Google överväger betalningar med Bitcoin

Permalänk
Melding Plague

Google överväger betalningar med Bitcoin

Internetjätten Google kan vara på väg att anamma kryptovalutan Bitcoin och därmed ge de virtuella mynten ett välbehövligt erkännande.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Interessant. Men paranoid som man gäna är undrar man om det finns någon baktanke... Bitcoin är anonymt tills någon kan koppla din privata nyckel till din identitet. Kan det vara så att google försöker göra just det?

Permalänk
Hjälpsam

Tror inte dessa "valutor", nu finns det väl ett femtiotal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Hoppas att valutan blir stabil och fungerar bra i längden. Digital valuta är förstås #framtiden

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Känns det inte lita konstig med tanke på att den fluktuerar så mycket, som nämns i artikeln. Idag värd 808 USD, som jag då kan använda för att köpa en google produkt.. Men nästa vecka kanske "valutan" har stigit till 900 USD, som nu ligger i Googles händer.. Det är ju snarare en Aktie än en valuta.

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem

Att de har koll på utvecklingen av valutan och har eventuella planer för det tror jag är sunt men de bör omfamna det försiktigt IMO. Jag tillhör skeptikerna men det kan ändras. Några vänner har köpt en rejäl mining rigg som de ska generera mynt med. Jag hakade inte på men får jag veta att de sitter där med plusresultat på mynten de säljer sen så kan givetvis jag med tänka om.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Smart mail ifall han själv sitter inne på massa coins.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7Patrik:

Känns det inte lita konstig med tanke på att den fluktuerar så mycket, som nämns i artikeln. Idag värd 808 USD, som jag då kan använda för att köpa en google produkt.. Men nästa vecka kanske "valutan" har stigit till 900 USD, som nu ligger i Googles händer.. Det är ju snarare en Aktie än en valuta.

Förvisso, men det spelar ju ingen roll i praktiken (egentligen). Eftersom värdet bestäms i realtid när du väl ska genomföra ett köp, en varas pris specificeras inte i BTC vid köp. En öl kanske kostar 5mBTC idag men när du köper den imorgon så kostar den 4,8mBTC, eller i övermorgon 5,1mBTC.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Att de har koll på utvecklingen av valutan och har eventuella planer för det tror jag är sunt men de bör omfamna det försiktigt IMO. Jag tillhör skeptikerna men det kan ändras. Några vänner har köpt en rejäl mining rigg som de ska generera mynt med. Jag hakade inte på men får jag veta att de sitter där med plusresultat på mynten de säljer sen så kan givetvis jag med tänka om.

Tror du kommer ångra att du inte hakade på. Om en månad lär de fått tillbaka investeringen + profit om de säljer hårdvaran.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av topace:

Interessant. Men paranoid som man gäna är undrar man om det finns någon baktanke... Bitcoin är anonymt tills någon kan koppla din privata nyckel till din identitet. Kan det vara så att google försöker göra just det?

Är väl så de ska kunna dra skatt mm kanske, Ska man inte ha F-skatt sedel när man har något vinstbringande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7Patrik:

Känns det inte lita konstig med tanke på att den fluktuerar så mycket, som nämns i artikeln. Idag värd 808 USD, som jag då kan använda för att köpa en google produkt.. Men nästa vecka kanske "valutan" har stigit till 900 USD, som nu ligger i Googles händer.. Det är ju snarare en Aktie än en valuta.

Mycket riktigt är det så idag. Valutan är ju inte erkänd och därför är det få saker du kan köpa med den, men så länge folk vill dölja sina ekonomiska spår finns det ändå en efterfrågan vilket innebär att folk spekulerar kring denna efterfrågan.

Jag tror jag tjänade 3-4k på bitcoin (runt 200% win) så det var väl trevligt men samtidigt är det så riskabelt att ska man spekulera i det bör man se det som en rolig grej, ett sätt att stöda utvecklingen med kryptovalutor (som jag ser som framtiden) etc. och inte som ett sätt att faktiskt tjäna pengar, allt du pumpar in i BTC måste man vara beredd att bli av med.

BTC idag är så ostadigt idag men Google kan ju t.ex. se till att det blir stabilare på sikt och därför kan detta nästan ses som en spekulation från deras sida? De flesta förstår nog att värdena kommer öka OM valutorna får genombrottet. De stora företagen kan själva bidra i hög grad till just detta genombrott och således göra att de gör vinster på det.

Lite fult faktiskt, tänk om Google spekulerar i BTC? Kan de bara få större tillverkare då att acceptera BTC skulle de göra enorma vinster...

Permalänk

Ahh.. Det absolut största blir nog när ett fack kämpar för arbetarens rätt att få sin lön betald i BitCoins!
Det är en stor kamp!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av topace:

Interessant. Men paranoid som man gäna är undrar man om det finns någon baktanke... Bitcoin är anonymt tills någon kan koppla din privata nyckel till din identitet. Kan det vara så att google försöker göra just det?

Google har alltid en baktanke, så det skulle inte förvåna mig. Dock spelar det egentligen ingen roll, då Bitcoin ändå inte är specifikt designat för att vara anonymt. Vill man vara 100% anonym så ska man inte använda Bitcoin, brukar det sägas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

en varas pris specificeras inte i BTC vid köp

Jag har sett minst en butik som tar betalt i BTC, så det är inte helt sant.

För övrigt borde jag egentligen ge mig in i det här, då det finns möjlighet att tjäna stora pengar i början när det svajar så mycket som det gör, men samtidigt har alla spekulationsaffärer jag gett mig in i hittills gått åt helvete, så det är nog bäst jag skiter i det ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kul för dem som håller på med det. Jag håller mina tassar borta från så speculativa valutor.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem

Varför bitcoin? Det är dogecoin som gäller!

To the moon!

Permalänk
Medlem

Om detta sker kommer cryptomarknaden stiga som sjutton!

Glöm alla dippar och skit, med google som backar bitcoins så kommer värdet skjuta i höjden!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Tror du kommer ångra att du inte hakade på. Om en månad lär de fått tillbaka investeringen + profit om de säljer hårdvaran.

Förutsatt att allt funkar som det ska, kursen håller, inget händer när de ska sälja vidare mynten. Det är vanskligt i flera led när det rör sig om investeringar på femsiffriga belopp. Jag är inte oroad i nuläget och förblir som jag nämnt skeptisk tills de sprätter en bunt sedlar framför näsan på mig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av topace:

Interessant. Men paranoid som man gäna är undrar man om det finns någon baktanke... Bitcoin är anonymt tills någon kan koppla din privata nyckel till din identitet. Kan det vara så att google försöker göra just det?

Nu är inte jag någon expert men för det första så ser igen din privata nyckel. Vet dom den kan dom plocka ut allt du har på den.
Men om den kommer ut så får man la skapa en ny privat nyckel så snabbt man kan och flytta pengarna dit.

Den publika nyckeln syns för varje transaktion men man kan skapa hur många publika nycklar som helst som är bundna till din privata nyckel.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med skatt och grejer om man minar egentligen? Eller skattar man först när man omvandlar sin kryptovaluta till "riktiga" pengar? Jag menar, man ska ju skatta på all inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Att de har koll på utvecklingen av valutan och har eventuella planer för det tror jag är sunt men de bör omfamna det försiktigt IMO. Jag tillhör skeptikerna men det kan ändras. Några vänner har köpt en rejäl mining rigg som de ska generera mynt med. Jag hakade inte på men får jag veta att de sitter där med plusresultat på mynten de säljer sen så kan givetvis jag med tänka om.

Jag var lite så... Jag tvekade om jag skulle köpa en drös när värdet låg på ~75$, men jag lät bli för jag tänkte att man kan ju inte veta hur det blir och går det åt helvete så är det i så fall roligare att bokstavligen bränna upp pengarna...

En vecka senare, PANG!, värdet är uppe i över $1000 och, ja... vad säger man.. Jag har slutat tro att värdet kommer gå neråt långsiktigt.

Det finns ju en övre cap på hur många bitcoins det får finnas, så det man har är i praktiken ett system med garanterad deflation.

Det som däremot kan hända så småningom är väl att intresset dör, och då faller värdet fort. Men det ser ju inte ut att hända.

Jag har kompisar som spelade nätpoker innan och drog in rätt bra den vägen, nu har de börjat med bitcoin-flipping (köp billigt, sälj dyrt), och de drar in mer pengar nu än på pokern. Men man ska orka hålla på också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av topace:

Interessant. Men paranoid som man gäna är undrar man om det finns någon baktanke... Bitcoin är anonymt tills någon kan koppla din privata nyckel till din identitet. Kan det vara så att google försöker göra just det?

Google ska aldrig se ens privata nyckel. Den är privat och ska definitivt hållas privat. Det är enbart den publika adressen man delar ut.

         soon Doge
                            moon
                                                             Eric Shibe
             wow

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

Hur blir det med skatt och grejer om man minar egentligen? Eller skattar man först när man omvandlar sin kryptovaluta till "riktiga" pengar? Jag menar, man ska ju skatta på all inkomst.

Om du får överskott av din hobbyverksamhet (dvs. tjänar pengar på den) ska du betala skatt för det. Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051).

Permalänk
Entusiast

Den stora frågan är väl om de faktiskt funderar på att hantera Bitcoin eller om de gör som många andra som tar emot Bitcoins, det vill säga de använder en mellanhand som växlar så butiken aldrig ser några Bitcoins utan den ser bara dollar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hmm Googlecoin?

Permalänk
Inaktiv

Tänkte på det med att om man skattar för vinsten får man då dra av på skatteblanketten för el och hårdvaran man köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Om du får överskott av din hobbyverksamhet (dvs. tjänar pengar på den) ska du betala skatt för det. Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051).

Jo men om man inte löser in det till pengar då. Man har kvar det som kryptovaluta. Man kan ju handla i vissa butiker med det, eller privatpersoner emellan.

Låta säga att jag minade 100BTC 2013, vill skatteverket då har 30BTC i skatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Tänkte på det med att om man skattar för vinsten får man då dra av på skatteblanketten för el och hårdvaran man köpt?

Det bör man få göra! ring upp skatteverket och fråga!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Hjälpsam

Funderar på att skapa en ny kryptovaluta Ratatoskcoin, man kan tydligen tjäna stora pengar på att göra så.

Påminner mig om IT-bubblan innan den sprack, nu börja Svensson och Smith spekulera hej vilt, då stiger värdet som en Raket, men sen går det som det brukar gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

BTC är ganska intressant för spekulanterna, men ganska ointressant som faktiskt betalmedel. Det säger sig självt att företag som gör affärer med andra företag inte kommer att vilja använda sig av BTC, då värdet kan skifta så mycket från dag till dag. Finns många företag som inte gör affärer med företag i andra länder, just för valutarisken som finns när man ska växla tillbaka till en till sin egen valuta. Men jämför växlingsrisken mellan pund/kronor mot BTC/kronor.
Det finns ingen som backar upp BTC och därför kommer det alltid finnas en mycket stor osäkerhet i den.
Så folk som gillar högrisk spekulation är BTC något att pyssla med, men som det ser ut just nu så kommer det nog aldrig att användas som något storskaligt betalmedel. (tror jag)