Permalänk
Medlem

Ut med det gamla och in med det nya

Under flera år har jag tjatat på mina föräldrar att de ska köpa en ny dator, men de har alltid sagt att den de har fungerar, så besviken har jag fått vänta.

Nu har dock deras dator från 2005 blivit så långsam att till och med mina föräldrar medger det. Man kan dock vara imponerad att den fungerat tills nu. Jag har hållt den vid liv under dessa år, och på så sätt fått erfarenhet i att bygga i en dator. Tyvärr har jag inte fått chansen att bygga en helt ny dator, men nu har dagen kommit.

Beslutet av vilka komponenter som den nya datorn ska bestå av har varit ett kontinuerligt arbete. Jag har drömt mig bort under åren om en ny dator, och hade på så sätt en bra idé om delarna. Vissa kriterier behövde dock mötas. 1) Den skulle passa föräldrarnas behov. Då de inte spelar något, så skrotades ett grafikkort för en CPU med integrerad GPU. 2) Den ska hålla et tag. Lite mer pengar har spenderats för att se till att datorn inte blir långsam om 2 år. SSD köptes in, tillsammans med en 4-kärning processor och lite extra lagring. 1 TB är ingenting för en vanlig Sweclockers-medlem, men för mina föräldrar är det mer än nog. 3) Den ska vara tyst. Gamla datorn mot slutet lät som en dammsugare som håll på att kvävas, så minimering av fläktar var min idé. Min tanke var att kyla CPUn passivt med en stor tower-kylare. 4) Datorn består av delar jag vill använda. Många timmar har jag spenderat med att läsa recensioner om chassin, kylare och annat, och velat sätta tänderna i flertal produkter. Så när min pappa gav mig en god budget tog jag chansen. Vissa delar är kanske overkill, men det är just att det är delar jag gillar och för att det ska hålla länge.

Nog pratat, dags för mer intressanta saker:
Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E
CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
CPU-kylare: PROLiMATECH Megahalems Black Series
RAM: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Moderkort: ASRock Z87M Extreme4
ODD: Asus DRW-24B5ST
Fläkt: Be-Quiet SilentWings 2 120 mm
SSD: Samsung 840 Series 120GB
Nätaggregat: Antec VP-450P 450W
HDD: WD Green 64MB 1TB
HDD-hållare: OWC Multi-Mount 2.5" to 3.5" / 3.5" to 5.25"

Har ni några tips eller åsikter, kommentera gärna. Mitt först bygge, så konstruktiv kritik önskas.

Ut med det gamla och in med det nya

Permalänk
Medlem

Hur blev tempen på processorn?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Tydliga bilder och ett stilrent bygge. 4p från mig

Permalänk
Medlem

ett tips är att försöka plocka upp något gammalt 6870 eller 560Ti på marknaden eftersom det är bra och populära kort som går för under tusenlappen begagnat och duger väl för att spela de flesta nya spel! 6870 som jag köpte för 1500 för 2 ½ år sedan klarar till exempel BF4 i medium/low med 60fps, och idag kan du få det kortet för 500 begnat om du antingen väntar eller lägger ut en annons om att du köper.

Kul att du har en bättre dator nu iaf! Glöm inte att eftersom dina föräldrar använder datorn så borde du flytta "dokument" och internet explorers nerladdningsmapp till den mekaniska hårddisken så SSD:n besparas från lidandet av att fyllas med massa skräp.

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg kylare.

Permalänk
Medlem

Var köpte du "OWC Multi-Mount"?
Jag har letat massor efter liknande produkter då jag behöver en till min HP Proliant Microserver! Men dom har oftast utgått ur sortimentet eller säljs utomlands och skickar ej till Sverige, eller så är frakten lika dyr som produkten

Liknande produkter:
Nexus Double Twin
Feser Silent Arrow
NoiseBlocker NB-X-Swing

Riktigt cleant och snyggt bygge btw!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Hur blev tempen på processorn?

Jag har inte gjort ett ordentligt test än, men när jag surfade, uppdaterade mjukvara så låg den på under 30 C med fläkten på låga inställningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Tydliga bilder och ett stilrent bygge. 4p från mig

Tack så mycket, uppskattar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

ett tips är att försöka plocka upp något gammalt 6870 eller 560Ti på marknaden eftersom det är bra och populära kort som går för under tusenlappen begagnat och duger väl för att spela de flesta nya spel! 6870 som jag köpte för 1500 för 2 ½ år sedan klarar till exempel BF4 i medium/low med 60fps, och idag kan du få det kortet för 500 begnat om du antingen väntar eller lägger ut en annons om att du köper.

Kul att du har en bättre dator nu iaf! Glöm inte att eftersom dina föräldrar använder datorn så borde du flytta "dokument" och internet explorers nerladdningsmapp till den mekaniska hårddisken så SSD:n besparas från lidandet av att fyllas med massa skräp.

Tack så mycket för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Var köpte du "OWC Multi-Mount"?
Jag har letat massor efter liknande produkter då jag behöver en till min HP Proliant Microserver! Men dom har oftast utgått ur sortimentet eller säljs utomlands och skickar ej till Sverige, eller så är frakten lika dyr som produkten

Liknande produkter:
Nexus Double Twin
Feser Silent Arrow
NoiseBlocker NB-X-Swing

Riktigt cleant och snyggt bygge btw!

Köpte den från USA, på deras egna hemsida: "Other World Computing". Tack för komplimangen!

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Dit med grafikkort så blir det ju en fullfjädrad speldator!

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Perfekt bygge!
Vet själv känslan av att läsa på om komponenter och sen bygga en skräddarsydd dator till "kunden".
Tysta datorer med "rätt" hårdvara är nice!
Hoppas dina föräldrar blir nöjda!

Ska läsa på mer om cpu-kylaren

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 3770k @ 4,3GHz [Phanteks PH-TC14PE] | Asus P8Z77-V LX | 16GB DDR3 | GeForce GTX760 2GB | Samsung 840 EVO 500GB SSD | Corsair HX650 | Scythe Kaze Master II Skärmar: Asus MG278Q | AG Neovo L-W27
Bärbar: Lenovo X240 | Intel Core i7 | 256GB SSD | 8GB | 12.5" FHD touch | 4G
Server: 2x HP DL380 G7 | Intel Xeon L5640 | håller på att handla...