AMD släpper Catalyst 14.1 Beta 1.6 med Mantle för allmänheten

Permalänk
Medlem

Virtual-Void - klart intressant frågeställning varför man valde att bygga nåt nytt och inte bygga på något gammalt. I kort så enligt det jag sett hittils så är det för att OpenGL också till stor del har en föråldrad modell för vad man vill göra, inte bara draw calls som enda sak, men jag ska kolla klart på det material som finns från konferansen på youtube. Men de har faktiskt just frågan om OpenGL i sin FAQ...

Why not use OpenGL extensions instead of a new API?

The design of Mantle was driven by feedback from leading game developers, who preferred the idea of a fresh start with a new API to the extension and patching of existing ones. However, we believe that many of Mantle’s concepts are applicable to other graphics APIs, and will inspire their future development.​

Dold text

Det viktiga dock är att det inte är AMD som utvecklar det själva i ensamhet utan det verkar som att flera spelhus och deras utvecklare är med och samutvecklar API'et, vilket är vad jag hoppas på kan skifta vikten. Sen vill jag nog påstå att du har fel, de har uttryckligen sagt att Mantle inte är bundet till AMD's hårdvara. Sen verkar det inte finnas något hinder för att Nvidia ska kunna stödja det, om de kan göra det fullt ut på nuvarande serie lär väl ingen veta förrens SDK'n är ute. Men det är för tidigt att dra växlar åt något håll innan 1. det är någorlunda färdigt och inte tidig, beta, 2, SDK'n är ute och i händerna på fler partners.

Hur mycket av detta som är marketing eller inte återstår att se, men till skillnad från hur en viss konkurent hanterat physX där man aktivt blockerade andra tillverkare från att kunna samexistera i samma dator så känns det som att de försöker göra rätt från början. I.e. hålla det öppet för andra, även Nvidia om de så vill.

Is Mantle a proprietary AMD technology?

Mantle was conceived and developed by AMD in partnership with leading game developers.

This enabled the fast and agile development required to validate the concepts and bring such the technology to life in a relatively short period of time. However, Mantle was designed in a way that makes it applicable to a range of modern GPU architectures. In the months ahead, we will be inviting more partners to participate in the development program, leading up to a public release of the specifications later in 2014. Our intention is for Mantle, or something that looks very much like it, to eventually become an industry standard applicable to multiple graphics architectures and platforms.​

Dold text
Permalänk
Medlem

Testade nyss med Mantle på mitt 7970 och en överklockad 3570K (4,9Ghz). Fick en markant förbättring i FPS men var 15-30sek så fick jag en extremt irriterande FPS drop ner till under 5 FPS. Man märker att dem fortfarande har lite att jobba på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Damocles:

Virtual-Void - klart intressant frågeställning varför man valde att bygga nåt nytt och inte bygga på något gammalt. I kort så enligt det jag sett hittils så är det för att OpenGL också till stor del har en föråldrad modell för vad man vill göra, inte bara draw calls som enda sak, men jag ska kolla klart på det material som finns från konferansen på youtube. Men de har faktiskt just frågan om OpenGL i sin FAQ...

Why not use OpenGL extensions instead of a new API?

The design of Mantle was driven by feedback from leading game developers, who preferred the idea of a fresh start with a new API to the extension and patching of existing ones. However, we believe that many of Mantle’s concepts are applicable to other graphics APIs, and will inspire their future development.​

Dold text

Det viktiga dock är att det inte är AMD som utvecklar det själva i ensamhet utan det verkar som att flera spelhus och deras utvecklare är med och samutvecklar API'et, vilket är vad jag hoppas på kan skifta vikten. Sen vill jag nog påstå att du har fel, de har uttryckligen sagt att Mantle inte är bundet till AMD's hårdvara. Sen verkar det inte finnas något hinder för att Nvidia ska kunna stödja det, om de kan göra det fullt ut på nuvarande serie lär väl ingen veta förrens SDK'n är ute. Men det är för tidigt att dra växlar åt något håll innan 1. det är någorlunda färdigt och inte tidig, beta, 2, SDK'n är ute och i händerna på fler partners.

Hur mycket av detta som är marketing eller inte återstår att se, men till skillnad från hur en viss konkurent hanterat physX där man aktivt blockerade andra tillverkare från att kunna samexistera i samma dator så känns det som att de försöker göra rätt från början. I.e. hålla det öppet för andra, även Nvidia om de så vill.

Is Mantle a proprietary AMD technology?

Mantle was conceived and developed by AMD in partnership with leading game developers.

This enabled the fast and agile development required to validate the concepts and bring such the technology to life in a relatively short period of time. However, Mantle was designed in a way that makes it applicable to a range of modern GPU architectures. In the months ahead, we will be inviting more partners to participate in the development program, leading up to a public release of the specifications later in 2014. Our intention is for Mantle, or something that looks very much like it, to eventually become an industry standard applicable to multiple graphics architectures and platforms.​

Dold text

Den stora frågan är hur lätt det kommer vara för andra att integrera Mantle. Det är ett väldigt stort frågetecken och AMD har gett väldigt varierande svar på det. Först skulle det ju bara fungera till GCN och inget annat vilket skulle betyda att Nvidia behövde ändra mycket i sin arkitektur. Sen har det dykt upp uppgifter som säger att det räcker med små ändringar. För att ytterligare förvirra så har någon kläckt ur sig att det ska gå att använda med bara mjukvaruändringar. Så förvirringen är stor och informationen är minst sagt knapphändig.

Fast jag håller med om att de åtminstone har en vettig utgångspunkt med att det ska vara fritt. Sen om det blir så i praktiken är en annan femma men rent filosofiskt är det rätt inställning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

vad heter inställningen med att avaktivera grafikkortet i processorn ? antar det är under samma flik där inbyggda wifit,inbyggda ljudet,inbyggda allt annat är ?! men hittar inget som heter något som ja tror är rätt.,. kan någon guida mig säga vad de kan tänkas heta letar ja upp det själv.. har ett asus z87 pro bräda... tänker testa dessa drivrutiner en gång till hann ångra bytes anonnsen här på swec

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Som de flesta API finns nog goda möjligheter att anpassa det till annan hårdvara. Skulle vara dumt av AMD själva om Mantle bara skulle stödja GCN då dem någon dag måste byta ut tekniken. Det hela med att Mantle bara stödjer GCN är nog snarare att AMD inte utvecklat Mantle för annat i dagsläget. Finns ju ingen anledningen att ge Nvidia gratis prestanda för något dem inte vill delta i eller utveckla Mantle för gamla/framtida tekniker. Om Nvidia skulle hoppa på Mantle skulle det nog finnas all möjlighet att anpassa Mantle för deras tekniker.

Sen finns ju så klart OpenGL/CL/AL etc. som stödjer alla operativsystem och fungerar på alla grafikkort. Men intresset verkar vara ganska svalt tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brajonk:

vad heter inställningen med att avaktivera grafikkortet i processorn ? antar det är under samma flik där inbyggda wifit,inbyggda ljudet,inbyggda allt annat är ?! men hittar inget som heter något som ja tror är rätt.,. kan någon guida mig säga vad de kan tänkas heta letar ja upp det själv.. har ett asus z87 pro bräda... tänker testa dessa drivrutiner en gång till hann ångra bytes anonnsen här på swec

Det ska även gå att inaktivera integrerad grafik direkt i enhetshanteraren i Windows vad jag sett.

På mitt Asrock Z77 Extreme4-M försvann det alternativet vid någon firmware-uppdatering vilket gör att Intels HD 3000 i min 2700K alltid är igång. Sjukt störande problem för övrigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damocles:

BF4 - Öppna konsolen, skriv "PerfOverlay.FrameFileLogEnable 1" sedan när du är klar så gör du samma fast 0 så har har du csv-fil under My Documents\Battlefield 4\ med tre kolumner och värdena FrameTime, CPUTime, GPUTime. Sedan lite excelfu för att göra om det till en graf som är läsbar.
Screenshot.render i konsolen för att ta ett screenshot om du inte vill muckla med prnt-screen. Utan fraps blir det något meckigare att gra sånt, men det går.

Stora poängen var väl att även om Mantle in kommer för konsolerna så ska de kunna återanvända en del av det arbete man ändå måste göra för konsonlerna då man till viss del tydligen gör motsvarande optimeraringar redan där. För trots allt, konsolerna är rätt mycket bättre på att utnyttja den kraft de har tillgänglig under huven jämfört med en pc där man sedan länge bara slänkt mer hårdvara och cpu på problemet.

Men med tanke på vad StarSwarm verkar visa så kanske det är dags att ändra på det. Satt och pratade med lite folk på irc igår, och det var någon som påpekade att modellen för DX och utveckling på xbox tydligen skulle vara rätt tradig att använda generellt dock.

Dold text

Tack för ditt svar

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

asså "primary" display , om det är på pci-E antar jag att kan ha i sjölva verket disablat igpu som ja gissar interna grafiken i processorn heter.. så har ja redan gjort det . är det något annat får ja leta vidare.. men provat googla å hittar inget annat ... än får leta vidare men hojta till någon som har ett asus moderkort och vad inställningen heter för avaktivera inbyggda grafgiken i cpu.. på min förra cpu i52500k hette det något annat inte igpu som folk skriver , var de inte virtu eller nå sånt

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

Har du missat att det står detta i 14.1 drivrutinen?

AMD Mantle Beta driver is currently supported on:
AMD Radeon™ R9 Series GPUs
AMD Radeon™ R7 Series GPUs
AMD Radeon™ HD 7000 Series GPUs
AMD Radeon™ HD 8000 Series GPUs
AMD A10-7000 Series and AMD A8-7000 Series APUs

Missat det faktum att både Dice och AMD sagt att HD7000 serien kan få vissa prestandaproblem och ibland även avsaknad av prestanda? Därav ordet BETA i namnet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om någon sysslar med litecoin mining kan jag meddela att betadrivrutinerna totalslaktar ens hashrate i cgminer. Gick från 800+ kh ned till 275 med beta-drivrutinerna. Hoppas AMD åtgärdar detta inför släpp, annars kan jag inte uppdatera

Permalänk
Avstängd

testade med mitt R9 270X

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 17121730560
Allocatable Memory: 8796092891136
== Results ======================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 12011

Average FPS: 33.36
Average Unit Count: 4336
Maximum Unit Count: 5428
Average Batches/MS: 599.53
Maximum Batches/MS: 1495.81
Average Batch Count: 20130
Maximum Batch Count: 106836

Mantle

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 17045

Average FPS: 47.35
Average Unit Count: 4516
Maximum Unit Count: 5939
Average Batches/MS: 693.26
Maximum Batches/MS: 2540.41
Average Batch Count: 16684
Maximum Batch Count: 94979
===========================================================

Permalänk
Medlem

Ni som redan hunnit köra tester i Starswarm demot har mer prestanda att hämta hem, en ny version av demot skall ha släppts då man i all hast i den tidigare versionen missat att aktivera vissa mutiltrådsfunktioner i Nitrous motorn.

http://oxidegames.com/2014/02/04/new-star-swarm-build-better-...

"We just deployed a new build of our Star Swarm stress test that significantly improves the demo’s performance using AMD’s Mantle API. We suggest that those of you interested in benchmarking and performance numbers re-run your Mantle scenarios; you may be surprised at the results.

Did we crack some secret code or find a crazy new optimization? No, nothing so spectacular. The truth is that we made a mistake in our haste to deploy the build that stripped out the activation process. We didn’t follow our normal release process, and missed how a minor change in that build had disabled some of the Nitrous engine’s multi-threading features when using Mantle. "

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

PC Perspective kör en liten Q&A med AMDs Guennadi Riguer vilket ger lite mer information gällande Mantle.

"Q: Mantle's shading language is said to be compatible with HLSL. How will optimizations made for DirectX, such as tweaks during shader compilation, carry over to Mantle? How much tuning will (and will not) be shared between the two APIs?

[Guennadi] The current Mantle solution relies on the same shader generation path games the DirectX uses and includes an open-source component for translating DirectX shaders to Mantle accepted intermediate language (IL). This enables developers to quickly develop Mantle code path without any changes to the shaders. This was one of the strongest requests we got from our ISV partners when we were developing Mantle."

Läs mer på http://www.pcper.com/reviews/General-Tech/Core-Mantle-Questio...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Din sign säger allt om varför du tror så.

Va kul att du tar dig tid att läsa min sign, då kanske du även vill kolla denna länken? Jag tycker åtminstone DX ser bättre ut än Mantle (på bekostnad av din FPS såklart...)
http://forum.hardwarepal.com/battlefield-4-mantle-vs-directx-...

Visa signatur

Baaahh