Ut med det gamla och in med det nya
Under flera år har jag tjatat på mina föräldrar att de ska köpa en ny dator, men de har alltid sagt att den de har fungerar, så besviken har jag fått vänta.
Nu har dock deras dator från 2005 blivit så långsam att till och med mina föräldrar medger det. Man kan dock vara imponerad att den fungerat tills nu. Jag har hållt den vid liv under dessa år, och på så sätt fått erfarenhet i att bygga i en dator. Tyvärr har jag inte fått chansen att bygga en helt ny dator, men nu har dagen kommit.
Beslutet av vilka komponenter som den nya datorn ska bestå av har varit ett kontinuerligt arbete. Jag har drömt mig bort under åren om en ny dator, och hade på så sätt en bra idé om delarna. Vissa kriterier behövde dock mötas. 1) Den skulle passa föräldrarnas behov. Då de inte spelar något, så skrotades ett grafikkort för en CPU med integrerad GPU. 2) Den ska hålla et tag. Lite mer pengar har spenderats för att se till att datorn inte blir långsam om 2 år. SSD köptes in, tillsammans med en 4-kärning processor och lite extra lagring. 1 TB är ingenting för en vanlig Sweclockers-medlem, men för mina föräldrar är det mer än nog. 3) Den ska vara tyst. Gamla datorn mot slutet lät som en dammsugare som håll på att kvävas, så minimering av fläktar var min idé. Min tanke var att kyla CPUn passivt med en stor tower-kylare. 4) Datorn består av delar jag vill använda. Många timmar har jag spenderat med att läsa recensioner om chassin, kylare och annat, och velat sätta tänderna i flertal produkter. Så när min pappa gav mig en god budget tog jag chansen. Vissa delar är kanske overkill, men det är just att det är delar jag gillar och för att det ska hålla länge.
Nog pratat, dags för mer intressanta saker:
Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E
CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
CPU-kylare: PROLiMATECH Megahalems Black Series
RAM: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Moderkort: ASRock Z87M Extreme4
ODD: Asus DRW-24B5ST
Fläkt: Be-Quiet SilentWings 2 120 mm
SSD: Samsung 840 Series 120GB
Nätaggregat: Antec VP-450P 450W
HDD: WD Green 64MB 1TB
HDD-hållare: OWC Multi-Mount 2.5" to 3.5" / 3.5" to 5.25"
Har ni några tips eller åsikter, kommentera gärna. Mitt först bygge, så konstruktiv kritik önskas.