Övertala webhallen att börja acceptera bitcoin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Men snälla någon...

Förstår inte vad som är så omöjligt egentligen. http://scan.co.uk och http://tigerdirect.com tar redan BTC som betalmedel. Till och med Newegg är ju på gång..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonw:

Förstår inte vad som är så omöjligt egentligen. http://scan.co.uk och http://tigerdirect.com tar redan BTC som betalmedel. Till och med Newegg är ju på gång..

Att de anlitar en tjänst som växlar coins till cash är ju ändå inte samma sak som att de tar emot coins som betalning.

...Men det är i alla fall alltid nåt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Att de anlitar en tjänst som växlar coins till cash är ju ändå inte samma sak som att de tar emot coins som betalning.

...Men det är i alla fall alltid nåt.

Det är väl precis vad det är? Att du köper din vara med BTC skulle jag helt klart vilja klassa som att företaget ifråga tar emot BTC som betalning, sedan hur företaget väljer att hantera "sina" BTC's har väl ingen som helst betydelse.

Det är ju så här betalning med BTC går till, vad trodde du? Att företaget tar emot BTC i en Wallet och sitter och stashar på hög i en valuta som kan svänga med 10-tals % varje dag? Haha.

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Se till att fylla upp era lager om ni börjar ta emot Bitcoins webhallen

Permalänk
Medlem

Haha, skulle de acceptera bitcoins skulle deras försäljning dubbleras. Tror de inte ens vet hur man gör.
Skicka ett brev till dem och förklara!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Inte då. Kolla en dagsnotering eller veckonotering.

Eller så spelar det ingen roll vad den står i: http://www.idg.se/2.1085/1.546027/bitcoinmarknad-stoppar-hand...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det är väl precis vad det är? Att du köper din vara med BTC skulle jag helt klart vilja klassa som att företaget ifråga tar emot BTC som betalning, sedan hur företaget väljer att hantera "sina" BTC's har väl ingen som helst betydelse.

Det är ju så här betalning med BTC går till, vad trodde du? Att företaget tar emot BTC i en Wallet och sitter och stashar på hög i en valuta som kan svänga med 10-tals % varje dag? Haha.

Nej det är inte alls samma sak och det är ju hela poängen. Men tack för att du klargör att företag inte tar BTC som betalningsmedel, lika lite som de tar emot rent guld, koppar, lego, elgitarrer eller annan vara som kan omvandlas till pengar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Ok så företaget tar emot btc, men de tar inte mot btc? Grattis, du har skrivit årets mest förvirrade inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Nej det är inte alls samma sak och det är ju hela poängen. Men tack för att du klargör att företag inte tar BTC som betalningsmedel, lika lite som de tar emot rent guld, koppar, lego, elgitarrer eller annan vara som kan omvandlas till pengar.

Utveckla vad du menar

Skrivet av miklon:

Ok så företaget tar emot btc, men de tar inte mot btc? Grattis, du har skrivit årets mest förvirrade inlägg.

Antingen formulerar jag mig som en kratta, eller så missförstår du vad jag menar, vad vet jag. Misstänker att majoriteten förstod dock.

"Det är ju så här betalning med BTC går till ;i dagens läge; , vad trodde du? Att företaget tar emot BTC till en Wallet och sitter och stashar BTC på hög i en valuta som kan svänga med 10-tals % varje dag? Haha."

ELI(you're)5: Företaget tar emot BTC från Dig som kund, i form av betalmedel, men väljer att inte sitta på en plånbok med BTC eftersom kursen svänger så pass mycket på kort tid.

Blev det klarare för dig nu?

EDIT: Stavelser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

"Det är ju så här betalning med BTC går till ;i dagens läge; , vad trodde du? Att företaget tar emot BTC till Wallet och sitter och stashar BTC på hög i en valuta som kan svänga med 10-tals % varje dag? Haha."

ELI(you)5: Företaget tar emot BTC från Dig som kund, i form av betalmedel, men väljer att inte sitta på en plånbok med BTC eftersom kursen svänger så pass mycket på kort tid.

Det hela är egentligen rätt enkelt, företaget tar inte mot BTC, precis som de inte tar emot SEK, trots att jag kan få SEK att dras från mitt konto vid betalning genom att använda Paypal.

Men du, testa att göra så här: Köp något för 1 BTC, vänta tills 1 BTC gått upp lite i värde, returnera då varan och säg att du vill ha en BTC tillbaka.

Idag har BTC pendlat från ungefär 600 USD till ungefär 800 USD. Tror du att företaget hade betalat ut 800 USD till dig efter lunch om du köpte nåt för 600 USD i morse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Utveckla vad du menar

Antingen formulerar jag mig som en kratta, eller så missförstår du vad jag menar, vad vet jag. Misstänker att majoriteten förstod dock.

"Det är ju så här betalning med BTC går till ;i dagens läge; , vad trodde du? Att företaget tar emot BTC till en Wallet och sitter och stashar BTC på hög i en valuta som kan svänga med 10-tals % varje dag? Haha."

ELI(you're)5: Företaget tar emot BTC från Dig som kund, i form av betalmedel, men väljer att inte sitta på en plånbok med BTC eftersom kursen svänger så pass mycket på kort tid.

EDIT: Stavelser.

Ja och det är just detta som är vår poäng. Du ser det kanske som självklart men vissa tror på allvar att företagen tar emot BTC.

Men ponera att det finns en tjänst som värderar elgitarrer och köper upp elgitarrer och att man som företag kan anlita denna tredjehand som betalningsmedel; hade du då sagt att företaget tar emot elgitarrer som betalningsmedel?

Tills företaget har sin egen wallet som de handlar och betalar tillbaka med så tar de inte heller emot BTC. Så enkelt är det och det kanske är uppenbart för dig men tydligen inte för alla.

Man kanske kan säga att detta är till viss del semantik men det är en enormt viktig skillnad i innebörden. Företagen tar inga risker här, de håller inte BTC, de kan inte förlora något på detta; det betyder inte att företagen "tror på BTC" eller, har börjat ta emot BTC som betalnignsmedel eller något sådant. Det finns en tredjepart som gör detta, ja, men företagen själva står helt utanför BTC-karusellen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det hela är egentligen rätt enkelt, företaget tar inte mot BTC, precis som de inte tar emot SEK, trots att jag kan få SEK att dras från mitt konto vid betalning genom att använda Paypal.

Men du, testa att göra så här: Köp något för 1 BTC, vänta tills 1 BTC gått upp lite i värde, returnera då varan och säg att du vill ha en BTC tillbaka.

Idag har BTC pendlat från ungefär 600 USD till ungefär 800 USD. Tror du att företaget hade betalat ut 800 USD till dig efter lunch om du köpte nåt för 600 USD i morse?

Har jag påstått något annat? Om jag vänder på din liknelse och kastar ur mig: Företaget tar inte emot SEK, vilket gör att jag som kund "måste" använda PayPal som tjänst för att få SEK draget från mitt konto. Eller använder mitt VISA och betalar i USD, där USD växlas till SEK och SEK dras från mitt konto. Eller, jag betalar med BTC, rakt av, med ett knapptryck. Om de nu växlar sina BTC till USD i samma knapptryck är väl precis samma sak som att SEK växlas till USD i samma situation. Kanske jag som är trög, förstår inte riktigt vad du är ute efter att diskutera. Eventuellt dåliga liknelser men men.

Nja, du köper en produkt som är värderat i USD/EUR/SEK, du omvandlar detta till BTC vid köp. Vid retur får du åter motsvarande USD/EUR/SEK värde i BTC. Om det är 1BTC, 0,8BTC eller 1,2BTC kvittar eftersom det är exakt samma värde, varför skulle det vara dynamiskt in och statiskt ut, ur företagets perspektiv?

Skrivet av Triffid:

Ja och det är just detta som är vår poäng. Du ser det kanske som självklart men vissa tror på allvar att företagen tar emot BTC.

Men ponera att det finns en tjänst som värderar elgitarrer och köper upp elgitarrer och att man som företag kan anlita denna tredjehand som betalningsmedel; hade du då sagt att företaget tar emot elgitarrer som betalningsmedel?

Tills företaget har sin egen wallet som de handlar och betalar tillbaka med så tar de inte heller emot BTC. Så enkelt är det och det kanske är uppenbart för dig men tydligen inte för alla.

Man kanske kan säga att detta är till viss del semantik men det är en enormt viktig skillnad i innebörden. Företagen tar inga risker här, de håller inte BTC, de kan inte förlora något på detta; det betyder inte att företagen "tror på BTC" eller, har börjat ta emot BTC som betalnignsmedel eller något sådant. Det finns en tredjepart som gör detta, ja, men företagen själva står helt utanför BTC-karusellen.

Kanske jag som är fredagstrött och inte alls hänger med i svängarna. Om jag kan ställa mig i disken hos webhallen och köpa mig ett grafikkort för en elgitarr så Ja, då skulle jag vilja uttrycka mig som att webhallen tar emot elgitarrer som betalningsmedel. Du håller alltså inte med mig om jag säger så?

Det beror på hur man definierar uttrycket "tar emot BTC som betalningmedel", i så fall. Ytterligare exempel; Jag har en Portugisisk Bank knutet till ett Mastercard, min valuta är EUR. Jag kan ställa mig i kassan på webhallen och köpa ett grafikkort med mitt Mastercard och jag betalar med EUR (som visserligen min bank omvandlar till SEK mot en kostnad). Webhallen tar inte emot EUR som betalningsmedel, men de tar emot EUR som betalningsmedel via tjänster som t.ex. VISA/Mastercard/whatever. Webhallen tar inte emot BTC som betalningsmedel, men de tar emot BTC som betalningsmedel via tjänster som t.ex. BitPay.

Rent ordagrant, Nej, de handlar inte med BTC men tar gladeligen emot BTC från kunder som betalningsmedel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Har jag påstått något annat?

Ja:

Skrivet av simonw:

Detta är alltså fel, som du själv medger. Dessa företag tar ej bitcoins som betalmedel utan de tar ENDAST emot USD, sen finns det många sätt att omvandla SEK eller bitcoins eller något annat till USD men detta förändrar inget.

Hint: de flesta företag accepterar endast en valuta. Eller tycker du att mcdonalds i kina tar emot SEK eftersom för att jag kan använda SEK för att växla till Yuan och sen betala med?

Använder man begreppet "tar emot" så som du gör så tar alla företag i världen emot precis vad som helst. Det blir ett värdelöst begrepp helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ja:

Detta är alltså fel, som du själv medger. Dessa företag tar ej bitcoins som betalmedel utan de tar ENDAST emot USD, sen finns det många sätt att omvandla SEK eller bitcoins eller något annat till USD men detta förändrar inget.

Hint: de flesta företag accepterar endast en valuta. Eller tycker du att mcdonalds i kina tar emot SEK eftersom för att jag kan använda SEK för att växla till Yuan och sen betala med?

Använder man begreppet "tar emot" så som du gör så tar alla företag i världen emot precis vad som helst. Det blir ett värdelöst begrepp helt enkelt.

Se EDIT på mitt inlägg ovan, svarade där, drog samma "hint". Vi använder uppenbarligen inte uttrycket "tar emot som betalmedel" med samma innebörd. Får jag fråga dig hur du skulle beskriva handel med BTC, Paypal eller elgitarrer utan att använda "tar emot som betalmedel"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Se EDIT på mitt inlägg ovan, svarade där, drog samma "hint". Vi använder uppenbarligen inte uttrycket "tar emot som betalmedel" med samma innebörd. Får jag fråga dig hur du skulle beskriva handel med BTC, Paypal eller elgitarrer utan att använda "tar emot som betalmedel"?

Jag skulle säga att nyheten är snarare är att nu finns det en tjänst för att smidigt betala med bitcoins och att en del stora företag annamat detta.

Implikationerna av att företagen själva(för att förtydliga) handlar med bitcoins kontra att företagen använder en tjänst som möjliggör användaren att betala med bitcoins är betydligt annorlunda. Det förstnämna skulle vara en revolution för BTC medan det andra egentligen inte betyder så värst mycket förutom att någon startat en tjänst där de vill tjäna lite pengar som mellanhand för BTC köp (vilket också är ett viktigt första steg men inte alls av samma magnitud).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag skulle säga att nyheten är snarare är att nu finns det en tjänst för att smidigt betala med bitcoins och att en del stora företag annamat detta.

Implikationerna av att företagen själva(för att förtydliga) handlar med bitcoins kontra att företagen använder en tjänst som möjliggör användaren att betala med bitcoins är betydligt annorlunda. Det förstnämna skulle nästan vara en revolution för BTC och antagligen få valutan att dubblas medan det andra egentligen inte betyder så värst mycket förutom att någon startat en tjänst där de vill tjäna lite pengar som mellanhand för BTC köp (vilket också är ett viktigt första steg men inte alls av samma magnitud).

Ja, självklart? Det du säger är ju samma sak jag sa i mitt första(andra) inlägg i tråden, förutom eventuellt missförstånd i diskussionen?

Hur som, jag står fortfarande fast vid att uttrycket "tar emot BTC som betalmedel" kan tyckas vara korrekt ändå. Med tanke på liknelsen med PayPal och VISA som är valutaoberoende helt klart går under kategorin "betalsätt".

Hur vill du betala? -Med denna elgitarr!

Eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Ja, självklart? Det du säger är ju samma sak jag sa i mitt första(andra) inlägg i tråden, förutom eventuellt missförstånd i diskussionen?

Hur som, jag står fortfarande fast vid att uttrycket "tar emot BTC som betalmedel" kan tyckas vara korrekt ändå. Med tanke på liknelsen med PayPal och VISA som är valutaoberoende helt klart går under kategorin "betalsätt".

http://i.imgur.com/XUKVodT.png

Eller?

Men även på din bild så står det inte tex "Yuan" eller "Pesos" (namn på valutor); det står "VISA" "PAYPAL" (namn på tjänster). Korrekt är att säga att företagen tar emot "Bitpay" (eller vad det nu hette), inte "bitcoins" som är valutans namn och inte tjänstens.

Alltså jag förstår ju vad du menar och håller med om att man i vardagsspråk nog kan komma undan med att uttrycka sig så, mest för att folk inte är tillräckligt insatta för att bry sig eller förstå skillnaden; det är dock viktigt att särskilja begreppen när man faktiskt diskuterar implikationerna av det hela. Men även i vardagsspråk skulle nog de flesta lyfta på ögonbrynen om jag skulle säga att webhallen tar emot Pesos och jag skulle få förklara att jag syftar på att de använder paypal/visa/mastercard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Banker är generellt sett väldigt krångliga att ha göra med och inte helt pålitliga om vi ser tillbaka på saker som hänt (finanskrisen, Cypern osv) så helst vill jag slippa ha med dom och SEK att göra.

Vad har det för betydelse, du växlar ju bara in bitcoins mot SEK sen köper du ifrån webhallen. Vad är det som du är rädd för?

Permalänk

Har inga planer på att någonsin använda bitcoins etc. Så pass.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av ygd3n:

Förstår mig inte på kryptavalutor.. Hur skulle det se ut i samhället ifall många företag skulle ta emot bitcoins. Då skulle majoriteten bara sitta hemma och minea ihop massa bitcoins istället för att knega på rätt sätt..

Nä.. Pengar ska man tjäna ihop på rätt sätt..

Om jag sitter och minear vad vinner alla andra på det egentligen ?
Hela upplägget "skapa" valuta känns väldigt konstigt får Zimbawe vibbar avdet hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Om jag sitter och minear vad vinner alla andra på det egentligen ?
Hela upplägget "skapa" valuta känns väldigt konstigt får Zimbawe vibbar avdet hela

Alla "riktiga" valutor är skapade någon gång, oftast av privata företag. Då föredrar jag personligen en valuta som är skapad av hundratusentals vanliga privatpersoner i form av användare av valutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Vad har det för betydelse, du växlar ju bara in bitcoins mot SEK sen köper du ifrån webhallen. Vad är det som du är rädd för?

Alltså bankerna som backas upp av staten är så opålitliga. Bitcoins är bra för då tar inte finanskrisen dig! På med foliehattarna gubbar, to the moon

Anledningen till att bankerna vägrar Bitcoins är mer kraven från finansinspektionen är så pass hårda att det är inte värt att ha något med Bitcoin att göra. Det hade kostat skjortan för banken med alla kontroller för att undvika tvättade pengar.
Banken får böter av finansinspektioner om de märker att bankerna har haft med tvättade pengar att göra, oavsett om det är med meningen eller ej.
Därav säger bankerna nej. Sen att det är inte en valuta att lita på i dagens läge är också ett stark argument till att låta bli den. Alldeles för ostabil och kan svänga hur som helst för minsta lilla sak.
Men kul om webhallen ordnar betalningstjänst så folk att handla med sina bitcoins, det hade gjort att valutan kanske bli något i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Men även på din bild så står det inte tex "Yuan" eller "Pesos" (namn på valutor); det står "VISA" "PAYPAL" (namn på tjänster). Korrekt är att säga att företagen tar emot "Bitpay" (eller vad det nu hette), inte "bitcoins" som är valutans namn och inte tjänstens.

Alltså jag förstår ju vad du menar och håller med om att man i vardagsspråk nog kan komma undan med att uttrycka sig så, mest för att folk inte är tillräckligt insatta för att bry sig eller förstå skillnaden; det är dock viktigt att särskilja begreppen när man faktiskt diskuterar implikationerna av det hela. Men även i vardagsspråk skulle nog de flesta lyfta på ögonbrynen om jag skulle säga att webhallen tar emot Pesos och jag skulle få förklara att jag syftar på att de använder paypal/visa/mastercard.

Okej, kanske en liten tankevurpa från min sida. Men, det blir ju faktiskt en tjänst som företaget står för, till skillnad från PayPal/VISA där det är kunden som står för tjänsten. Kan tänka mig att det ändå blir en BTC-logga och "Bitcoin" under betalsätt och inte BitPay/Coinbase/"BTC-tjänst" eftersom det är företaget som sköter det "bakom kulisserna"

Vi kan komma överens om att vi typ är överens, antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Alla "riktiga" valutor är skapade någon gång, oftast av privata företag. Då föredrar jag personligen en valuta som är skapad av hundratusentals vanliga privatpersoner i form av användare av valutan.

Jag syftar på att du kan sitta och minea coins det betyder ju att det tillförs mer och mer coins eller har jag missat något ?

Och vad bidrar du med när du sitter och minear

Permalänk

Jag skulle hellre säga "Webhallen tar emot Bitcoins" istället för "Webhallen tar emot BitPay" eller "Webhallen tar emot BTCX.se".
Det är mindre korrekt och klingar felaktigt när man säger så. Det är inte realistiskt att man någonsin säger så. Prova så får ni se.
BitPay och BTCX.se är företag så det är liksom i likhet med att säga att Webhallen tar emot ett annat företag vilket inte är korrekt.

Jag gissar på att Webhallen inte vill att man skall skriva så heller. Snarare kan man skriva "Nu kan du handla med dina Bitcoins hos Webhallen via BitPay" om man tycker att alla skall förtydliga det.

PayPal, Visa, MasterCard är inte enbart tjänster, dessa är företag som äger sin funktion. En gemensam funktion som både finns hos Bitcoin och dessa är överföringsfunktionen, och där slutar gemenskapen. Bitcoin är inget företag. BitPay, Coinbase, BTCX etc. äger inte systemet Bitcoin.

Om Bitcoin eller annan deccentraliserad kryptovaluta lyckas expandera vinner den marknaden och därmed kan allvarligt hota dessa företag. Vi vet att bankerna använder sådana kortföretag och de får då tänka om, men att tex. Bitcoin skulle kunna ta död på dessa företag är ju en stor utmaning i sig. Det är långt kvar, frågan är om det någonsin lyckas med andra ord. Detta hänger mycket på vad man kan skapa för framsteg.

En naturlig utveckling ifall deccentraliserad valuta lyckas kan vara att bankerna dör ut strax efter att dessa kortföretag försvinner. Bankerna ersätts med olika handelstjänster/överföringstjänster på nätet (banker som går under staten omvandlas till privata företag/tjänster) och på samma gång statlig fiat-valuta då också dör ut.

Vi vet att allt förändras. Så har det alltid varit, det kommer alltid att vara så. Åt vilket håll vet vi inte riktigt, men åt det globaliserande hållet kan vara det mest troliga.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av try1t:

Till alla naysayers: Scan.co.uk började acceptera bitcoins idag. Tigerdirect.com och Overstock.com, för att nämna några få, accepterar redan bitcoins. Läs på lite innan ni kommenterar.

Nay.

Tror nog att bubblan tillslut spricker då även den vanliga svensson kommer sitta med en maskin för 30000:- och tjäna 5 bitcoin i månaden, eftersom det säkert blir standard att jobba 50% och minea resten...

Men just nu, varför inte.

hoppas dock fler hoppar på Folding@home, känns viktigare...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Jag syftar på att du kan sitta och minea coins det betyder ju att det tillförs mer och mer coins eller har jag missat något ?

Länder skapar också hela tiden mer pengar. Kontrollerad nflation, precis vad vanlig mining med kryptovalutor ger. Skillnaden är att länder (Eller privata bolag som skapat valutorna) helt plötsligt kan bestämma sig att trycka extrema mängder pengar för att dryga ut statskassan medan inflationen i de virtuella valutorna är förutbestämd.

Det man bidrar med när man minear är en kontrollerad inflation och spridning av nya pengar. Beräkningarna behövs också för att överföringar ska genomföras.

Permalänk
Medlem

Jag att dom har rätt också.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Nay.

Tror nog att bubblan tillslut spricker då även den vanliga svensson kommer sitta med en maskin för 30000:- och tjäna 5 bitcoin i månaden, eftersom det säkert blir standard att jobba 50% och minea resten...

Men just nu, varför inte.

hoppas dock fler hoppar på Folding@home, känns viktigare...

Läs om hur bitcoin fungerar, du har inte förstått. Om en person har en maskin som ger 5 bitcoin i månaden så betyder det att om 10 personer har såna maskiner får man 0.5 istället, och om 100000 har såna maskiner så får man istället 0.00005 bitcoin.

Så nej alla kommer inte ha en maskin som ger 5 bitcoins om dan.

Permalänk
Skrivet av raGGGe:

Fel. Det finns bara 21 miljoner bitcoins och dessa delas ut till folk som säkrar nätverket och håller koll på alla transaktioner.

Däremot sek och andra valutor sitter ett gäng nissar o trycker ut mer och mer hela tiden precis så som du beskriver!