Permalänk

Ett par sköna hörlurar

Nu har jag kommit till den punkt att jag vill uppgradera mig från mina gamla bose aie2. Jag har börjat intressera mig mer om ljud, problemet för mig är det att jag har ganska stora öron så jag får ont i dem efter längre stunder med hörlurar.

därför vet jag ej om de stor klippen som alla pratar om tex audio technica ath 50 beyerdynamics lurar och de andra stor märkenas lurarna kommer passa mig.

jag lyssnar för det mesta Metal i alla dess former men också elektroniskt nån gång ibland.
min budget ligger runt 1500-1700 för hörlurar.

Jag har läst recensioner om de flesta av de stora märkena(de som nämns längre upp) men ingen nämner detta.

om ni undrar varför jag inte har googlat är det därför att jag vill ha personliga åsikter och jag vill ha dom på svenska. hjälp uppskattas. mvh Mj

Visa signatur

Chassi:Factal design R4
Processor: Intel i5 4670k
Gpu:MSI POWER Edition gtx 670
Moderkort:Asus Z87-A
Kylare:Cooler Master Myper 212

Permalänk

Jag har också ganska stora öron jag sitter just nu ned Corsair Vengeance 2000 de kanske kan vara värda att kika på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kikat på någonting ur Sennheisers sortiment?

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

AKG gör bra lurar

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

Har du kikat på någonting ur Sennheisers sortiment?

Inte lika mycket som de andra något att rekomendera?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RavenBlue:

Jag har också ganska stora öron jag sitter just nu ned Corsair Vengeance 2000 de kanske kan vara värda att kika på.

Skickades från m.sweclockers.com

Vengeance 2000 är ett gaming headset, Duger till spelande men inge vidare till musik, Dom är även definitivt sämre än hans nuvarande lurar.

Jag tycker TS ska kika på Sennheisers HD serie, Till exempel HD598

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Ursäkta om jag varit otydlig med en detalj jag är inte ute efter ett headset har redan en extern mik(samson meteor mic).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Vengeance 2000 är ett gaming headset, Duger till spelande men inge vidare till musik, Dom är även definitivt sämre än hans nuvarande lurar.

ska göras tack för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Jag äger ett par HD 555 sen 4 år tillbaka, har dom på mig dom minst 6h per dag som det är just nu och tänker aldrig på att de är på huvudet. Fantastiska lurar som låter bra och sitter som smäcken. Två av mina vänner har köpt HD558 och HD598 efter att ha testat mina lurar.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatisgoogle:

Inte lika mycket som de andra något att rekomendera?

Skrivet av H4nsson:

What he said :>
Är du villig att köpa begagnat hade jag satsat på ett par HD600/650.

Annars är ju AKG's K550/601 trevliga på alla sätt och vis, utan någon märkvärdig hörlursförstärkare. Defintivt K550 om du vill/måste ha slutna lurar.

EDIT: Både mitt huvud och mina öron är fantastiskt stora. Tänk melon och två skivor lingongrova så är du på rätt spår.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Yep, håller med ovanstående. Sitter med Sennheiser HD 595 här. Hur sköna som helst! De snuddar inte ens mina öron, de vilar bara på huvudet. Är väldigt känslig för sådana som ligger an mot örat. Ljudet är också väldigt bra för att ligga i 1500-kronorsklassen tycker jag.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

Nu har jag aldrig använt ett par Beyerdynamic så är inte helt säker, men vad jag har sett så är Beyerdynamic's DT serie relativt stora. Så jag tror att dem skulle sitta bekvämt för dig även om du har stora öron.

Permalänk
Avstängd

Håller med om Beyerdynamic, Sennheiser har mycket mindre hörlurskåpor.

DT 770 kanske skulle passa dig?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

tycker AKG K271 MKII är grymt prisvärda lurar, följde med två set muffar, lång rak kabel och kortare tvinnad när jag köpte mina runt 07-08 iallafall och dom håller än fast jag haft med dom på resor etc
sitter riktigt trevligt på huvudet och inte direkt på öronen, men det är nog ganska individuellt så att handla i butik eller testa via ångerrätten är ett tips hur som helst, jag känner då att mina har gett mig en jäkla valuta för den lilla summan dom kostar
Låter helt okey via Iphone/direkt in i datorn men bäst tillsammans med en separat förstärkare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=268924

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatisgoogle:

Ursäkta om jag varit otydlig med en detalj jag är inte ute efter ett headset har redan en extern mik(samson meteor mic).

inte alls otydligt! bara endel "gamers" på forumet som inte vet vad bra ljud är

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Tycker generellt att AKG:s lurar sitter väldigt skönt. Har ett par Q701 och de är verkligen lätta och snälla på huvudet. Stora kåpor också. Med AKG menar jag då alltså deras fullstora modeller. Sennheiser brukar generellt sitta hårdare runt skallen, tycker jag.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av petsematary:

Tycker generellt att AKG:s lurar sitter väldigt skönt. Har ett par Q701 och de är verkligen lätta och snälla på huvudet. Stora kåpor också. Med AKG menar jag då alltså deras fullstora modeller. Sennheiser brukar generellt sitta hårdare runt skallen, tycker jag.

Tr0 ind33d, på alla punkter.
Framför allt HD600/650 sitter åt något frukansvärt om man jämför med AKG's motsvarigheter, men jag fann dem ändå inte obekväma under kortare perioder (1-2h). Kollar man däremot på de lite billigare alternativen i HD-serien så sitter det betydligt bekvämare.

Absolut bäst vore om TS hade någon möjlighet att testa några utav de tidigare nämnda hörlurarna, istället för att blint förlita sig på våra prefenser.
Vore detta möjligt?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av petsematary:

Mjo om man har hår AKG K701 kan faktiskt vara obekväma ovanpå skallen pga. idiotiskt designad headband.

TS: Köpte nyligen ett par Shure SRH940 och måste säga dom spelar förvånansvärt bra, komforten är hög och läcker nästan ingen ljud. Tyvärr har Netonnet höjt priset igen (till 2190, jag gav 1690). Tycker dom låter betydligt bättre än mina Sennheiser Momentum och även K550 (fast K550 har jag bara testat en kortare tid).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Sitter nu och tittar igenom Sennheiser sortiment. Men här kommer en till fråga...
kan min technics förstärkare med hörlurs utgång driva de hörlurar som nämns i tråden?
och vilka kedjor är det som säljer de hörlurar som nämns? mvh Mj ps Den största staden i närheten är skövde.

Visa signatur

Permalänk

Det är svårt att säga om din stärk kan driva lurarna, det beror på lurarnas känslighet, impedans och annat. Generellt är det såklart bäst att ha en dedikerad förstärkare till lurarna. Har man dyra lurar vill man ju inte bryta signalkedjan med en sumpig stärk eftersom man då aldrig får ut max ur sin investering rent ljudmässigt. Men du kan ju alltid uppgradera sedan och nog lär Technicsen räcka såpass att du kan använda den under en övergångsperiod i alla fall.

För att väga in lite mer i det här om komfort så rekommenderar jag att du tar dig till en butik med hyggligt sortiment och tjuv-provar lite av olika märken. AKG, till exempel, tycker jag sitter ungefär likadant oavsett modell, åtminstone inom samma modellfamilj. Detta ger dig åtminstone en "ballpark" idé om hur de kommer att passa ditt huvud. Jag har för övrigt även ett par Denon AH-D2000 som jag inte vet om de görs längre men h-vete, vilka sköna lurar. Sitter som smör, även med glasögon.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Skrivet av Kent:

Mjo om man har hår AKG K701 kan faktiskt vara obekväma ovanpå skallen pga. idiotiskt designad headband.

TS: Köpte nyligen ett par Shure SRH940 och måste säga dom spelar förvånansvärt bra, komforten är hög och läcker nästan ingen ljud. Tyvärr har Netonnet höjt priset igen (till 2190, jag gav 1690). Tycker dom låter betydligt bättre än mina Sennheiser Momentum och även K550 (fast K550 har jag bara testat en kortare tid).

Ja, det kan tänkas. Jag har tunt hår men är inte flintis. De har lite speciella band, absolut.

Visa signatur

henrik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whatisgoogle:

Nu har jag kommit till den punkt att jag vill uppgradera mig från mina gamla bose aie2. Jag har börjat intressera mig mer om ljud, problemet för mig är det att jag har ganska stora öron så jag får ont i dem efter längre stunder med hörlurar.

därför vet jag ej om de stor klippen som alla pratar om tex audio technica ath 50 beyerdynamics lurar och de andra stor märkenas lurarna kommer passa mig.

jag lyssnar för det mesta Metal i alla dess former men också elektroniskt nån gång ibland.
min budget ligger runt 1500-1700 för hörlurar.

Jag har läst recensioner om de flesta av de stora märkena(de som nämns längre upp) men ingen nämner detta.

om ni undrar varför jag inte har googlat är det därför att jag vill ha personliga åsikter och jag vill ha dom på svenska. hjälp uppskattas. mvh Mj

beyerdynamic DT990 är störtsköna. De är dessvärre strax över din budget.
http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt990_edition_2005.htm

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk

Äger själv ett par beyerdynamic dt 990 pro och Qpad Qh 90, båda är störtsköna att ha på sig lång tid.. beyerdynamic har bättre ljud samt är öppna lurar, men Qpad är utan tvekan de mest komfortabla lurar som jag prövat- kan tillägga att jag innan köp har provat ett 30 tal lurar i diverse affärer.

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

[...]
Tycker dom låter betydligt bättre än mina Sennheiser Momentum och även K550 (fast K550 har jag bara testat en kortare tid).

Smaken delar fortfarande egenskaper med arslet, men jag hoppas verkligen att du ger K550'n en chans.
Jag blev bokstavligen förbannad när jag precis hade fått hem dom och fick höra hur kasst de lät.

Nu däremot, efter ett par hundra timmar i garderoben...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paprikum:

Smaken delar fortfarande egenskaper med arslet, men jag hoppas verkligen att du ger K550'n en chans.
Jag blev bokstavligen förbannad när jag precis hade fått hem dom och fick höra hur kasst de lät.

Nu däremot, efter ett par hundra timmar i garderoben...

Jag har inga K550, bara testat lite snabbt som sagt. Dom var dock inte nya så inspelning borde inte ge nåt...... K550 låter bättre än mina Momentum men dom klår inte Shure (enligt mig ) Snygga är dom däremot inte....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...