Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja vad har det med saken att göra? Du avviker från ämnet, prestera en Peer reviewed avhandling.

haha, vilket ämne? vi diskuterar väl om 9/11 var ett terroristdåd eller en "false flag" operation

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

haha, vilket ämne? vi diskuterar väl om 9/11 var ett terroristdåd eller en "false flag" operation

Men du och jag diskuterar Peer reviewed. Du har som alla andra här även påpekar en tendens att avvika från vad man diskuterar när du blivit överbevisad.

Så vi är i alla fal på nivån att du förstår att Grabbe inte är publicerad som de säger på din sida. Om dubinte håller med om detta visa på sidan ACSE vart han är publicerad med sin avhandling.

Har du frågor angående avhandling diskussion och utredning? Du förstår skillnaden?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men du och jag diskuterar Peer reviewed. Du har som alla andra här även påpekar en tendens att avvika från vad man diskuterar när du blivit överbevisad.

Njae, det var något du ville se för att då skulle du ändra dig. Jag är som du märkt inte speciellt insatt i sådana termer

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja, det är något du kan testa men du får då trycka med annat mjölkpaket.

Eh, va?
Jag har iofs bara läst fysik, hållfasthetslära och teknik på gymnasienivå men allt du säger är helt goddag yxskaft när det kommer till vad dom vetenskapliga principerna faktiskt innebär som du hänvisar till.

Vilken utbildning har du vad gäller fysik, hållfasthetslära och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Njae, det var något du ville se för att då skulle du ändra dig. Jag är som du märkt inte speciellt insatt i sådana termer

Jahaa, så för ett tag sen var du inte alls säker på att det fanns Peer reviewed dokumentation från din sida? Måste jag alltså citera dig? Sluta gör dig till åtlöje. Du var helt säker på att Grabbe var publicerad. Du fick en tung lektion i källkritik när jag visade för dig att källan var falsk. Något som du inte alls var medveten om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eh, va?
Jag har iofs bara läst fysik, hållfasthetslära och teknik på gymnasienivå men allt du säger är helt goddag yxskaft när det kommer till vad dom vetenskapliga principerna faktiskt innebär som du hänvisar till.

Vad är det som är godag yxskaft med att trycka ihop två mjölkpaket? Det är givetvis inte idealt men det går lätt att observera hur båda "kropparna" reagear

Fysiken fungerar oavsett om det är stora jätteobjekt eller små objekt, eller fick du lära dig att andra fysiska regler gäller beroende på hur stort det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jahaa, så för ett tag sen var du inte alls säker på att det fanns Peer reviewed dokumentation från din sida? Måste jag alltså citera dig? Sluta gör dig till åtlöje. Du var helt säker på att Grabbe var publicerad. Du fick en tung lektion i källkritik när jag visade för dig att källan var falsk. Något som du inte alls var medveten om.

Hur mycket kritisk granskning har du gjort mot de skrifter (som kostar pengar om man vill läsa) gjort som fick dig att bli övertygad? För du har väl läst dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad är det som är godag yxskaft med att trycka ihop två mjölkpaket? Det är givetvis inte idealt men det går lätt att observera hur båda "kropparna" reagear

Fysiken fungerar oavsett om det är stora jätteobjekt eller små objekt, eller fick du lära dig att andra fysiska regler gäller beroende på hur stort det är?

Så mjölkpaketen ser exakt likadana ut innanför som en skyskrapa, möbler, balkar, våningar, sprinklerssystem, osv osv.

Läs exemplet du fick av sirhaxalot. Är det verkligen rätt tolkning du gör av vad han syftade på? Är du riktigt säker på att du inte förstår bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur mycket kritisk granskning har du gjort mot de skrifter (som kostar pengar om man vill läsa) gjort som fick dig att bli övertygad? För du har väl läst dem

Jag är inte ingenjör. Jag granskar inte dem kritiskt. Du förstår väl att den kritiska granskningen sker av experter i ämnet? Innan det publiceras. Det är lite det som är poängen. om jag skulle kunna förstå att granska dem hade jag ju arbetat med byggnadskonstuktion.

Är det bättre att jag granskar eller att den samlade ingenjörskåren med tillhörande forskare? Vad tycker du själv?

*** edit ***

Herregud. Du är en forskare. Du har en teori. Du presenterar teorin för andra forskare. De testar, förkastar eller godkänner teorin. Förmodligen mer diskussion. Ny teori eller modifierad teori. Forskare är överenhs. Teorin håller. Du skriver en avhandling om ämnet. T.ex. Som doktorsavhandlin du försvarar avhandling i en opponering. Du disputerar med avhandling. Du blir publicerad. Om nån fortfarande kommer fram,med något nytt blir de publicerade T.emx i en diskussion och cirkeln börjar om på nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Så mjölkpaketen ser exakt likadana ut innanför som en skyskrapa, möbler, balkar, våningar, sprinklerssystem, osv osv.

Nej men man kan se hur newtons lagar fungerar, du kan välja föremål själv. newtons lagar fungerar på allt i vår värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om materialet i en byggnad är av typen att det hela byggnaden måste hålla ihop för att behålla styrka, ungefär som något glasliknande. Då stämmer din teori. För bryts någon del av byggnaden med den typen av konstruktion så faller hela byggnaden ihop. Du vet om det skulle slå hål i glas så går glaset sönder av sig självt, det behövs inte någon mer kraft.

Så fungerar inte en skyskrapa av stål och inte när jag lyfter bänkpress heller om jag tränar in att ta emot. Mina armar är inte riktigt lika långa som delen under del del som föll ner så du får nog ta det i relation till hur mycket stötupptagande jag med mina armar har.

Om någon trollade bort 5 våningar på wtc, ta procentuell fallhöjd i relation till resten av byggnaden och applicera samma sak på bänken.

En annan sak, varför tror du toppen föll fritt och accelererade 4-5 våningar?

När toppen föll igenom resten av byggnaden så accelererade den igenom, nästan med samma hastighet som om det var luft. Vad säger det dig?
Även om man nu skulle lyfta en bänkpresstång flera meter ovan och släppa den så om någon var tillräckligt skicklig för att hinna reagera så hade det skett en liten inbromsning även om den inte varit långt ifrån tillräcklig för att orka hindra fallet ner i marken.

Eftersom du gör jämförelsen av stötupptagning med längden av dina armar resp byggnadens höjd, kan jag inte annat än dra slutsatsen att du tror att hela nedre byggnaden borde fungerat som en enda stor stötdämpare för den övre fallande toppen, som när den bromsat in fallet av toppen så ska den resa sig upp igen i sin fulla höjd?

Jag är nu säker på att du inte ens kan den gymnasiefysik du hävdar räcker för att inse hur fel den officiella och accepterade förklaringen är.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nej men man kan se hur newtons lagar fungerar, du kan välja föremål själv. newtons lagar fungerar på allt i vår värld

Fast du har ju inte påvisat att Naturlagarna är satta ur spel? Folk har ju frågat och dina förklaringar har blivit förkastade. De har dessutom kunnat visa att du har brister i dina fysikkunskaper i samma veva.

ska vi kanske göra en swecforumfilm där vi säger det samt öppna en sida som heter swecforummotklk.com så att du förstår hur vetenskaplig kritiken är mot dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Fast du har ju inte påvisat att Naturlagarna är satta ur spel?

Exakt och det finns en mycket bra orsak till det, naturlagarna är inte satt ur spel. Naturlagarna fungerar för de går inte att ta bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Exakt och det finns en mycket bra orsak till det, naturlagarna är inte satt ur spel. Naturlagarna fungerar för de går inte att ta bort

Ja fast det är ju något du inte bevisat. Du har ju fått förklaring från minst 5 olika personer. Varav minst 2 har ingenjörsutbildning. Något du saknar. Men du har ju bytt ämne totalt 8 ggr angående detta ämne när någon har visat för dig att du har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja, saker och ting beter sig väldigt annorlunda beroende på hur stora dom är. Det är inte bara direkta proportioner som spelar roll.

Och jag frågar igen, vilken utbildning har du i fysik och hållfasthetslära?
Vad får dig att tro att du förstår dig på hur hus rasar bättre än alla kunniga vetenskapsmän inom området?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad är det jag fått bevisat? har frågat massor av gånger

Ja du har bevisat att du är lat. Scrolla tillbaka och läs om kommentarerna du fått. Det är framförallt att du blivit bevisad att din grundtes inte håller. Jag kan inte annat säga än att ge dig ett exempel.

om du säger äpplen är rotfrukter, om vi tittar på olika slags rotfrukter så inser vi att de växer under jord. Varför kan man inte hitta ett enda äpple under jorden? Va va va va? Jo för att USA vill få oss att tro att äpplen växer i träd.

någon svarar att nädu, äpplen är frukter. Det kan du se här och här och här. Förstår du då att du i det fiktiva exemplet är överbevisad?

du länkar till en film om rotfruktsäpplen av valfri person. Du länkar till en hemsida som heter rotfruktsäpplenforreal.org där en person presenterar en teori om att amerikanska FBIagenter limmar äpplen på sk. Äppelträd.

Folk förklarar att de där är nog partiska sidor som inte är på något sätt vetenskapliga. Du tjafsar lite mer om det och försöker få att de visst är vetenskapliga. Efter ett tag när du är överbevisad om detta så,går,du tillbaka till ruta ett och pratar om att äpplen inte är funna i jorden. Sen vill du se vetenskaplig bevis på att äppelträd kan producera äpplen. Osv osv efter en stund går du tillbaka till lite länkar om hur äpplen är funna under jorden.

sen angriper du folk att de inte påvisat bevis om,rotfrukter samt att man ska använda sunt förnuft. Åter ruta 1, repetera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kan du förklara, var kan jag läsa om att saker beter sig olika på grund av storlek?

Kan du svara på mina frågor?
1. Vad har du för utbildning i fysik och hållfasthetslära?
2. Varför tror du att du vet bättre än världens samlade expertis på området?

Jo, det är så att en struktur som är otroligt stark och du skalar upp den med alla proportioner på samma sätt så kommer inte strukturens integritet nödvändigtvis vara bibehållen.
T.ex. om du dubblar en längd måste du fyrdubbla tjockleken för att ha bibehållen relativ integritet. Typ.
Någon som minns bättre och mer exakt får gärna rätta mig, var ändå över 10 år sedan jag läste detta. Eller, närmre 15 än 10. Shit vad gammal man börjar bli.
Men iaf, principen kvarstår. När man gör modeller måste man ha sådant här i åtanke.

För att då ta ditt exempel med mjölkpaketen och varför dom inte funkar, relationen mellan vikt, kraft och hållbarhet är helt skev och har ingenting med tornen att göra.

Exemplet du fick däremot var relevant eftersom det visar på skillnaderna i hur samma kraft påverkar en struktur olika.

Här kan du börja läsa: http://www.adlibris.com/se/bok/ergo-fysik-1-9789147085538

Ett exempel du kan göra för att förstå hur tornen rasade är att du tar en tom 33cl burk och ställer dig på den, försök hålla dig mitt över den så gott som möjligt. Du kommer antagligen att klara av att stå på den i några sekunder iaf. Men lägg märke till att när integriteten väl fallerar (eller vad fan säger man på svenska?) så går det väldigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är precis lika osannolikt att tornen föll ihop på det viset som att någon skulle påstå att man kan gå igenom väggar

Med vilken expertis och vilket kunnande uttalar du dig på det viset?

Hur tror du det kommer det sig att en enad världsexpertis på området inte håller med dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Slingrar? Du frågar och jag svarar, lär dig acceptera att alla inte tycker som du
ALLA som kan använda sig av det som de lärt sig kan inte tro att tornen rasade på det viset som de gjorde baserat på att terrorister kört in plan i tornen. Det är precis lika osannolikt att tornen föll ihop på det viset som att någon skulle påstå att man kan gå igenom väggar

men du har ju inte svarat?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

jag tror inte en enda ingenjör som lärt sig använda kunskaperna praktiskt tror på att toppen kan plöja igenom byggnaden

Menar du att DU kan använda kunskaperna praktiskt? Dåså, vilken princip bryts det mot, hur och vid vilket tillfälle?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Med vilken expertis och vilket kunnande uttalar du dig på det viset?

Det behöver man inte vara någon expert för att se, för det var exakt vad som hände. Toppen föll igenom resten av byggnaden som om den inte fanns där. Minimal skillnad mot att istället för att man ryckt bort 5 våningar så hade man kunnat rycka bort hela underdelen och toppen hade fallit ner och träffat marken nästan samtidigt som wtc byggnaderna föll ihop

Jämförelsen med att gå igenom väggar är därför ganska mitt i prick vad som du beskriver har hänt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Sunt förnuft är bra!

Fel. Sunt förnuft är för det mesta osunt och kommer av fördomar. Hade sunt förnuft fungerat hade vi aldrig utvecklat vetenskap ö.h.t. eftersom världsalltets hemligheter skulle kunna nås av "sunt förnuft"-tänkande.

Vidare visar du att du antingen skiter i vad vi andra skriver eller så kan du inte läsa. Jag skrev ett inlägg om just sunt förnuft, att själva problemet är att du tror att du tillämpar "sunt förnuft". Men sunt förnuft i tekniska sammanhang är inte vatten värt om du inte faktiskt har en teknisk bildning av något slag.

Eftersom du har så stora svårigheter att tala om vad som skulle vara omöjligt, fel eller bryta mot fysikaliska lagar så drar vi andra slutsatsen att du faktiskt helt saknar tekniska kunskaper om detta. Alltså rätt förljuget av dig att insinuera att du förstår saker bättre än vi andra. I själva verket är det ju tvärt om. Den här studien förklarar varför: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=10D2...

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Nu är det så dags att du faktiskt talar om VAD det är som bryter mot VILKEN princip och HUR!

Du kan ju uppenbarligen nada om fysik eller hållfasthetslära, så vad fan håller du på med?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Slingrar? Du frågar och jag svarar, lär dig acceptera att alla inte tycker som du
ALLA som kan använda sig av det som de lärt sig kan inte tro att tornen rasade på det viset som de gjorde baserat på att terrorister kört in plan i tornen. Det är precis lika osannolikt att tornen föll ihop på det viset som att någon skulle påstå att man kan gå igenom väggar

Det här är inga jävla tyckarfrågor. Vi frågar, men du svarar ju inte. Varför ljuger du så uppenbart? Du har inte alls svarat på våra frågor. Du kan inte ens tala om vad du menar med "omöjligt" och "brott mot fysikens lagar". Vi har frågad dig sida upp och sida ner, och du inte bara är oförmögen att svara, du är fundamentalt okunnig i vad vi faktiskt frågar efter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Man kan inte gå igenom väggar och orsaken är att det finns fysiska lagar som förhindrar det

För vagt, därmed fel. Jag kan gå igenom en rispappersvägg.

Men nu är inte frågan några jäkla vertikala väggar, utan DU ska tala om VILKEN princip som INTE fungerar som påstås NÄR och HUR.

Fattar du eller fattar du inte att du inte kan komma undan med detta utan att visa formler? Har du ett hum vad accelerationer är för något i sammanhanget? Vet du vad en kraft är för något? Vad arbete är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Var finns denna världen samlade expertis?

Dom flesta jobbar som byggnadsingenjörer.
Vissa är lärare och professorer på olika högskolor och universitet runt om i världen.
Vissa jobbar inom olika departement och utredningsgrupper.

Många av dom deltar i det som på engelska kallas peer-review och granskar och går igenom vetenskapliga publikationer.
Exempel på det är dom som Sentenced publicerat. Dom är granskade av världens samlade expertis.

Skrivet av klk:

Skulle du våga dig på att gå in i någon skyskrapa idag? Tänk om de börjar brinna och kollapsar likt WTC tornen. Building 7 var inte speciellt högt så det måste vara förenat med extrem fara om en brand uppstår. Hur har man anpassat konstruktion efter 9/11 när "den samlade expertisen" upptäckt att man räknat helt fel och att byggnader kan kollapsa av eld

Ja.
Vet inte riktigt vad du pratar om, om vi tar dom 2 höga WTC tornen så var dom byggda för att stå emot brand.
Dock inte brand med flera tusen liter flygbränsle. Det hade man inte räknat med.
Hade det bara varit saker som i normala fall befinner sig i en skyskrapa så hade branden inte fått dom konsekvenserna det fick.

Man har inte anpassat det särskilt mycket, att bygga höghus som ska stå emot den typen av bränder är helt opraktiskt för någonting så osannolikt.
Däremot har man i många fall förbättrat vissa rutiner för hur man larmar och utrymmer den typen av höghus och även gjort utrymningsvägar bättre på olika sätt. Jag är inte insatt öht så vet inte exakt vad det innebär eller till vilken grad man gör det. Men jag vet att det skett en del förbättringar kring det.

Skrivet av klk:

Tror du balkar stod helt utan stöd? Det tror inte jag, en balk har många andra balkar sitter ihop i syfte att stödja.

Nej, det har jag inte sagt någonting om.
Förstår inte varför du lägger dessa orden i min mun, jag bara förklarar lite grundläggande principer kring hållfasthet.

Integriteten i metall försvagas när det värms upp.

Men aja, jag är klar med dig nu. Du är totalt okunnig och du vet inte vad du pratar om, det har stått helt klart ända från början.
Nu står det även klart att du är totalt ointresserad av fakta och vetenskapligt vetande och jag känner mig därför klar. Hej då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Man kan inte gå igenom väggar och orsaken är att det finns fysiska lagar som förhindrar det

Nu har du ju sagt det ganska många gånger; skulle du inte kunna berätta lite utförligare om vilka lagar det gäller och i vilka situationer de är tillämpbara? Gäller det verkligen alla väggar (och vad menar man med "vägg")? Vittnesmål från "trettifyran" säger till exempel att "far gick genom väggen så att spån och plankor flög".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Sen tror jag att väldigt många här inne tror att rättssystemet är köpt p.g.a Piratebay. Något som jag ser som en konspirationsteori.

Rättsystemet blev köpt. Sidan länkar massor av material och får miljontals besökare. Vilka gör detsamma på ännu större skala som ingen skulle kalla olaglig? Där har du svaret för vem som köpte vårt rättssytem. Det handlade helt enkelt om att ta ut en konkurrent på sådant sätt som bara stora elaka företag i U.S.A. kan.

EDIT:
Oj, såg inte att tråden var 74 sidor lång. Ursäkta om detta redan tagits upp.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det var inte jag utan det var Sir. Haxalot som kom med ett exempel och det var ett bra sådant. Men om du inte tycker det så undrar jag varför?

Fast ifall du inte bara hade skippat den andra delen av det enormt simplifierade experimentet så hade du ju sett att det undre paketet (det som deformerats) hade sjunkit ihop mycket tidigare än det som fortfarande var helt.

Sen är det ju inte heller jag som från början försöker hävda att det är grundskolefysik, jag försöker bara visa på ett sett som till och med du kan förstå att inte ens dina exempel som har förenklats så pass mycket att de är helt irrelevanta fungerar på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu har du ju sagt det ganska många gånger; skulle du inte kunna berätta lite utförligare om vilka lagar det gäller och i vilka situationer de är tillämpbara? Gäller det verkligen alla väggar (och vad menar man med "vägg")? Vittnesmål från "trettifyran" säger till exempel att "far gick genom väggen så att spån och plankor flög".

Det gäller inte en vägg av luft, luft har så lite motstånd att vi kan gå och endast känna lite luftmotstånd om man går gort. Desto "trögare material" om man får lov att kalla det så desto mer motstånd, exempelvis blir det genast mer problem att gå igenom vatten. Det går men det går långsamt. När materialet är fast då fungerar det inte längre, är det en tunn vägg med svagt materal kan vi om vi tar lite fart kanske krossa väggen. En träskiva på någon cm och det blir genast jätteproblem att ta sig igenom.
En pistolkula kan ta sig igenom en hel del mer än vad en människa kan ta sig igenom men även den får ge upp om materialet blir för tjockt eller för hårt

Så är du med? Desto mer bröte att ta sig igenom desto svårare blir det och all bröte, oavsett om det är luft eller tjocka stålbalkar ger ett motstånd. Det är inte vakum