Ingen skillnad på en DAC för 2000 Dollar och Realtek ALC889, test hos Tom's Hardware

Permalänk
Avstängd

DAC= DigitalAnalogCoverter, dvs digital till analog signalomvandlare.
(vilket som regel krävs för att stereon sas skall kunna fatta språket datorn snackar )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Har ställt frågan i en annan tråd men man fick aldrig svar;
vilka är de här stackars "audiofilerna" som "dumpar ner enorma pengar" ni oroar er över så mycklet samtidigt som ni ser ner på dem?

99% av befolkningen bryr sig inte ett skit, resterande 1% bryr sig, de är audiofiler och andra, bland audiofilerna är det ett fåtal som köper det som kallas för dyrkabel och andra saker som anses mer tveksamma av skeptikerna/objektivisterna.
De köper det för att de vill och kan, av allsköns anledningar, precis som folk köper vin, whisky, bilar och väljer pojk/flickvänner baserat på helt ovetenskapliga subjektiva grunder.

Ifall man tycker att tillverkare kommer med vilda påståenden, ta det med tilverkarna, be dem om bevis,
men kräv bevis av "audiofilerna", de har absolut inget de behöver bevisa. De är nöjda konsumenter.

Hela debatten är löjeväckande, att påstå att det är något samhällsproblem.
Det finns inga offer, det finns möjligtvis några i som lagt ett par/många tusen på något som fungerar men inte vid blindtest påstås uppvisa den skillnad som de själva finner sig uppleva.

Lär känna fler audiofiler, de bits inte, låna deras kablar, DAC:s tweaks osv, gör era egna blindtest, men släpp att det hela handlar om något slags välgärning för samhället, då kan vi istället börja på forumet och kräva att all de som påstår sig märka skillander mellan olika skärmuppdateriingsfrekvenser också ska bevisa i blindtest att de upplever också.

Amen.
Men glöm för all del inte glasögon för gamers, allehanda "kyl"pastor med diverse aktiva ingredienser (shamporeklam nån?)
och all utrustning med inbyggd belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Ifall man tycker att tillverkare kommer med vilda påståenden, ta det med tilverkarna, be dem om bevis,
men kräv inte bevis av "audiofilerna", de har absolut inget de behöver bevisa. De är nöjda konsumenter.

Det är ju inte det som är problemet här.
Problemet är att de flesta här antagligen har vänner som anser sig vara audiofiler, och när dessa påpekar att ens kosshörlurar/logitech-högtalare/realtek-ljudkort är skräp, och att deras gear dom har är mycket bättre, och att man hör sån jävla stor skillnad, jämt och ständigt. Då blir man glad när det kommer fram sådana här resultat.

Ingen kräver bevis av audiofilerna (eller jo. jag skulle vilja se en audiofil som prickar 100 av 100 rätt på 2 olika ljudkort, kommer aldrig hända).
Hela poängen är att saker upplevs som bättre för att man så gärna vill att det ska vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sork01:

Problemet är att de flesta här antagligen har vänner som anser sig vara audiofiler, och när dessa påpekar att ens kosshörlurar/logitech-högtalare/realtek-ljudkort är skräp, och att deras gear dom har är mycket bättre, och att man hör sån jävla stor skillnad, jämt och ständigt. Då blir man glad när det kommer fram sådana här resultat.

Ingen kräver bevis av audiofilerna (eller jo. jag skulle vilja se en audiofil som prickar 100 av 100 rätt på 2 olika ljudkort, kommer aldrig hända).
Hela poängen är att saker upplevs som bättre för att man så gärna vill att det ska vara så.

På samma sätt som att många gamers i flera år upplevt att deras AMD XF rigg varit betydligt bättre än enkelkort p.g.a den angivna FPS'en varit högre ?
Medans i själva verket så var (är?) upplevelsen sämre p.g.a en grönjävulsk massa frame fuskande och MS.

Jag sågar "testet" helt, 2 testare av okänd förmåga (att ha dyra grejer är ingen kvalifikation).
Dra till med 25 testare istället så kanske man börjar närma sig något som är statistiskt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är en mycket konstig invändning du har att blindtest passar på andra ställen men inte just när det gäller ljud. De psykologiska faktorerna är nämnligen precis samma. Man kan utforma blindtest på många sätt och ingen har sagt att just detta testet är "det som bevisar allt" eller något liknande; vad jag säger är att en förutsättning för att ett test överhuvudtaget är intressant vid en jämförelse av ljudkvalité mellan olika produkter inom ljud är att det är blindtestat.

Klart det passar på ljud ifall testet är utformat på rätt sätt,
Det jag angriper är hur de flesta är utformade inte blindtestkonceptet i sig, jag har kanske varit otydlig, kankse för att jag måste upprepa allt 3-4 ggr.

Skrivet av Triffid:

Vad menar du med "normal lyssning"? vad som testas är ifall man kan höra skillnader eller ej när man växlar mellan de olika källorna. Ingen drar slutsatsen "det finns ingen skillnad vid någon form av lyssning".

Behöver "normal lyssning" verkligen defineras?. Vädligt brett spektrum där iaf inte testsubjekt faller in.

Slutsatsen dras tyvärr hela tiden, det är därför detta inte handlar om vetenskap, det är "politik".
Visst AES kankse inte drar den typen av slutsatser, men även inom den riktiga vetenskapen kring ljud finns påstådda riggade tester för att komma fram till en viss bekräftande slutsats.

Skrivet av Triffid:

Kort förenklad lektion i hur vetenskaplig metod fungerar:

1. Man formulerar en hypotes. I detta fallet "Det finns ingen hörbar skillnad mellan apparat X,Y,C"
2. Baserat på hypotesen utformar vi ett test där vi kan förutspå vad utfallet skall bli om hypotesen är sann; i detta fallet låter vi ett par personer växla mellan de olika källorna och se om de kan med statistisk säkerhet identifiera någon skillnad. Om vår hypotes är sann förväntar vi oss att de ej hör skillnad.
3. vi utför testet. Stödjer resultatet hypotesen? I detta fallet gjorde den det. Det betyder inte att hypotesen är 'bevisad', det betyder endast att vi har lite stöd för den och att det kan vara dax att utforma ett nytt test.

Precis,
i teorin.
Sen kommer någon och bankar testet i huvudet och säger du har fel, du har fel....

Skrivet av Triffid:

Umm nej; det är väntat och välförstått varför det ger olika resultat. Bias inverkan på upplevelser är extremt väldokumenterat och förekommer inom hur många områden som helst. Det är själva poängen med att blindtesta; tvärtom hade det varit dax att ifrågasätta vad vi egentligen vet om hjärnan, psykologi och människans sinnen om vi fått samma resultat vid blindtest som öppen lyssning; det hade varit väldigt häpnandsväckande nämnligen.

Vilka biaser talar för att man vill höra skillnad?
Vid normal lyssning, i rollen som konsument? Inte att någon köpt något och sen försöker bekräfta att det låter bättre, det är ju självklart. Utan, låt säga att någon fått låna 2-3 komponenter av någon, utan någon kunskap om produkterna, varken pris eller teknologi.
Ifall subjektet då hör skillnader som inte "skall" höras vad är rimlig förklaring?

Skrivet av Triffid:

vad är detta för non-sense egentligen? för det första är det vetenskap i allra högsta grad; få inte för dig något annat.
...

Ifall testerna var utförda korrekt och av människor utan agenda ja, så sker ju sällan.
Jag är inte emot vetenskap,
jag är emot användadet av bristfälliga tester som påstås vara vetenskap och inställningen att vi redan känner till allt, specifikt inom ljudåtergivning.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av sork01:

Ok, så istället för att provlyssna på sin väns utrustning och bilda sig en uppfattning så är det viktigaste att bevisa att hen har fel?
Väldigt få är "riktiga" audiofiler" av de 1% som ens bryr sig om ljud. Hen kanske bara är en idiot, de är jättevanliga däremot.
Din väns påstående behöver du ju inte vetenskap för att angripa, det är ju enbart ett subjektivt påstående.

100 av 100, du gillar tortyr va? Skulle du vilja prova något öht 100ggr i följd?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Aha, då tror jag att jag fattar grundtanken, men har inte sett något liknande på riktiga HF kablar därav funderingen...
Nej, det är sant, men man tycker ju sådär spontant att skärm borde uppfattas som obligatoriskt i just sådanahär sammanhang, men det är kanske en subjektiv fråga... Borde nog för visso inte påverka signalen i själva kabeln om man har det eller ej i detta sammanhang dock tror jag, utan att veta...

.

Det finns diverse hf kablar som fixerar ledarna hårt på ett visst avstånd från varandra, tex en "ladder line" det är en rätt vanlig kabeltyp till antenner.
http://www.hamuniverse.com/allbandctrfedrandomdipole.GIF
http://www.packetradio.com/images/450window-line.jpg
http://www.hamradioexpress.com/catalog/images/450ladr_small.g...
Du kanske tom har sån kabel hemma utan att du tänkt på det för det är mycket vanligt på fm antenner:
http://ladda-upp.se/files/2014/b91560.jpg

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Har ställt frågan i en annan tråd men man fick aldrig svar;
vilka är de här stackars "audiofilerna" som "dumpar ner enorma pengar" ni oroar er över så mycklet samtidigt som ni ser ner på dem?

99% av befolkningen bryr sig inte ett skit, resterande 1% bryr sig, de är audiofiler och andra, bland audiofilerna är det ett fåtal som köper det som kallas för dyrkabel och andra saker som anses mer tveksamma av skeptikerna/objektivisterna.
De köper det för att de vill och kan, av allsköns anledningar, precis som folk köper vin, whisky, bilar och väljer pojk/flickvänner baserat på helt ovetenskapliga subjektiva grunder.

men kräv inte bevis av "audiofilerna", de har absolut inget de behöver bevisa. De är nöjda konsumenter.

Hela debatten är löjeväckande, att påstå att det är något samhällsproblem.
Det finns inga offer, det finns möjligtvis några i som lagt ett par/många tusen på något som fungerar men inte vid blindtest påstås uppvisa den skillnad som de själva finner sig uppleva.

Lär känna fler audiofiler, de bits inte, låna deras kablar, DAC:s tweaks osv, gör era egna blindtest, men släpp att det hela handlar om något slags välgärning för samhället, då kan vi istället börja på forumet och kräva att all de som påstår sig märka skillnader mellan olika skärmuppdateringsfrekvenser också ska bevisa i blindtest att de upplever också.

Haha, ja fyfan..

Några exempel:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=10473...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=10472...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=10463...
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=239040
http://www.minhembio.com/MONTANA-HighEnd/203049#247353
http://www.blocket.se/gavleborg/Hogtalarkabel_3m__Bi_wiring__...

Vill du ha namn, address och telefonnummer går det säkert att fixa, men jag föredrar att inte störa folk i onödan för att framföra en i övrigt tydlig poäng på ett internetforum. Jag börjar ju undra om du rent av är ett troll om du på allvar ifrågasätter ifall dessa audiofiler finns eller inte. Tror du att en hel marknad av fantasikablar och "tweaks" bara spontant tillkommit av sig själv, eller kan det kanske vara så att den marknaden funkar som alla andra - med tillgång och efterfrågan? Jag behöver inte låna hem kablar eller tweaks eftersom jag inte är helt retarderad och inga mätningar finns gjorda på kablarna som säljs eftersom tillverkarna inte vill att deras produkter ska avslöjas för vad de egentligen är. Vad spelar det för roll om det är 1% som berörs av problemet eller 100%? Det där är ett popularitetsargument ("det är bara si och så många som tycker så, och då spelar det ingen roll") för att försöka förlöjliga problemet och har ingen vikt. Samma typ av argument är vanligt bland religiösa, att säga nåt i stil med "80% av världens befolkning är troende, därför måste det finnas en gud".

Att man köper dyrkabel är en till stor del annan sak än vad det är att köpa t.ex. whiskey eller bil. De dyrare kablarna är ju bara svammel, det finns ingen särskild teknik eller magisk konstruktion som gör att de skulle vara bättre än någon annan standardkabel. Om du köper whiskey som du nämnde så betalar du ändå för något som är påtagligt värdefullt, dvs. lagringen av drycken i 30, 40, 50 år osv, vilket givetvis påverkar värdet. Då kan man ju argumentera för att vissa kablar är gjorda i silver, och ja, dessa bör därmed vara dyrare, men det är ju inte alla dyrkablarna gjorda av heller, utan man hävdar att man gjort en massa hokus pokus med dom för att dom ska ha blivit bättre och dragit lite snygg sleeve över dom så att dom ser bra ut. Om man inte tycker att man bör kunna visa på varför man betalat 100 gånger mer för en produkt än en annan som av allt att döma fungerar lika bra, ja då är man ju faktiskt ganska så korkad kan jag tycka.

Audiofilerna må vara nöjda kunder, men det är inte det som är sakfrågan. Att vara nöjd är inte samma sak som att vara korrekt och innebär bara i det här fallet att man blivit lurad. Jag är mer mån om att jag har gjort en ärligt bra affär och om jag fått det jag betalat för, dvs. bättre ljud om jag betalar 10000kr istället för 300kr för kablarna i mitt stereosystem. Konsensus bland normalbegåvade människor som inte blivit förda bakom ljuset av marknadsföring och/eller misstolkade lyssningstester/anekdoter är att man inte får det. Därför anser jag att det är viktigt att man undersöker vad produkterna egentligen är för något och testar effekten på lyssnare i t.ex. blindtest.

Vem har sagt något om ett samhällsproblem? Det är snarare löjeväckande att du inte ser problematiken i att man inte kan vara säker på vad man får när man köper något, i vilka andra branscher kan du peka på något som är lika befängt som kabel- och tweaksmarknaden i hifibranschen? Det enda jag kommer på nu på rak arm är kosttillskottsbranschen för gymfolket. Att hifimarknaden inte påverkar samhället på det stora är väl ganska givet, men det är ändå en hel bransch där det spenderas mycket pengar och där stort intresse finns. Men det är klart att om man som du verkar strunta i om ens pengar går till vettiga köp eller bara luftslott så behöver man inte fundera mer på saker över huvud taget. Vi kan passa på att lägga ner sweclockers testlabb också för då skulle ingen vara intresserad av prestandatester heller för den delen.

Permalänk
Medlem

Nu när vi pratar kablage och skärmning av kablage som vissa hänvisar till när vi pratar "fin-kabel".

När det gäller t ex RCA-kabel kan jag tänka mig att det går att skärma vettigt eftersom det finns både "pinne" och "mantel" eller vad man ska kalla det i kontaktdonet. Men när det kommer till högtalarkabel blir det väl lite lurigare? Skärmen måste väl anslutas till jord åtminstone i ena änden? Högtalarterminaler har ju i allmänhet bara + och -, ska isf skärmen anslutas till jordpunkt på förstärkaren (i högtalaränden hittar man ju definitivt ingen jord)?

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd

mrqaffe, jo, ok, om jag tolkat saken rätt då så har då "kuddarna" funktionen av att om man lägger kablarna tätt tillsammans så skall de i alla riktningar då skapa en motsvarighet till distansen mellan ledarna således?

Tycker iof det verkar ganska mycket som att gå över ån efter vatten jämfört med vanlig sådan "TV kabel", men men...

Verkar vara olika skolor med detdär inom Audio sammanhang vad det verkar, vissa vill ha det separat med distans, andra tvärtom anser att de skall ligga mycket tätt på speakerkablaget.
Personligen har jag aldrig märkt någon skillnad på kabeltyperna om man använder dem till speakerkablage, har testat båda typerna och även vanlig strömkabel till fordon med samma resultat.

Micke O, jag har personligen inte märkt någon skillnad vid egna tester, inte heller om man lägger kablaget tätt eller glest osv.
Var vanligt på 60-70 talet med dedär separerade speakerkablarna (slutet på 80 och början på 90 skulle de ligga mycket tätt samman istället...) så kan ju vara därför.
.

Riktig HF är det ju många faktorer som spelar in (skall man tex bygga en egen frekvensanalysator är sköldning skitviktigt för att förhindra strålningsläckage som kan påverka mätdata för att dra ett rövarexempel) men på speakerkablage har jag märkt absolut nada skillnad.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag börjar ju undra om du rent av är ett troll om du på allvar ifrågasätter ifall dessa audiofiler finns eller inte.

Klart jag vet att det finns folk som köper dyra kablar, men jag känner ingen som hamnat i lyxfällan för det eller som gjort det för att de trott på orimliga påstånden från tillverkare, de flesta skakar bara på huvudet åt argumenten eller bryr sig inte om varför något påstås var bättre, de väljer efter sin egen smak.

Skrivet av Tommy:

Jag behöver inte låna hem kablar eller tweaks eftersom jag inte är helt retarderad och inga mätningar finns gjorda på kablarna som säljs eftersom tillverkarna inte vill att deras produkter ska avslöjas för vad de egentligen är.

Ok så du vet allt som finns att veta och litar till vad andra säger att du ska veta?
Låter väldigt mycket som öhhm vad heter det där med kyrkor nu igen?
Det finns masor av tester på olika fomer av kablar inkl dyra, hade du varit intresserad av veta något och inte bara bekräfta en världsbild hade du läst dem också.

Skrivet av Tommy:

Vad spelar det för roll om det är 1% som berörs av problemet eller 100%? Det där är ett popularitetsargument ("det är bara si och så många som tycker så, och då spelar det ingen roll") för att försöka förlöjliga problemet och har ingen vikt. Samma typ av argument är vanligt bland religiösa, att säga nåt i stil med "80% av världens befolkning är troende, därför måste det finnas en gud".

Påstår man att något är utsätter "många" så spelar det väl roll ifall det egentligen bara är en väldigt liten minoritet, kanske mindre än 0.1%?

Skrivet av Tommy:

Att man köper dyrkabel är en till stor del annan sak än vad det är att köpa t.ex. whiskey eller bil. De dyrare kablarna är ju bara svammel, det finns ingen särskild teknik eller magisk konstruktion som gör att de skulle vara bättre än någon annan standardkabel. Om du köper whiskey som du nämnde så betalar du ändå för något som är påtagligt värdefullt, dvs. lagringen av drycken i 30, 40, 50 år osv, vilket givetvis påverkar värdet. Då kan man ju argumentera för att vissa kablar är gjorda i silver, och ja, dessa bör därmed vara dyrare, men det är ju inte alla dyrkablarna gjorda av heller, utan man hävdar att man gjort en massa hokus pokus med dom för att dom ska ha blivit bättre och dragit lite snygg sleeve över dom så att dom ser bra ut. Om man inte tycker att man bör kunna visa på varför man betalat 100 gånger mer för en produkt än en annan som av allt att döma fungerar lika bra, ja då är man ju faktiskt ganska så korkad kan jag tycka.

Gissningsvis köper man whiskyn för att den är god inte för att den är lagrad länge?
Nu är det ju du som trollar?
Kan folk träffa rätt whisky i blindtest 19 av 20 gånger? Eller börjar de kanske bli lite avtrubbade efter 10st...

Samma gäller ljudprodukter, man köper för vad den presterar för mig som konsument, alltså är jämförelsen rimlig, dyrare hifi är lyxkonsumtion, precis som finare viner, whisky osv.

Skrivet av Tommy:

Audiofilerna må vara nöjda kunder, men det är inte det som är sakfrågan. Att vara nöjd är inte samma sak som att vara korrekt och innebär bara i det här fallet att man blivit lurad.

Bättre att vara olycklig och korrekt än nöjd?

Skrivet av Tommy:

Jag är mer mån om att jag har gjort en ärligt bra affär och om jag fått det jag betalat för, dvs. bättre ljud om jag betalar 10000kr istället för 300kr för kablarna i mitt stereosystem. Konsensus bland normalbegåvade människor som inte blivit förda bakom ljuset av marknadsföring och/eller misstolkade lyssningstester/anekdoter är att man inte får det. Därför anser jag att det är viktigt att man undersöker vad produkterna egentligen är för något och testar effekten på lyssnare i t.ex. blindtest.

Konsensus bland de som inte bryr sig och de som inte har avsikten att köpa denna typ av produkt ja,
det betyder inte att ni har rätt heller, men ni tror att ni har det, väldigt stor skillnad.
Det är som sagt en lovvärd inställnning att folk inte ska bli lurade men varför gäller det då inte allt?
Tänk på alla som köper bilar för långt mer än vad kablar kostar baserat på väldigt irrationella grunder, och väldigt få skulle klara av att plock ut i blindtest.
Varför är just den lilla gruppen audiofiler så synd om och måste räddas, de som inte ens vill bli räddade?
De anser sig inte lurade, de har gjort subjektiva val.

Skrivet av Tommy:

Vem har sagt något om ett samhällsproblem? Det är snarare löjeväckande att du inte ser problematiken i att man inte kan vara säker på vad man får när man köper något, i vilka andra branscher kan du peka på något som är lika befängt som kabel- och tweaksmarknaden i hifibranschen? Det enda jag kommer på nu på rak arm är kosttillskottsbranschen för gymfolket. Att hifimarknaden inte påverkar samhället på det stora är väl ganska givet, men det är ändå en hel bransch där det spenderas mycket pengar och där stort intresse finns. Men det är klart att om man som du verkar strunta i om ens pengar går till vettiga köp eller bara luftslott så behöver man inte fundera mer på saker över huvud taget. Vi kan passa på att lägga ner sweclockers testlabb också för då skulle ingen vara intresserad av prestandatester heller för den delen.

Den gigantiska skillanden är att oavsett påståenden och marknadsföring så finns möjligheter (iaf ett tag till) att faktiskt prova DAC:ar, kablar, tweaks osv i de dyrare klasserna innan köp, alltså inte som med de typiska sakerna SweC testar eller elektronikskrot som sälja på stormarknader.
Finns nog inga som velar så länge och letar runt innan de köper något som de "riktiga audiofilerna", därför blir debtten löjeväckande, att så mycket fokus läggs på att bevisa på att detta fåtal, trots långt utvärderaden har fel, och då hävdat av människor som inte ens vill ta sig tiden eller har intresset att göra samma utvärdering, för de vet minsann att de har rätt.
Jag tycker att det borde vara självklart att vara nyfiken och lyssna på allt man är skeptisk till, att inte ens vilja testa något det hade vetenskapen inte kommit nån vart med...
Den bransch som lovar mest och håller minst är för mig "skönhetsbranschen".

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

mrqaffe, jo, ok, om jag tolkat saken rätt då så har då "kuddarna" funktionen av att om man lägger kablarna tätt tillsammans så skall de i alla riktningar då skapa en motsvarighet till distansen mellan ledarna således?

Tycker iof det verkar ganska mycket som att gå över ån efter vatten jämfört med vanlig sådan "TV kabel", men men...

Verkar vara olika skolor med detdär inom Audio sammanhang vad det verkar, vissa vill ha det separat med distans, andra tvärtom anser att de skall ligga mycket tätt på speakerkablaget.
Personligen har jag aldrig märkt någon skillnad på kabeltyperna om man använder dem till speakerkablage, har testat båda typerna och även vanlig strömkabel till fordon med samma resultat.

Micke O, jag har personligen inte märkt någon skillnad vid egna tester, inte heller om man lägger kablaget tätt eller glest osv.
Var vanligt på 60-70 talet med dedär separerade speakerkablarna (slutet på 80 och början på 90 skulle de ligga mycket tätt samman istället...) så kan ju vara därför.
.

Kabelns mekaniska uppbyggnad påverkar de elektriska parametrarna, det kan få förstärkaren att låta olika om det är riktigt illa, men det är svårt att riktigt förstå vad du menar utan en bild på kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Skulle, av ren nyfikenhet, vara intressant att höra mer om det där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vänder du på det så kan en bra vinkännare identifiera druva, distrikt och ålder på ett vin så vet inte riktigt om det hör hemma i diskussionen.

Men att synintryck påverkar smaken är välkänt. Det finns vinprovningsglas som är helt svarta för att eliminera den faktorn. Min far som håller på en del med vinprovning har varit med och experimenterat lite med psykologin runt smak. Om du har mycket röda detaljer på bordet vid en provning så associerar folk smakerna till röda bär och liknande i större utsträckning. Spelas det fransk musik svagt i bakgrunden så smakar vinerna franskt helt plötsligt.

Ville mest få fram att folk är lättlurade och säger man att "de här lurarna kostar 100k" så kommer folk antagligen också tycka att det låter jättebra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Skulle, av ren nyfikenhet, vara intressant att höra mer om det där.

Om det var menat till mig så gissar jag att du menar vad som får förstärkare att uppföra sig olika, det är främst kapacitans i kabeln som kan få vissa förstärkare att börja oscillera, en del går tom sönder bara pga att man ansluter en lång högtalarkabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ej att glömma, alla ni som försöker övertyga om audiofilers lättlurade psyken, TS syfte med denna tråd är ju att nu är alla ni som inte kör med realtek också "lurade",
välkomna till klubben det är rätt ok här,
jobbigt med alla dem som försöker "rädda" oss bara...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Ej att glömma, alla ni som försöker övertyga om audiofilers lättlurade psyken, TS syfte med denna tråd är ju att nu är alla ni som inte kör med realtek också "lurade",

Realtek ALC889 har en SNR på 108db, dvs mycket mycket bättre en dom flesta realtek som florerar på marknaden. Och den kretsen verkar vara så pass bra att normal användare inte skiljer dom ifrån dyrare DAC:ar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om det var menat till mig så gissar jag att du menar vad som får förstärkare att uppföra sig olika, det är främst kapacitans i kabeln som kan få vissa förstärkare att börja oscillera, en del går tom sönder bara pga att man ansluter en lång högtalarkabel.

Aha, ja det köper jag, där finns de t ju en del minor man kan gå på, likaledes hur man ansluter riggen i andra änden osv.
Belastning och sådant är ju en svag länk här.

Hittade inte igen den, men skall se om jag kan få till en bild på hur den såg ut...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Klart jag vet att det finns folk som köper dyra kablar, men jag känner ingen som hamnat i lyxfällan för det eller som gjort det för att de trott på orimliga påstånden från tillverkare, de flesta skakar bara på huvudet åt argumenten eller bryr sig inte om varför något påstås var bättre, de väljer efter sin egen smak.

Måste man hamna i lyxfällan för att man ska inse att man gjort dåliga affärer? Jag vill göra så få dåliga affärer som möjligt, du håller uppenbarligen inte med. Du uttrycker just det vi andra vill påpeka, att de som köper dessa produkter inte lyssnar på argumenten som läggs fram, utan litar helt och hållet på att de kan höra skillnader som knappast finns där. Däri ligger felet.

Skrivet av pjäxa:

Ok så du vet allt som finns att veta och litar till vad andra säger att du ska veta?
Låter väldigt mycket som öhhm vad heter det där med kyrkor nu igen?
Det finns masor av tester på olika fomer av kablar inkl dyra, hade du varit intresserad av veta något och inte bara bekräfta en världsbild hade du läst dem också.

Lägg fram ett skäl till varför jag ska tro på dig och dina argument. Visa oberoende tester som styrker det du säger. Det spelar ingen roll hur många anekdoter, tillverkarfinansierade tester och påståenden du lägger fram, det saknas substans för din åsikt. Att tusentals människor köper kablar säger ingenting om huruvida de är bra eller inte. Precis som miljoner religiösa människor inte säger något om huruvida det finns gudar eller inte. Jag är inte intresserad av recensioner och tidningars tester heller om du trodde det, de är precis lika lite värda som din och dina kamraters utsago om kablars prestanda. Jag är öppen för att ändra åsikt, men jag gör det inte av dumma anledningar, så ge mig en bra anledning och saken är klar.

Summa summarun är att om jag säljer en kabel för ett antal tusen kronor så bör jag kunna med mätdata, ordentliga testresultat och vetenskapligt underbyggda argument kunna argumentera för produkten och rättfärdiga priset. Det kan dom inte. Länka gärna till ett oberoende test som visar att dyrkablar skulle vara bättre än andra kablar, jag hänvisar till James Randis kabelutmaning som vem som helst får ta och klarar man det så vinner man en miljon dollar. Ingen har fixat det till dags dato, vilket borde vara en baggis om det du säger är sant.

Skrivet av pjäxa:

Påstår man att något är utsätter "många" så spelar det väl roll ifall det egentligen bara är en väldigt liten minoritet, kanske mindre än 0.1%?

Hur många är många? Jag kan tycka att varje person som köpt en dyrkabel är en för mycket.

Skrivet av pjäxa:

Gissningsvis köper man whiskyn för att den är god inte för att den är lagrad länge?
Nu är det ju du som trollar?
Kan folk träffa rätt whisky i blindtest 19 av 20 gånger? Eller börjar de kanske bli lite avtrubbade efter 10st...

Varför man köper whiskey som är lagrad länge vet jag inte, men jag antar att den smakar på ett visst sätt (notera: inte nödvändigtvis godare) än de yngre samt att den har ett genuint högre värde eftersom någon arbetat med den och sett till att den har lagrats så länge som den gjort. Jag är beredd att påstå med väldigt stor säkerhet att det är mycket mer träffsäkerhet i blindtest med whiskey än med kablar. Det är dock inget argument eftersom jag antar att du tror motsatsen och jag inte tänker börja googla whiskey också för den här diskussionens skull.

Skrivet av pjäxa:

Samma gäller ljudprodukter, man köper för vad den presterar för mig som konsument, alltså är jämförelsen rimlig, dyrare hifi är lyxkonsumtion, precis som finare viner, whisky osv.

Om man köper en kabel för vad den presterar för dig som konsument så köper alla otvetydligt den billiga kabeln med rätt storlek som får jobbet gjort. De som köper dyrkablar köper inte mer prestanda, den har inte bevisats, de köper marknadsföring och metaprodukt. En dyrkabel har inte heller bearbetats på det sätt som finare viner och whiskey har, och har därför inte samma värde.

Skrivet av pjäxa:

Bättre att vara olycklig och korrekt än nöjd?

Vem säger att du är olycklig för att du har rätt? Det här är ÄNNU ett argument som religiösa människor använder (går du i kyrkan regelbundet eller?) där man antar att det är bättre att vara tro på saker utan bevis, istället för att inse att hela spektaklet bara är påhittat och kunna se saker för vad dom verkligen är. Är man olyckligare för att man inte tror på kablar eller gudar?

För övrigt så skulle jag skulle snarare tro att man har lättare för att vara glad med en massa pengar på kontot som kan användas till t.ex. skivor eller annat som faktiskt utgör en reell skillnad i ljudet.

Skrivet av pjäxa:

Konsensus bland de som inte bryr sig och de som inte har avsikten att köpa denna typ av produkt ja,
det betyder inte att ni har rätt heller, men ni tror att ni har det, väldigt stor skillnad.
Det är som sagt en lovvärd inställnning att folk inte ska bli lurade men varför gäller det då inte allt?
Tänk på alla som köper bilar för långt mer än vad kablar kostar baserat på väldigt irrationella grunder, och väldigt få skulle klara av att plock ut i blindtest.
Varför är just den lilla gruppen audiofiler så synd om och måste räddas, de som inte ens vill bli räddade?
De anser sig inte lurade, de har gjort subjektiva val.

Konsensus är bland de som klarar av att se objektivt på saken och inte köpa anekdoterna, marknadsföringen eller magin bakom tillverkningen. Det är inte svårt och kräver inte mycket utbildning för att förstå. Ingen "har för avsikt" att köpa något helt utan premisser, du har ingen koll på hur köpbeteende fungerar. Jag är ny inom hifi, men jag gick in utan fördomar, men av det jag kan läsa mig till, som inte är anekdoter, och avsaknaden av riktiga tester på t.ex. kablar säger mig att just dyrkablar är båg. Om en tillverkare verkligen hade gjort en fantastisk kabel som bräcker allt annat, tror du då inte att dom borde vara väldigt intresserade av att få fram mätdata och presentera dessa i sin marknadsföring?

Man måste inte anse sig lurad för att vara det, de flesta audiofiler som köper dessa grejer är bara vilseledda. Om någon köper en dyrkabel har dom gjort ett subjektivt val som du säger, men det har skett med ögonen och med förväntningar och är då troligtvis ett felaktigt val ändå eftersom psyket lurat dom på vägen. Sätt in samma kabel i ett blindtest med en annan billigare kabel och be dom nu upprepa samma subjektiva val med hörseln, ja då kommer det nog inte att gå. Så valet är alltså; vill du köpa en kabel för att lyssna på, eller en för att titta på och känna dig lite gosig inombords över, och är det värt tiotusentals kronor? Det rationella svaret är väldigt enkelt.

Om någon däremot tycker att det är värt att betala jättemycket för en snygg kabel är det inget fel med det, för då får du det du, även subjektivt, vill ha. Att någon köper t.ex. en Ferrari har ju att göra med både prestanda (objektivt och bevisat) och estetiken och uttrycket hos bilen (subjektivt). Skulle man göra en analogi av bilen innebär det att någon skulle provköra en Ferrari och uppleva att den var jättebra prestandamässigt, vilseledd av bara upplevelsen av att köra en Ferrari, men under huven sitter en motor från en 740.

Jag skiter egentligen i om några vill spendera sina pengar på produkter som inte levererar något utöver billigare varianter, problemet ligger i att jag som vettig konsument får svårare att skilja på vad som är bra och vad som är båg samt att jag blir påprackad en massa säljsnack både på nätet och i butik. Utöver detta läggs en massa resurser ner på att "utveckla" dessa dyrkablar som annars kunde ha lagts på att kanske förbättra högtalare eller annat som faktiskt gör skillnad. Förklara gärna för mig hur du tänkte i sammanhanget "bil och blindtest".

Skrivet av pjäxa:

Den gigantiska skillanden är att oavsett påståenden och marknadsföring så finns möjligheter (iaf ett tag till) att faktiskt prova DAC:ar, kablar, tweaks osv i de dyrare klasserna innan köp, alltså inte som med de typiska sakerna SweC testar eller elektronikskrot som sälja på stormarknader.
Finns nog inga som velar så länge och letar runt innan de köper något som de "riktiga audiofilerna", därför blir debtten löjeväckande, att så mycket fokus läggs på att bevisa på att detta fåtal, trots långt utvärderaden har fel, och då hävdat av människor som inte ens vill ta sig tiden eller har intresset att göra samma utvärdering, för de vet minsann att de har rätt.
Jag tycker att det borde vara självklart att vara nyfiken och lyssna på allt man är skeptisk till, att inte ens vilja testa något det hade vetenskapen inte kommit nån vart med...
Den bransch som lovar mest och håller minst är för mig "skönhetsbranschen".

Och? Om du provar en jättedyr kabel eller tweak hemma så har du ju ändå konfirmatorisk bias och riskerar att göra grovt felaktiga bedömningar. Du behöver ett kontrollerat test för att avgöra skillnader (eller snarare avsaknaden av) mellan dessa produkter. Hur svårt är det att förstå? Du verkar inte kunna greppa att utvärderanden som görs i butik eller hemma har någon som helst vikt när man vet vad man lyssnar på och därmed inte är neutral i sin bedömning, oavsett hur mycket man skulle vilja det eller tror att man är det.

Att man velar och letar runt har lika mycket att göra med att grejerna audiofilerna tittar på är väldigt dyra, som att alla audiofiler skulle vara så himla noga med sin research vilket du insinuerar.

Jag har inget emot att testa t.ex. kablar i kontrollerade tester som potentiellt kan ge värdefulla resultat, men jag tänker inte ödsla min tid på att låna hem såna grejer och tro att det skulle ge något.

Återigen är det enda löjeväckande i debatten du, dina logiska felaktigheter och dina påståenden.
Ta nu och fota dina dyrkablar så vi får se vad det är du sitter och försvarar med näbbar och klor.

Skrivet av pjäxa:

Vad snackar du om? TS syfte är inte alls att hävda att alla som inte kör med realtek är lurade. Vart i hela friden skulle du ha fått det ifrån? Syftet är snarare att ifrågasätta och belysa tvivelaktigheterna i dyr hifiutrustning. Har man t.ex. realtek eller något annat inbyggt ljudkort/dac så har man ju inte förlorat något. Det är nog inte så många som köper moderkort utefter vilket ljudkort/DAC som är inbyggt, medan alla som köper kablar och tweaks köper dom för att de "låter bra", och är således väldigt lurade.

Nu har jag satt rekord i inläggslängd, det bjuder jag på.
Ha en trevlig fredagskväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Lägg fram ett skäl till varför jag ska tro på dig och dina argument.

Du ska inte tro på mig, jag säljer inget, jag bara är less på människor som med ibland goda avsikter försöker rädda några som inte vill bli "räddade", svingandes bristfälliga tester som påstådd vetenskap.

Skrivet av Tommy:

Visa oberoende tester som styrker det du säger. Det spelar ingen roll hur många anekdoter, tillverkarfinansierade tester och påståenden du lägger fram, det saknas substans för din åsikt. Att tusentals människor köper kablar säger ingenting om huruvida de är bra eller inte. Precis som miljoner religiösa människor inte säger något om huruvida det finns gudar eller inte. Jag är inte intresserad av recensioner och tidningars tester heller om du trodde det, de är precis lika lite värda som du och dina kamraters utsago om kablars prestanda. Jag är öppen för att ändra åsikt, men jag gör det inte av dumma anledningar, så ge mig en bra anledning och saken är klar.

Som sagt jag säljer inget, du klarar dig utmärkt utan dyra kablar, det finns tester, blinda och korrekta, som styrker mina argument, är du öppen som du säger googla på. Jag har inte kommit med några påståenden eller anekdoter i denna trådar om dyrkablars förträfflighet, bara om nöjda köpare.

Skrivet av Tommy:

Summa summarun är att om jag säljer en kabel för ett antal tusen kronor så bör jag kunna med mätdata, ordentliga testresultat och vetenskapligt underbyggda argument kunna argumentera för produkten och rättfärdiga priset. Det kan dom inte. Länka gärna till ett oberoende test som visar att dyrkablar skulle vara bättre än andra kablar, jag hänvisar till James Randis kabelutmaning som vem som helst får ta och klarar man det så vinner man en miljon dollar. Ingen har fixat det till dags dato, vilket borde vara en baggis om det du säger är sant.

Vad gäller tester se ovan, dyrt behöver inte var bäst, har inte jag sagt iaf, bara att det skiljer.
Randis kriterier för hur hans test ska gå till gör dem "omöjliga", du måste först godkännas av JREF, och det sker på deras godtycke, väldigt "vetenskapligt".

Skrivet av Tommy:

Vem säger att du är olycklig för att du har rätt? Det här är ÄNNU ett argument som religiösa människor använder (går du i kyrkan regelbundet eller?) där man antar att det är bättre att vara tro på saker utan bevis, istället för att inse att hela spektaklet bara är påhittat och kunna se saker för vad dom verkligen är. Är man olyckligare för att man inte tror på kablar eller gudar?

Ifall någon får subjektiv glädje av något, religion eller annat så är det en riktig glädje det finns ingen objektiv glädje eller lycka.
Jag är inte religös btw, inte heller tror på kristaller, astrologi eller liknande.

Skrivet av Tommy:

Konsensus är bland de som klarar av att se objektivt på saken och inte köpa anekdoterna, marknadsföringen eller magin bakom tillverkningen. Det är inte svårt och kräver inte mycket utbildning för att förstå. Ingen "har för avsikt" att köpa något helt utan premisser, du har ingen koll på hur köpbeteende fungerar. Jag är ny inom hifi, men jag gick in utan fördomar, men av det jag kan läsa mig till, som inte är anekdoter, och avsaknaden av riktiga tester på t.ex. kablar säger mig att just dyrkablar är båg. Om en tillverkare verkligen hade gjort en fantastisk kabel som bräcker allt annat, tror du då inte att dom borde vara väldigt intresserade av att få fram mätdata och presentera dessa i sin marknadsföring?

Återigen tester finns, googla på, både tillverkares och oberoende.
Jag är inte ny inom hifi, och tester oavsett utfall är inget man skall lita på, det är som att läsa filmrecensioner ungefär, först när man känner till recensentens smak och har många egna referenser kan man börja använda dem för att få en hint.

Skrivet av Tommy:

Man måste inte anse sig lurad för att vara det, de flesta audiofiler som köper dessa grejer är bara vilseledda. Om någon köper en dyrkabel har dom gjort ett subjektivt val som du säger, men det har skett med ögonen och med förväntningar och är då troligtvis ett felaktigt val ändå eftersom psyket lurat dom på vägen. Sätt in samma kabel i ett blindtest med en annan billigare kabel och be dom nu upprepa samma subjektiva val med hörseln, ja då kommer det nog inte att gå. Så valet är alltså; vill du köpa en kabel för att lyssna på, eller en för att titta på och känna dig lite gosig inombords över, och är det värt tiotusentals kronor? Det rationella svaret är väldigt enkelt....

...
Och? Om du provar en jättedyr kabel eller tweak hemma så har du ju ändå konfirmatorisk bias och riskerar att göra grovt felaktiga bedömningar. Du behöver ett kontrollerat test för att avgöra skillnader (eller snarare avsaknaden av) mellan dessa produkter. Hur svårt är det att förstå? Du verkar inte kunna greppa att utvärderanden som görs i butik eller hemma har någon som helst vikt när man vet vad man lyssnar på och därmed inte är neutral i sin bedömning, oavsett hur mycket man skulle vilja det eller tror att man är det.

Din argumentering bygger på att man köper först ochs lysnar sen, och att de snygga kablarna skulle låta bäst, men ifall man inte betalar för dem och inte tycker om de "snygga"?
Varför argumentera du om en köpprocess du inte känner till?
Hur många känner du som köpt dyra kablar och hur deras utvärdringsporcess gått till, hur vet du att de inte testat "blint" hemma, med kompisar eller partner som hjälp?

Skrivet av Tommy:

Om någon däremot tycker att det är värt att betala jättemycket för en snygg kabel är det inget fel med det, för då får du det du, även subjektivt, vill ha.

Dett är det sjukaste jag hör hela tiden, speciellt på detta forumet med sina sleeves och allt, det är ok att var ytlig och bränns pengar på totalt bullshit, (som kabelstrumpor är) men att på område där det finns en långdragen diskussion kring sakers påverkan eller ej, där är det inte acceptabelt att vuxna människor tar beslut efter deras subjektiva smak!!??

Skrivet av Tommy:

Jag skiter egentligen i om några vill spendera sina pengar på produkter som inte levererar något utöver billigare varianter, problemet ligger i att jag som vettig konsument får svårare att skilja på vad som är bra och vad som är båg samt att jag blir påprackad en massa säljsnack både på nätet och i butik. Utöver detta läggs en massa resurser ner på att "utveckla" dessa dyrkablar som annars kunde ha lagts på att kanske förbättra högtalare eller annat som faktiskt gör skillnad.

Här håller jag helt med (förutom sista 3 orden, de är din åsikt och inget faktum enligt mig), precis som i många brasncher så finns jobbiga säljare och annat. Mitt tips är att bli bra vän med en butik som inte trycker på dig produkter utan som är ute efter att göra dig nöjd, och att umgås med andra intresserade, men de vill du inte lita på eftersom de kommer med anekdotiska åsikter?
Min åsikt är att läsa sig till hifi det går inte iaf.

Skrivet av Tommy:

Förklara gärna för mig hur du tänkte i sammanhanget "bil och blindtest".

Åka som passagerare t ex i olika märken, smälla igen dörrar, klääma på paneler, lukta, osv, folka hjar mycket konstigheter för sig vid bilköp.
Skulle säkert to m kunna masker bilar invändigt så pass att även gick att köra "blint". Skulle folk kunna plocka vilket märke de körde ifall de inte kunde se ut eller insida? Vissa skulle det garanterat, andra inte.

Skrivet av Tommy:

Att man velar och letar runt har lika mycket att göra med att grejerna audiofilerna tittar på är väldigt dyra, som att alla audiofiler skulle vara så himla noga med sin research vilket du insinuerar.

Dyrkablar enligt "SweC-medlem" är inte dyra, kostar som en mus typ...
Personligen tycker jag 1000kr/m börjar bli väldigt dyrt på högtalarkabel t ex. Men inte på en analog RCA signal, då snarast börjar det från 1000kr för ett par.

Skrivet av Tommy:

Jag har inget emot att testa t.ex. kablar i kontrollerade tester som potentiellt kan ge värdefulla resultat, men jag tänker inte ödsla min tid på att låna hem såna grejer och tro att det skulle ge något.

Du får ju göra vad du vill med dina lånade så länge de inte går sönder...

Skrivet av Tommy:

Återigen är det enda löjeväckande i debatten du, dina logiska felaktigheter och dina påståenden.

Vilka logiska felaktigheter?

Skrivet av Tommy:

Ta nu och fota dina dyrkablar så vi får se vad det är du sitter och försvarar med näbbar och klor.

Varför fota en kabel? Några är svarta, andra är blå, plast utanpå metalledare, det intressanta är väl deras funktion?
Jag försvarar inte dyrkablar, vet inte ens om jag har dyrkablar, jag försvarar rättigheten att få köpa dyrkablar och att audiofiler inte förtjänar att bashas speciellt inte på ett tekniknördforum.
Jag håller med om att de flesta dyra kablar är omotiverat dyra sett till även utlovad prestanda, det gör nog även köparna, ändå inte mitt problem.

Skrivet av Tommy:

Vad snackar du om? TS syfte är inte alls att hävda att alla som inte kör med realtek är lurade. Vart i hela friden skulle du ha fått det ifrån? Syftet är snarare att ifrågasätta och belysa tvivelaktigheterna i dyr hifiutrustning. Har man t.ex. realtek eller något annat inbyggt ljudkort/dac så har man ju inte förlorat något. Det är nog inte så många som köper moderkort utefter vilket ljudkort/DAC som är inbyggt, medan alla som köper kablar och tweaks köper dom för att de "låter bra", och är således väldigt lurade.

Läser man TS fortsatta svar tolkar iaf jag det som att detta är en bekräftelsetråd, och ett sätta att förlöjliga audiofiler.

trevilg kväll själv!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ja, men nu har du ju fått pjäxa upp honom litet... Ursäkta ot...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk

Jag orkade inte läsa vad alla skrev över mig men jag kan iaf säga att när jag testa en dac med min setup (denon avr-1804 , dali zensor 1) så märkte jag en ganska stor skillnad

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kakann:

Ville mest få fram att folk är lättlurade och säger man att "de här lurarna kostar 100k" så kommer folk antagligen också tycka att det låter jättebra.

Ja helt klart. Det är därför man generellt har blindprovningar så man inte ser flaskorna när man provar vin. Glasen är också standardiserade i ISO 3591:1977.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Du ska inte tro på mig, jag säljer inget, jag bara är less på människor som med ibland goda avsikter försöker rädda några som inte vill bli "räddade", svingandes bristfälliga tester som påstådd vetenskap.

Förstår inte varför du skriver över huvud taget eftersom du inte ens tycker att jag ska tro på dig. Det gör inte mig nåt egentligen eftersom jag gillar att diskutera oavsett.

Jag ser det inte som att rädda någon, du vill få det att låta väldigt dramatiskt och allvarligt, men det jag vill är att folk ska göra vettiga och rationella val i sin konsumtion och minimera antalet bågprodukter på marknaden, oavsett marknad. Känner inte heller till någon som medvetet vill bli lurad på sina pengar.

Du får tycka precis vad du vill är "bristfälliga tester" och "påstådd vetenskap" men det finns inget som tyder på att det som skeptiker bett om (mätdata, blindtester osv) skulle ha ett sämre vetenskapligt värde än det du förespråkar - att man i öppen lyssning hör skillnad. Du är själv helt ovetenskaplig i frågan.

Skrivet av pjäxa:

Som sagt jag säljer inget, du klarar dig utmärkt utan dyra kablar, det finns tester, blinda och korrekta, som styrker mina argument, är du öppen som du säger googla på. Jag har inte kommit med några påståenden eller anekdoter i denna trådar om dyrkablars förträfflighet, bara om nöjda köpare.

Lägg fram testerna då som övertygat dig. Jag tänker inte sitta och googla efter tester och resultat som knappast finns eftersom konsensus bland alla då skulle vara att dyrkablar faktiskt var värda pengarna. Lika lite tänker jag googla efter existensen av drakar eller loch ness-monstret. Eftersom du känner till dessa tester så borde det vara tämligen enkelt för dig att hänvisa till dom istället för att peka på världens största databas och säga "sök här", och därmed undvika att svara på frågan.

Skrivet av pjäxa:

Vad gäller tester se ovan, dyrt behöver inte var bäst, har inte jag sagt iaf, bara att det skiljer.
Randis kriterier för hur hans test ska gå till gör dem "omöjliga", du måste först godkännas av JREF, och det sker på deras godtycke, väldigt "vetenskapligt".

Ja det är väl ganska så naturligt att man måste godkännas av JREF för att få ta deras test. Till exempel får du inte vara mentalt sjuk eller liknande för att anta utmaningen eftersom man inte vill ge skjuts åt någons psykiska vanföreställningar eftersom det är mycket publicitet kring testet. Antagningskriterierna är inte alls särskilt orimliga, bara läs:
http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-fa...
http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-ap...

Till och med testprotokollet tas fram i överenskommelse med testpersonen. Du tycker inte att det är lite suspekt att t.ex. tillverkare som Pear drar sig ur utmaningen?

Skrivet av pjäxa:

Ifall någon får subjektiv glädje av något, religion eller annat så är det en riktig glädje det finns ingen objektiv glädje eller lycka.
Jag är inte religös btw, inte heller tror på kristaller, astrologi eller liknande.

Du får subjektiv glädje av att supa och knarka också, men hur stor är haken? Man får ju se till vinst kontra kostnad, som med allt annat, du upplever en viss glädje med en dyrkabel, men du har betalat x antal gånger mer för produkten. Du och jag är fundamentalt helt olika individer eftersom jag värderar sanning över osanning, oavsett vad det innebär för mig känslomässigt, vilket du inte gör. Jag lever hellre med vetskapen att jag gjort ett korrekt val än att skapa vanföreställningar som ger mig glädje.

Varför tror du inte på kristaller eller astrologi? Eller religion för den delen? Dom har ungefär lika mycket bevisunderlag som dyra hifikablar. Som jag tidigare påpekat i mina svar till dina inlägg så har du lagt fram samma argument som religiösa människor använder, det är oroväckande att du och andra gör undantag i ert annars förmodligen sunda kritiska tänkande och rationalitet när det gäller just kablar. Eller skulle du betala 1000kr för ett paket mjölk på affären också om man hävdade att den var sprängladdad med joniserade vitaminer och kapacitansfluxerande proteiner?

Skrivet av pjäxa:

Återigen tester finns, googla på, både tillverkares och oberoende.
Jag är inte ny inom hifi, och tester oavsett utfall är inget man skall lita på, det är som att läsa filmrecensioner ungefär, först när man känner till recensentens smak och har många egna referenser kan man börja använda dem för att få en hint.

Ge mig en källa, inte ett bibliotek - vetenskaplig praxis, men det vet du uppenbarligen inget om. Du är väldigt bra på att dansa runt argument utan att besvara frågan. Att du inte är ny inom hifi betyder ingenting i frågan, du kan vara precis lika vilseledd om du är på dag 1 eller dag 1000 som hifi-intresserad.

Din jämförelse med filmrecensioner är totalt idiotisk, det går inte att jämföra en kabel, vars egenskaper och prestanda du kan mäta med en film du endast kan uppleva. Som jag sagt tidigare så förstår du inte skillnaden mellan dessa två koncept, och det här blir sista gången jag påpekar detta.

Skrivet av pjäxa:

Din argumentering bygger på att man köper först ochs lysnar sen, och att de snygga kablarna skulle låta bäst, men ifall man inte betalar för dem och inte tycker om de "snygga"?
Varför argumentera du om en köpprocess du inte känner till?
Hur många känner du som köpt dyra kablar och hur deras utvärdringsporcess gått till, hur vet du att de inte testat "blint" hemma, med kompisar eller partner som hjälp?

Var exakt bygger jag min argumentation på att man köper först? Förklara gärna det för mig, alternativt så föreslår jag att du läser det jag skrivit en gång till innan du svarar. Räcker det inte med två gånger så prova tre, men sätt inte ord i munnen på mig och påstå att jag utgått från något som du tagit ur luften.

Jag känner mycket väl till att man ofta lånar hem grejer och testar när man köper hifi-utrustning. Dock ställer jag samma fråga till dig; Hur många tror du själv har gjort blindtester hemma som köpt dyrkablar? Hur många av dom tror du har gjort det med sina kompisar eller partner som hjälp? Och hur många av dom tror du är kompetenta nog att genomföra ett vetenskapligt korrekt test hemma som lekmän?

Vi kan nog båda två vara överrens om att det vanliga köpförfarandet är att någon lånar hem t.ex. en kabel, det kopplar in den i anläggningen, byter fram och tillbaka mellan det dom har sedan tidigare, och kommer slutligen fram till att den dyrare kabeln låter bättre. Detta på grund av konfirmatorisk bias.

Skrivet av pjäxa:

Dett är det sjukaste jag hör hela tiden, speciellt på detta forumet med sina sleeves och allt, det är ok att var ytlig och bränns pengar på totalt bullshit, (som kabelstrumpor är) men att på område där det finns en långdragen diskussion kring sakers påverkan eller ej, där är det inte acceptabelt att vuxna människor tar beslut efter deras subjektiva smak!!??

Det är inget sjukt på nåt sätt, det enda som saknas är din förståelse i frågan. Sleevar du en kabel är det inga problem att konstatera att den är sleevad, och du har uppnått det du ville med produkten. Det finns ingen tvekan om något med produkten och ej heller saknas det vetenskapliga data för den produkten och dess avsedda funktion. Köper du en dyrkabel så är du ute på helt annan mark, där kan du snarare bara konstatera att den är dyr, och kanske lite snyggare. Jag har ju redan förklarat för dig hur du subjektivt kan bedöma en kabel på två helt olika sätt och komma fram till ett korrekt och ett inkorrekt resultat med avseende på ljud, en sleeve upplevs med ögonen och kanske med känseln också, samma felmarginal existerar inte. Hörseln är ett av de lättaste sinnena att lura och vilseleda.

Skrivet av pjäxa:

Här håller jag helt med (förutom sista 3 orden, de är din åsikt och inget faktum enligt mig), precis som i många brasncher så finns jobbiga säljare och annat. Mitt tips är att bli bra vän med en butik som inte trycker på dig produkter utan som är ute efter att göra dig nöjd, och att umgås med andra intresserade, men de vill du inte lita på eftersom de kommer med anekdotiska åsikter?
Min åsikt är att läsa sig till hifi det går inte iaf.

Vetenskapen säger inte emot mig i alla fall, och nej, jag tror inte blint på någon som kommer med anekdoter och säger att den och den produkten låter si och så. Samtidigt har jag så pass mycket insikt (utbildning) att jag förstår att alla dessa utlåtanden påverkar mig och min upplevelse av just de produkterna undermedvetet, vilket jag då utgår ifrån och försöker minimera effekten av.

Jag gillar annars folket som jobbar i min butik, men ändå blir jag lite mer skeptisk till dom i andra frågor också eftersom de säljer dessa dyrkablar. Samtidigt förstår jag det, det finns en efterfrågan på grejerna och de måste ha mat på bordet.

Skrivet av pjäxa:

Åka som passagerare t ex i olika märken, smälla igen dörrar, klääma på paneler, lukta, osv, folka hjar mycket konstigheter för sig vid bilköp.
Skulle säkert to m kunna masker bilar invändigt så pass att även gick att köra "blint". Skulle folk kunna plocka vilket märke de körde ifall de inte kunde se ut eller insida? Vissa skulle det garanterat, andra inte.

Jag tror att du är ute på väldigt tunn is här. Har du någon form av preferens för hur en dörr ska kännas eller låta t.ex.? En väsentlig skillnad är också att med en kabel så har du en faktor (ljudet vid blindtest) som avgör, i en bil har du hundratals som påverkar din upplevelse. Så även om du blindtestar dörrar och väljer den bästa så kanske du får en bil som i helhet inte alls är vad du vill ha, i alla fall fram tills dagen då du kan blindtesta och handplocka varje komponent till din bil själv Tycker att vi kan lämna den här biten av diskussionen för den är inte av något större värde.

Skrivet av pjäxa:

Dyrkablar enligt "SweC-medlem" är inte dyra, kostar som en mus typ...
Personligen tycker jag 1000kr/m börjar bli väldigt dyrt på högtalarkabel t ex. Men inte på en analog RCA signal, då snarast börjar det från 1000kr för ett par.

Dessa kablar ska endast leda ström utan störningar, varför du tror att det ska vara svårt eller kräva tillverkningsmetoder och tekniker som låter som trollformler kan inte en elektriker förklara för dig, men någon utbildad i teknisk psykologi kan göra det. (Det här var inte ett skämt, bara för att klargöra)

Skrivet av pjäxa:

Vilka logiska felaktigheter?

"men kräv inte bevis av "audiofilerna", de har absolut inget de behöver bevisa." - Klart att vi ska kräva bevis av audiofilerna och tillverkare om varför de förespråkar dyrkablar, och varför de ska finnas på marknaden över huvud taget. Bevisbördan ligger alltid hos den som gör ett positivt påstående i en fråga. Du har förresten än så länge inte bidragit med några riktiga bevis. Alla audiofiler är givetvis inte heller kabeldyrkare bara för att konstatera det.

"Det finns inga offer" - Bara för att man inte upplever sig vara ett offer betyder det inte att man inte är det, man är bara ovetande.

"Ifall en majoritet av öppen lyssning säger emot resultaten vid blind testning måste ju det blinda testandet ifrågasättas" - Nej, anekdoter kommer aldrig någonsin att överväga vetenskapligt uppmätta data.

"de flesta som visar glädje över blindtest(icke)resultaten skulle aldrig köpa något ändå" - Helt fel, skulle blindtest ge positiva resultat i förmån för dyrkablar skulle allt fler förmodligen överväga inköp av dom.

Listan kan göras lång.

Skrivet av pjäxa:

Varför fota en kabel? Några är svarta, andra är blå, plast utanpå metalledare, det intressanta är väl deras funktion?
Jag försvarar inte dyrkablar, vet inte ens om jag har dyrkablar, jag försvarar rättigheten att få köpa dyrkablar och att audiofiler inte förtjänar att bashas speciellt inte på ett tekniknördforum.
Jag håller med om att de flesta dyra kablar är omotiverat dyra sett till även utlovad prestanda, det gör nog även köparna, ändå inte mitt problem.

Hört talas om ironi och provocerande retorik?

Har någon nämnt något om rättigheter tidigare i tråden? Tror inte det. Du och dina kamrater har all rätt i världen att köpa kablar för hur mycket pengar ni vill. Det jag och många andra ifrågasätter är vettigheten i det. Och ja, audiofiler förtjänar att förlöjligas för sina dumheter eftersom de blint tror (heh) på dessa produkter utan att framföra riktiga bevis av värde. Precis på samma sätt förtjänar folk som tror att jorden är platt att förlöjligas, om de inte kan bevisa motsatsen. Så varsågod.

Jag avslutar den här diskussionen för min del nu då sannolikheten att vi kommer fram till något utöver det som sagts är ungefär lika liten som att fiska upp en klocka ur Marianergraven. Svara gärna med länkar till några tester som du tycker är bra så får jag titta på dom och kanske få ut något reellt ur den här diskussionen, samtidigt som du kanske kan få in lite trovärdighet i det du sagt.

Permalänk
Medlem

jag tror att det man hör skillnad på är det ljud som inte skall vara där. Alltså, IBLAND kan billiga ljudkort o dyl vara dåligt skärmade o jordade o då brusar o brummar de, klart vi hör det. Men efter det, så är det nog upp till kvaliteten på våra öron o givetvis hur vi får ljudet till oss. För jag tror vi alla kan hålla med om att alla hörlurar o högtalare låter olika, vad som är "bra" - är liksom upp till var o en.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Förstår inte varför du skriver över huvud taget eftersom du inte ens tycker att jag ska tro på dig. Det gör inte mig nåt egentligen eftersom jag gillar att diskutera oavsett.

Jag ser det inte som att rädda någon, du vill få det att låta väldigt dramatiskt och allvarligt, men det jag vill är att folk ska göra vettiga och rationella val i sin konsumtion och minimera antalet bågprodukter på marknaden, oavsett marknad. Känner inte heller till någon som medvetet vill bli lurad på sina pengar.

Du får tycka precis vad du vill är "bristfälliga tester" och "påstådd vetenskap" men det finns inget som tyder på att det som skeptiker bett om (mätdata, blindtester osv) skulle ha ett sämre vetenskapligt värde än det du förespråkar - att man i öppen lyssning hör skillnad. Du är själv helt ovetenskaplig i frågan.

Lägg fram testerna då som övertygat dig. Jag tänker inte sitta och googla efter tester och resultat som knappast finns eftersom konsensus bland alla då skulle vara att dyrkablar faktiskt var värda pengarna. Lika lite tänker jag googla efter existensen av drakar eller loch ness-monstret. Eftersom du känner till dessa tester så borde det vara tämligen enkelt för dig att hänvisa till dom istället för att peka på världens största databas och säga "sök här", och därmed undvika att svara på frågan.

Ja det är väl ganska så naturligt att man måste godkännas av JREF för att få ta deras test. Till exempel får du inte vara mentalt sjuk eller liknande för att anta utmaningen eftersom man inte vill ge skjuts åt någons psykiska vanföreställningar eftersom det är mycket publicitet kring testet. Antagningskriterierna är inte alls särskilt orimliga, bara läs:
http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-fa...
http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-ap...

Till och med testprotokollet tas fram i överenskommelse med testpersonen. Du tycker inte att det är lite suspekt att t.ex. tillverkare som Pear drar sig ur utmaningen?

Du får subjektiv glädje av att supa och knarka också, men hur stor är haken? Man får ju se till vinst kontra kostnad, som med allt annat, du upplever en viss glädje med en dyrkabel, men du har betalat x antal gånger mer för produkten. Du och jag är fundamentalt helt olika individer eftersom jag värderar sanning över osanning, oavsett vad det innebär för mig känslomässigt, vilket du inte gör. Jag lever hellre med vetskapen att jag gjort ett korrekt val än att skapa vanföreställningar som ger mig glädje.

Varför tror du inte på kristaller eller astrologi? Eller religion för den delen? Dom har ungefär lika mycket bevisunderlag som dyra hifikablar. Som jag tidigare påpekat i mina svar till dina inlägg så har du lagt fram samma argument som religiösa människor använder, det är oroväckande att du och andra gör undantag i ert annars förmodligen sunda kritiska tänkande och rationalitet när det gäller just kablar. Eller skulle du betala 1000kr för ett paket mjölk på affären också om man hävdade att den var sprängladdad med joniserade vitaminer och kapacitansfluxerande proteiner?

Ge mig en källa, inte ett bibliotek - vetenskaplig praxis, men det vet du uppenbarligen inget om. Du är väldigt bra på att dansa runt argument utan att besvara frågan. Att du inte är ny inom hifi betyder ingenting i frågan, du kan vara precis lika vilseledd om du är på dag 1 eller dag 1000 som hifi-intresserad.

Din jämförelse med filmrecensioner är totalt idiotisk, det går inte att jämföra en kabel, vars egenskaper och prestanda du kan mäta med en film du endast kan uppleva. Som jag sagt tidigare så förstår du inte skillnaden mellan dessa två koncept, och det här blir sista gången jag påpekar detta.

Var exakt bygger jag min argumentation på att man köper först? Förklara gärna det för mig, alternativt så föreslår jag att du läser det jag skrivit en gång till innan du svarar. Räcker det inte med två gånger så prova tre, men sätt inte ord i munnen på mig och påstå att jag utgått från något som du tagit ur luften.

Jag känner mycket väl till att man ofta lånar hem grejer och testar när man köper hifi-utrustning. Dock ställer jag samma fråga till dig; Hur många tror du själv har gjort blindtester hemma som köpt dyrkablar? Hur många av dom tror du har gjort det med sina kompisar eller partner som hjälp? Och hur många av dom tror du är kompetenta nog att genomföra ett vetenskapligt korrekt test hemma som lekmän?

Vi kan nog båda två vara överrens om att det vanliga köpförfarandet är att någon lånar hem t.ex. en kabel, det kopplar in den i anläggningen, byter fram och tillbaka mellan det dom har sedan tidigare, och kommer slutligen fram till att den dyrare kabeln låter bättre. Detta på grund av konfirmatorisk bias.

Det är inget sjukt på nåt sätt, det enda som saknas är din förståelse i frågan. Sleevar du en kabel är det inga problem att konstatera att den är sleevad, och du har uppnått det du ville med produkten. Det finns ingen tvekan om något med produkten och ej heller saknas det vetenskapliga data för den produkten och dess avsedda funktion. Köper du en dyrkabel så är du ute på helt annan mark, där kan du snarare bara konstatera att den är dyr, och kanske lite snyggare. Jag har ju redan förklarat för dig hur du subjektivt kan bedöma en kabel på två helt olika sätt och komma fram till ett korrekt och ett inkorrekt resultat med avseende på ljud, en sleeve upplevs med ögonen och kanske med känseln också, samma felmarginal existerar inte. Hörseln är ett av de lättaste sinnena att lura och vilseleda.

Vetenskapen säger inte emot mig i alla fall, och nej, jag tror inte blint på någon som kommer med anekdoter och säger att den och den produkten låter si och så. Samtidigt har jag så pass mycket insikt (utbildning) att jag förstår att alla dessa utlåtanden påverkar mig och min upplevelse av just de produkterna undermedvetet, vilket jag då utgår ifrån och försöker minimera effekten av.

Jag gillar annars folket som jobbar i min butik, men ändå blir jag lite mer skeptisk till dom i andra frågor också eftersom de säljer dessa dyrkablar. Samtidigt förstår jag det, det finns en efterfrågan på grejerna och de måste ha mat på bordet.

Jag tror att du är ute på väldigt tunn is här. Har du någon form av preferens för hur en dörr ska kännas eller låta t.ex.? En väsentlig skillnad är också att med en kabel så har du en faktor (ljudet vid blindtest) som avgör, i en bil har du hundratals som påverkar din upplevelse. Så även om du blindtestar dörrar och väljer den bästa så kanske du får en bil som i helhet inte alls är vad du vill ha, i alla fall fram tills dagen då du kan blindtesta och handplocka varje komponent till din bil själv Tycker att vi kan lämna den här biten av diskussionen för den är inte av något större värde.

Dessa kablar ska endast leda ström utan störningar, varför du tror att det ska vara svårt eller kräva tillverkningsmetoder och tekniker som låter som trollformler kan inte en elektriker förklara för dig, men någon utbildad i teknisk psykologi kan göra det. (Det här var inte ett skämt, bara för att klargöra)

"men kräv inte bevis av "audiofilerna", de har absolut inget de behöver bevisa." - Klart att vi ska kräva bevis av audiofilerna och tillverkare om varför de förespråkar dyrkablar, och varför de ska finnas på marknaden över huvud taget. Bevisbördan ligger alltid hos den som gör ett positivt påstående i en fråga. Du har förresten än så länge inte bidragit med några riktiga bevis. Alla audiofiler är givetvis inte heller kabeldyrkare bara för att konstatera det.

"Det finns inga offer" - Bara för att man inte upplever sig vara ett offer betyder det inte att man inte är det, man är bara ovetande.

"Ifall en majoritet av öppen lyssning säger emot resultaten vid blind testning måste ju det blinda testandet ifrågasättas" - Nej, anekdoter kommer aldrig någonsin att överväga vetenskapligt uppmätta data.

"de flesta som visar glädje över blindtest(icke)resultaten skulle aldrig köpa något ändå" - Helt fel, skulle blindtest ge positiva resultat i förmån för dyrkablar skulle allt fler förmodligen överväga inköp av dom.

Listan kan göras lång.

Hört talas om ironi och provocerande retorik?

Har någon nämnt något om rättigheter tidigare i tråden? Tror inte det. Du och dina kamrater har all rätt i världen att köpa kablar för hur mycket pengar ni vill. Det jag och många andra ifrågasätter är vettigheten i det. Och ja, audiofiler förtjänar att förlöjligas för sina dumheter eftersom de blint tror (heh) på dessa produkter utan att framföra riktiga bevis av värde. Precis på samma sätt förtjänar folk som tror att jorden är platt att förlöjligas, om de inte kan bevisa motsatsen. Så varsågod.

Jag avslutar den här diskussionen för min del nu då sannolikheten att vi kommer fram till något utöver det som sagts är ungefär lika liten som att fiska upp en klocka ur Marianergraven. Svara gärna med länkar till några tester som du tycker är bra så får jag titta på dom och kanske få ut något reellt ur den här diskussionen, samtidigt som du kanske kan få in lite trovärdighet i det du sagt.

Varför finns det byxor för fler tusen, jo för att folk är lättlurade och statusfixerade, det kommer aldrig försvinna.
Folk får köpa dyrkabel, det är inget som stör mig, vad som stör mig är när de rekommenderar det till nybörjare som inte vet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Varför finns det byxor för fler tusen, jo för att folk är lättlurade och statusfixerade, det kommer aldrig försvinna.
Folk får köpa dyrkabel, det är inget som stör mig, vad som stör mig är när de rekommenderar det till nybörjare som inte vet bättre.

Ja det är ju en del av problemet, att marknaden blir otrygg för en oinvigd, och invigda också för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja det är ju en del av problemet, att marknaden blir otrygg för en oinvigd, och invigda också för den delen.

Ja det är trams, vill man åstadkomma större signatur skillnader så är verkligen inte kabelbyte något att satsa på, det finns inga holy grail kablar tyvärr folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

jag tror att det man hör skillnad på är det ljud som inte skall vara där. Alltså, IBLAND kan billiga ljudkort o dyl vara dåligt skärmade o jordade o då brusar o brummar de, klart vi hör det. Men efter det, så är det nog upp till kvaliteten på våra öron o givetvis hur vi får ljudet till oss. För jag tror vi alla kan hålla med om att alla hörlurar o högtalare låter olika, vad som är "bra" - är liksom upp till var o en.

// LZ

Jo, på en del komponenter kunde generera brus förr, iaf på den analoga radio tiden.
Jag vet inte om saker som kondensatorer verkligen påverkar ljudet nämnvärt om de är korrekt dimmensionerade men däremot så är det enorm skillnad i kvalitet om man jämför bättre komponenter med sämre, däremot så är den ju inte nödvändigt bättre för att den har ett snyggt eller blingat skal är vad jag ville ha sagt.

Edit, tog ditt citat slumpmässigt ur högen då jag tycket det var ett bra inlägg.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag vill ju att du ska bilda dig en egen uppfattning inte tro varken på mig eller på andra som säger att de vet sanningen,
det verkar du inte ha gjort, du hänvisar till tester som gjorts av ANDRA, men säger att du inte ens tänker lägga tiden själv på det.
Min uppfattning kommer inte från andras åskter utan från egna jämförelser och upplevelser under åratals tid inte och de är inte bevis för något utan en åsikt (ej korrekta enligt vetenskaplig metod, men hyfsat ickebiased då jag inte betalat, i många fall inte känt till pris ens, och inte bryr mig ett skit om utseendet på kablarna, ok dödskallar går bort men rosa strumpor och nallebjörnar skulle få sitta i min anläggning...).
oftast har jag frågat andra om de hört någon skillnad alls , inte just det som jag tyckt mig höra, och i de flesta fall har andra (ointresserade skeptiska ickeaudiofiler) påstått sig höra samma skillnader, vilket enbart är anekdotiskt visst , men tillräckligt för att jag ska känna att jag inte fantiserar.

Skrivet av Tommy:

Jag är inte emot vetenskap, inte alls, ifall det är just vetenskap, korrekt och utan en agenda.
Det finns däremot de som är fientliga mot vetenskapen för den "bråkar" med deras "kabeltroende",
jag tror att det finns fullkomligt vetenskapliga förklaringar till varför vissa påstår sig höra skillander på saker (ibland är det säkert inbillning också, självklart), vetenskapen har bara inte varken forskat nog eller fokuserat på att hitta rätt testmetoder än.

De flesta kabeltillverkare är ingenjörer som kommer från forskningssidan, både militär och civil, de är i princip "vetenskapen".
Bland elektronikkonstruktörerna verkar ingen koncensus finnas, båda falangerna finns representerade. Sen finns det någar udda "självlärda knasbollar"
också men ytterst få av befolkningen kommer ens höra talas om dem.

Det roliga är att det skulle säkert gå att sälja saker som subjektivt lät rätt illa så länga man hade snygga mätresultat till dem, för så stark är tron på "andra sidan" också , att de skulle sitta där och innerst inne inte gilla det hörde "men det mäter bra så det är så det ska vara".
Dricker jag ett glas vin jag gillar och vill köpa en flaska till, så gör jag ingen vetenskaplig analys varför jag gillade det, jag kräver inte heller blindtest av tillverkaren, eller mätdata.
Gör ni?

Tyvärr så skulle det vara ett heltidsjobb att besvara all kabelskeptikers krav på "bevis" och försöka hitta källor som ger motargument.

Men jag är övertygad om att de inte kommer ändra uppfattning oavsett vad jag postar precis som du antagligen tror samma om mig.

Jag grävde lite ändå:

Blindtestning
http://www.stereophile.com/content/minnesota-audio-society-co...

Nelson pass
http://www.firstwatt.com/pdf/art_spkr_cable.pdf

AES
http://www.apiguide.net/04actu/04musik/AES-cableInteractions....

dyrkablar testas mot varann "blint":
http://www.nordost.com/images/review-images/review-pdf/15-hif...

en blog, alltså ingen säker källa, intressant ändå.
http://idc1966.blogspot.se/2011/12/how-do-audiophile-cables-w...

mätningar, visst från en tillverkare men det var ju vad som önskades:
http://www.nordost.com/downloads/NewApproachesToAudioMeasurem...

Som kuriosa så har jag en gång haft Nordost hemma men lämnade tillbaka dem då jag inte tyckte om det de gjorde med ljudet i mitt dåvarande system, så jag är inte för märket.

Varför skulle confirmation bias göra att jag vill att den dyrare kabeln ska låta bättre när jag inte betalat för den?
Min hjärna funkar iaf så att jag mycket hellre köper något som kostar mindre och gör samma jobb, man jag kanske är unik?

Men debatten är foliehattar vs rättshaverister, och jag vet inte vilken sida som är vilken.

allmän läsning kring problemen som påstås uppstå vid typiska "blindtester" av ljudprodukter:
http://www.stereophile.com/features/113/index.html
http://www.stereophile.com/news/050905debate/
Stereophile kritiseras ibland, men de mäter iaf noggrant och publicerar det.

liten sammanfattning

"It has often been said that the only way to resolve this apparent dichotomy is to use carefully controlled blind listening tests, where the listener does not know what he or she is listening to. In this manner, imaginary differences should fall away, leaving real differences that can then be correlated with objective measurements. Unfortunately, as you will have noted, for example, from David Clark's infamous blind amplifier test in Stereo Review, it seems that with such blind listening tests, all perceived subjective differences between amplifiers (apart from those due to level, absolute polarity, and amplitude-response differences) fall away. The conclusion then drawn by some observers is that, indeed, once above a certain performance threshold, amplifiers do sound alike

"But when you have taken part in a number of these blind tests and experienced how two amplifiers you know from personal experience to sound extremely different can still fail to be identified under blind conditions, then perhaps an alternative hypothesis is called for: that the very procedure of a blind listening test can conceal small but real subjective differences. Having taken part in quite a number of such blind tests, I have become convinced of the truth in this hypothesis. Over 10 years ago, for example, I failed to distinguish a Quad 405 from a Naim NAP250 or a TVA tube amplifier in such a blind test organized by Martin Colloms. Convinced by these results of the validity in the Consumer Reports philosophy, I consequently sold my exotic and expensive Lecson power amplifier with which I had been very happy and bought a much cheaper Quad 405Ñthe biggest mistake of my audiophile career!

"Some amplifiers which cannot be distinguished reliably under formal blind conditions do not sound similar over lengthy listening in more familiar and relaxed circumstances.

"There is also the fact that the ability to reliably hear differences between hi-fi components varies considerably from person to person . . ."

Visa signatur