Köpa Macbook Pro retina 2013

Permalänk
Medlem

Köpa Macbook Pro retina 2013

Hej!

Lönen har precis trillat in på kontot och jag är i valet och kvalet på ifall jag ska investera i en Macbook pro med retina, 256gb hårddisk samt 8gb ram.

När jag är hemma sitter jag oftast vid min stationära speldator och tjötar med kompisar på skype och mest slösurfar. Blir att jag spelar lite då och då.

Jag är väldigt sugen på att köpa mig en macbook och grejja lite med film editering samt leka lite med musik. Då jag är en liten prylnörd gillar jag att testa på nya saker.

En annan anledning till att jag vill ge Äpplet en chans är dels för att brorsans macbook pro är otroligt skön att jobba på, när man t.ex ska skriva CVn osv. Jag jobbar även ofta kväll på mitt jobb i kundtjänst, på kvällarna är det väldigt lugnt och då kan jag ha med min laptop och glo fotboll, kolla film och kanske spela lite.

Tror ni jag kommer ångra ett köp av en macbook ?

Permalänk
Medlem

Jag hade valt till 16GB, även om 8GB räcker rätt långt nu går det ju inte att uppgradera i efterhand.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Dezpite:

Hej!

Lönen har precis trillat in på kontot och jag är i valet och kvalet på ifall jag ska investera i en Macbook pro med retina, 256gb hårddisk samt 8gb ram.

När jag är hemma sitter jag oftast vid min stationära speldator och tjötar med kompisar på skype och mest slösurfar. Blir att jag spelar lite då och då.

Jag är väldigt sugen på att köpa mig en macbook och grejja lite med film editering samt leka lite med musik. Då jag är en liten prylnörd gillar jag att testa på nya saker.

En annan anledning till att jag vill ge Äpplet en chans är dels för att brorsans macbook pro är otroligt skön att jobba på, när man t.ex ska skriva CVn osv. Jag jobbar även ofta kväll på mitt jobb i kundtjänst, på kvällarna är det väldigt lugnt och då kan jag ha med min laptop och glo fotboll, kolla film och kanske spela lite.

Tror ni jag kommer ångra ett köp av en macbook ?

Nej jag tror inte du kommer göra, haft min retina i snart två veckor och älskar den hittills, för surf, film och editering är den perfekt.

Skrivet av Json_81:

Jag hade valt till 16GB, även om 8GB räcker rätt långt nu går det ju inte att uppgradera i efterhand.

Emot vad jason säger så vet jag inte om 16GB verkligen känns nödvändigt, kanske om du ska göra något speciellt krävande, rendera film eller liknande men i dagslaget så hade jag nöjt mig med 8GB. Men känner du att du vill lägga lite mer och vill ha den väldigt framtidsäker sett till RAM sp visst, 16GB lär inte göra så att du gillar den mindre. Är bara lite klyven till när 16GB kommer vara en nödvändighet, om det är om 1, 2 eller 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag hade valt till 16GB, även om 8GB räcker rätt långt nu går det ju inte att uppgradera i efterhand.

Det är sant, det är dock väldigt dyrt att uppgradera till 16gb ram. Frågan är om jag verkligen kommer använda över 8gb ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Det är sant, det är dock väldigt dyrt att uppgradera till 16gb ram. Frågan är om jag verkligen kommer använda över 8gb ram?

Det är det, men du skrev att du skulle pyssla med videoredigering och musik, båda använder generellt rätt mycket minne.
Jag har 16GB i båda mina macar (vanlig 15" MBP och mac mini, så det var betydligt billigare, ca 900:- per dator och de kom med 4GB vilket är för lite) och utan att pyssla med videoredigering eller liknande kan jag ha runt 8GB använt. MBP'n har 8GB aktivt just nu med massa safari och chrome flikar igång, samt mail, iphoto och itunes.
Minin var uppe på 11-12GB när jag konverterade videos till mp4.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är det, men du skrev att du skulle pyssla med videoredigering och musik, båda använder generellt rätt mycket minne.
Jag har 16GB i båda mina macar (vanlig 15" MBP och mac mini, så det var betydligt billigare, ca 900:- per dator och de kom med 4GB vilket är för lite) och utan att pyssla med videoredigering eller liknande kan jag ha runt 8GB använt. MBP'n har 8GB aktivt just nu med massa safari och chrome flikar igång, samt mail, iphoto och itunes.
Minin var uppe på 11-12GB när jag konverterade videos till mp4.

Då känns det som att en Macbook pro 15" med quad core är ännu bättre då den har fyra kärnor plus mer trådar då det är i7. Frågan är om det verkligen är värt 1500kr med 8gb mer ram..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Då känns det som att en Macbook pro 15" med quad core är ännu bättre då den har fyra kärnor plus mer trådar då det är i7. Frågan är om det verkligen är värt 1500kr med 8gb mer ram..

Lägger man 18k på en dator hade inte jag snålat in på 1500, vilket inte är så mycket mer än vad det hade kostat i en annan dator.

Men det är ju upp till dig vad du ska göra, ska du bara leka lite med imovie och garageband räcker 8GB säkerligen.
Ställ frågan på 99mac och skriv vilka program du tänker använda så kommer du garanterat få bra råd om det är värt eller inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lägger man 18k på en dator hade inte jag snålat in på 1500, vilket inte är så mycket mer än vad det hade kostat i en annan dator.

Men det är ju upp till dig vad du ska göra, ska du bara leka lite med imovie och garageband räcker 8GB säkerligen.
Ställ frågan på 99mac och skriv vilka program du tänker använda så kommer du garanterat få bra råd om det är värt eller inte.

Den datorn jag ska köpa kostar 12500kr. Macbook pro 13" retina, 8gb ram och 256gb ssd.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det är det, men du skrev att du skulle pyssla med videoredigering och musik, båda använder generellt rätt mycket minne.
Jag har 16GB i båda mina macar (vanlig 15" MBP och mac mini, så det var betydligt billigare, ca 900:- per dator och de kom med 4GB vilket är för lite) och utan att pyssla med videoredigering eller liknande kan jag ha runt 8GB använt. MBP'n har 8GB aktivt just nu med massa safari och chrome flikar igång, samt mail, iphoto och itunes.
Minin var uppe på 11-12GB när jag konverterade videos till mp4.

Bifoga gärna screenshot på din minnesanvändning. Jag tror att du använder 11-12 GB som mest, och då räknas förladdade program, inaktivt minne och lite annat med i det.

För mig är "Använt minne" 7,96 GB av 8 GB. Varav Programminne är 4,96 GB. Min växelfil ligger på 1 MB.
Följande program är igång:
Airmail, Chrome, Aktivitetskontroll, Kom-Ihåg-Lappar, Dropbox, Eclipse, Firefox, Förhandsvisning, Kalender, Meddelanden, Microsoft Excel, Microsoft Word, Sequel Pro, Skype, Spotify, Sublime Text, Systeminställningar, Terminal, Textredigerare, Window Magnet, Apache, Python med Flask, MySQL-databas.
Jag har ~10 flikar i både Chrome och Firefox och för stunden tre flikar i terminalen (inte många MB minne som käkas där dock..)
Med andra ord en bit kvar tills mina 8 GB är slut... Operativsystemet tycker det är OK att ha en filcache på 1,20 GB i RAM, vilket tyder på att det är långt ifrån panik.

Så som TS beskriver sin användning vågar jag säga att 8 GB är nog.

Tillägg: Allt detta flyter bra på en MacBook Pro Mid 2009 med C2D 2,26 GHz. Det enda som är segt är Eclipse - vilket är en bugg med status "Won't fix" (och sen är Eclipse i sig ett jävla bröte).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Den datorn jag ska köpa kostar 12500kr. Macbook pro 13" retina, 8gb ram och 256gb ssd.

Ok, du skrev 15" i förra inlägget. Jag skulle ändå inte snålat in på det, men som sagt, hör på 99mac med vilka program du tänkt använda.

Skrivet av blomqvist:

Bifoga gärna screenshot på din minnesanvändning. Jag tror att du använder 11-12 GB som mest, och då räknas förladdade program, inaktivt minne och lite annat med i det.

För mig är "Använt minne" 7,96 GB av 8 GB. Varav Programminne är 4,96 GB. Min växelfil ligger på 1 MB.
Följande program är igång:
Airmail, Chrome, Aktivitetskontroll, Kom-Ihåg-Lappar, Dropbox, Eclipse, Firefox, Förhandsvisning, Kalender, Meddelanden, Microsoft Excel, Microsoft Word, Sequel Pro, Skype, Spotify, Sublime Text, Systeminställningar, Terminal, Textredigerare, Window Magnet, Apache, Python med Flask, MySQL-databas.
Jag har ~10 flikar i både Chrome och Firefox och för stunden tre flikar i terminalen (inte många MB minne som käkas där dock..)
Med andra ord en bit kvar tills mina 8 GB är slut... Operativsystemet tycker det är OK att ha en filcache på 1,20 GB i RAM, vilket tyder på att det är långt ifrån panik.

Så som TS beskriver sin användning vågar jag säga att 8 GB är nog.

Tillägg: Allt detta flyter bra på en MacBook Pro Mid 2009 med C2D 2,26 GHz. Det enda som är segt är Eclipse - vilket är en bugg med status "Won't fix" (och sen är Eclipse i sig ett jävla bröte).

Duger den?

[edit]

Kanske var den du tänkte på.

Ja, absolut, OS X är duktigt på att använda så mycket minne som möjligt och 8GB räcker nog, men eftersom det inte går att uppgradera senare och priset inte är helt orimligt längre (Apple tog ju brutalt mycket för minnesuppgradering förr, nu är det "bara" dyrt) så tycker jag det är värt att åtminstone tänka till noga på det.
Processorer har inte hänt så mycket med prestanda-mässigt de senaste ca 5 åren och ser inte ut att göra det framöver heller, men minnesanvändningen har ökat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tror absolut inte att du kommer ångra dig, det är en fröjd att arbeta på en Mac. Angående minnet tror jag du klarar dig på 8GB. Jag kör Windows 7 virtuellt (samtidigt som OS X) med program som SQL Server och Visual Studio samtidigt som jag har massa andra program igång i OS X och då har jag oftast runt 2-3GB ledigt.

Rekommenderar starkt ett köp, once you go Mac you never go back stämde in på mig iaf

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Känner lite att om nu ramen inte skulle räcka till efter ett tag så kan jag ju sälja datorn på blocket. Vad jag har sett så tappar ju inte Macbooks direkt mycket i värde. Så kan jag köpa en nyare om t.ex ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Känner lite att om nu ramen inte skulle räcka till efter ett tag så kan jag ju sälja datorn på blocket. Vad jag har sett så tappar ju inte Macbooks direkt mycket i värde. Så kan jag köpa en nyare om t.ex ett år.

Det är absolut en ide. Dock tappar de mer än vad de gjorde förr om du nu inte har riktigt tur med köparen.
Fortfarande betydligt bättre andrahandsvärde än pc iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Den datorn jag ska köpa kostar 12500kr. Macbook pro 13" retina, 8gb ram och 256gb ssd.

Det är ett helt absurt pris om du frågar mig. Kom ihåg, Mac köper man för Mac. Inget annat. Man går inte och köper ex en Mac Pro för att man vill ha en prestandadator. Man köper det för att man av någon anledning måste ha Mac på denna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det är ett helt absurt pris om du frågar mig. Kom ihåg, Mac köper man för Mac. Inget annat. Man går inte och köper ex en Mac Pro för att man vill ha en prestandadator. Man köper det för att man av någon anledning måste ha Mac på denna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt att det öht finns folk som köper Audi A3 (utan att nån ifrågasätter och kallar priset för absurt) när man kan köpa Skoda Octavia istället.

För övrigt använder jag själv i princip uteslutande Appleprylar hemma, men kör Skoda. Förstår dock mycket väl folk som åker Audi, skulle gärna ha en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det är ett helt absurt pris om du frågar mig. Kom ihåg, Mac köper man för Mac. Inget annat. Man går inte och köper ex en Mac Pro för att man vill ha en prestandadator. Man köper det för att man av någon anledning måste ha Mac på denna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Funderade på hur lång tid det skulle ta innan de här kommentarerna dök upp.
Oavsett om det är MBPr eller Mac Pro, försök du hitta samma specs särskilt mycket billigare.
Och kom ihåg att en Mac Pro inte är samma sak som speldatorn från inet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det är ett helt absurt pris om du frågar mig. Kom ihåg, Mac köper man för Mac. Inget annat. Man går inte och köper ex en Mac Pro för att man vill ha en prestandadator. Man köper det för att man av någon anledning måste ha Mac på denna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte riktigt vad du menar med detta inlägget? Vill jag enbart ha mac så kan jag ju lägga in OS X som Hackintosh på min PC som dualboot med Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det är ett helt absurt pris om du frågar mig. Kom ihåg, Mac köper man för Mac. Inget annat. Man går inte och köper ex en Mac Pro för att man vill ha en prestandadator. Man köper det för att man av någon anledning måste ha Mac på denna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Absurt? Det är billigt. Jag betalade 13000 för min Macbook pro 13" som jag köpte 2009. Har inte haft ett enda problem med den på snart 5 år.
Har beställt nytt batteri nu så då duger den säkert i 2-3 år till. Har haft laptoppar tidigare men de har inte varit i närheten av samma byggkvalitet.
Blir macbook även nästa gång. Ngt annat är otänkbart för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Funderade på hur lång tid det skulle ta innan de här kommentarerna dök upp.
Oavsett om det är MBPr eller Mac Pro, försök du hitta samma specs särskilt mycket billigare.
Och kom ihåg att en Mac Pro inte är samma sak som speldatorn från inet.

Det sa jag väl inte? Mac Pro är en arbetstation.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Förstår inte riktigt vad du menar med detta inlägget? Vill jag enbart ha mac så kan jag ju lägga in OS X som Hackintosh på min PC som dualboot med Windows 8.

Visst, men kan du be Anna Svensson göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Konstigt att det öht finns folk som köper Audi A3 (utan att nån ifrågasätter och kallar priset för absurt) när man kan köpa Skoda Octavia istället.

För övrigt använder jag själv i princip uteslutande Appleprylar hemma, men kör Skoda. Förstår dock mycket väl folk som åker Audi, skulle gärna ha en själv.

Du får vad du betalar för. Kör dock hellre gamla bilar nya bilar har ingen själ ju. 850n var ju sista riktiga volvob imo. Ont så tycker jag att macbooks inte lever upp till vad dom kostar bara. Har en skolmacbook och den är skitsmidig och jag gillar den men har såklart linux på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Så vad blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[4:

;14423668']Så vad blev det?

Jag har beställt en Macbook pro retina 13" med 256gb ssd och 8gb ram. Är jag nöjd med macen och känner att det var något för mig så säljer jag den kanske om ett år och köper en nyare 15" istället.

Blir jag väldigt missnöjd så säljer jag den. Den tappar ju inte direkt mycket i värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Du får vad du betalar för. Kör dock hellre gamla bilar nya bilar har ingen själ ju. 850n var ju sista riktiga volvob imo.

Det fanns säkert många som sa att Volvo 850 saknade själ när den kom. Alla vet ju att 142:an var det enda rätta, eller hur? Och en hel del människor var ju förbannade för att den var framhjulsdriven och skulle säkert vilja ta ett ord med dig om dom visste att du skrev det där.

Men nog med OT nu. "Du får vad du betalar för" stämmer mycket väl in på det mesta Apple tillverkar. Särskilt MBP.

Permalänk
Medlem

Kan jag köpa till Apple Care till min laptop när min garanti börjar närma sig ett år? Eller måste jag köpa det direkt med laptopen?

Permalänk
Medlem

Du borde berkligen överväga att sätta in 16GB RAM istället för 8. Åtta räcker just nu men om imed att du inte kan uppgradera minnet i framtiden så är det en god investering.

Visa signatur

MBPR 15.4" - 2.6 GHz Intel Core i7 - 16 GB 1600 MHz DDR3 - NVIDIA GeForce GT 650M 1024 MB - 256 GB SSD - OS X 10.9.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Kan jag köpa till Apple Care till min laptop när min garanti börjar närma sig ett år? Eller måste jag köpa det direkt med laptopen?

Du kan köpa när den närmar sig ett år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobzki:

Du borde berkligen överväga att sätta in 16GB RAM istället för 8. Åtta räcker just nu men om imed att du inte kan uppgradera minnet i framtiden så är det en god investering.

Pratade med Apple och dom sa att jag får testa datorn i 14 dagar för att se om jag är nöjd. Jag lär få den imorgon eller på onsdag.

Själv tror jag inte att jag kommer behöva mer än 8gb ram. Skulle jag göra så tunga filmredigeringar eller liknande så har jag min stationära som jag enkelt kan slänga in Hackintosh på och köpa massa ram till.

Har även möjlighet att sälja min Macbook om några år eller så om jag känner att jag behöver något kraftigare. Dom tappar ju inte så mycket i värde.

Permalänk
Medlem

Har nu haft datorn i tre dagar och jag älskar den! Apple sa att jag fick testa den 14-dagar och se om jag verkligen behövde mer ram. Jag har testat att mata datorn så gott jag kan för att testa belasta ramet men jag lyckas inte... Har dock inte provat med videoredigering.

Tror jag nöjer mig med 8GB ram så får jag köpa en ny nästa år om jag verkligen behöver mer Tror jag lägger dom pengarna på en Apple TV istället så jag kan strömma trådlöst.

http://i.imgur.com/lsrXZsw.jpg

http://i.imgur.com/LTcyP0j.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Har nu haft datorn i tre dagar och jag älskar den! Apple sa att jag fick testa den 14-dagar och se om jag verkligen behövde mer ram. Jag har testat att mata datorn så gott jag kan för att testa belasta ramet men jag lyckas inte... Har dock inte provat med videoredigering.

Tror jag nöjer mig med 8GB ram så får jag köpa en ny nästa år om jag verkligen behöver mer Tror jag lägger dom pengarna på en Apple TV istället så jag kan strömma trådlöst.

http://i.imgur.com/lsrXZsw.jpg

http://i.imgur.com/LTcyP0j.jpg

Hej och kul att du är nöjd med datorn!:)

Står själv och velar om jag ska köpa en macbook pro retina eller inte. Ser att du har steam och lite annat uppe. Hur funkar det egentligen att spela på din macbook pro? Flyter det på bra och vilka spel har du hunnit testa?:)