Kan man köra trådlöst till tv-boxen från sin router? Nätverkskabel nu

Permalänk
Medlem

Kan man köra trådlöst till tv-boxen från sin router? Nätverkskabel nu

Har en sån där station från telia som sitter kopplad till telejacket. Kör datorerna och telefoner trådlöst till den. Men tv:n måste ha en nätverkskabel mellan boxen till tv:n till själva "routern".

Finns det något vettigt alternativ å köra detta trådlöst?
Fick prisförslag från telia på 4 tusen, så skulle de skicka det som behövdes, men sa ifrån då det låter vansinnigt dyrt..

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Titta vad underbart.
När man inte kan ett skit är de inte lätt tur detta forum finns

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

verkar inte gå att få den å ansluta mot routern. vid närmre efterforskning verkar det som den är låst av någon anledning..

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

Om du har ett specifikt jack för IP-TV kan du dessvärre ej köra trådlöst. Du kan däremot använda dig av Homeplugs. Kabel från IP-TV jack -> Homeplug ..... Homeplug -> Digitalbox. (-> = nätverkskabel)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk

Jag har också Telia och har testat Homeplugs. En i vägguttag vid router och en i vägguttag vid TV. Det funkade, men inte lika bra som det gör med kabel. Om du kan stå ut med lite störningar och sporadiska omstarter så testa. För min del slutade det med att jag drog kabel dolt i hela huset; överlägset bästa lösningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Jag har också Telia och har testat Homeplugs. En i vägguttag vid router och en i vägguttag vid TV. Det funkade, men inte lika bra som det gör med kabel. Om du kan stå ut med lite störningar och sporadiska omstarter så testa. För min del slutade det med att jag drog kabel dolt i hela huset; överlägset bästa lösningen!

Absolut kabel är alltid bäst. Men homeplugs är lite som det är, för vissa fungerar det klockrent, andra inte.

Hade jag varit i den sitsen att jag var tvungen att ha homeplugs hade jag valt 500mbit (styrkan, räckvidden) med gigabit uttag. (vad rj45 porten teoretisk sett klarar av som mest)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk

Håller med dig, Pliind. Jag använde 500mb och det funkade okej för mig. Lite lagg ibland, och ibland (ganska sällan) fick jag köra reboot på pluggar för att det skulle funka, men överlag fungerade det. Telia hävdade tidigare att man endast kunde köra trådlöst om man köpte deras Ruckus-lösning, men det var skitsnack.

Permalänk

Klart det går att köra trådlöst, men det behövs lite extra jobb för det.
En switch med stöd för VLAN där IPTV nätet får ett eget, sätt upp två accesspunkter i bryggläge så de bara accepterar trafik mellan sig. Plugga den ena i önskad port switchen, den andra kopplas till digitalboxen. Tuta och kör.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd flyttad ***

Jag har flyttat tråden till en mer passande avdelning.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Jah är ingen hejjare på lan öht.

Fick låna en trådlös router som jag provat lite med. men av någon anledning klarar jag inte av att konfiguera upp den så den kan dela ut internet till andra datorer via trådlöst eller kabel.

den lånade Routern ansluter inte heller till den där Netgear adaptern via WAN så den är väll föråldrad kanske.

Tror jag är med på grundprincipen?
Har en d-link router utan trådlöst nätverk som jag kopplade internet till från telias router. sen en kabel från d-linken till tv-n. och då fungerade det direkt utan att jag behövde göra något.
så skulle det fungera trådlöst till Netgearadaptern som sitter kopplad til tv-boxen med en extra router så ska det gå? eller är jag ute och cyklar?

Isf vad för router behöver jag och hur skall det konfigureras vidare? är kass på ip, nätmaskar, std-gatways adresser hit och dit. blir yr av det. verkar kanske finnas det som hittar det där nästan helt själv?

Ursäkta om jag är lite dum i huvet, men kan som sagt inte så mycket om sånt här...

Btw: Tack KimTjik. är inte så bra på att hitta rätt forumsdel alla gånger heller, så ber om ursäkt.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrla:

Jah är ingen hejjare på lan öht.

Fick låna en trådlös router som jag provat lite med. men av någon anledning klarar jag inte av att konfiguera upp den så den kan dela ut internet till andra datorer via trådlöst eller kabel.

den lånade Routern ansluter inte heller till den där Netgear adaptern via WAN så den är väll föråldrad kanske.

Tror jag är med på grundprincipen?
Har en d-link router utan trådlöst nätverk som jag kopplade internet till från telias router. sen en kabel från d-linken till tv-n. och då fungerade det direkt utan att jag behövde göra något.
så skulle det fungera trådlöst till Netgearadaptern som sitter kopplad til tv-boxen med en extra router så ska det gå? eller är jag ute och cyklar?

Isf vad för router behöver jag och hur skall det konfigureras vidare? är kass på ip, nätmaskar, std-gatways adresser hit och dit. blir yr av det. verkar kanske finnas det som hittar det där nästan helt själv?

Ursäkta om jag är lite dum i huvet, men kan som sagt inte så mycket om sånt här...

Btw: Tack KimTjik. är inte så bra på att hitta rätt forumsdel alla gånger heller, så ber om ursäkt.

Ok nu reder vi ut lite begrepp här.

Du kan enbart ha en router i ett nätverk, routern är hjärnan i nätverket och har du en till "hjärna" under den så blir det kaos.
Ska du använda denna D-link så får du stänga av DHCP-servern i den. Så då blir din D-link en "accesspunkt" (kabel -> trådlöst)

Är det internet som din TV ska ha eller är det IP-TV (tv via bredbandet)?
För att du ska kunna köra information från din specifika "ip tv" port på Telia-gatewayen trådlöst så måste du göra som Grodan Boll sa, då blir det ännu 2 manicker att köpa. En switch med vlan-stöd, en accesspunkt och en brygga. Men här skulle jag rekommendera Homeplugs www.kjell.com/94504 te.x
Då blir det kabel in i ena pluggen och kabel ut ur andra pluggen. Plug and play, ingen installation.

Är det bara internet till TV'n så ska Netgearen göra sitt jobb. Antingen använder du medföljande skivan eller använder WPS-knappen (om din Telia-router har en sådan) för att konfigurera den. Nätverksuttaget i den ska kopplas direkt till TV.

Rita gärna upp hur du kopplar och tänker i paint te.x

Lite fakta.

Router - inkommande nätverkskabel kopplas först in här, ger namn till alla enheter, har oftast 1 (WAN) +4 LAN uttag som man kan koppla på ytterlig utrustning på.

Modem - Tolkar signalerna från telejacket. Kan oftast ha 4-5 nätverksuttag på baksidan. (1-internet 2. telefoni 3. tv 4. framtida tjänster) te.x

Accesspunkt - Tar emot en kabel från en router och skapar en trådlöst nätverk.

Brygga - Tar emot trådlöst och ger ut en eller fler kablade uttag.

Switch - Tar emot en kabel från en router och "splittar" kabeln till fler uttag.

Repeater - Tar emot trådlöst och skickar vidare trådlöst, oftast snor den routerns namn och lösenord så enheter uppkopplade mot den ser bara ett stort nätverk.

Alla ovanstående kan man ha hur många man vill av i ett nätverk teoretiskt sett förutom just Routern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Ok nu reder vi ut lite begrepp här.

Du kan enbart ha en router i ett nätverk, routern är hjärnan i nätverket och har du en till "hjärna" under den så blir det kaos.
Ska du använda denna D-link så får du stänga av DHCP-servern i den. Så då blir din D-link en "accesspunkt" (kabel -> trådlöst)

Är det internet som din TV ska ha eller är det IP-TV (tv via bredbandet)?
För att du ska kunna köra information från din specifika "ip tv" port på Telia-gatewayen trådlöst så måste du göra som Grodan Boll sa, då blir det ännu 2 manicker att köpa. En switch med vlan-stöd, en accesspunkt och en brygga. Men här skulle jag rekommendera Homeplugs www.kjell.com/94504 te.x
Då blir det kabel in i ena pluggen och kabel ut ur andra pluggen. Plug and play, ingen installation.

Är det bara internet till TV'n så ska Netgearen göra sitt jobb. Antingen använder du medföljande skivan eller använder WPS-knappen (om din Telia-router har en sådan) för att konfigurera den. Nätverksuttaget i den ska kopplas direkt till TV.

Rita gärna upp hur du kopplar och tänker i paint te.x

Lite fakta.

Router - inkommande nätverkskabel kopplas först in här, ger namn till alla enheter, har oftast 1 (WAN) +4 LAN uttag som man kan koppla på ytterlig utrustning på.

Modem - Tolkar signalerna från telejacket. Kan oftast ha 4-5 nätverksuttag på baksidan. (1-internet 2. telefoni 3. tv 4. framtida tjänster) te.x

Accesspunkt - Tar emot en kabel från en router och skapar en trådlöst nätverk.

Brygga - Tar emot trådlöst och ger ut en eller fler kablade uttag.

Switch - Tar emot en kabel från en router och "splittar" kabeln till fler uttag.

Repeater - Tar emot trådlöst och skickar vidare trådlöst, oftast snor den routerns namn och lösenord så enheter uppkopplade mot den ser bara ett stort nätverk.

Alla ovanstående kan man ha hur många man vill av i ett nätverk teoretiskt sett förutom just Routern.

Jag inleder med att jag är mycket tacksam för hjälp och att ni står ut med en okunnig som mig.

Med det sagt så ska jag försöka få fart på 4 bilder

http://i757.photobucket.com/albums/xx211/frrla/Grundutfoumlra...

Denna konfig fungerade direkt när jag fick i kablarna
http://i757.photobucket.com/albums/xx211/frrla/Grundutfoumlra...

Såhär har jag tänkt att det skall fungera
http://i757.photobucket.com/albums/xx211/frrla/tanke_zps58736...

Och såhär ser det ut just nu
http://i757.photobucket.com/albums/xx211/frrla/Grundutfoumlra...

Vad jag förstår så är det IP-Tv som gäller. ser att det står nått om det när jag är inne på routern och kikar genom va som finns. bifogar en bild på det också.

http://i757.photobucket.com/albums/xx211/frrla/Namnloumls_zps...

EDIT: Gick genom lite saker här hemma och hittade en Switch och en Accesspunkt som det verkar. då sankas alltså en Brygga?
Men i vilket fall. Homeplugs kanske är det enda rätta?

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har för mig att det krävs att wifinätet stödjer multicast för att det ska fungera med Telias ip tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kollar man deras hemsida under trådlös tv verkar det inte alls kosta 4000. Vet inte om det fortfarande är ett alternativ men detta verkar vara vad de erbjuder: Technicolor TG233 – 989 kronor.

Ber om ursäkt om jag missat något.

Permalänk
Medlem

Fortfarande billigare att köra homeplugs iaf då. men de verkar ha sängt priset rejält. eller så va denne jag pratade med rejält knäpp i kålroten.
Verkar va rätt kass support i övrigt. iaf gällande de ärenden jag haft. Säger väll inte hela historien, men känner inte för å sponsra dem med mer pengar när de är så.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrla:

Fortfarande billigare att köra homeplugs iaf då. men de verkar ha sängt priset rejält. eller så va denne jag pratade med rejält knäpp i kålroten.
Verkar va rätt kass support i övrigt. iaf gällande de ärenden jag haft. Säger väll inte hela historien, men känner inte för å sponsra dem med mer pengar när de är så.

Såg just denna tråden. Jag flyttade till villa 2013, och min Router stod en bra bit ifrån TV:n. Fick betala 799sek för två sändare av märket Ruckus. Två vita taco-liknade saker. Den ena kopplades in i routern, den andra i digitalboxen. Fungerade utan problem. Telia bytte dom också efter ett blixtnedslag orsakade strul, då fick jag deras nya lösning, två stycken Technicolor sändare/mottagare. Fungerar helt felfritt de också, bara att plugga och playa i princip. Tar två minuter att koppla i. Kostar som sagt cirka 800sek, och kan dessutom hittas på blocket billigare.

Den du talat med på Telia har varit dum i huvudet, okunnig, eller så har du förklarat ditt problem på ett sådant sätt att hen inte fattat vad du ville ha.

Jag skulle definitivt köra på Telias egen lösning istället för Homeplugs eller någon Webhallen-dosa av den enkla anledningen att om du kör cowboy, kommer Telia i ALLA framtida supportsamtal hänvisa till att felet beror på din egenmeckade utrustning; men om du kör Ruckus eller Technicolor så kan supporten inte bara hjälpa dig, dom kommer skicka ut tekniker gratis om det inte löser sig.