Esxi + Win7 vad styr ni maskinen med ?

Permalänk

Esxi + Win7 vad styr ni maskinen med ?

Hej !

En stilla undran från en som just börjat med virtualisering.
När ni fjärrstyr en windows installation gör ni det då via vSphere Client eller kör ni Remote Desktop, TeamViewer, VNC eller något annat ?
För/nackdelar med respektive lösning ?

Skall tilläggas att min maskin är en HP N54L så jag har inte hur mycket CPU som helst att laja med.

Permalänk
Medlem

vSphere Client om man ska pilla med host:en, annars RDP (utom just vid installationen förstås).

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

vSphere Client eller vCenter beroende på uppsättningen.
och RDP till Win maskinerna.

Permalänk

Ok, tack då drar jag igång RDP, verkar ju vara toppen genom att den "skalar" skärmen också.

Permalänk
Medlem

+1 för RDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

vSphere Client om man ska pilla med host:en, annars RDP (utom just vid installationen förstås).

Håller med.

Ett tips till alla er som har massa olika RDP-anslutningar, webinterface osv
Det finns en Appliance som heter Jupsquares, ett supersimplet verktyg för att samla alla RDP/SSH sessioner, weblänkar till administrationsverktyg mm.
http://kendrickcoleman.com/index.php/Ruby-on-Rails-Projects/j...
Simpelt, OK design

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag kör RDP alternativt direkt via virtuella maskinens console. Jag gillar också PowerCLI som är bra om man har repeterande saker man gör dagligen.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Kör alltid rdp så fort jag fått igång vmware tools och nätverket/domän.