är. Den är dålig monterad på själv processorn, själva elementet har dålig kontaktyta med processorn som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Man kan köra kyl-elementet utan fläkt om det är så, så länge fläkten inte står still så tror jag inte det är fabriksfel på kylaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GbgBoy:

grafikkortet krävde 500w nätagg så ville inte ta ett 500w nätagg därav 700w

grejen e att det inte jag som monterat ihop själva fläkten med elementet utan bara monterat den på processorn så det är troligtvis fabrikationsfel eller något

Det är just det med "monteringen på processorn" som (troligtvis) är problemet. Lade du på kylpasta i mellan?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Det är just det med "monteringen på processorn" som (troligtvis) är problemet. Lade du på kylpasta i mellan?

Låter som han inte har gjort det

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Låter som han inte har gjort det

Jo verkar så.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av GbgBoy:

datorn är byggd själv dock så är datorn köpt med ihopskruvad processorfläkt med elementet så va bara å montera på den på processorn. så viss garanti finns det fortfarande på grejerna så dom får ju helt enkelt ge en ny fläkt med kylelementet. Tack så mkt för hjälpen hoppas att hans dator fungerar bättre efter detta. Jag hade kunnat byta de åt honom men känns lite ovärt å åka 20mil för å fixa de

Vad i hela fridens namn pratar du om?

Har ni byggt den själva och monterat kylaren fel så går inte det på garantin, nej.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Bara avmontera kylaren, tryck ut lite kyl pasta och montera det igen
inte så att ni kan förlora något på att testa precis.

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara stockkylaren som redan har kylpasta på och ni vill att han ska lägga på ännu mer?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Det verkar vara själva monteringen av processorkylaren på processorn som är orsaken till problemet förutsatt att fläkten på processorkyalren är inkopplad till moderkortet. Ni har väl tagit bort eventuella plastfilmsskydd? Montera om kylaren ordentligt med ny kylpasta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Verkar ju vara stockkylaren som redan har kylpasta på och ni vill att han ska lägga på ännu mer?

Självklart ska han ju ta bort den galma kylpastan först, precis som han nämnde ovan använd isopropanolalkohol (eller vad det nu hette)

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem

Är dom externa strömkablarna till grafikkortet inkopplat, "2X75 Watt 6-pin PCI Express power connector is required".
Har du testat att updatera biosen till moderkortet?
Testa att använda Gigabyte Easy tune 6 för att se om det visar tempen för cpu:n rätt.
Varför vissa skriver att en A10-6800K skulle vara dålig,samt att grafikkortet(SAPPHIRE VAPOR-X R9 270X) inte heller är bra, förstår jag inte.
Det är som det vanliga snacket, sitter du inte på den värsta intel cpu:n samt det fetaste grafikkortet så tycker vissa att det är skräp. Har själv en A8-6600K med ett Radeon 7750 occh det fungerar bra att spela med ex Total War - Rome 2, Assassins Creed IV - Black Flag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Är dom externa strömkablarna till grafikkortet inkopplat, "2X75 Watt 6-pin PCI Express power connector is required".
Har du testat att updatera biosen till moderkortet?
Testa att använda Gigabyte Easy tune 6 för att se om det visar tempen för cpu:n rätt.
Varför vissa skriver att en A10-6800K skulle vara dålig,samt att grafikkortet(SAPPHIRE VAPOR-X R9 270X) inte heller är bra, förstår jag inte.
Det är som det vanliga snacket, sitter du inte på den värsta intel cpu:n samt det fetaste grafikkortet så tycker vissa att det är skräp. Har själv en A8-6600K med ett Radeon 7750 occh det fungerar bra att spela med ex Total War - Rome 2, Assassins Creed IV - Black Flag.

Har du läst tråden? Problemet är att processorn blir överhettad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du läst tråden? Problemet är att processorn blir överhettad.

Jag har läst tråden, och har du läst vad jag skriver?

Det är därför jag rekommenderar att man uppdaterar bios, kollar så att alla kablar till grafikkortet är inkopplat så att grafikkortet får den ström som krävs så att cpu:n inte överbelastas.
Jag rekommenderade även att kolla med Gigabytes Easy tune6 för att se så att tempen avläses rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag har läst tråden, och har du läst vad jag skriver?

Det är därför jag rekommenderar att man uppdaterar bios, kollar så att alla kablar till grafikkortet är inkopplat så att grafikkortet får den ström som krävs så att cpu:n inte överbelastas.
Jag rekommenderade även att kolla med Gigabytes Easy tune6 för att se så att tempen avläses rätt.

Jag skulle avstå att rekommendera att uppdatera bios för ovana, mycket kan gå snett. SEN så bör man åtgärda TEMP problemet innan man ens försöker uppdatera biosen...vad händer om cpun/moderkortet slår ifrån pågrund av hög temp när han håller på flasha biosen...

Mitt tips till trådskaparen är köp en vettig cpu kylare + montera den korrekt med bra kylpasta och sen börja därifrån.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Jag skulle avstå att rekommendera att uppdatera bios för ovana, mycket kan gå snett. SEN så bör man åtgärda TEMP problemet innan man ens försöker uppdatera biosen...vad händer om cpun/moderkortet slår ifrån pågrund av hög temp när han håller på flasha biosen...

Mitt tips till trådskaparen är köp en vettig cpu kylare + montera den korrekt med bra kylpasta och sen börja därifrån.

Håller helt med. Prio #1 är att åtgärda temperaturproblemet. Sen får man se jur det fungerar efter detta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

byt cpu kylare till en annan t ex

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=138160164&ev_categ...
så ska den både bli tyst och en hel del svalare så det går att spela

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

byt cpu kylare till en annan t ex

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=138160164&ev_categ...
så ska den både bli tyst och en hel del svalare så det går att spela

Ska inte behöva bytas då originalkylaren mest troligt bara är felmonterad, visst är den där bättre men jag tror att TS blir nöjd med original (dvs en onödigt utgift)

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som sett att hans värden på agget är åt helvete? Kanske lite Oftopic men det där agget skriker ju kortslutningsvarning.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Jag skulle avstå att rekommendera att uppdatera bios för ovana, mycket kan gå snett. SEN så bör man åtgärda TEMP problemet innan man ens försöker uppdatera biosen...vad händer om cpun/moderkortet slår ifrån pågrund av hög temp när han håller på flasha biosen...

Mitt tips till trådskaparen är köp en vettig cpu kylare + montera den korrekt med bra kylpasta och sen börja därifrån.

Gigabyte moderkort har dual bios så om den ena biosen blir korrupt så kan man använda den andra.
Sedan så kan bios uppdateringar fixa en del problem, men jag förstår ditt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

Är jag den enda som sett att hans värden på agget är åt helvete? Kanske lite Oftopic men det där agget skriker ju kortslutningsvarning.

Kollade det nu. De spänningar som nätaggregatet ger verkar ju vara helt upp åt väggarna. Kanske är ett riktigt lågbudget aggregat. Om de värden som HWMonitor visar stämmer så måste ju nätaggregatet bytas omgående.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att HWMonitor visar fel värde, med dom låga volten så borde inte datorn starta överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Skulle gissa på att HWMonitor visar fel värde, med dom låga volten så borde inte datorn starta överhuvudtaget

Är du säker? Jag skulle i alla fall vilja veta exakt vad det är för nätaggregat egentligen TS har använt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är du säker? Jag skulle i alla fall vilja veta exakt vad det är för nätaggregat egentligen TS har använt.

Jag är inte helt säker ,men tycker att med 8V på 12V samt 3,4 V på +5V och 1,96V på +3,3V är väldigt lågt och för säkerhets skull borde personen kolla med något annat program, bios läget borde också visa låga spänningsvärden.
Nätaggregatet är viktigt som du skriver,hellre ett högkvalitets med lägre watt än ett lågkvalitets med höga watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GbgBoy:

datorn är byggd själv dock så är datorn köpt med ihopskruvad processorfläkt med elementet så va bara å montera på den på processorn. så viss garanti finns det fortfarande på grejerna så dom får ju helt enkelt ge en ny fläkt med kylelementet. Tack så mkt för hjälpen hoppas att hans dator fungerar bättre efter detta. Jag hade kunnat byta de åt honom men känns lite ovärt å åka 20mil för å fixa de

Varför skulle grejerna gå på garantin när det är ni som har monterat dem fel och de dessutom inte är trasiga?

Permalänk
Medlem

zzzz varför köpa en CPU som är gjord för integrerad grafik? och sedan köpa ett grafikkort på det?

felet är ju att kylaren är felmonterad, förstår inte vad du ska få för garanti på att du har kopplat kylaren fel? ska de skicka en ny så du kan montera den fel också? sakerna är ju inte trasiga gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem

Lirar WoW ibland, just nu använder jag Sempron med 2 Cores @ 3,4GHz och 2 st AMD 5450 HD i Crossfire. Får mellan 60-100 FPS med den här billiga datorn när jag questar iaf. Men då lirar jag inte med några monsterupplösningar förstås.

Du kan väl kontrollera hur mycket CPU och GPU belastas med något monitoring program.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem

Du har nog på den integrerade grafiken. det är nog därför du får sämre prestanda än vad du ska få och eftersom att den får jobba hårt så blir den nog varm av det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Yikes, 700W nätagg på den burken, här snackar vi overkill
350 hade nog räckt ;D
För övrigt, det är knappast en monsterdator, både grafikkort och processor är hyfsat usla, men problemet är som tidigare nämts värmen.
Processorn överhettar rätt rejält. Du får helt enkelt ta av processorkylaren, lägga ny kylpasta och montera den korrekt denna gång

Inget fel på grafikkortet, men CPU'n är ingen höjdare. En Intel Pentium G3430 presterar bättre i enkeltrådiga spel (och kostar hälften så mkt).

Skrivet av GbgBoy:

datorn är byggd själv dock så är datorn köpt med ihopskruvad processorfläkt med elementet så va bara å montera på den på processorn. så viss garanti finns det fortfarande på grejerna så dom får ju helt enkelt ge en ny fläkt med kylelementet. Tack så mkt för hjälpen hoppas att hans dator fungerar bättre efter detta. Jag hade kunnat byta de åt honom men känns lite ovärt å åka 20mil för å fixa de

Tror inte att du riktigt förstått problemet.
Det är antagligen inte fel på kylaren, men den är (nästan garanterat) felmonterad på processorn.

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maruZZ:

Du har nog på den integrerade grafiken. det är nog därför du får sämre prestanda än vad du ska få och eftersom att den får jobba hårt så blir den nog varm av det!

Jag har ett liknande problem, känns elakt att sno tråden.. men min dator använder grafikkortet vid spelande men när jag ska koppla in en skärm används det integrerade. (Jag har en bärbar. Kan inte använda HDMI utan bara VGAn som är är kopplat med moderkortet skulle jag tippa på.)

Någon som har en lösning? Har en Asus N5SV

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Din 6800K är inte speciellt snabb i WoW tyvärr.
En Intel CPU hade varit ett betydligt bättre val om det är just WoW du vill spela.

dum kommentar, itne så att den inte räcker till?