Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Coil Whine på MSI R9 280X Gaming?

Permalänk
Medlem

Coil Whine på MSI R9 280X Gaming?

Jag går i tankarna att uppgradera min rigg och funderar på att inhandla ett R9 280X. Jag såg att MSis Gaming-modell presterade bra i Sweclockers tester med undantag av att deras exemplar uppvisade coil whine som jag misstänker att jag kommer att störa mig rätt rejält på.
Jag undrar därför om det finns någon med erfarenheter av den modellen och hur många som tjuter och hur mycket/ofta/under vilka scenarion de gör det i så fall.
Jag har ett tre-fyra år gammalt Corsair HX750 som har lastats rätt sparsamt (5870 och X4 965 med båda på stockklock), påverkar detta något? Jag läste någonstans att nätagg med låga rippelvärden minskade risken för coil whine, men det kanske inte stämmer?

Eller ska man göra som alla andra här på sajtenoch köpa ett 280X DCII och bli ASUS-fanboy?

Dold text
Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Coil whine händer helt enkelt pga en speciell kombination av psu, mb och gfx. Om du råkat ut för coil whine på ditt system förut är väll risken större. Ibland kan ett kort whina, ibland alla kort (från samma serie). Tar du det lugnt med kortet så kan du försöka ångra köpet om det skulle skita sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Coil whine händer helt enkelt pga en speciell kombination av psu, mb och gfx. Om du råkat ut för coil whine på ditt system förut är väll risken större. Ibland kan ett kort whina, ibland alla kort (från samma serie). Tar du det lugnt med kortet så kan du försöka ångra köpet om det skulle skita sig.

Jag har lyckligtvis inte tidigare haft coil whine i mitt system (dock för en 7-8 år sedan med en gammal budget-CRT, bleh...), men jag kommer byta ut både moderkort och processor till en 4670K och någon lagom bra Z87-bräda inom en snar framtid.
Borde man inte kunna reklamera (eller vad det nu heter) om kortet gnäller för mycket? Eller finns det någon klausul i köpvillkoren hos de flesta butiker angående detta?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Jag har lyckligtvis inte tidigare haft coil whine i mitt system (dock för en 7-8 år sedan med en gammal budget-CRT, bleh...), men jag kommer byta ut både moderkort och processor till en 4670K och någon lagom bra Z87-bräda inom en snar framtid.
Borde man inte kunna reklamera (eller vad det nu heter) om kortet gnäller för mycket? Eller finns det någon klausul i köpvillkoren hos de flesta butiker angående detta?

Coil whine räknas inte som ett fel på kortet, det behöver inte häller hända på din polares eller datorbutikens testrigg, tror inte butikerna är skyldiga att göra något om det inte uppstår under deras test. Nog för att det var länge sedan, men jag fick tillbaka mitt 8800 Ultra som tjöt som en gris på min rigg, dock flera år senare testade jag på samma dator med annat agg, knäpptyst...

Dock senast förra veckan lyckades jag lämna tillbaka 2x290X Tri-X som whinade som grisar utan problem, de hade inte hört ett knyst från korten så det var ju schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Coil whine räknas inte som ett fel på kortet, det behöver inte häller hända på din polares eller datorbutikens testrigg, tror inte butikerna är skyldiga att göra något om det inte uppstår under deras test. Nog för att det var länge sedan, men jag fick tillbaka mitt 8800 Ultra som tjöt som en gris på min rigg, dock flera år senare testade jag på samma dator med annat agg, knäpptyst...

Dock senast förra veckan lyckades jag lämna tillbaka 2x290X Tri-X som whinade som grisar utan problem, de hade inte hört ett knyst från korten så det var ju schysst.

Det är precis sånt här som är jävligt jobbigt och stör min skönhetssömn, när det är olika bud och man inte vet vad som gäller
Men har MSI statistiskt fler fel/sämre kondensatorer jämfört med t.ex. ASUS och Sapphire, eller hade redaktionen bara otur när de testade?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Det är precis sånt här som är jävligt jobbigt och stör min skönhetssömn, när det är olika bud och man inte vet vad som gäller
Men har MSI statistiskt fler fel/sämre kondensatorer jämfört med t.ex. ASUS och Sapphire, eller hade redaktionen bara otur när de testade?

MSI 290X Gaming har ju military class components, har redan beställt två av dessa som kommer nästa vecka. Dock om man läser om MSIs kort på google så åker folk fortfarande på coil whine, eller liknande ljud. Då jag hade whine med sapphires så hoppas jag på att den hörbara frekvensen justeras in till den icke hörbara pga custom pcb samt bättre/effektivare komponenter på MSIs.

Läs om military class här

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Det är precis sånt här som är jävligt jobbigt och stör min skönhetssömn, när det är olika bud och man inte vet vad som gäller
Men har MSI statistiskt fler fel/sämre kondensatorer jämfört med t.ex. ASUS och Sapphire, eller hade redaktionen bara otur när de testade?

Tror knappast att en har statistiskt sätt mer problem än en annan tillverkare och skillnad är nog mindre marginaler, och om grafikkortet lider av coilwhine har du ännu rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Senast jag kollade har man rätt att pröva produkterna. Dock kan jag ha fel, men konsumenträtt sektionen har säkerligen koll om du oroar dig.

Själv har jag reklamerat tre grafikkort för coilwhine, aldrig varit något problem. Var hos CDON, Komplett och väldigt nyligen hos Alina, bara två månader sen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

MSI 290X Gaming har ju military class components, har redan beställt två av dessa som kommer nästa vecka. Dock om man läser om MSIs kort på google så åker folk fortfarande på coil whine, eller liknande ljud. Då jag hade whine med sapphires så hoppas jag på att den hörbara frekvensen justeras in till den icke hörbara pga custom pcb samt bättre/effektivare komponenter på MSIs.

Läs om military class här

Millitary class låter ju i och för sig bra med solida (japanska?) kondensatorer.
Vad menar du med att den hörbara frekvensen justeras? Är det någonting man kan påverka med spänning eller klockhastighet på kortet?

Skrivet av JohanFalk:

Tror knappast att en har statistiskt sätt mer problem än en annan tillverkare och skillnad är nog mindre marginaler, och om grafikkortet lider av coilwhine har du ännu rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Senast jag kollade har man rätt att pröva produkterna. Dock kan jag ha fel, men konsumenträtt sektionen har säkerligen koll om du oroar dig.

Själv har jag reklamerat tre grafikkort för coilwhine, aldrig varit något problem. Var hos CDON, Komplett och väldigt nyligen hos Alina, bara två månader sen.

Det är ju bra att i alla fall en person har lyckats reklamera för coil whine!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Millitary class låter ju i och för sig bra med solida (japanska?) kondensatorer.
Vad menar du med att den hörbara frekvensen justeras? Är det någonting man kan påverka med spänning eller klockhastighet på kortet?

Det är ju bra att i alla fall en person har lyckats reklamera för coil whine!

"Ljudet" finns alltid där, bara att frekvensen är utanför/innanför det hörbara intervallet, ibland hjälper det att byta kablar från nätagget, ändra spänningar på moderkortet eller grafikkortet, inget har dock hjälpt för mig. Notera att det coil whine brukar gälla coils och inte caps.

Vi är faktiskt två som lyckats reklamera för coil whine, wohoo!

Permalänk
Hjälpsam

Tilläggas skall kanske, att de flesta kort har coilwhine vid extremt höga fps, sånt kan typiskt uppstå med v-sync av i en meny.
Jag märkte av det nu när jag körde Star Swarm demot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tror knappast att en har statistiskt sätt mer problem än en annan tillverkare och skillnad är nog mindre marginaler, och om grafikkortet lider av coilwhine har du ännu rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Senast jag kollade har man rätt att pröva produkterna. Dock kan jag ha fel, men konsumenträtt sektionen har säkerligen koll om du oroar dig.

Ångra köpet ska fungera vid onlineköp så länge varan är i nyskick, om detta också gäller butiksköp vet jag inte. Dock om man drar en rma i hopp om att dom ska byta ut/reparera kortet, dvs genomgå testning så är det nog inte alls lika säkert. I vilket fall, undvik att riva sönder förpackningar, plastskydd och ta det försiktigt vid ditskruvande så det inte blir mejsel/skruvmärken på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tilläggas skall kanske, att de flesta kort har coilwhine vid extremt höga fps, sånt kan typiskt uppstå med v-sync av i en meny.
Jag märkte av det nu när jag körde Star Swarm demot.

Det stämmer, dock vad som anses högt är ju relativt, många kör ju 144Hz-skärmar med eller utan vsync. Någonstans över 500-1000 fps skulle ju kanske vara mer acceptabelt, men det kan likväl uppstå i exempelvis Crysis 3 på 60 fps så som 1500 fps i 3DMark. Nu kommer ju också g-sync vilket kommer att pressa korten hårdare...

Edit: Jag läste också om rippel och inhandlade senare ett AX1200i som är känt för att vara effektivt med stabila linor (någon slags digital controller). Dock så lindrades inte coil whinet på de två 290X alls, vilket enligt mig pekar mer på moderkortet. Dock att behöva byta så pass dyra komponenter vid varje grafikkortsköp är ju bara dumt. Behåller nätagget i vilket fall, dock om MSI korten whinar så får jag pressa mina 7970 ett år till. (hade samma problem med 4x6970)