Microsoft prissänker Windows 8.1 med 70 procent för OEM-tillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Enligt orginalartikeln är det för att uppmuntra tillverkarkarna att sälja fler billiga modeller, därav att rabatten bara gäller de med pris <250 USD och där gör 35 USD mindre i pris eller kostnad en rätt stor skillnad på marginalen eller på priset beroende på var det slår. Det är inte hela världen som hostar upp 6 lakan för en iPad Air.

Mmm, fast skillnaden blir väl <=228kr så vi pratar inte om 6000kr utan just runt 228kr i skillnad. Men visst, de vill ju ha dem i samma prisklass som konkurrenterna.

Som sagts gör det nog ingen skillnad, det är liksom inte priset som är problemet här.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite oklart om detta var riktiga Windows 8 plattor, eller Windows RT plattor.
Just riktiga Windows 8 i surfplattor är väl där det passar som OS bäst, dock då i lite dyrare plattor/hybrider än 250USD, lie större än 8" också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr är det inget skämt. Det är ett seriöst försök, men de kan inte bättre helt enkelt.

Menar du att det finns dåligt med appar/kvalitet eller själva programmet appstore ett skämt? Stor skillnad nämligen på det första och andra alternativet.
Svårt för MS att gör annat än vad de just idag gör. Betala apptillverkare för att porta appar och göra appar till deras OS. Tyvärr verkar det som kraven för att få pengarna ibland är lite låga då apparna ibland kan vara en mindre katastrof. Tyvärr precis som för Android när det var nytt är det mest tiden som kommer att läka det såret.
Dock måste jag säga att det blivit mycket bättre på alla fronter. Bättre OS, fler och bättre appar. Sedan för alla som jobbar med plattorna och nyttjar bla office paketet är det en mindre dröm mot de andra plattformarna.

Permalänk

Mycket användbart

Skrivet av Nyhet:

I ett försök att göra Windows 8.1-produkter mer attraktiva prissänker Microsoft licenskostnaden för OEM-tillverkare med hela 70 procent, för enheter i prisklassen 250 dollar och nedåt.

Läs artikeln

Jag skulle hellre se att Microsoft höjde gränsen rejält, till åtminstone 450 dollar. Priser på 250 dollar och nedåt är ett på tok för litet segment.
Däri finns ju egentligen bara leksaksplattor och lågpris mediacenter.

Höjer dom med 200$ kommer det också att inkludera de flesta vardagsplattorna och flera av hybridmaskinerna.

visst kommer det att göra ont i plånboken, men det kommer ge många fler köpare och visa att de verkligen är seriösa med sin satsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Menar du att det finns dåligt med appar/kvalitet eller själva programmet appstore ett skämt? Stor skillnad nämligen på det första och andra alternativet.
Svårt för MS att gör annat än vad de just idag gör. Betala apptillverkare för att porta appar och göra appar till deras OS. Tyvärr verkar det som kraven för att få pengarna ibland är lite låga då apparna ibland kan vara en mindre katastrof. Tyvärr precis som för Android när det var nytt är det mest tiden som kommer att läka det såret.
Dock måste jag säga att det blivit mycket bättre på alla fronter. Bättre OS, fler och bättre appar. Sedan för alla som jobbar med plattorna och nyttjar bla office paketet är det en mindre dröm mot de andra plattformarna.

Men kunderna lär väl knappast stödköpa något som de upplever som en sämre produkt än konkurrenternas för att det eventuellt blir bättre i framtiden.

Själva store är ingen jätteskillnad på, men just apparnas kvalitet och kvantitet är under all kritik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Men kunderna lär väl knappast stödköpa något som de upplever som en sämre produkt än konkurrenternas för att det eventuellt blir bättre i framtiden.

Själva store är ingen jätteskillnad på, men just apparnas kvalitet och kvantitet är under all kritik.

Jag skulle vilja påstå att många appar håller mycket högre kvalitet men det skulle väl kunna finnas fler. Jag personligen saknar däremot igen app på telefonen eller på plattan. Tycker de flesta Android/iPhone appar har mycket mer förvirrat gränssnitt jämfört med Windows Phone konkurrenterna

Permalänk
Medlem

Köpte mig ganska nyligen en Acer w700, och äger en Nokia Lumia 920 sedan release.
Har aldrig varit mer nöjd, Ja i början var det dåligt med appar i mobilen, och man kände att mycket saknades.
Men nu kunde jag inte vart nöjdare, finns nog ingen app på mobilen som jag verkligen saknar. Detsamma gäller surfplattan, den är nog den bästa plattan jag ägt faktiskt.

Android känns ändå till viss del begränsat, medans Windows på surfplattan (8.1) fungerar ypperligt, I store finns lite alldagligappar medans jag kan installera steam/origin/Uplay/CoreTemp eller vad tusan jag nu känner för, med enbart restriktionen att plattan kanske inte orkar driva det.

Sen jag köpte min platta, och polare/familj fått prova och testat så kan jag säga att 3 inköp utav samma platta har gjort, och ytterligare 2 är på gång.

Jag ser inte prissänkningen som något "sista hopp" utan snarare att dem tänkte snett i början, la sig lite för högt och därmed uteslöt tillverkarna. Men nu har dem istället tänkt om och tänkt rätt, billigare operativ medför ju som det stod i artikeln att antingen blir sakerna lite bättre, eller så blir dem lite billigare. Någon skrev ca 230kr, det kanske inte är jätte mycket, med det ändrar ju genast på saker. En platta som i vanliga fall kostar 1999kr kommer ju kosta 1769kr det är en ungefärlig sänkning på 10% vilket är ganska mycket

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig i hela mitt liv installera Windows 8.1 framför Windows 7 på min stationära dator inte ens om det vore gratis så skulle jag vilja ha ett surfplatte os på min burk. Jag väntar på Windows 9 och hoppas dom gör rätt denna gång!

Däremot skulle jag kunna tänka mig en bärbar dator med Windows 8.1 där kommer det mer till sin rätt än Windows 7. Så det är välkommet att dom sänker priserna, kanske underlättar för SSD diskar på bärbara datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Dom skulle kunna ge bort det och jag skulle inte ens ta i det med tång.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Grymt ! mer Win 8 åt folket

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Gör det billigare, gör det gratis - spelar för mig ingen roll

Android + W7 är den perfekta kombinationen för mobilt/stationärt

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte varför folk klagar på Windows 8.1, jag tycket den är skitbra. Kraschar aldrig flyter på perfekt, visst kan den bli bättre men den är bättre än 7:an tycker jag.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Varför har ni börjat kalla RAM för "Primärminne".
Läser jag "PC för Alla" eller?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Har folk här inte hört talas om Start8/ClassicShell? W8 har så många fördelar som gör det värt att byta , spec när man slipper Modern UI som många är anti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Konsumenter som vill uppgradera OS utan att skaffa en ny dator då?

Konsumenter som vill uppgradera sin bärbara dator utan att behöva betala för ett OS de inte vill ha då?
Stationär kan jag bygga själv och behöver inte köpa OS till (jag kör Linux).
Oavsett om det bara kostar 15$ så är det 15$ för mycket.

Ge oss alternativet att köpa datorn utan förinstallerat OS istället och så kan de som vill få köpa till valfritt OS.

Permalänk
Medlem

Kolla
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prim%C3%A4rminne

Random, minne på måfå, eller slumpvis minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralDimension:

vafan,atom silvermont med windows 8 i tablet borde väl vara bättre än motsvarande med ios/android?

jag säger att det är!

Om du kör tangentbord och mus, och sitter på skrivbordet. Men vad gör du när du inte använder tangentbord och mus, samt inte har underlag att ställa den på?

De flesta vill ha en större Windows-upplevelse än vad en 8-tum platta levererar. Ersätter det inte en arbetsstation och är för underhållning/surf så riskerar de att tröttna på det och lägga den i lådan, precis som för många andra surfplattor. Det räcker inte om man nästan kan göra det man vill, för man vill nog knappast ha en stationär windowsburk, en bärbar, en surfplatta, en stor telefon och en X1. Alla de grejerna kan ändå inte göra exakt samma saker och kompletterar inte varandra särskilt bra.

Feature-wise är t.ex. deras mobila operativsystem för telefoner fortfarande efter den tredje spelaren – Blackberry – med deras QNX-baserade BB10, eller för den delen så får de först med en större uppdatering funktioner som finska Jolla har i Sailfish idag. Från första början, och var hade du dessa funktioner hos Microsoft för 3 år sedan? Startskärmen är ännu sämre än den mobila och delvis inkompatibla plattformen. Saker fungerar olika om du kör webbläsaren, som är en win32-process vilket som i startskärmen eller skrivbordet, så saker man förväntar sig fungera gör helt plötsligt inte det, men har stöd för samma sak som saknas på startskärms/store-varianterna på mobil och surfplatteoperativen. 8.1-uppdateringen har de fattat att en abstraktion av win32 som Modern är måste integreras med operativsystemet och gränssnittet något, men de går inte hela vägen. Ett C++-program för WinRT/startskärmen har fortfarande annat XAML-format och gränssnitt än C++/WinRT på Windows Phone även med uppdateringarna och behöver skrivas om och underhålla separata versioner.

Det är först nu med framtida uppdateringar som kommer senare i år som WP får basala business-funktioner som krypterad e-post med S/MIME, VPN, och ordentlig MDM. Vissa program som de annonserar ska lanseras nu/senare är också sånt som konkurrenterna har haft i 4 år. Men hur känns det 4 år efter plattformen kom eller "nylanserades"? Konkurrenter har hunnit utveckla helt nya plattformar under samma tid, men hade de viktigaste funktionerna med från början. Microsoft är numera en telefontillverkare, men de har fortfarande valt att binda sig så tätt med Qualcomm att de begränsar vad de kan leverera även i hårdvaruväg. Det blir svårt för dem. De får nog titta på vad som ligger under Modern-mjukvaran och hitta sina rötter istället. Telefondelen väntar jag mig vara helt rensad med knappt några anställda om några år iaf, då behöver man förvisso knappt sälja något. Men de måste såklart lägga resurser på grejer som växer, inte på grejer där de inte konkurrerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Säljnissarna på MS har kommit på att de skall göra en Apple: Därför har de skapat ett OS som skall se likadant ut för användarna, oavsett om de använder PC, platta eller telefon. Detta förstås i ett försök att låsa in användarna så att vi alltid väljer en maskin från MS, oavsett plattform. Och det var därför som Win 8 släpptes helt utan att vara vad en PC-användare med mus behöver. De släppte något som de själva ville ha - inte något som deras kunder ville ha.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Steve Jobs visste vad folk ville ha.
Nu kommer Microsoft som en dålig look alike Leif Loket Olsson-klubb, och inbillar sig att deras härmapespel skall rädda hela fadäsen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Säljnissarna på MS har kommit på att de skall göra en Apple: Därför har de skapat ett OS som skall se likadant ut för användarna, oavsett om de använder PC, platta eller telefon. Detta förstås i ett försök att låsa in användarna så att vi alltid väljer en maskin från MS, oavsett plattform. Och det var därför som Win 8 släpptes helt utan att vara vad en PC-användare med mus behöver. De släppte något som de själva ville ha - inte något som deras kunder ville ha.

+1 +1 +1 +1 <3 Om jag hade sagt det bättre själv så hade jag sagt precis vad du sa.

Permalänk
Avstängd

"Tillverkare kan även välja att använda mellanskillnaden för att ge bättre specifikationer, som mer primärminne, lagringsutrymme eller en bättre skärm, utan att behöva höja priset."

Eller så kan de välja att stoppa pengarna i egen ficka

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Bara för att man prisdumpar betyder det inte att man automatiskt vill köpa skit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaakaaN:

Har folk här inte hört talas om Start8/ClassicShell? W8 har så många fördelar som gör det värt att byta , spec när man slipper Modern UI som många är anti.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte startmenyn som är problemet. Just nu bajsar MS i ansiktet på professionella användare. Företaget jag jobbar på har ett 20-tal bugg-tickets på windows 8 och 8.1 hos Microsoft som legat där i snart ett år. De bryr sig inte ett skit om att lösa problemen.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Varför har ni börjat kalla RAM för "Primärminne".
Läser jag "PC för Alla" eller?

Primärminne är den korrekta termen.

Speciellt viktigt att skilja på primärminne och sekundärminne, nu när annonsbranschen tydligen kör en kampanj för att försöka få folk att kalla hd/ssd för "minne".

Därav alla till synes super-kraftfulla billiga surfplattor med "32Gig minne" odyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Tillverkare kan även välja att använda mellanskillnaden för att ge bättre specifikationer, som mer primärminne, lagringsutrymme eller en bättre skärm, utan att behöva höja priset."

Eller så kan de välja att stoppa pengarna i egen ficka

Enda gången jag tryckt like på något du skrivit.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatsSvensson:

Primärminne är den korrekta termen.

Speciellt viktigt att skilja på primärminne och sekundärminne, nu när annonsbranschen tydligen kör en kampanj för att försöka få folk att kalla hd/ssd för "minne".

Därav alla till synes super-kraftfulla billiga surfplattor med "32Gig minne" odyl.

Ber att få inlägga protest!

Uppdelningen i primär och sekundär är gammal och bunden till när man hade mekaniska hårddiskar. I inbäddade datorer kan man inte göra den distinktionen och typ telefoner och surfplattor byggs väldigt mycket som inbäddade datorer. Det är också på gång flash-minnen som ansluts till processorn likadant som RAM. Gamla antaganden om position i minnes-hierarki sfa minnesteknik gäller inte nödvändigtvis i nyare datorer.

Enligt min mening är det bäst att utgå från vilken fysisk teknik som används, alltså "RAM" eller "flash". Det är också det som anger hur mycket kalaset har fått kosta i tillverkning.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Microsoft är slut.

Det är bara att acceptera. Visst växer fortfarande kassan, men det är saker som "Zeh Cloudz" och "enterprise solutions" etc. M$ får också en massa miljarder av licenskostnader av Android, ironiskt nog.

Vilken % har de av surfplattemarkanden? Smartphones?
På laptopmarkanden så växer sig Chromebooks allt mer.

Microsofts traditionella styrka, desktops, är t o m nu under hot av Chromebox(ett all-in-one för ett överkomligt pris).

Det lär ändå inte bli någon drastisk förändring i Microsofts grepp om den stationära och lap-top marknaden inom det närmaste decenniet om inget väldigt oförutsett inträffar. Den stora företags och OEM marknaden kommer att domineras av MS eftersom det är vad folk är vana att använda och är vad de har program gjorda för. Särskilt företagsmarknaden tar lång tid att förändra.

Prissänkningen som gjorts nu är ju främst för billigare netbooks och tablets, där licenskostnaden blir en väsentlig utgift för tillverkaren. Dvs för att försöka konkurrera på marknader där gratis OS har ett starkt fäste.

Jag håller med om att Windows satsning på mobila enheter hittills varit något av en flopp, men att de skulle bli av med sina inarbetade marknader inom kort ser jag som ytterst osannolikt. Hade det varit lätt skulle Linux redan varit det dominerande OS:et......

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men kunderna lär väl knappast stödköpa något som de upplever som en sämre produkt än konkurrenternas för att det eventuellt blir bättre i framtiden.

Själva store är ingen jätteskillnad på, men just apparnas kvalitet och kvantitet är under all kritik.

Ditt resonemang är att kvalliteten i ett OS bygger antalet appar det erbjuder i sin app store.. Med det resonemanget är det inte svårt att se att inget nytt OS någonsin kommer att ha en chans...

Personerligen tycker jag de har en hel del riktigt bra appar, en hel del skit appar samt några underbara appar. Kanske inte räcker till för alla eller passar alla. Men att säga att ett OS är skit för att dess appstore inte har fått samma mängd bloatware som ios eller googles är ett dåligt mått att jämföra kvallitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ditt resonemang är att kvalliteten i ett OS bygger antalet appar det erbjuder i sin app store.. Med det resonemanget är det inte svårt att se att inget nytt OS någonsin kommer att ha en chans...

Personerligen tycker jag de har en hel del riktigt bra appar, en hel del skit appar samt några underbara appar. Kanske inte räcker till för alla eller passar alla. Men att säga att ett OS är skit för att dess appstore inte har fått samma mängd bloatware som ios eller googles är ett dåligt mått att jämföra kvallitet.

Om vi ska diskutera så får du gärna läsa och argumentera mot vad jag faktiskt skriver istället för att hitta på tramsargument och sedan bemöta dem. Halmgubbar känns väldigt ofräscht.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om vi ska diskutera så får du gärna läsa och argumentera mot vad jag faktiskt skriver istället för att hitta på tramsargument och sedan bemöta dem. Halmgubbar känns väldigt ofräscht.

Ursäkta. Har jag förstått dina svar i tidigare inlägg felaktigt eller bara det du markerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ursäkta. Har jag förstått dina svar i tidigare inlägg felaktigt eller bara det du markerade?

Det jag menade var att jag inte tycker att Windows phones appar i dess store kan mäta sig med iOS/Android varken kvalitativt eller kvantitativt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.