Bästa surroundsystemet Budget: 3000

Permalänk
Medlem

Bästa surroundsystemet Budget: 3000

Söker ett surround för film och musik, är ingen adiofil men vill ändå ha det bästa ;o, har använd logitech Z5500 och letar nu efter ett bättre system.
Kan tänka mig att använda basen då jag tycker den låter helt ok. Så 5 högtalare och en förstärkare.

Tips?

Budget 3000 svenska riksdaler.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inte mycket vettigt för de pengarna. Antingen får du besöka någon ellada eller spara ihop några tusingar till, jag rekommenderar det senare. Bara en hyfsad förstärkare kostar 3000 kr.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, 3000kr är en väldigt tajt budget för ett 5.1 system med förstärkare.

Om du kan tänka dig att lägga till 2000kr så kan du få ett helt OK system, enl nedan har du ett par exempel:

http://www.hifiklubben.se/Products/argon-junior-40-hogtalarsy... 5.1
http://www.hifiklubben.se/Products/denon-avr-x500-hemmabiorec... förstärkare

eller

http://www.fyndborsen.se/ljud/hemmabio-hifi/hemmabio-paket/vs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Tyvärr finns det inte mycket vettigt för de pengarna. Antingen får du besöka någon ellada eller spara ihop några tusingar till, jag rekommenderar det senare. Bara en hyfsad förstärkare kostar 3000 kr.

Skrivet av 010721:

Jag håller med, 3000kr är en väldigt tajt budget för ett 5.1 system med förstärkare.

Om du kan tänka dig att lägga till 2000kr så kan du få ett helt OK system, enl nedan har du ett par exempel:

http://www.hifiklubben.se/Products/argon-junior-40-hogtalarsy... 5.1
http://www.hifiklubben.se/Products/denon-avr-x500-hemmabiorec... förstärkare

eller

http://www.fyndborsen.se/ljud/hemmabio-hifi/hemmabio-paket/vs...

Okey, men säg om jag kan lägga några tusen till (kan göra det, men skulle helst inte vilja) Är det som länkats det bästa då?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Okey, men säg om jag kan lägga några tusen till (kan göra det, men skulle helst inte vilja) Är det som länkats det bästa då?

Ja, (vad jag vet i alla fall) det finns inte väldigt mycket att välja på under denna budget. Jag har ingen personlig erfarenhet med någon av systemen, däremot hade jag valt systemet från hifi-klubben då jag har personlig erfarenhet av deras goda service och att du får 3 års garanti på allt du köper (så länge du tecknar upp dig som medlem, vilket är gratis).

Dessutom är membranen på högtalarna från klubben större, och ger mera tryck vilket är en bra fördel, däremot är högtalarna mindre från fyndbörsen och fördelen med det är ju att de tar mindre plats.

Jag föredrar ljudets kvalité framför design/plats därav hade jag valt klubbens alternativ av den anledningen med, men vad som sedan tilltalar dig mest, är ju såklart upp till dig.

Permalänk
Medlem

Kolla in dynavoice och XTZ, bra märken som gör schyssta instegsgrejer. Anses prisvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

10721a;14425208]Ja, (vad jag vet i alla fall) det finns inte väldigt mycket att välja på under denna budget. Jag har ingen personlig erfarenhet med någon av systemen, däremot hade jag valt systemet från hifi-klubben då jag har personlig erfarenhet av deras goda service och att du får 3 års garanti på allt du köper (så länge du tecknar upp dig som medlem, vilket är gratis).

Dessutom är membranen på högtalarna från klubben större, och ger mera tryck vilket är en bra fördel, däremot är högtalarna mindre från fyndbörsen och fördelen med det är ju att de tar mindre plats.

Jag föredrar ljudets kvalité framför design/plats därav hade jag valt klubbens alternativ av den anledningen med, men vad som sedan tilltalar dig mest, är ju såklart upp till dig.[/QUOTE]

Plats är inga problem, vill faktiskt hällre ha Feta golvhögtalare alá 80-tal, än moderna smala saker.

Skrivet av crownofthorns:

Kolla in dynavoice och XTZ, bra märken som gör schyssta instegsgrejer. Anses prisvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kolla upp dessa tack för tipsen

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Som nämns ovan så är Dynavoice riktigt prisvärda.
Länkar ett system nedan, notera dock att det inte ingår en baslåda, men det är något man kan komplettera med i efterhand.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-htr-28...

Lycka till med letandet

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Som nämns ovan så är Dynavoice riktigt prisvärda.
Länkar ett system nedan, notera dock att det inte ingår en baslåda, men det är något man kan komplettera med i efterhand.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-htr-28...

Lycka till med letandet

Jag hade tagit detta system framför de jag länkade och sedan komplettera med subb eller inköpa direkt. Golvare är alltid att föredra för ljudets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Som nämns ovan så är Dynavoice riktigt prisvärda.
Länkar ett system nedan, notera dock att det inte ingår en baslåda, men det är något man kan komplettera med i efterhand.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-htr-28...

Lycka till med letandet

uuh! STORT plus att det är vitt! har vit tv och vit tvbänk. Men tror du det går att använda basen från ett logitec z5500? Vet att den subben är lite speciell.

Skrivet av 010721:

Jag hade tagit detta system framför de jag länkade och sedan komplettera med subb eller inköpa direkt. Golvare är alltid att föredra för ljudets skull.

Bra att få det bekräftat att det är bra. ska läsa på ytterliggare om detta TACK!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Tyvärr finns det inte mycket vettigt för de pengarna. Antingen får du besöka någon ellada eller spara ihop några tusingar till, jag rekommenderar det senare. Bara en hyfsad förstärkare kostar 3000 kr.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Som nämns ovan så är Dynavoice riktigt prisvärda.
Länkar ett system nedan, notera dock att det inte ingår en baslåda, men det är något man kan komplettera med i efterhand.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-htr-28...

Lycka till med letandet

Säg att jag köper endast högtalarna till en början, tror ni att de fungerar med logitech basen samt huvudenheten, (är trots allt 550w ut på den) . Iaf till en början, så kan jag köpa förstärkare och bas om några månader?

Vad tror ni?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

uuh! STORT plus att det är vitt! har vit tv och vit tvbänk. Men tror du det går att använda basen från ett logitec z5500? Vet att den subben är lite speciell.

Bra att få det bekräftat att det är bra. ska läsa på ytterliggare om detta TACK!

Lungt!

Färdiga system med integrerad förstärkare är olika om du kan koppla subben till en fristående "riktig" förstärkare, då koppling ofta sker med en inbyggd eller egen lösning på färdiga "skit-system".

En vanlig aktiv subb kopplas med signalkabel (även kallat RCA-kabel) till "Pre-out Subwoofer" bak på förstärkaren.

RCA-kabel kan se ut enl länken nedan:

http://www.hifiklubben.se/Products/argon-red-edition-in1-sign...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

uuh! STORT plus att det är vitt! har vit tv och vit tvbänk. Men tror du det går att använda basen från ett logitec z5500? Vet att den subben är lite speciell.

Bra att få det bekräftat att det är bra. ska läsa på ytterliggare om detta TACK!

Nej, det är nog ingen idé. Visst, rent tekniskt skulle det gå att få ihop det, men det är krångligt eftersom den basen är gjord att sitta ihop med det systemet. Och framför allt är den basen inte värd det. Köper du dynavoice kommer den subban bara dra ner ljudkvalitén..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Nej, det är nog ingen idé. Visst, rent tekniskt skulle det gå att få ihop det, men det är krångligt eftersom den basen är gjord att sitta ihop med det systemet. Och framför allt är den basen inte värd det. Köper du dynavoice kommer den subban bara dra ner ljudkvalitén..

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med denna talare.

Permalänk
Medlem

Behåll ditt Z5500 tills du VILL lägga mer pengar på ljud. Tänkte i samma banor som du innan jag skaffade mig ett nytt ist för mitt Z5500 jag har hemma. Sen när jag kände att jag hade råd så köpte jag en Onkyo 818 och ett par Canton 490.2. Dom duger till mig. Sen kan man alltid kompletera med ytterligare utrustning senare.
Snart blir det en XTZ 12.16 sub. Sen kanske ett par bakhögtalare till detta.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

10721a;14425470]Lungt!

Färdiga system med integrerad förstärkare är olika om du kan koppla subben till en fristående "riktig" förstärkare, då koppling ofta sker med en inbyggd eller egen lösning på färdiga "skit-system".

En vanlig aktiv subb kopplas med signalkabel (även kallat RCA-kabel) till "Pre-out Subwoofer" bak på förstärkaren.

RCA-kabel kan se ut enl länken nedan:

http://www.hifiklubben.se/Products/argon-red-edition-in1-sign...[/QUOTE]

Skrivet av crownofthorns:

Nej, det är nog ingen idé. Visst, rent tekniskt skulle det gå att få ihop det, men det är krångligt eftersom den basen är gjord att sitta ihop med det systemet. Och framför allt är den basen inte värd det. Köper du dynavoice kommer den subban bara dra ner ljudkvalitén..

Skickades från m.sweclockers.com

10721a;14425475]Håller med denna talare.[/QUOTE]

vände på basen för att undersöka saken närmare, Basen fungerar inte utan huvudenheten, så det är inte lönt. Men för att få en bra bas också så sticker priset upp reält! Men det är inte värt att köpa högtalare nu utan snarare vänta ett par månader och köper allt då?

Skrivet av RiFTER:

Behåll ditt Z5500 tills du VILL lägga mer pengar på ljud. Tänkte i samma banor som du innan jag skaffade mig ett nytt ist för mitt Z5500 jag har hemma. Sen när jag kände att jag hade råd så köpte jag en Onkyo 818 och ett par Canton 490.2. Dom duger till mig. Sen kan man alltid kompletera med ytterligare utrustning senare.
Snart blir det en XTZ 12.16 sub. Sen kanske ett par bakhögtalare till detta.

Efter att ha kollat på högtalare, läst om dom så blir jag väldigt sugen! Mitt Z5500 har ganska många år på nacken och en av bakhögtalarna har börjat glappa och den andra är säkert sprängd. Surrar vid vissa frekvenser. Är det bättre att köpa golvhögtalare och förstärkare då? , Vad ska man börja med om man inte vill köpa allt direkt? Är inte "akut" behov av surround. Men tanken är väl att det ska bli det så småningom..

Förlåt för alla långdragna frågor

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av Xcym:

vände på basen för att undersöka saken närmare, Basen fungerar inte utan huvudenheten, så det är inte lönt. Men för att få en bra bas också så sticker priset upp reält! Men det är inte värt att köpa högtalare nu utan snarare vänta ett par månader och köper allt då?

Efter att ha kollat på högtalare, läst om dom så blir jag väldigt sugen! Mitt Z5500 har ganska många år på nacken och en av bakhögtalarna har börjat glappa och den andra är säkert sprängd. Surrar vid vissa frekvenser. Är det bättre att köpa golvhögtalare och förstärkare då? , Vad ska man börja med om man inte vill köpa allt direkt? Är inte "akut" behov av surround. Men tanken är väl att det ska bli det så småningom..

Förlåt för alla långdragna frågor

Börja med ett par vettiga golvare och en bra stärkare. Sedan kan du bygga ut eftersom du känner för det och har råd.
Onödigt att stressa, så står man där sen och ångrar sig. Sub, center och sist surrar. Kan rekommendera XTZ 99 W10.16. Har 2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Börja med ett par vettiga golvare och en bra stärkare. Sedan kan du bygga ut eftersom du känner för det och har råd.
Onödigt att stressa, så står man där sen och ångrar sig. Sub, center och sist surrar. Kan rekommendera XTZ 99 W10.16. Har 2!

okey, haha, dubbelbas <3 . soft skit asså!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

vände på basen för att undersöka saken närmare, Basen fungerar inte utan huvudenheten, så det är inte lönt. Men för att få en bra bas också så sticker priset upp reält! Men det är inte värt att köpa högtalare nu utan snarare vänta ett par månader och köper allt då?

Efter att ha kollat på högtalare, läst om dom så blir jag väldigt sugen! Mitt Z5500 har ganska många år på nacken och en av bakhögtalarna har börjat glappa och den andra är säkert sprängd. Surrar vid vissa frekvenser. Är det bättre att köpa golvhögtalare och förstärkare då? , Vad ska man börja med om man inte vill köpa allt direkt? Är inte "akut" behov av surround. Men tanken är väl att det ska bli det så småningom..

Förlåt för alla långdragna frågor

Jag tycker du ska börja med 2.0. Köp en vettig förstärkare, t.ex. Yamaha RX-V773. Den är riktigt prisvärd just nu. Vill du ha vita högtalare så drar det ner alternativen lite grann. Jag har själv ett par XTZ 95.44 som jag tycker är riktigt bra för pengarna. De finns i vitt med. Annars är Dynavoice Challanger M-65 rekommenderade i budetklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag tycker du ska börja med 2.0. Köp en vettig förstärkare, t.ex. Yamaha RX-V773. Den är riktigt prisvärd just nu. Vill du ha vita högtalare så drar det ner alternativen lite grann. Jag har själv ett par XTZ 95.44 som jag tycker är riktigt bra för pengarna. De finns i vitt med. Annars är Dynavoice Challanger M-65 rekommenderade i budetklassen.

"prisvärd", "budget" haha, ligger en bit över min budget x) säker super bra, men är som sagt ingen audiofil, vill ha bra högtalare inte bäst :>

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

"prisvärd", "budget" haha, ligger en bit över min budget x) säker super bra, men är som sagt ingen audiofil, vill ha bra högtalare inte bäst :>

Tro mig, det där är prisvärda budgethögtalare. Kolla runt lite så kommer du märka detta, är det nåt som kostar är det högtalare. Att jämföra med Samsung, LG m fl är inte rättvist då de för det mesta är skräp rent ljudmässigt.

Man behöver inte ens vara i närheten av att vara audiofil för att höra skillnad på ett par "riktiga" högtalare och plastjunket som köps på Elgiganten osv.

Mitt råd är fortfarande; spara ihop till ett 2.0-system med liknande komponenter jag nämnde innan. Vill du komma billigare undan kolla begagnat, finns både på Blocket och Hifimagasinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Tro mig, det där är prisvärda budgethögtalare. Kolla runt lite så kommer du märka detta, är det nåt som kostar är det högtalare. Att jämföra med Samsung, LG m fl är inte rättvist då de för det mesta är skräp rent ljudmässigt.

Man behöver inte ens vara i närheten av att vara audiofil för att höra skillnad på ett par "riktiga" högtalare och plastjunket som köps på Elgiganten osv.

Mitt råd är fortfarande; spara ihop till ett 2.0-system med liknande komponenter jag nämnde innan. Vill du komma billigare undan kolla begagnat, finns både på Blocket och Hifimagasinet.

Jag litar på dig va inne på audio video ch lyssnade på ett system där, och jämfört med mina Z5500 så hade likaväl mitt nuvarande system vara värt en knapp 100-lapp.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av Xcym:

Jag litar på dig va inne på audio video ch lyssnade på ett system där, och jämfört med mina Z5500 så hade likaväl mitt nuvarande system vara värt en knapp 100-lapp.

Uppdatera gärna när du har hittat något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Uppdatera gärna när du har hittat något!

det ska jag ska kolla mer på det nu under helgen.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

"prisvärd", "budget" haha, ligger en bit över min budget x) säker super bra, men är som sagt ingen audiofil, vill ha bra högtalare inte bäst :>

Det är det folk inte riktigt är med på. Ljud kostar. Visst, man kan köpa väldigt billiga grejer, men det är verkligen sådan skillnad när man köper något "riktigt", och det är något som verkar ha glömts bort typ.

Jag skulle köpa en billig surround-receiver, typ den Yamaha RX-V773, den är väldigt poppis + att den har mycket funktioner som gör dig lite mer "framtidssäkrad" när du väl vill bygga ut. Denna skulle i mitt fall driva ett par dynavoice-golvare.
När du känner att de suger i uppgraderingstarmen och du har mer pengar kan du köpa en subbas, surround osv