Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk
Medlem

föräldrar har ett ansvar, inte politiker, över vad deras barn sysslar med på fritid .
Fixa fler lärare till skolorna & låt föräldrar bestämma över sina barn. Skrämmselpropaganda & okunskap leder inte samhället vidare.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Korrelationer är roliga

Påminner mig om när Spaghettimonsterkyrkan snackade om att fler pirater=mindre global uppvärmning. Tror att Moderaterna behöver läsa denna wikipediaartikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causa...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

För att de måste hitta en syndabock som inte är de själva, när deras egen politik bidrar till de sjunkande betygen.

På vilket sätt bidrar deras politik till de sjunkande betygen?

Skrivet av €lysian:

Eller så är det er skitpolitik som skapar otrygghet i hemmen och alla nedskärningar i skolorna får negativa effekter.

Anslagen till skolorna har ökat så det finns inga nedskärningar i skolan att tala om.

Permalänk
Medlem

Ett sjunkande sverige med mer våldsbrott och usel sjukvård och vård av äldre skyller alla sunt tänkande svenskar på Moderaterna.

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk

Tack vare datorspelandet blev jag väldigt duktig på engelska, kanske inte bäst direkt på grammatik på grund av att man i datorspel använder väldigt mycket förkortningar. Detta har hjälpt mig så otroligt mycket i livet när jag varit utomlands eller läst artiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Vore det kanske inte god tid att ta en mer allvarlig titt på hur de undervisar och engagerar barnen i undervisningen?

Sen är det kanske så det spelas för mycket datorspel, men det kan inte vara datorspelens fel, det är problem hos föräldrarna till barnen som spelar för mycket.

Håller helt med om att de bör ta en titt på hur de engagerar barnen i undervisningen, för det är något som är väldigt svårt och som många lärare verkar misslyckas med. Kan dock inte hålla med till hundra procent om din andra punkt; självklart har föräldrarna ett stort ansvar vad gäller att indirekt påverka datorspelandet, dock är det fel att säga att det inte kan vara datorspelarens fel. Personligen tycker jag att även datorspelaren i fråga har en del eget ansvar och bör inse vad som bör prioriteras. Med det sagt är det självklart något som föräldrarna ska hjälpa till med och försöka uppmuntra barnen till andra aktiviteter, men att säga att det bara är problem hos föräldrarna tycker jag är att ta det lite för långt. Dessutom är ju det något som byggs upp med åren, så föräldrarna bör ju försöka påverka sina barn ganska tidigt för att se till att hen lär sig att prioritera rätt själv etc.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Viktigaste är balansen mellan skolarbete och nöje, alla nöjen har en del negativa effekter på betygen. Men man måste koppla av ibland, men som sagt, det är viktigt att hitta en balans. Mer krav på föräldrarna, upp till dem att se till att de yngre sköter sina läxor, och inte sysslar för mycket tid åt nöjen.

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Entusiast

Så forskning har visat att det inte finns någon korrelation mellan mängden läxor och studieresultat. Moderaterna säger, ge barnen mer läxor och se till att de spelar mindre av de där hemska TV-spelen. För säkerhetsskull stjäl de socialdemokraternas idé med att göra nollan obligatoriskt vilket den i praktiken redan är då typ 90 % av alla barn går den. Stolpskottet Major Björklund inte bara missar målet, han är inte ens med i matchen. Har irrar runt utanför på parkeringsplatsen.

Kan de inte se den uppenbara lösningen att se till att göra läraryrket attraktivt igen? Det gör man inte genom att ge lärare en legitimation. Det enda den satsningen gjorde var att skapa episka mängder byråkrati. Den faktiska nyttan var noll eller till och med negativ. Bra jobbat. En av de bästa lärarna jag hade under gymnasietiden hade inte fått jobba där idag vilket hade varit en stor förlust.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det verkliga problemet är den fullständigt värdelösa skolpolitiken de senaste 20 åren (vilket inte specifikt är moderaternas fel; jag håller samtliga regeringar under den perioden ansvariga för skiten).

Allt annat är bara ett pinsamt försöka att hitta syndabockar.

Men visst, självklart finns det invidiver som spelar istället för att göra läxor. Det problemet kan dock knappast lösas genom att förhindra eller begränsa spelandet; då tar troligen någon annan hobby över istället.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Vi kan ju skatta oss lyckliga att det inte är de frånvarande lärarna, mobbningen och utfrysningen eller de gamla utdaterade skollokalerna som påverkar....

Jag tror nästan att moderaterna gett sig fan på att förlora detta val, dels med detta och dels CSN, sen att dom kört välfärdssverige i botten hjälper inte heller.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonteP0nte:

Korrelationer är roliga

Påminner mig om när Spaghettimonsterkyrkan snackade om att fler pirater=mindre global uppvärmning. Tror att Moderaterna behöver läsa denna wikipediaartikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causa...

Den här bilden cirkluerar på Twitter, lite samma anda.

https://twitter.com/AndersSundell/status/438434181522014208/p...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk

Jahapp då blir det vänstern då, mot PiratPartiet ^^!

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Finns det några studier som stödjer detta, eller är det mera av en religös övertygelse ?

Permalänk

Även om man skulle få barn och ungdomar att spela mindre varje dag, så betyder ju knappast det att de kommer lägga den tiden på att plugga istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Eller så är det er skitpolitik som skapar otrygghet i hemmen och alla nedskärningar i skolorna får negativa effekter.

Jag förväntar mig spydiga kommentarer från moderater och folkpartister i vanlig ordning.

Resurserna är större än någonsin. Ni kan inte bara kasta påståenden & sedan påstå att all annan fakta är fel. För att om man kunde det, då skall ni få höra:

Aliens utrotade sista enhörningen - Aftonbladet reportrar!

*Moderaternas fel.
*Vänstern löser allt.
*Göm människor i bra statistik på bekostnad av andra.
*Höj skatten för ökad tillväxt av enhörning.
*Skyll på moderaterna att de har fuckat hela ekonomin på ynka 8 år.
*Sug av putin på sin häzt.
*Nu har aftonbladet kommit fram till att alla uttalanden från vänstern gå ej att kontra med fakta.

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Då får man ändra stilen på läxan eller hitta nya sätt för att få yngre att faktiskt VILJA lära sig och därmed göra hemläxan, istället för att den är så brutalt tråkig att man väljer att döda tiden med BF4 istället.

Jag tycker det är konstigt att datorspelande blir en sån syndabock, vilken hobby som helst som någon lägger >3 timmar på om dagen lär ju sänka skolbetyg.

Självklart är det så. Men man måste också som förälder ta ett större ansvar över vad sina barn gör på sin fritid, och motivera ens barn till att göra läxorna. Det är inte bara skolans ansvar att se till att barnen gör läxorna. Och oavsett hur rolig man än gör en läxa så är det väldigt svårt att tävla med datorspel om man är fast i det "träsket". Jag har själv varit barn och gjorde i stort sett aldrig några läxor utan spelade mest och var ute och lekte vilket var betydligt roligare än sitta med näsan i en bok. Men sen blev ju betygen därefter också.

Permalänk
Medlem

Gör tiden i skolan bättre och effektivare istället..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det handlar bara om att datorspel är ännu en aktivitet som inte är läxläsning. Med samma resonemang kan man skylla på fotboll, bokläsning, tv-tittande, socialt umgänge osv. Detta handlar om att föräldrar inte förmår att vägleda sina barn till en balans mellan skola och fritid.

Sen är det ju lite komiskt att datorspel ofta tränar spelare mentalt på flera sätt.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Resurserna är större än någonsin. Ni kan inte bara kasta påståenden & sedan påstå att all annan fakta är fel. För att om man kunde det, då skall ni få höra:

Aliens utrotade sista enhörningen - Aftonbladet reportrar!

*Moderaternas fel.
*Vänstern löser allt.
*Göm människor i bra statistik på bekostnad av andra.
*Höj skatten för ökad tillväxt av enhörning.
*Skyll på moderaterna att de har fuckat hela ekonomin på ynka 8 år.
*Sug av putin på sin häzt.
*Nu har aftonbladet kommit fram till att alla uttalanden från vänstern gå ej att kontra med fakta.

Vad spelar det för roll om resurserna är stora om pengarna inte går till rätt ändamål?
Komiskt nog så är det just den typen av fantasisaker som du drog upp som ofta kommer från just moderata politiker.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Smidigt. Är det inte invandring så är det datorspel. (Nu menar jag inte att moderaterna specifikt brukar skylla på invandring och invandrare när det är problem, men det finns andra som gör.)

Enkla lösningar som obildade är snabba att hålla med om. Föräldrarna beviljas i vanlig ordning total ansvarsfrihet från sina barns uppfostran och allt är frid och fröjd i blåbärsskogen.

Japp och ännu mer obildade är ännu snabbare att kasera iden och undomarna själva befrias totalt från att ta egna ansvar för sina egna jävla liv och allt är frid och fröjd i "jag ska bli rik på att spela datorspel på twitch.tv"-skogen.

Permalänk

Inget fel alls i att spela dator spel/Tv spel, det är snarare fel på föräldrarna som inte har pli på sina ungar så de sätter skola i första hand och sedan får man spela.
Jag har spelat en jäkla massa spel under min uppväxt, men inte missat ett enda prov och det beror på uppfostran och inget annat.
Föräldrarna måste kunna våga säga till sina ungar att nu är det nog.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Vilket liv det blev på många här, det var nog en väldigt öm tå som moderaterna trampade på. Självklart så blir skolan lidande i många fall, jag såg det själv när jag växte upp på 90-talet. Och nu för tiden är det ännu vanligare med egen dator än vad det var på den tiden så då är det även troligt att det påverkar fler än tidigare. Därmed inte sagt att det gäller alla som många i denna tråd verkar tro. Datorspel är väldigt beroendeframkallande i sin natur, de är ju bygga för att vara det. Hur många här kan med handen på hjärtat säga att de aldrig någonsin har försummat något pga något ni ville uppnå i ett datorspel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Största problemet är väl kanske inte så mycket att unga spelar datorspel, det är snarare något som uppstått pga ett ständigt nytänkande och utvecklande samhälle, medan skolan har stått någorlunda stilla, även om man på senare tid börjar bli något bättre där med lite nytänk.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Jag har en annan teori också till sjunkande skolresultat..

Socker.

Blir rädd varje gång jag ser pojkar/flickor som högst kan vara 12 år gamla stå där och köpa energidricka i affären!

Mer hälsoundervisning kanske? alla skolor kanske ska erbjuda nyttig fika till reducerat pris? eller ska vi fortsätta köra på den amerikanska trenden?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan de inte se den uppenbara lösningen att se till att göra läraryrket attraktivt igen? Det gör man inte genom att ge lärare en legitimation. Det enda den satsningen gjorde var att skapa episka mängder byråkrati. Den faktiska nyttan var noll eller till och med negativ. Bra jobbat. En av de bästa lärarna jag hade under gymnasietiden hade inte fått jobba där idag vilket hade varit en stor förlust.

100% korrekt uppfattat. Läraryrket MÅSTE ha hög(re) status, annars kommer det aldrig att fungera. I dagsläget är det av vad jag hört vanligt att de som utbildar sig till lärare ofta enbart gör det för att de haft för låga betyg för att komma in på något annat. Vem som har möjlighet att studera något annat väljer läraryrket i första hand, när arbetsvillkoren är värdelösa, kraven övermänskliga och lönen normalt är skit?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Självklart är det så. Men man måste också som förälder ta ett större ansvar över vad sina barn gör på sin fritid, och motivera ens barn till att göra läxorna. Det är inte bara skolans ansvar att se till att barnen gör läxorna. Och oavsett hur rolig man än gör en läxa så är det väldigt svårt att tävla med datorspel om man är fast i det "träsket". Jag har själv varit barn och gjorde i stort sett aldrig några läxor utan spelade mest och var ute och lekte vilket var betydligt roligare än sitta med näsan i en bok. Men sen blev ju betygen därefter också.

Våra läxor var skittråkiga, så jag blev beroende av WoW istället, fick helt okej betyg ändå, kom in på LTH, och nu har jag ingen studieteknik här. Lol.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Han har högst troligen rätt!
Om varje pojke skulle spendera 2 av de 3 timmarna med att studera istället för att spela, så skulle troligtvis deras betyg öka ett steg.

Det är inte datorspelen i sig som är att klandra, utan snarare att pojkarna har hittat en hobby som engagerar och slukar tid.

EDIT: Och som Söderbäck här under mig sa, längre skoltid med läxläsning på lektioner låter väldigt mycket smartare. Då kan ju alla slappna av när de kommer hem!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

själv som lärare och trogen moderaterna tycka att det TRAMS trams trams trams. Ingen mer spel på huvud taget (he he he )

Faktiskt några av mina spelande pojkar fick godkänt och högre i nationella prov i engelskan i nian, trotts hög frånvaro från engelska lektionen.... gissa anledningen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

Och hur hade moderaterna tänkt lösa detta då? Låte föräldrarna göra jobbet? Föräldrarna har ju inte lyckats med detta på 10 års tid så varför skulle de lyckas nu, för att Reinfeldt säger till dem?

Permalänk
Hedersmedlem

Var tämligen vanligt att folk satt uppe för länge på kvällarna när jag gick i skolan (vilket var ett tag sen nu visserligen) och det var datorn som höll mig och mina vänner uppe då. Självfallet hade det en negativ inverkan. Tröttare elever helt enkelt. Och även om alla inte sitter uppe sent så gör säkert många det idag också.
Och det är väl inte omöjligt att detta är en bidragande orsak till att det skiljer så mycket mellan killar och tjejers resultat i skolan. Att detta skulle vara den enda orsaken är det väl däremot ingen som påstår?

Aja, uttalandet om mindre datorspelande och mer läxläsning låter å andra sidan inge vidare genomtänkt. Läxfri skola har ju genomförts på skolor i omgångar över tiden med gott resultat (kanske inte alltid men det beror väl på hur detta utformas). Så läxor för kvällstudier verkar ju inte vara enda vägen. Massa fördelar med att slippa att ta hem läxorna. Stanna i skolan lite längre och gör dem i skolan verkar vara ett kanonalternativ.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck