Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk
Medlem

moderaterna verkar syssla med någon form av dubbelmoral

Jag kan ju iallafall säga att moderaterna förvirrar mig som framtida väljare. När jag var på dreamhack sist så stod MUF och pratade massa gott om spel och hur de utvecklar en person. Nu verkar det som att det finns två sidor Av deras politik? Det kanske bara är jag som blir förvirrad? Men jag tycker inte att de ska gå ut och säga två helt olika till mig!
Håller med om tidigare inlägg att de bara försöker hitta en syndabock.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thillonoz:

Och jag fick lärare som inte borde fått vara lärare, som i slutändan ledde till min avgång på gymnasiet. Jag gick på friskolan John Bauer, den skolan jag gick på startades de året jag började där. Efter första året fick flera av våra lärare sparken för de var helt inkompetenta. Jag och de andra eleverna fick bilder och namn på olika personer, sen skulle vi bestämma vilka som fick jobben. Bra tillvägagångssätt va? Vi var bara killar så vi valde de snyggaste "kvinnorna" (de var typ 5 år äldre än oss), som vilka tonårskillar som helst skulle gjort. Ingen av lärarna vi fick var kvalificerade att göra jobbet, de hade ingen licens, man fick aldrig hjälp, vid flera tillfällen kände jag att jag kunde mer om ämnet än läraren som lärde ut. Vi bytte lärare i tredje året också, och rektorn byttes alla år med.

I andra året skulle vi få praktikplatser, när vi sa vart vi var ifrån la de på luren, alla i samhället visste hur värdelös skolan var. Så jag hoppade av, och det var INTE på grund av datorspelande. Nu har jag tagit A och/eller MVG i alla ämnen jag fick IG i (och fler) sen innan, och jag spelar precis lika mycket datorspel i dag som jag gjorde då.

1, Det säger mer om John Bauer än om lärarlegitimationen. Inte konstigt att de gick i konkurs och de har fått minst sagt svidande kritik genom åren. Så det är egentligen inte relaterat till sakfrågan mer än att man möjligtvis kan kritisera alliansens linje med friskolor och vinster i välfärden. Men det är en annan diskussion.

2, Jag hade också ett par helt värdelösa lärare i både gymnasiet och grundskolan och de var utbildade. Tänka sig att det kan vara så att vissa helt enkelt inte är lämpade för att vara lärare men blir det ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För mycket spelande.

Jag spelar mycket själv och är absolut för all form av datorspel men jag ser samtidigt att stort problem med att min 13-åring spelar alldeles för mycket. Eftersom det är det roligaste han vet så kretsar ALLT runt spelandet och det vore naivt att tro att det inte påverkar skolarbetet negativt. Han är helt fantastisk på att lära sig olika sätt att klara av ett spel men kan knappast lära sig tio glosor utan problem. Att läsa en bok skulle han inte klara av. Dessutom så ser jag en stor fara med allt stillasittande som datorspelandet medför. En 13-åring måste röra på sig i stort sett hela tiden. Det räcke inte med en fotbollsträning då och då och sitta stilla resten. Visst kan jag hålla med om att det finns fördelar också. Han kommunicerar mycket på engelska med motspelare och tränas i att jobba i team eftersom Klanspelande kräver det. Jag tycker att tiden som läggs ner är det största problemet. Massor av tid till ingen nytta som han inte kan få tillbaka.

Permalänk
Medlem

Skylla på spel blir fan alltid syndabock för allting numera att det börjar bli pinsamt, alltifrån Breiviks massaker till 9/11. Att det går allt sämre för elever kan kanske ha och göra med att det råder noll diciplin i klassrummen? Lärare får idag inte göra någonting när elever härjar utan att det ska räknas som misshandel, värt även att nämna allt vansinne som t.ex genusflummet där pojkar får sämre betyg även om dom presterat lika bra som flickor. Svenska skolan började falla redan i början på 90-talet då spel var långt ifrån lika självklart som idag. En mycket klarsynt dokumentär nedan som alla borde se.

http://www.ur.se/Produkter/165324-Varldens-basta-skitskola-Lo...

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Ingen är förvånad att det är moderaterna som säger något sådant -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk
Medlem

Först skyller de på att sossarna förstörde skolan, sen skyller de på dålig prestation (?) och nu det här?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skolan kanske skulle kunna bli lite roligare?
Alla har inte lätt för det teoretiska. En del är mer praktiskt lagda, så
de borde få chansen att utveckla den sidan mer istället. Då blir det roligare
och resultaten går upp.

Hörde ett intressant klipp på radion om något liknande.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tyckte det var en ganska smart idé om man kör mellan 8-17 ser till att alla får den näringen som krävs så hinner man definitivt få igenom allt som krävs... dvs man har en tid på eftermiddagen där man kör läxor och då har man dessutom lärare på plats som ser till att alla förstått vad som gåtts igenom under dagen.

Sen när alla kommer hem så är de istortsett fria från skolan och kan göra det som de vill!

Det lär ju vara sjukt mycket roligare och stimulerande att studera tillsammans med sina kompisar i skolan än att sitta ensam hemma och försöka förstå sig på allt.

ex på en skoldag.

Börjar klockan 8.

8.00-9.00 lugnt tempo där man går igenom med en lärare gårdagens lektioner och ifall det är något som är oklart kan läraren försöka hjälpa till. Under denna tid ska det också finnas mackor, juice och frukt för att få igång allas hjärnor.
9.15-10.15 Svenska
10.15-11.45 matematik (detta är tiden då hjärnan är mest mottaglig för information, så här bör det ämnet som är "störts läggas)
11.45-12.45 lunch
12.45- 13.45 Samhällskunskap
14.00 - 15.00 Historia
15.15- 15.45 Religion
16.00 - 17.00 Läxläsning, sammanfattning

Dagar bör planeras så att ämnen som är knutna till samma "slags" typer bör ligga på samma dagar, så man kan se skillander och likheter mellan ämnen.
T.ex. fysik, Kemi och matematik bör ligga ihop, där matematik lektionerna består utav Kemi, Fysik beräkningar som är relevanta.
matematik svenska och engelska kommer alltid finnas mer av än någon annat ämne.

Med denna metod tror jag nog till och med att onsdagar kan vara ledig tid.

Vilket daltande, är det någon slags hotellverksamhet skolan ska bedriva.
Kl 8 ska man vara i skolan sen om man behöver gå upp kl 6 eller 07:55 är upp till var och en. Om man behöver äta eller inte är väl eget ansvar.
Ska läraren gå runt och påminna om att alla elever ska andas också?'

Skrivet av Atlas Tasume:

Nu blir det blåsväder allt.

Jösses vad efterblivet. Det ska vara mindre läxor, inte mer. Skoljobb ska göras på skoltid, inte hemma. På fritiden gör man vad man behagar som är lagligt, skolan ska inte lägga sig i det. Speciellt inte om dom inte har en susning om vad dom säger.

Spelar väl ingen roll var du utför dina läxor, bara de är gjorda till den utsatta tiden. Behöver man offra sin fritid så gör man. Målet är inte att sitta av tiden och sen gå hem, målet är att lära sig något mer än att klicka på musen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kan säga för mig själv att mitt tv-spelande gick före skolarbetet när jag växte upp, jag struntade i läxor och skolkade ganska mycket o.s.v så det är inte helt fel det dom säger. Mina föräldrar va kanske lite för snälla också

Permalänk
Medlem

Skriver vad jag skrev på FZ.

Bra, skolan har blivit katastrof senare åren. Var inte bra på min tid heller. Och jag var för den delen inte bättre själv. Skolkade för att spela gjorde jag många gånger. Och det var ett antal dagar i veckan. Fick jag höra nått innan det var försent? Nej. Det fick jag åtgärda med dyra CSN lån när jag vuxit upp och lärt mig av misstaget.

Jag skulle vilja att lärare får mer makt och säga ifrån där föräldrarna inte vågar eller förstår. Typ att ringa och säga till föräldrar om de inte är på plats. Sedan är det ju också föräldrarnas ansvar att barnen gör det de ska. Men det är inte alltid lätt när föräldrar jobbar och barnen är hemma utan deras vetskap.

Och ungdomar förstår inte eller vill inte förstå att de själva blir de som kommer lida i slutändan.

Mer makt åt lärarna och skolan.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Men man måste ändå erkänna att många i den yngre generationen har svårt att kontrollera sitt spelande.

Permalänk
Medlem

"Vi vill ha ett handslag med alla föräldrar. Jag tror att vi kommer behöva ha mer av läxläsning och mindre av tv-spel. Särskilt för pojkarna."

Vad menas med detta? "Ett handslag med alla föräldrar", ska de genomföra en lag där man kontrollerar ungas fritid eller vad är tanken?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

TomDaMuffin, varför skulle det ligga i lärarens ansvar att ni håller käften på lektionerna? Om ni ska sitta och jiddra på lektionstid gå inte dit då?

Framförallt som lärare så har man inte betalt för att bråka, jag har själv jobbat som vikarie, jag bara satte mig och läste en bok, när alla ungar helt plötsligt stod som fån, för den "andra" läraren hade gapat och levt för att de skulle sätta sig och vara tysta.

Skitenkelt, bara förklara för ynglen att jag får mina pengar oavsett om ni sitter och jiddrar eller faktiskt vill lära er något, its up 2 u som de säger på gammalsvensk.

Hela terminen flöt på riktigt bra, och jag var belåten med deras prestationer.

Skolan måste ha mkt mkt mer resurser, ta bara skolmåltiderna, 9-10kr per portion, vad får en flytingunge tror ni?, det vill ni fan inte veta kan jag säga, och
efter att ha haft inblick i vår kommuns taskspeleri så slösas det ganska friskt, och det är våra skattemedel vi pratar om.

I Göteborg och bohus så kan inte lärarna instruera eleverna i de ämnen de skall undervisa i, utan det mesta lämpar man över på föräldrarna, så varför gå till en skola som inte bjuder till utveckling utan bara tidsfördriv, '

skolplikt?, för vadå, taskig mat, värdelös utbildning, till ett värde av en 50lapp, du får mer utbildning om du hänger på jänkeburgarn och läser kalle anka

Tragiskt, men sant, och efter att ha haft föräldrar som varit verksamma inom det svenska skolväsendet så såg man tidigt och påtalade även dessa problem, men ingen ville hörsamma det.

Som man bäddar får man ligga, eller som vi säger i götet, som man raggar får du ligga ;D

Visa signatur

Mac!

Permalänk

I Sydkorea finns det unga som spelar 8+ timmar per dag och har generellt högre betyg(VG+/B+). Varför kan dem men inte vi?

Har flera finska vänner som lirade CS från stunden de kom hem från skolan tills de gick o lade sig, varje dag. De har högre betyg än mig som kanske lirade 3 timmar i veckan på den tiden.

Tror felet ligger mer hos skolplanen och lärarna än eleverna, bristande motivation när skolämnen blir ointressanta och lärarna slutar ta sina yrken på allvar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Vilket liv det blev på många här, det var nog en väldigt öm tå som moderaterna trampade på. Självklart så blir skolan lidande i många fall, jag såg det själv när jag växte upp på 90-talet. Och nu för tiden är det ännu vanligare med egen dator än vad det var på den tiden så då är det även troligt att det påverkar fler än tidigare. Därmed inte sagt att det gäller alla som många i denna tråd verkar tro. Datorspel är väldigt beroendeframkallande i sin natur, de är ju bygga för att vara det. Hur många här kan med handen på hjärtat säga att de aldrig någonsin har försummat något pga något ni ville uppnå i ett datorspel?

Kärnfrågan är egentligen inte huruvida datorspel sabbar skolgången. Det påståendet, eller ens antydan, får folk att reagera.

Det har nämnts tidigare: skolan försummas och elever fördummas.

Personligen tror jag, som också nämnts tidigare, att det beror på att den byråkrati vi sysslar med i alla yrken, inklusive läraryrket (all kommunal/statlig verksamhet i synnerhet), tar så mycket resurser att kärnverksamheten ALLTID blir lidande. Den enda lösningen vi känner till är alltså att utreda (=byråkrati), diskutera (=byråkrati), utvärdera (=byråkrati)....... vilket alltså ger mer ytterligare jobb (byråkrati) utan att faktiskt LÖSA problemen.

Ställ er frågorna:
1. varför skall vi ha obligatorisk grundskola?
2. hur lång skolgång behövs för att uppnå målet med svaret på föregende fråga?
3. när är det motiverat att studera längre än grundskolan?
4. hjälper nuvarande skolsystemet oss att uppnå de mål som lyfts av svaren på samtliga tidigare frågor?

Eftersom politik i grunden uppstår ur kompromisser, så även skolpolitik, lutar ALLAS svar på #4 troligen åt "nej".

Om problemet som identifieras således är att "datorspelandet förstör skolelevers resultat", då anser jag att man tittar på "problemet" genom en bakvänd kikare. Formulera om det till "barns karaktärer förstörs av föräldrars idioti" och se om diskussionen blir mer effektiv...

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Anders Borg vill lösa detta genom att sänka studiebidraget med 300 :- i månaden:)
Nej, det går inte bra för alliansen. Skolan är sämre än förr, vården också. De vill avveckla välfärdssystemet och försvaga fackföreningar,samt vill att fler ska jobba åt bemanningsföretag istället för att fler ska ha trygg anställning. De satte stämpeln på socialdemorkaterna : "bidragspartiet" och detta nappade tyvärr många på. Jag har jobbat både under sossarna och alliansen och nog fasen hade vi alla det bättre förr. Nu kovänder dom och ska höja skatterna när de inser att deras budget inte håller. Moderaterna har alltid gynnat de rika så är det. Det här med skattelättnader för städhjälp. Vem utnyttjar det- inte en vanlig knegare i alla fall.
Att skylla på tv-spel är det dummaste jag hört på länge. I så fall är det föräldrarna som ska hålla koll på ungarna och sätta gränser. Att vår regerande parti är så okunnig är skrämmande.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Jag kan ju iallafall säga att moderaterna förvirrar mig som framtida väljare. När jag var på dreamhack sist så stod MUF och pratade massa gott om spel och hur de utvecklar en person. Nu verkar det som att det finns två sidor Av deras politik? Det kanske bara är jag som blir förvirrad? Men jag tycker inte att de ska gå ut och säga två helt olika till mig!
Håller med om tidigare inlägg att de bara försöker hitta en syndabock.

Vad dom säger i artikeln är att alldeles för mycket spelande, speciellt när man prioriterar bort läxor och sitter uppe sent för att spela, osv. Har en negativ effekt på eleven. Dom säger inte att spelande i sig är dåligt.

Permalänk
Medlem

Två reflektioner:

1. När man läser inläggen i detta forum så är det tydligt att många skulle spelat mindre och läst mer svenska.

2. Det är alltid någon annans fel. Fel på läraren. Fel på skolan. Har man inget eget ansvar för sin utbildning?

Permalänk
Skrivet av Maskarone:

Det är när man läser kommentarer som dessa man inser att det inte är värt att bo i Sverige. Om man har en halv hjärna borde man inse att datorspel försämrar ens resultat i skolan. Argumenten om alla de positiva effekterna är ju också befängda. Visst, jag har lärt mig väldigt mycket engelska på datorspel men om jag hade läst kanske fyra böcker på engelska så hade det gjort lika mycket. Till er som säger " jag fick jättebra betyg fast jag spelade dator spel" ni tror inte ni hade lärt er ännu mer om ni inte hade spelat så mycket datorspel?

Kan någon tipsa om ett land där majoriteten av människorna kan tänka? Just nu känns det som om Sverige inte förtjänar demokrati.

Tänkte på de "positiva" effekterna häromdagen också, när en äldre bekant hänvisade till just detta. Jag log lite och tänkte på när jag använde detta som en ursäkt men taget ur sitt sammanhang blir det oerhört löjligt.
Jag är en av de som har lätt för att plugga, jag slipper nämligen plugga och skriver ändå mvg på proven.
De internationella problemen är väl ingen katastrof i sammanhanget, när människor inte har tillräckliga kunskaper att klara sig själva, dvs. läsa skriva osv.
Den delen av befolkningen med de problemen ökar markant om man ska tro det som man ser på forum idag. Det -å andra sidan- tror jag inte att man kan skylla på något annan än de vanliga speglarna.

Skrivet av Motherofgod:

Maskarone, prova Finland

De får nog snart en modernisering inom skolväsendet också ska du se. Samma problem kommer att dyka upp med det också.
Jag vet inte, tror nog att de klassiska inlärningsmetoderna med faktagranskning är det bästa fortfarande.

Skrivet av Raptor67:

Två reflektioner:

1. När man läser inläggen i detta forum så är det tydligt att många skulle spelat mindre och läst mer svenska.

2. Det är alltid någon annans fel. Fel på läraren. Fel på skolan. Har man inget eget ansvar för sin utbildning?

Vad har du för makt som tonåring?
Skulle man kunna tvinga skolan att anställa en lärare som kan förklara matematiken för dig (som man har rätt till och skulle vara att ta ansvar för sin utbildning)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Skolan kanske skulle kunna bli lite roligare?
Alla har inte lätt för det teoretiska. En del är mer praktiskt lagda, så
de borde få chansen att utveckla den sidan mer istället. Då blir det roligare
och resultaten går upp.

Hörde ett intressant klipp på radion om något liknande.

Är det inte just det de yrkesförberedande programmen som el och energi och bygg/transport är till för?

Skrivet av Raptor67:

Två reflektioner:

1. När man läser inläggen i detta forum så är det tydligt att många skulle spelat mindre och läst mer svenska.

2. Det är alltid någon annans fel. Fel på läraren. Fel på skolan. Har man inget eget ansvar för sin utbildning?

Jag brukar inte lägga så mycket tid på ordentlig struktur och meningsbyggnad på ett forum, det är ingen uppsats jag skriver här så eventuella fel bjuder jag på

Permalänk
Medlem

Mindre barn per klass och mer lärare är det som behövs. Det blir lite mer personligt i klassrummet. Barnen vågar be om hjälp. Läraren hinner med att hjälpa alla under lektionstiden. Barnen blir inte lika högljudda (finns ju självklart undantag med en del barn).

Jag tror det hade varit bättre att ha mindre ämnen samtidigt. Ungefär som det är på universitet där man oftast läser 2 ämnen per läsperiod. Men att man har lektioner kl 8-15 eller vad det nu brukar vara på högstadiet / gymnasiet. Så man pluggar med en lärare närvarande så man kan fråga direkt man inte förstår något. Ena lektionen är där läraren går igenom det nya och senare under dagen så är det en lektion där man pluggar om det.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

1/3 av barnen spelar mer än 3 timmar om dagen. Därför behöver vi ändra på detta så betygen går uppåt.

Men vänta nu, vart är statistiken som säger att det är just den 1/3 som spelar mer än 3 timmar om dagen som har dåliga betyg? Jag såg aldrig någon statistik eller bevis på att det var just den gruppen!!!

Jag var exakt likadan som barn, sena nätter med spel osv, men titta på mig nu, I'm a fucking engineer!

Sluta dra alla över en kamm för att vissa kanske inte klarar av sin situation!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

samtidigt så kopplar många moderaterna till ett sjunkande Sverige. Innebär det att de också spelar för mycket FPS spel?

Säger Lazze Blåsmurf

Permalänk
Medlem

Det man ska göra är inte att ge mer läxor och arbete hem. Utan man ska se till att man faktiskt gör dom läxorna man har från första början.

Hos oss(jag är 14 och går i sjunde klass) är inte felet att vi inte har för lite läxor och jobb. Utan att folk inte gör läxorna, så man ska först och främst se till att få folk att göra läxor och skolarbeten.
Man skulle kunna ge lite mindre läxor, men se till att dom faktiskt blir gjorda. För det är ju bättre att ha 3 läxor man gör, än att ha 5 läxor som man inte gör. Det måste ju alla hålla med om?

Och visst jag tycker det är kul och spela men jag har även andra fritidsintressen. Spelar fotboll och tränar 4-5 gånger i veckan. Och jag tycker det kan vara skönt att bara komma hem och få spela efter en hård träning, istället för att göra läxor.

Less is More! Man måste tänka på att dom som kanske inte tycker det är så kul med skolarbeten måste få nån tid där man slipper jobba och kan göra det man tycker är kul? Skulle nån som jobbar tycka det var kul att komma hem och vilja ta det lugnt med familjen eller liknande, men NEJ han måste sätta sig och jobba istället för att göra det han längtat efter och vill göra?

Man kan inte lösa problemen med sjunkande betyg genom att ge mer läxor. Det gör bara att man blir stressad, tröttnar och tillslut inte bryr sig.
Och om man ska tänka så, varför har man läxor överhuvudtaget? Är det för att lärarna i skolan inte kan/vill/orkar lära ut det under den tiden som man faktiskt är i skolan?

Jag bjuder på eventuella stavfel och konstiga meningar:) skriver från telefonen...

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Jag går andra året i gymnasiet nu.

Under hela min tid i sjuan till nian så softade jag i skolan. Jag hade bara godkänt i alla ämnen och jag satt vid datorn varje dag.
Nu i gymnasiet så har jag mycket högre betyg, fast jag har samma vanor. Jag spelar runt sex timmar cs per dag, beroende o så, men jag har bättre betyg nu. Och det beror på skolan. Det gymnasium jag går på nu bryr sig faktiskt om elevernas betyg och jobbar så att man ska få högre, när man på min gamla skola hatade alla lärarna sina jobb.
Problemet ligger inte i tidsfördriv, det ligger i att skolan skiter i eleverna.

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk

Vafan. Håll koll på era kids.
Spelar de för mycket? Lås in tangentbordet.
Inte ska politiker gå ut med information hur man stänger av internet vid vissa tider. Ställ datorn under sängen tills de har gjort sina läxor. Simple as that.
Det är bara att alla föräldrar är skraja för att säga nej. SÄG NEJ FÖR FAN!

Jag vet själv. Spelade för mycket, vände på dygnet och allt går runt. Det gjorde inte mig lycklig i längden utan fick ta tag i saker i vuxen ålder som många andra hade per automatik för att deras föräldrar var lite strängare.

Det är inte spelandet som är farligt för barn. Det är föräldrars snedvridna syn på hur man uppfostrar folk.

Gör dina läxor, annars blir det inget spelande. ENKELT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vilket daltande, är det någon slags hotellverksamhet skolan ska bedriva.
Kl 8 ska man vara i skolan sen om man behöver gå upp kl 6 eller 07:55 är upp till var och en. Om man behöver äta eller inte är väl eget ansvar.
Ska läraren gå runt och påminna om att alla elever ska andas också?'

Spelar väl ingen roll var du utför dina läxor, bara de är gjorda till den utsatta tiden. Behöver man offra sin fritid så gör man. Målet är inte att sitta av tiden och sen gå hem, målet är att lära sig något mer än att klicka på musen

Hotellverksamhet?

Snarare dags att sluta med slappet från skolledningarna... Idag så är vi tvunga att lära oss 3-4 gånger så mycket på samma tid som de hade för 35 -40 år sedan. nu har ännu mer ansvar lagts på eleverna att göra något som är tråkigt och inte ger en direkt vinst.. försök förklara för en 15 åring att om du bara satsar i 3 år nu så kommer du ha det mycket lättare om 5-6 år...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Som i sin tur beror på kassa jävla föräldrar, de har inge pli på ongjävlarna idag!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan säkert påverka skolan, men det gäller ju inte bara dataspel, minns när man var pöjk och jag plus polarna skolkade, sprang hem, och körde rollspel (Mutant, och Drakar och Demoner). Same same but different.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag läste böcker istället för att göra min läxor på mellanstadiet, ska vi börja bränna bibliotek också kanske? Tänkte att det var bäst att vara på den säkra sidan, får ju inte finnas distraktioner när barnen ska göra läxor!