Permalänk
Medlem

Hjälper Kylplatta?

Japp då har man skaffa sig en macbook pro 15 tums med standard utförande (tillräckligt dyrt nog!)...

Så till ämnet då.. Hjälper verkligen kylplatta för macbook? eller det är bara onödigt pryl???

mvh:

Minh

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk

Har du några problem med överhettning?

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt var det någon grads skillnad om man har på fläktarna i min, men nej, inte direkt. Och de fläktarna vill iaf inte jag ha på.
Jag köpte en för att skydda knäna / ha ett plant underlag om man sitter i sängen eller soffan.
Lägger man datorn direkt på täcket t ex blir den snabbt varm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Det som hjälpte mest enligt mig var att sätta på "fötter" ibak på den så den blev lite lutad. Då den inte suger in någon luft underifrån gör inte en kylplatta så mycket. Men att få den lite högre ibak gjorde så att luften kom ut lättare!

Gör 5-10grader på min Retina under gaming i bootcamp.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Införskaffade en "kylplatta" till en laptop som hade problem med överhettning. Gjorde diverse mätningar med laptopen ståendes på olika sätt på kylplattan men kunde inte notera någon skillnad alls, inte en enda grad. Jag returnerade den nästa dag.

Det enda som gjorde skillnad var om jag ställde den så utblåset kom över kanten på plattan. Men detta kan ju göras på ett bord eller med en planka eller vad som helst, eller som SimpanDirr förklarar ovan. Det som gjorde riktig skillnad var sen när jag öppnade den och blåste ut allt damm från kylflänsar m.m.

Permalänk
Medlem

Utblåset på en macbook är uppåt genom tangentbordet så nej det bör inte göra nån större skillnad.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Det beror på om datorn tar in luft underifrån eller från sidan. Min laptop hämtar från undersidan och blåser ut på sidan och då gör kylplattan ganska mycket skillnad när jag spelar, 5-10 grader.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Utblåset på en macbook är uppåt genom tangentbordet så nej det bör inte göra nån större skillnad.

Min blåser klart neråt i bordet när jag har den lutad! gör stor skillnad som sagt på Retinan i sign.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Har du några problem med överhettning?

nja överhettning vill jag inte påstår men jag spela lol på den ibland och tempen är uppe på 95 grader vilket jag inte helst vill att den ska vara så tänkte man förebyggande syfte.:D för FRAMTIDEN!!! FRAMTIDEN... haha

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem

skulle kanske tilllägga att fläkten hörs inte alls när jag spela...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

nja överhettning vill jag inte påstår men jag spela lol på den ibland och tempen är uppe på 95 grader vilket jag inte helst vill att den ska vara så tänkte man förebyggande syfte.:D för FRAMTIDEN!!! FRAMTIDEN... haha

95 grader är överhettning. Kolla så att fläktarna snurrar. Om inte får du kontakta support hos Apple.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

nja överhettning vill jag inte påstår men jag spela lol på den ibland och tempen är uppe på 95 grader

Om den är 95 grader skulle jag vilja påstå att den överhettar. En dator kan överhettas även om den inte stänger av sig direkt...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Japp då har man skaffa sig en macbook pro 15 tums med standard utförande (tillräckligt dyrt nog!)...

Så till ämnet då.. Hjälper verkligen kylplatta för macbook? eller det är bara onödigt pryl???

mvh:

Minh

Köpte en macbook pro 15" i höstas och fick en kylplatta till den i jul. Kan inte påstå att det hjälper till något markant, men det kan ju alltid vara bra att ha något under datorn om du skulle ligga med den i sängen eller dyl.

Det är ingen påkostad investering till en dyrare dator, så i vilket fall skulle jag tycka att du kanske bör införskaffa en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke103:

Köpte en macbook pro 15" i höstas och fick en kylplatta till den i jul. Kan inte påstå att det hjälper till något markant, men det kan ju alltid vara bra att ha något under datorn om du skulle ligga med den i sängen eller dyl.

Det är ingen påkostad investering till en dyrare dator, så i vilket fall skulle jag tycka att du kanske bör införskaffa en sådan.

Grejen är ju det att iallafall på Retina modellen så sitter luft intag/utagen på sidorna och vid gångjärnen på skärmen, och jag är 99% på att det är samma på vanliga MBP.
Och då spelar det ingen roll om du trycker på en fläkt på undersidan, eftersom luften den blåser inte blåser in i datorn.
Det finns nog speciella kylplattor för MBP, jag såg någon på kickstarter för någon månad sen.
Men en vanlig kylplatta kommer inte göra någon skillnad alls mer en max 1 grad möjligtvis.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Ringde apple support och skulle göra nåt test om det allt funkar som det ska så skulle vi går vidare får väl komma tillbaks med svar när jag ha varit kontakt med de igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur