Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Komprimering av PNG fil

Hej!

Behöver lite hjälp med att komprimera en fil från cirka 50mb till mindre än 7mb eftersom filen inte kan vara större än 7mb i programmet. Har surftat runt en del men verkar inte finnas någonting vetting som fungerar.. I alla fall inte för mig.
Skulle vara väldigt tacksam om någon hjälpte mig. Här är filen http://www.speedyshare.com/aWsfG/malmen-2.png

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Läs om vad olika bildformat innebär. Generellt sett så kommer kvalitet minska.. photoshop eller annat du kan ställa kvalitetsnivå på olika format, t ex. jpeg, så får du nog ner den en bit, skala om den så sparar du mer plats.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIocker:

Hej!

Behöver lite hjälp med att komprimera en fil från cirka 50mb till mindre än 7mb eftersom filen inte kan vara större än 7mb i programmet. Har surftat runt en del men verkar inte finnas någonting vetting som fungerar.. I alla fall inte för mig.
Skulle vara väldigt tacksam om någon hjälpte mig. Här är filen http://www.speedyshare.com/aWsfG/malmen-2.png

Tack på förhand!

Antingen gör du som ovanstående säger och sparar om filen i Photoshop men väljer lägre kvalité. Eller minskar upplösningen. Konverterar du den till jpg kommer du förlora löjligt mycket bildkvalité eftersom du sparar från lossless till väldigt lossy.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur jag gör kvalitén lite sämre med PNG och jag vill inte ändra storleken. Skulle någon kunna fixa det för mig så den blir mindre än 7mb. Ny länk till filen eftersom det verkar som den andra ej fungerade

http://www64.zippyshare.com/v/88379266/file.html

Permalänk
Medlem

Någon som offrar sig? Kvalitén kan bli sämmre men vill helst inte göra bilden mindre.

Permalänk
Medlem

Är det för att du vill ha transperansen som du måste ha den som PNG?
Om du inte vill göra bilden mindre är det svårt att få till utan att bilden ser helt koko ut. Man kan dra ner antalet färger så att PNG-kompressionen blir effektivare tex, men även om man drar ner till 16 färger (med dithering) så landar man runt 10MB och bilden ser "sådär" kul ut.
PNG är ju en förlustfri kompressionsmetod och det går inte att komprimera hur mycket som helst. En fotografisk bild, som det är frågan om här, är svår att komprimera. JPEG är egentligen mycket mer lämpad för en dylik applikation, bortsett från att det inte stödjer transparens.
Jag tror, tyvärr, inte det är så mycket att göra om bilden ska se någorlunda presentabel ut. Kunde du tänka dig att krympa bilden till 8000-10000px på länsta sidan kanske det hade gott att fxa till något som inte ser HELT skräp ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för program som bilden ska användas i ? Vad är syftet med bilden sett för den som ska titta på den ?
Det är lättare att veta hur den kan krympas på bästa sätt om man vet vad det slutliga syftet är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för program som bilden ska användas i ? Vad är syftet med bilden sett för den som ska titta på den ?
Det är lättare att veta hur den kan krympas på bästa sätt om man vet vad det slutliga syftet är.

Den ska användas i airport design editor för att sedan kunna ha den i flight simulator X. Behöver högsta möjliga kvalitét. Tror jpeg är möjligt också.

Permalänk
Rekordmedlem

Går det att använda flera bilder, dvs klippa isär den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det att använda flera bilder, dvs klippa isär den ?

Nej tyvärr men jag fixade det själv. Tack ändå!