Serverbygge tips & råd

Permalänk
Medlem

Serverbygge tips & råd

Hej, nu finns det troligtvis en liknande tråd, men dom jag har hittat är några år gamla

Det jag är ute efter är en server, jag tänkte eventuellt köra 3-4 VM hostar på den. 1 SCOM/SCCM maskin med SQL Express på. En Win2012R2 för test, samt en NAS liknande med Nas4free eller Xpen.

Nu har jag sneglat på Avoton baserad dator, dock märker jag direkt att detta är inget för mig som vill ha flera olika VM:ar. Därmed frågar jag er här på Swec som eventuellt vet mer!

Vill helst köra med en låg TPD Xeon processor, ECC (ECC minnen har jag redan hemma) Eventuellt en SuperMicro mobo? Diskar har jag också. Men inget raid-kontroller kort samt vill jag ha trunk på nätverks kortet!

Detta må vara mina mål och önskemål men ifall ni har synpunkter så får ni mer än väl flika in. Men behåll tråden gärna relativt ren ifrån onödiga inlägg!

Glömde lägga till : Behöver ej vara Rackchassi, då jag inte har den ytan, utan något tower-chassi

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Hej, nu finns det troligtvis en liknande tråd, men dom jag har hittat är några år gamla

Det jag är ute efter är en server, jag tänkte eventuellt köra 3-4 VM hostar på den. 1 SCOM/SCCM maskin med SQL Express på. En Win2012R2 för test, samt en NAS liknande med Nas4free eller Xpen.

Nu har jag sneglat på Avoton baserad dator, dock märker jag direkt att detta är inget för mig som vill ha flera olika VM:ar. Därmed frågar jag er här på Swec som eventuellt vet mer!

Vill helst köra med en låg TPD Xeon processor, ECC (ECC minnen har jag redan hemma) Eventuellt en SuperMicro mobo? Diskar har jag också. Men inget raid-kontroller kort samt vill jag ha trunk på nätverks kortet!

Detta må vara mina mål och önskemål men ifall ni har synpunkter så får ni mer än väl flika in. Men behåll tråden gärna relativt ren ifrån onödiga inlägg!

Glömde lägga till : Behöver ej vara Rackchassi, då jag inte har den ytan, utan något tower-chassi

Ska den vara liten så är det enklast med en HP microserver gen8, räcker inte processorn går den att byta till snabbare xeon.

Angående minnen; kolla vad du har och att de passar, är.de från en "vanlig" server är det säker "registered" ecc-ram, det här jag inte sett något budgetkort som klarar.

I virtuella miljöer är det oftast diskprestandan som först tar slut, satsa på antingen ett raidkort med batteribackat minne, eller en ssd som cache. System center-produkterna är duktigt resurskrävande på minne och disk så med en budgetraid kommer det kännas segt.

Med vsphere behöver du inte skapa en trunk på något avancerat sätt, esx balacerar det själv på ett snyggt sätt. Det behövs inget superdyrt nätverkskort även om du vill köra lacp, eftersom esx fixar det utan att blanda in drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Bygget fungerar mycket bra. ECC, Xeon, LSI raidkontroller(omflashad till IT mode) men är original i IR mode(RAID).

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av RulerOfHeck:

Ska den vara liten så är det enklast med en HP microserver gen8, räcker inte processorn går den att byta till snabbare xeon.

Angående minnen; kolla vad du har och att de passar, är.de från en "vanlig" server är det säker "registered" ecc-ram, det här jag inte sett något budgetkort som klarar.

I virtuella miljöer är det oftast diskprestandan som först tar slut, satsa på antingen ett raidkort med batteribackat minne, eller en ssd som cache. System center-produkterna är duktigt resurskrävande på minne och disk så med en budgetraid kommer det kännas segt.

Med vsphere behöver du inte skapa en trunk på något avancerat sätt, esx balacerar det själv på ett snyggt sätt. Det behövs inget superdyrt nätverkskort även om du vill köra lacp, eftersom esx fixar det utan att blanda in drivrutinerna.

Skrivet av Docker:

Bygget fungerar mycket bra. ECC, Xeon, LSI raidkontroller(omflashad till IT mode) men är original i IR mode(RAID).

RulerofHeck: Det stämmer att det är registrerade, dom kom från ett DL380 G7:a, kingston ECC minnen med minneskylare på. Har du något tips på ett bra raidkort med batteribackat minne? Där ESX stödjer den

Docker: Det ser bra íntressant ut, och inte allt för dyr uppsättning vad jag kan se! Vad kör du med för kylare? Eller är det med stock du rullar den på?

Samt såg jag att det finns ett moderkort med chipset 226 istället för 222, stora skillnader? Skall jag satsa på 226:an istället?

EDIT: Jag insåg ju att det moderkortet som du rekommenderade hade en betydligt mycket bättre LSI Controller och som går att flasha om till IT mode, som det inte verkar att gå med c226:en

Permalänk
Medlem

Jag kör stockkylare. Det som låter mest är chassiefläktarna. SuperMicro kortet har inte så bra styrning av fläktarna. Lite digitalt, på eller av.

Enda problemet jag haft är att få in esxi 5.5 som inte har stöd för nätverkskorten som standard. Men det löste jag med att stoppa i vanliga intel 1000 gt kort. Sedan kan man implementera nyare drivrutiner från vmware. Och nu fungerar alla portar.

Ett problem kan vara att du har reggade ecc minnen. Jag tror inte de fungerar i det kort jag har. Jag kör udimms.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

Dessa är minnena HMT31GR7BFR4C- H9 D7 AB var tydligen Hynix minnen istället för Kingston!

Och dom är tyvärr registrerade, vore trevligt med att ha ett moderkort som klarar dom, för har 4x8gb av dessa minnen nämligen! Men dessa stöds väll oftast bara i Bladchassin?

Permalänk
Medlem

Jag kör reggade minnen på mitt Supermicro X9SRL-F. Om du vill använda reggade minnen så måste du nog klolla på LGA 2011.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Jo jag har sneglat lite på åt LGA2011 hållet också, synd att jag verkar inte hitta något i M-atx hållet!