Permalänk
Medlem

lenovo x240 eller något annat?

Ska köpa en bärbar eftersom att jag vill kunna ta med mig en dator lite här och där. Har tidigare haft en MacBook Pro 13" och jag var grymt nöjd över kvalitén på den, men tyvärr har jag gått över till Windows nu på sistone.

Är det någon som kan säga något om Lenovo Thinkpad x240 ( http://www.dustin.se/product/5010759...-12-5-w7p-w8p/ )?

Rekommenderar ni den? Jag vill ha en kraftfull men portabel dator, ska hålla i åtminstone två år. Den ska främst användas för skrivande, film och surf.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

nja, jag är inte så intresserad av att köpa en noname dator. Har även kollat in en Thinkpad t440 ( http://www.dustin.se/product/5010759930/lenovo-thinkpad-t440-... ).

det enda som säger emot x240 är det låga upplösningen.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en x240 så kan jag tipsa om att kika på Lenovos hemsida istället. Där kan får du mer för pengarna.

• 4th Gen Intel Core i5-4200U Processor (3MB Cache, up to 2.60GHz)

• Windows 8 64

• W8 64 Nordic MUI

• 12.5" FHD (1920 x 1080) LED Backlit AntiGlare IPS Display, Mobile Broadband Ready

• Intel HD Graphics 4400

• 8GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM

• Keyboard - Swedish/Finnish

• UltraNav TrackPoint and Muli-touch Touchpad

• 720p HD Camera

• 128 GB Solid State Drive, Serial ATA3

• ThinkPad Battery 3 cell Li-Polymer (23.2Whr)

• Country Pack EU Generic with Line cord & 45W AC adapter

• Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0

• Integrated Mobile Broadband upgradable

• Publication - Nordic (DE/FI/NO/SW/EN)

• Standard Retail Packaging

• 3 Year On-site

• B-cover w/ Camera

Detta för 11 361 sek. Jag är själv inne på att köpa en, dock inte fått tummen ur och kan inte säga så mycket mer om hur det är att handla direkt från Lenovo.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Getslit:

Ska du köpa en x240 så kan jag tipsa om att kika på Lenovos hemsida istället. Där kan får du mer för pengarna.

• 4th Gen Intel Core i5-4200U Processor (3MB Cache, up to 2.60GHz)

• Windows 8 64

• W8 64 Nordic MUI

• 12.5" FHD (1920 x 1080) LED Backlit AntiGlare IPS Display, Mobile Broadband Ready

• Intel HD Graphics 4400

• 8GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM

• Keyboard - Swedish/Finnish

• UltraNav TrackPoint and Muli-touch Touchpad

• 720p HD Camera

• 128 GB Solid State Drive, Serial ATA3

• Country Pack EU Generic with Line cord & 45W AC adapter

• Intel Dual Band Wireless 7260AC with Bluetooth 4.0

• Integrated Mobile Broadband upgradable

• Publication - Nordic (DE/FI/NO/SW/EN)

• Standard Retail Packaging

• 3 Year On-site

• B-cover w/ Camera

Detta för 11 361 sek. Jag är själv inne på att köpa en, dock inte fått tummen ur och kan inte säga så mycket mer om hur det är att handla direkt från Lenovo.

Dold text

Detta var ju grymt bättre, högre upplösning och ssd gör det mer värt. Ska se hur lång leveranstiden ligger på den.

Edit: Har redan en SSD disk liggandes så det blir ännu billigare..

Permalänk
Medlem

Är det T440 så bör du titta på T440S, inte den "vanliga" T440. T440S är Ultrabook, ca 1.6kg, vanliga T440 är betydligt tjockare, strax över 2kg tror jag och med CD/DVD.
Kan även rekommendera modellen med IPS-panel, klart mycket bättre än standard LCD-panelen.

Lenovo ska även kunna leverera inbyggd 4G-modul om man har behov av snabb mobil uppkoppling. Bör även finnas att få på X240.

Permalänk
Medlem

4G finns att få, det går även att montera i efterhand. Jag har själv en x240, jag kan dock inte säga något om den än då den fortfarande befinner sig på andra sidan jorden.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk

Vi kör x240 på jobbet, jag sitter dock med gamla x230 just nu.
är helnöjd med datorn, har extented batteri, kan lätt jobba en hel dag på bara batteriet.

Visa signatur

//Wopido

Permalänk

3G/LTE-modem kan man enkelt stoppa in själv. Tror att precis som på X220 så är det en mini-PCI som man ansluter den till. Kvalitétskänslan har ökat markant från X220 och X230 till X240. Bland annat har dom fixat till den horribla musplattan, till en som faktiskt fungerar helt okej. Dock har jag precis som du problem med att upplösningen är rätt kass på några av modellerna.

Permalänk
Medlem

Den finns ju dock att få med full HD, även om det inte är sen efter nyår det faktiskt gått att beställa.

Intressant att du gillar musplattan. Det är annars något den fått mycket kritik för bland gamla Thinkpadanvändare. Själv är jag lite tveksam, men det ska nog gå att leva med avsaknaden av fysiska knappar. Det är tydligen den rådande trenden.

Annars tycker jag att det är synd att det är så krångligt att byta hårddisk nuförtiden, det var så lekande lätt på min X201 där endast en skruv stoppade mig. Å andra sidan kan det också vara en fördel ur säkerhetssynpunkt.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare