AMD släpper Catalyst 14.1 Beta 1.6 med Mantle för allmänheten

Permalänk
Medlem

Jo men det är DICE egna tester. Vill ju se hur det fungerar för alla på Swecklockers.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Kul med nånting nytt! Funderar på ett nytt grafikkort, kanske man återvänder till det röda laget? Nja inte riktigt hehe, men riktigt kul! Kanske pressar MS på att fixa till DirectX eller att Mantle tar över men då måste de också fungera på Nvidia's kort. Eller så tar Nvidia fram nåt själv, gäller bara att spelutvecklare tar nytta av Mantle också, och inte bara få spel som stödjer det hela.... Vi har ju sett de förut.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Jo men det är DICE egna tester. Vill ju se hur det fungerar för alla på Swecklockers.

Känns ju som Dice vore dom mest korrekta testerna, tur att man handlade AMD och inte nVidia nu under vintern som vissa råkade göra
Kommer säkerligen bara bli bättre och bättre också, detta är deras första drivrutin.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
99:e percentilen

Jag ska göra en ren installation av Windows och allting på en tom SSD. Sedan ska jag in och testa. Återkommer med eventuella resultat.

EDIT: Haha! Jag tänkte helt rätt när jag skrev "eventuella resultat". Klickar jag på Options in-game kraschar BF4 omedelbart med felmeddelandet Battlefield 4 has stopped working.

Vad jag gjorde:

  • Installerade Windows 8.1 Pro på en tom SSD.

  • Installerade Intel INF Driver och alla tillgängliga Windows-uppdateringar.

  • Installerade Catalyst 14.1 Beta 1.6.

  • Installerade Fraps, CPU-Z och MSI Afterburner.

  • Installerade Origin och BF4. Uppdaterade och reparerade BF4.

  • Unparkade alla parkade cores med Coder Bag Disable CPU Core Parking Utility.

  • Stängde av ULPS.

  • Installerade Battlelog Browser Plugin.

Notera att jag inte patchade AMD:s drivrutin eller installerade någon drivrutin för min Yamakasi Catleap Q270 2B; jag lämnade den på 60 Hz med Windows automatiska PnP-drivrutin.

Så tyvärr kan jag inte bidra med några resultat just nu. Sorry, guys!

EDIT 2: Med det ena grafikkortet urplockat (räckte inte att ha CrossFire inaktiverat) och något annat trick som jag inte kommer ihåg fick jag det att fungera. Jag har benchat idag men vet inte hur jag ska presentera resultaten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kört även jag. datorn i sign. Och som ni ser så kör även mantle med fler untis på både maximum och avarage.
Testat i extreme follow läge.

Med DirectX: 14.1 beta

Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 16337

Average FPS: 45.38
Average Unit Count: 4314
Maximum Unit Count: 5581
Average Batches/MS: 700.88
Maximum Batches/MS: 1775.54
Average Batch Count: 17204
Maximum Batch Count: 94392

Med Mantle: 14.1 beta

Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 21427

Average FPS: 59.52
Average Unit Count: 4412
Maximum Unit Count: 5748
Average Batches/MS: 1184.55
Maximum Batches/MS: 3253.52
Average Batch Count: 23231
Maximum Batch Count: 187624

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobbbe__:

Ingen som testat på BF4 än?`Hur är upplevelsen för dig?
Använd Fraps så vi får se skillnaden nu!

Anandtech har gjort ett par snabba tester på Battlefield. De har bara testat två kartor och tre olika konfugierationer där de kör en sexkärnig CPU med 6/12, 4/4 och 2/4 kärnor/trådar. Inte helt oväntat ger det större prestandavinster ju mer CPU-begränsat det är men intressant nog fick de 7-8 % i Ultra även vid 6/12. Så det verkar som om många kommer kunna få åtminstone lite mer prestanda av Mantle och inte bara de med väldigt klena CPUer.
http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-previ...

Skrivet av candyraver:

Skulle inte förvåna mig att dom där 10-20% extra FPS betalar man med sämre bildkvalité

Det skulle förvåna mig. Jag tror du behöver kolla lite vad Mantle faktiskt gör och varför man får högre prestanda.

Den stora vinsten med Mantle är att overhead minskar för att göra ett draw call. Alltså behöver processorn jobba mindre för att hålla grafikkortet igång. Så i alla lägen där processorn är flaskhals betyder det att man kan få rätt mycket extra prestanda. Det är den stora vinsten och det har noll och inget med bildkvalité att göra.

Så de som kommer tjäna mest är de som sitter på en klen CPU och ett ganska kraftigt grafikkort. Även de i den absoluta grafiktoppen med dubbla toppkort kan få en extra boost eftersom även de kraftigaste CPUerna på marknaden har svårt att hänga med då. Fast än finns inget riktigt stöd för CrossFire och Mantle så det är något för framtiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Känns ju som Dice vore dom mest korrekta testerna, tur att man handlade AMD och inte nVidia nu under vintern som vissa råkade göra
Kommer säkerligen bara bli bättre och bättre också, detta är deras första drivrutin.

Att köpa Amd före Nvidia pga Mantle ser jag inte som ett plus. Han man redan en starkprocessor så blir Mantle inte så värt längre. Men för alla andra som inte har det så tummen upp för dom!

Än så länge stödjs bara battlefield 4 så det lär fortfarande dröja länge innan Mantle blir så pass omfattande att det blir värt att gå över. Vi har just sett den första av väldigt många BETA drivrutiner med Mantle så Time will tell som man säger.
Nvidia har sin G,sync osv. Man kan debattera i evigheter om vad som skulle vara bäst!
Sen lär vi ju se uppdateringar av DX nu när Mantle förlöjligat deras hantering av Cpu kraften.

Frågan är ju egentligen vad är bäst för dig?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Bara tänkte fylla ut med det att testerna ifrån swarm är lite random för många. innan mantle releasen såg jag folk få ranges på allt ifrån 20-40fps på olika sidor mellan runs.
så för det första så är inte star swarm världens bästa test, får du en dålig run med dx och sen en bra run med mantle kan siffrorna bli lite missvisande.
Fast det syns en tydlig skillnad i prestanda gain, nu vill vi bara veta var ifrån den prestandan kommer också, jag minns virtu mvp det va också en ganska häftig increase som sen visades inte riktigt stämma.

Permalänk

Har inte kört bf4 på länge så det är svår att jämföra DX och Mantle rakt av, men upplevelsen var smoooth och har inte haft några problem hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloremir:

Kört även jag. datorn i sign. Och som ni ser så kör även mantle med fler untis på både maximum och avarage.
Testat i extreme follow läge.

Med DirectX: 14.1 beta

Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 16337

Average FPS: 45.38
Average Unit Count: 4314
Maximum Unit Count: 5581
Average Batches/MS: 700.88
Maximum Batches/MS: 1775.54
Average Batch Count: 17204
Maximum Batch Count: 94392

Med Mantle: 14.1 beta

Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 21427

Average FPS: 59.52
Average Unit Count: 4412
Maximum Unit Count: 5748
Average Batches/MS: 1184.55
Maximum Batches/MS: 3253.52
Average Batch Count: 23231
Maximum Batch Count: 187624

+14 fps, inte alls dåligt faktiskt. Måste säga att jag inte trodde på Mantle, men ja jävlar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Funkar inte alls för mig, varken Star Swarm eller BF will starta med 14.1 drivern

Permalänk
Medlem

Gick från 45-80 FPS low/med @ 1080p till 60 FPS (drops till 40-45 som värst) high, 2x MSAA, vsync. Rätt bra.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Skulle inte förvåna mig att dom där 10-20% extra FPS betalar man med sämre bildkvalité

Din sign säger allt om varför du tror så.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag har inget hum om vad som är kompatibelt med Mantle men jag antar att 6870 inte är det?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

+14 fps, inte alls dåligt faktiskt. Måste säga att jag inte trodde på Mantle, men ja jävlar.

Ja en 4670k i 4.6Ghz är ju inte speciellt usel.

Permalänk
Hjälpsam

Ni som kör Swarm demot slå på Deffered Context i inifilen, det ger bättre prestanda u DirectX,

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av QuinnoX:

Jag har inget hum om vad som är kompatibelt med Mantle men jag antar att 6870 inte är det?

6870 kan inte det, Den kör Vliw5 eller nåt och mantle kräver GNC

EDIT: Nvidia och intel kan ju implementera manle så det krävs inte GNC men på amds front så är det GNC som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av osca_r_00:

6870 kan inte det, Den kör Vliw5 eller nåt och mantle kräver GNC

Tack för svaret!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Mina två resultat för scenariot Follow.

Mantle

===========================================================
Oxide Games
Star Swarm Stress Test - ©2013
C:\Users\William\Documents\Star Swarm\Output_14_02_02_1446.txt
Version 1.00
02/02/2014 14:46
===========================================================

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon HD 7900 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 17126969344
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: Mantle
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: C:\Users\William\Documents\Star Swarm\FrameDump_14_02_02_1446.csv
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 16878

Average FPS: 46.88
Average Unit Count: 4480
Maximum Unit Count: 5796
Average Batches/MS: 917.64
Maximum Batches/MS: 2529.69
Average Batch Count: 21230
Maximum Batch Count: 164512
===========================================================

Dold text

Dx

===========================================================
Oxide Games
Star Swarm Stress Test - ©2013
C:\Users\William\Documents\Star Swarm\Output_14_02_02_1455.txt
Version 1.00
02/02/2014 14:55
===========================================================

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon HD 7900 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 17126969344
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: C:\Users\William\Documents\Star Swarm\FrameDump_14_02_02_1455.csv
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 13806

Average FPS: 38.35
Average Unit Count: 4469
Maximum Unit Count: 5433
Average Batches/MS: 401.50
Maximum Batches/MS: 1330.88
Average Batch Count: 13334
Maximum Batch Count: 108491
===========================================================

Dold text
Visa signatur

Operativsystem:Windows 8.1 64-bit, CPU:i5 3570K @ 3.40GHz, RAM:16.0GB @ 799MHz, Moderkort:MSI Z77A-G43, Grafik:DELL U2412M (1920x1200@60Hz), R9 390, Minne:111GB Samsung SSD 840 Series, 111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB, 931GB Western Digital, Optiska Enheter: SH-224BB

Permalänk
Medlem

Jävlar! Vill jag se fler BF4 testar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Att köpa Amd före Nvidia pga Mantle ser jag inte som ett plus. Han man redan en starkprocessor så blir Mantle inte så värt längre. Men för alla andra som inte har det så tummen upp för dom!

Än så länge stödjs bara battlefield 4 så det lär fortfarande dröja länge innan Mantle blir så pass omfattande att det blir värt att gå över. Vi har just sett den första av väldigt många BETA drivrutiner med Mantle så Time will tell som man säger.
Nvidia har sin G,sync osv. Man kan debattera i evigheter om vad som skulle vara bäst!
Sen lär vi ju se uppdateringar av DX nu när Mantle förlöjligat deras hantering av Cpu kraften.

Frågan är ju egentligen vad är bäst för dig?

Du kan ju hålla en processor aktuell längre och uppgradera grafikkort efter ett par år istället för att byta hela datorn om du kör AMD med mantle

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag ska göra en ren installation av Windows och allting på en tom SSD. Sedan ska jag in och testa. Återkommer med eventuella resultat.

Testa multiplayer bf4 om. Om det här stämmer så är det riktigt imponerande.
http://www.golem.de/news/amds-mantle-api-im-test-der-prozesso...

Skrivet av Zotamedu:

Anandtech har gjort ett par snabba tester på Battlefield. De har bara testat två kartor och tre olika konfugierationer där de kör en sexkärnig CPU med 6/12, 4/4 och 2/4 kärnor/trådar. Inte helt oväntat ger det större prestandavinster ju mer CPU-begränsat det är men intressant nog fick de 7-8 % i Ultra även vid 6/12. Så det verkar som om många kommer kunna få åtminstone lite mer prestanda av Mantle och inte bara de med väldigt klena CPUer.
http://www.anandtech.com/show/7728/battlefield-4-mantle-previ...

Det skulle förvåna mig. Jag tror du behöver kolla lite vad Mantle faktiskt gör och varför man får högre prestanda.

Den stora vinsten med Mantle är att overhead minskar för att göra ett draw call. Alltså behöver processorn jobba mindre för att hålla grafikkortet igång. Så i alla lägen där processorn är flaskhals betyder det att man kan få rätt mycket extra prestanda. Det är den stora vinsten och det har noll och inget med bildkvalité att göra.

Så de som kommer tjäna mest är de som sitter på en klen CPU och ett ganska kraftigt grafikkort. Även de i den absoluta grafiktoppen med dubbla toppkort kan få en extra boost eftersom även de kraftigaste CPUerna på marknaden har svårt att hänga med då. Fast än finns inget riktigt stöd för CrossFire och Mantle så det är något för framtiden.

Fast det är väl inte bara dom med klen cpu som tjänar på det? http://www.golem.de/news/amds-mantle-api-im-test-der-prozesso...

Det är väl mer så att i fall där processorn flaskas eller får jobba riktigt tungt kommer mantle göra nytta?

Permalänk
Skrivet av dicklane:

Är det bara jag som upplever framedrops i BF4 med mantel, något som jag inte gjort med tidigare drivrutiner?

Ja, jag vet att det är beta, tänkte bara om någon annan upplever samma sak.

Jag upplever att spelet överlag flyter bättre, men som du säger "rycker" det till ibland. Men som sagt, det är ju bara beta än så länge.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Även med ett halvdant 7850 och en 8350 i stock så blev det skillnad
DX:

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon HD 7800 Series
CPU: AuthenticAMD
AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor
Physical Cores: 4
Logical Cores: 8
Physical Memory: 8548753408
Allocatable Memory: 140737488224256
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 8876

Average FPS: 24.65
Average Unit Count: 3905
Maximum Unit Count: 5409
Average Batches/MS: 380.33
Maximum Batches/MS: 920.33
Average Batch Count: 17688
Maximum Batch Count: 138968
===========================================================

Dold text

Mantle:

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon HD 7800 Series
CPU: AuthenticAMD
AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor
Physical Cores: 4
Logical Cores: 8
Physical Memory: 8548753408
Allocatable Memory: 140737488224256
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: Mantle
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 13752

Average FPS: 38.20
Average Unit Count: 4194
Maximum Unit Count: 5477
Average Batches/MS: 757.32
Maximum Batches/MS: 1921.89
Average Batch Count: 21877
Maximum Batch Count: 133571
===========================================================

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Skulle inte förvåna mig att dom där 10-20% extra FPS betalar man med sämre bildkvalité

Vad får dig att tro det?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

För alla som försöker köra mantle i BF4 men som har problem att nå options i menyn: Stäng av IGPUn i bios.

I övrigt finns mycket resultat o liknande i kommentarer under andra nyheten samt på reddit.com/r/battlefield_4

Permalänk
Medlem

DirectX: Ultra runt 70-80fps på Test Range
Mantle: Ultra runt 115-125fps på Test Range
R9 280x

Permalänk

80% förbättring

Gick från 30,14 med DX till 54,41 med mantle

===========================================================
Oxide Games
Star Swarm Stress Test - ©2013
C:\Users\jarni_000\Documents\Star Swarm\Output_14_02_02_1522.txt
Version 1.00
02/02/2014 15:22
===========================================================

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 8531210240
Allocatable Memory: 140737488224256
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 10852

Average FPS: 30.14
Average Unit Count: 4038
Maximum Unit Count: 5520
Average Batches/MS: 659.98
Maximum Batches/MS: 1538.19
Average Batch Count: 24862
Maximum Batch Count: 110086
===========================================================

===========================================================
Oxide Games
Star Swarm Stress Test - ©2013
C:\Users\jarni_000\Documents\Star Swarm\Output_14_02_02_1416.txt
Version 1.00
02/02/2014 14:16
===========================================================

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 8531210240
Allocatable Memory: 140737488224256
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: Mantle
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 19595

Average FPS: 54.43
Average Unit Count: 4251
Maximum Unit Count: 5454
Average Batches/MS: 1003.73
Maximum Batches/MS: 2810.94
Average Batch Count: 22753
Maximum Batch Count: 177373
===========================================================

Visa signatur

XFX ProSeries Core Edition 750W PSU
Intel Core i5-4670K Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460
MSI Z87-G43, Socket-1150 Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
MSI Radeon R9 290 4GB GDDR5
Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM

Permalänk
Medlem

Mantle verkar ju faktiskt göra vad som utlovas, Microsoft, your move.

Men ärligt talat så undrar jag vad tusan vissa utvecklare pysslar med. Vissa spel har en tendens att använda 50% CPU/GPU redan vid menyn av spelet, och då har den inte ens laddat in något ännu. pausar man och minimerar man spelet så tuggar den fortfarande massor av CPU. Vad är det egentligen som spelet pysslar med? (några snabba titlar på rakt arm är typ Civ V, Sims 3, mycket EA.)
Sen har vi andra spel som faktiskt verkar funka löjligt bra och inte ens lyckas maxa varken CPU eller GPU, och faktiskt slutar använda CPU när spelet är pausat. (mycket microsoft där. typ pinball fx2)
Visst det är skillnad på spel och spel, men det verkar ju faktiskt som att vissa spelmakare (läs spelmotormakare), lyckas använda resurserna bättre än andra.
Jag kan ju inte låta bli att undra om DirectX faktiskt kan användas bättre än vad den används idag till typ Battlefield4. och det skulle inte förvåna mig om många titlar framöver kommer att få patchar som förbättrar prestandan även i DirectX.
(Tilläggas bör att jag inte kört några som helt tester, utan bara observerat min Watt mätare som hänger på väggen bakom min monitor och tittat lite på CPU/GPU kurvorna.)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreas D:

Det kommer när vi fått möjlighet att göra en ordentlig utvärdering, gillar inte att stressa fram tester.

Det är bra att ni till skillnad ifrån många andra sidor faktiskt försöker göra ett någorlunda ordentligt test. Dock så undrar jag om ni började testa igår när drivrutinen släpptes för media eller om ni inte jobbar helg utan börjar testa måndag morgon?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit