Datorn startar ej med två minnen i samma kanal! Moderkorts- eller CPU-fel?

Permalänk
Medlem

Datorn startar ej med två minnen i samma kanal! Moderkorts- eller CPU-fel?

Hejsan!

Fick i fredags hem min nya H80i vattenkylare. Efter montering så var jag inte riktigt nöjd med temperaturen jag fick efter diverse benchmarks, så bestämde mig för att skruva åt kylaren. Med datorn i drift... Fråga mig inte varför eller hur jag fick denna briljanta idén, men antar att man får skylla sig själv när man bestämmer sig för att mecka med datorn efter ett LAN.

Hur som helst, så fort jag nuddade en av skruvarna till kylaren med skruvmejseln så dog datorn. Den började sedan boota om sig själv om och om igen. Fläktarna snurrade alltså upp i ett par sekunder, sen dog den, och sedan fortsatte den så.

Jag drog då ur sladden till datorn, stoppade in den och försökte starta igen. Efter detta så höll den sig i alla fall igång, men jag fick ingen bild på skärmen. Moderkortets (Asus Maximus VI Hero) lilla debug-skärm gav mig Q-koden 55, vilket enligt manualen tyder på minnesfel. Jag tog då ut en av mina två minnesstickor, efter vilket min dator startade och jag fick bild på skärmen.

Sedan prövade jag att ta ut den minnessticka som nu satt i, och sedan endast sätta in den jag nyss tog ut. Även då startar datorn utan problem, vilket får mig att tro att det inte är minnena som tagit stryk.

Efter att ha undersökt saken vidare så upptäckte jag att datorn går att starta med båda stickor i, om man sätter dem i olika kanaler, vilket enligt manualen inte är optimalt. Det är så jag för tillfället har dem satta, och datorn fungerar ju, men efter 1-2 timmars spelande så får jag nästan alltid blåskärm, så något står ju inte rätt till.

Så till min fråga: Vad tror ni? Det låter ju mest troligt att det skulle vara moderkortet eller möjligtvis processorn som fått sig en kyss. Känns ju mest som att det är moderkortet då minnesanslutningarna verkar väldigt knasiga.

Extremt tacksam för era tankar och synpunkter!

Tack på förhand!

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Moderkortet skulle jag säga.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"