Valve skippar pekskärm i Steam Controller

Permalänk
Melding Plague

Valve skippar pekskärm i Steam Controller

Det blir ingen centrerad pekskärm i Valves handkontroll Steam Controller. Istället tillkommer fler knappar i en mer traditionell layout.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fulare får man leta efter

Permalänk
Medlem

Tycker rubriken är lite missvisande. Låter som att de skippar pekskärm helt och hållet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Den må vara väldigt ful.
Men nånstans känns det ändå som att den kan vara underbar till spel. Kanske inte alla spel, men vissa.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ett vettigt förslag. Både från en kostnadssynpunkt och från en ergonomisynpunkt.

Permalänk
Entusiast

Det där ser betydligt mer intressant ut. Ingen skärm betyder längre batteritid och lägre pris vilket är bra. Sen har de lärt sig av historien när det gäller placering av knappar. Det finns en anledning att i princip alla konsoller kört med den layouten på knappar de senaste 25 åren. Den förra designen såg rent ut sagt korkad ut med två knappar på varje sida som var för långt ifrån varandra. Hoppas det stämmer att det går att använda som styrkors också för det är fortfarande ett måste på en handkontroll. Framförallt om de vill ha en till Steam där många nuvarande spel som spelas med handkontroll är plattformsspel. Tror inte någon vill spela Super Meat Boy med en touch pad...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tycker rubriken är lite missvisande. Låter som att de skippar pekskärm helt och hållet.

Det är väll det de gör?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Tråkigt, även om jag än så länge inte riktigt sett vitsen mes just pekskärmen så var det ändå en av dom sakerna som hade kunnat gjort controllern unik. Hoppas nu bara att som inte ändrar sig på fler punkter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Personligen har jag alltid gillat knappar mer än "touch" när det kommer till att lira på, visst det är skönt att sitta och klicka lite på med mekaniska knappar känns stabilare.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Läste du artikeln?

Skrivet av CynXen:

Det är väll det de gör?

Han syftar på att trackpadsen är kvar troligtvis

Permalänk
Medlem

vettigt val

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Snusfri

Nu skall bara trackpadsen bort och ersättas av analoga styrspakar.

Jag kommer dock att fortsätta köra med den bästa handkontrollern någonsin, Xbox 360.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant det här med en ny konsol på marknaden... men kontrollerna är ju verkligen döfula, och det känns som att någon styrspak iallafall skulle vara trevligt för racingspel, känns lite skeptisk till placeringen av de fyra små knapparna också, stora tummar kommer ju fumla och trycka på allihop

Permalänk
Medlem

Hoppas styrningen blir bättre än konsolernas joystockspakar, vilka ger en katastrofal upplevelse i fps-spel (jag äger både xbox och xbox360, men trivs fortfarande inte med styrningen efter 8 års tid)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Gillar inte att "handtagen" ser så bumliga ut. De tror det är ergonomiskt att fylla upp handen, men det begränsar bara rörelser. På det sättet är ju en SNES-kontroll mycket mer ergonomisk än en Xbox-kontroll.

Permalänk
Medlem

Så nu har den slimmats ner till att vara en handhållen trackpad med lite knappar på.

Typiskt, här trodde man att dom skulle komma med nåt som utmanade konsoller på den tekniska nivån.

Skulle inte förvåna mig om deras gyro också försvinner pga "kostnader".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Det är väll det de gör?

Skrivet av GaMeR2K5:

Läste du artikeln?

Skrivet av Emojavel:

Han syftar på att trackpadsen är kvar troligtvis

Japp, kanske skulle skrivit att det låter som de helt tagit bort touchfunktion.
Trackpadsen är ju inte skärmar förstås.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Låter som ett förnuftigt val efter all kritik och ganska självklart i mitt huvud att man inte vill ha pekskärmar på en sådan kontrollenhet.
Kan inte komma ifrån att dosen i sig är ruskigt ful.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Låter förnuftigt val och ganska självklart i mitt huvud att man inte vill ha pekskärmar på en sådan kontrollenhet.

Vilket låter väldigt konstigt och inte förnuftigt alls om dom riktar in sig mot gamers.

Har inte gaming tangentbord skärmar bara för att skryta med att vara just ett gaming tangentbord? Logitechs alla GXXX tangentbord tex...

Steam controllern kommer ses som rätt så tråkigt av de flesta, men det räcker iof med Steam självt för att trycka på det.

Men men, allt beror egentligen på priset. 200kr? Visst då fattar jag. 400kr? Nja... 800kr+? Aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vilket låter väldigt konstigt och inte förnuftigt alls om dom riktar in sig mot gamers.

Har inte gaming tangentbord skärmar bara för att skryta med att vara just ett gaming tangentbord? Logitechs alla GXXX tangentbord tex...

Navigerar du styrspak på pekskärmen? Alla vet att det är horribelt och det antydes av de som testade kontrollen på CES.
Edit: trodde de menade att byta ut styrspakarna, jag tar tillbaka de var inte tillräckligt förnuftiga.

Permalänk
Medlem

Ser extremt obekväm ut. Blir att ha kvar Xbox kontrollen ett bra tag framöver.

Permalänk

Något säger mig att denna kontrollen kommer fungera allra bäst med spel som normalt sett oftast bara fungerar bra med mus och tangentbord tex RTS spel lär vara bra att spela med tack vare de där plattorna man kan styra med.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Håller mig nog till 360 handkontroll till PC. Valve kanske inser att deras handkontrollen kanske inte är någon vidare trotts allt..... Eller vem vet. Spelar jag ett RTS spel på Steam så använder jag heller mus och tangentbord.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd

Hur ergonomisk är kontrollen?
Kommer man kunna nå dom fyra knapparna lätt eller blir dom för långt borta?

Permalänk
Medlem

En av sakerna som är underbara med kontroller är att man får direkt feedback i fingrarna, steam tar bort det...

Permalänk

Är det bara jag som inte är en domedags-sägare när det kommer till deras trackpads? Jag ser en klar potential i de när det kommer till precision och reaktion. Med vanliga styrspakar kan du bara aktivera och avsluta en rörelse. Tryck spaken X antal sekunder för rörelse av Y distans. På en trackpad vet du att rör du fingret till en viss position kommer du hamna exakt där du vill vara, beroende på hur kontrollen programmeras. Det är i stil med möss, men styrd med tummen. Det är en väsentlig skillnad mot styrspakar om du lär dig hantera dem

Jag tror personligen att om två lika duktiga spelare möter varandra, en med trackpad en med styrspak, så kommer spelaren med absolut precision genom en ordentligt kalibrerad trackpad ha överhanden.

Permalänk
Medlem

Har ingen åsikt vad gäller trackpad vs styrspakar men fy satan vad ful den är. Ser ut som något från 90-talet.

Permalänk
Medlem

360-kontrollen är fortfarande kung!

Permalänk
Medlem

biorrith:
Lira mot någon med Tangentbord+Mus och säg att din lilla 90-tals kontroll är kung under tiden xD

Det jag efterlyser dock är mer knappar på undersidan. Tangentbord+Mus är överlägsen på fler sätt än att musen ger en verkligare upplevelse (FPS). Bland annat så behöver man ALDRIG släppa WASD eller musen när man hoppar och duckar. Så en hopp och duckknapp som man eventuellt kan använda ringfingrarna till skulle vara grymt!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Har ingen åsikt vad gäller trackpad vs styrspakar men fy satan vad ful den är. Ser ut som något från 90-talet.

Det är en prototyp

Hittade en intressant recension från 7 jan 2014 btw:
http://www.techradar.com/reviews/gaming/games-consoles/contro...

(inkl en ny video)

Visa signatur