Sony och Panasonic presenterar Archival Disc – optiska skivor för långtidslagring

Permalänk
Melding Plague

Sony och Panasonic presenterar Archival Disc – optiska skivor för långtidslagring

Det nya optiska lagringsformatet Archival Disc ska kunna rymma upp till en terabyte och samtidigt vara väl lämpat för långtidslagring.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!!!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju kanon! Ser fram imot att höra mer!!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Undrar hur det här står sig mot M-disc i praktiken. Jag misstänker ju att M-disc är en bättre långtidslösning, plus att den ju tål verkligen extrema förhållanden.

Den stora fördelen med det här är förstås lagringsutrymmet.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Skivor kanske helt plötsligt kan vara intressant igen!

Permalänk
Entusiast

Samma våglängd som BluRay låter lovande för kompatibilitet men kortare radavstånd gör mig orolig. Om det här kräver ny generation hårdvara lär det inte se alltför stor spridning bland konsumenter. Är det tänkt som en ersättare för backup på kassettband? Fast kortare radavstånd borde iof bara regleras av hur exakt motorn är som styr lasern och självklart mjukvara så baserat på informationen i artikeln är det inga större tekniska skillnader mot BluRay.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Intressant

Kul, jag hade börjat snegla på M-disc ( http://www.mdisc.com/what-is-mdisc/ ) men där får man ju inte högre kapacitet än med vanliga DVD/Bluray (men läskompatiblitet). Jag vet inte om man kan ta M-discs lagringshållbarhet på allvar, men de verkar ju bättre än DVD och Bluray iaf, även om jag nog inte haft någon DVD som rasat för mig pga ålder. Har skivor som är 7-8 år gamla som ger väldigt bra scanresultat, de håller säkert 10 år till gissar jag friskt.

Jag tycker optiska skivor är ett bra komplement till usb-drivar och molntjänster, och lätt och billigt att lagra externt hos släktingar ifall vi skulle få brand/inbrott här hemma.

Blir priset vettigt låter det klart intressant, 25GB-skivor kostar visserligen knappt tian numera men det blir lite bök ändå om man ska göra större backuper. (Litar inte riktigt på 50GB-bluray än, även om jag har några sådana BD-RE som funkar bra)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

Undrar om man läsa ut en fil i taget?
Ofta på dessa långtidslagringsenheter så kan man inte söka och hoppa och välja ut filer man vill hämta, utan måste läsa datan från början till slutet och hämta allt.

Vet inte vilken kundgrupp dom fokuserar sig på. Företag eller privatpersoner?

Undrar om det blir något av det här, eller om det är dödfött.
Undrar om enheterna blir bakåtkompatibla med Blu-ray och DVD.

Blu-ray var ju dödfött. Alla datorer skeppades med DVD-brännare för 200 kr. När Blu-ray kom, så fortsätta alla datorer att skeppas med DVD-brännare, för en Blu-ray läsare kostade 1500 kr.

Ingen mening att sälja Blu-ray media om ingen har en enhet för att använda dem i. Ingen mening att göra/köpa Blu-ray enhet om det inte finns någon Blu-ray media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Undrar hur det här står sig mot M-disc i praktiken. Jag misstänker ju att M-disc är en bättre långtidslösning, plus att den ju tål verkligen extrema förhållanden.

Den stora fördelen med det här är förstås lagringsutrymmet.

Kollade snabbt på den där M-disc, hade inte hört talats om den förut. Kan vara bra kanske men mina varningsflaggor reser sig när jag läser hur dom formulerar sig:

"The M-DISC READY™ Drive is different from regular DVD writers because it is designed to make permanent physical changes (etching) to the rock-like data layer of the M-DISC™."

Förhoppningsvis har dom en bra produkt och bara (ur mitt tycke) dålig marknadsföring.

Permalänk
Entusiast

Gissar att även detta är ett specialformat som bara fungerar med en egen läsare/skrivare/brännare. Personligen håller jag mig borta från dessa specialformat... av erfarenhet.

Den dagen lååångt in i framtiden man behöver läsa data från dessa specialmedier igen, så har historian vist sig att det blir svårt.
Stationerna/läsarna för mediet ifråga tillverkas inte längre, och det existerar inga varianter som är bakåt-kompatibla, då formatet ifråga aldrig var standardiserad från början. Har man mot all förmodan sparat en fräsch och oanvänd läsare, så har datorutvecklingen gått så långt att interfacet blir ett problem i sig. Man får lov att rota fram en skogsgammal dator på något magiskt vis, för att kunna läsa mediet.

Det mest pålitliga mediet har för mig alltid varit hårddisken. Även om interfacet blir gammalt, är det lättare att skaffa fram det som behövs för att läsa data från en skogsgammal hårddisk, jämfört med att skaffa fram gammal hårdvara för ett icke standardiserat medieformat.

Nej. Jag håller mig till externa/dockade hårddiskar för långtidslagring/backup.
Detta blir troligen bara ännu ett format som inte är användbart om några år på grund av sitt specialformat.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

Gissar att även detta är ett specialformat som bara fungerar med en egen läsare/skrivare/brännare. Personligen håller jag mig borta från dessa specialformat... av erfarenhet.

Den dagen lååångt in i framtiden man behöver läsa data från dessa specialmedier igen, så har historian vist sig att det blir svårt.
Stationerna/läsarna för mediet ifråga tillverkas inte längre, och det existerar inga varianter som är bakåt-kompatibla, då formatet ifråga aldrig var standardiserad från början. Har man mot all förmodan sparat en fräsch och oanvänd läsare, så har datorutvecklingen gått så långt att interfacet blir ett problem i sig. Man får lov att rota fram en skogsgammal dator på något magiskt vis, för att kunna läsa mediet.

Det mest pålitliga mediet har för mig alltid varit hårddisken. Även om interfacet blir gammalt, är det lättare att skaffa fram det som behövs för att läsa data från en skogsgammal hårddisk, jämfört med att skaffa fram gammal hårdvara för ett icke standardiserat medieformat.

Nej. Jag håller mig till externa/dockade hårddiskar för långtidslagring/backup.
Detta blir troligen bara ännu ett format som inte är användbart om några år på grund av sitt specialformat.

Instämmer helt. Ligger ett par ZIP drives på 100 MB styck i en låda någonstans... Går nog iof att hitta begagnade externa läsre om man letar men de körde ju ofta på parallellport...

Det skulle vara om något av de riktigt stora jättarna i branschen som typ HP ställde sig bakom och garanterade kompatibilitet ett tag. Men är det dedikerad hårdvara kommer det fortfarande vara för dyrt för hemmaanvändare. Titta bara på bandspelare som ändå är relativt vanliga bland företag men som ändå är för dyra för hemmaanvändare. Vad skulle inte detta kosta då även om det bara är en modifierad Bluray?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Jag ser det som en naturlig efterträdare till Blu ray. Kanske man kan lägga in 4k och 8k- material vart det lider. Blu ray har funnits i snart tio år, dags för ett nytt medium

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen denna typ av lagringsmedium längre? Allt tyder ju på att lämna DVD/BD och satsa på streaming via internet. Uppkopplingen blir bara snabbare och bättre så strömma 4k/8k kommer bli laggfritt inom en snar framtid. Smarta TV-apparater osv kan ju redan köra netflix tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Behövs verkligen denna typ av lagringsmedium längre? Allt tyder ju på att lämna DVD/BD och satsa på streaming via internet. Uppkopplingen blir bara snabbare och bättre så strömma 4k/8k kommer bli laggfritt inom en snar framtid. Smarta TV-apparater osv kan ju redan köra netflix tex.

Och hur hanterar dessa bolag som streamar till dig sina backuper? Om något så är sådant här jätte intressant för många, kanske inte dig men för de flesta som hanterar backuper.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Och hur hanterar dessa bolag som streamar till dig sina backuper? Om något så är sådant här jätte intressant för många, kanske inte dig men för de flesta som hanterar backuper.

Jaja. Det var ju långtidslagring det handlade om.

Permalänk
Avstängd

Streaming är nog inget alternativ om du frågar mig för material med någon bättre kvalitet. Netflix elände till "1080p" är ett tydligt bevis på detta när en Blu ray ger så mycket mer. Sedan tillkommer extramaterial och liknande som många kan tycka är viktigt.

Permalänk

cd-r va iaf helt värdelöst .. har 10 år gamla skivor som har blivit genomskinliga

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Jag ser det som en naturlig efterträdare till Blu ray. Kanske man kan lägga in 4k och 8k- material vart det lider. Blu ray har funnits i snart tio år, dags för ett nytt medium

fortfarande nästan ingen som har en blueraybrännare

Permalänk
Medlem

Intressant, vill ha backup på alla filmer/bilder och helst säkrare än på vanliga hdd's. Är ju inte omöjligt att något händer med facebook/google...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

fortfarande nästan ingen som har en blueraybrännare

Svenska kassettbandsavgiften gör mediet absurt dyrt. Situationen är annorlunda i alla andra länder.

Permalänk

Så en skiva på 150GB ska om över ett år konkurrera mot till exempel ett USB-minnen i storleksordningen ~128GB.

(!50GB därför att ingen orkar vända på skivan).

Under perioden då skivan lanseras, säg 1-2 år, då borde väl rimligtvis USB-minnet trillat ner mot 500kr-600kr i pris. Om inte skivorna är extremt billiga eller att man har extra stort behov av backup, så har jag svårt att se några fördelar med detta. Om de dessutom följer samma mönster som för 300GB skivorna så kommer den faktiska volymen för 1TB skivan i slutänden inte vara bättre än 500MB.

För att detta en ska fungera så behöver de en spelare som läser/skriver till båda sidorna utan mänsklig hjälp. Priset behöver också vara ganska lågt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EntropyQ3:

Svenska kassettbandsavgiften gör mediet absurt dyrt. Situationen är annorlunda i alla andra länder.

Och det kan inte alls ha något att göra med att en Bluray-brännare fortfarande kostar över 700 kr medan en Blurayläsare går att hitta under 300 kr och en DVD-brännare kostar 150 kr? Lägg till den stadigt minskade försäljningen av optisk media som pågått i många år så tror jag inte vi kan beskylla CopySweden för detta. Folk saknar helt enkelt intresse för att bränna BluRay. När CDR kostade en tia per skiva så brände folk som galningar. Nu när BD kostar 20 kr per skiva är det ingen som bryr sig.

Så vad är anledningen då? Jo vi får titta på användarmönster. Varför brände folk skivor förr? Man brände musikskivor för att ha i bilen eller ta med på fest. Nu kör folk MP3-spelare, mobiltelefon eller Spotify. Man brände ut film på CD eller DVD för att kolla på den. Nu kopplar folk hellre in datorn i TVn för det är enklare än att bråka med en brännare. Förr brände man filer till folk på skiva. Nu är det enklare att bara skicka dem över internet via tjänster som Sprend eller Dropbox. Alternativt så lånar man ut ett USB-minne.

Jag har inte mycket till över för CopySwede men i det här fallet är de oskyldiga.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Korkskruv:

Så en skiva på 150GB ska om över ett år konkurrera mot till exempel ett USB-minnen i storleksordningen ~128GB.

(!50GB därför att ingen orkar vända på skivan).

Under perioden då skivan lanseras, säg 1-2 år, då borde väl rimligtvis USB-minnet trillat ner mot 500kr-600kr i pris. Om inte skivorna är extremt billiga eller att man har extra stort behov av backup, så har jag svårt att se några fördelar med detta. Om de dessutom följer samma mönster som för 300GB skivorna så kommer den faktiska volymen för 1TB skivan i slutänden inte vara bättre än 500MB.

För att detta en ska fungera så behöver de en spelare som läser/skriver till båda sidorna utan mänsklig hjälp. Priset behöver också vara ganska lågt.

"Sony och Panasonic presenterar Archival Disc – optiska skivor för långtidslagring"

"Molntjänster, portabla hårddiskar och USB-minnen gör att allt färre använder optiska lagringsmedier i datalagringssammahang. Tekniken är dock långt ifrån uträknad och kan komma till nytta i andra sammanhang. Nu presenterar Sony och Panasonic ett nytt optiskt format för långtidslagring."

Du missade de viktiga nyckelorden här, nämligen långtidslagring och namnet Archival. Det är på inget sätt en konkurrent till SUB-minnen. De har helt olika användningsområden som inte överlappar. USB-minnen är olämpliga för långtidslagring då flashbaserad lagring lagrar information i form a laddning i små celler. Denna laddning kan inte hållas hur länge som helst så ett USB-minne som bara ligger tappar sakta minnet. Kan vara bra att veta om man använder USB-minnen som backup. Se till att göra om de backuperna ofta för annars är risken att skiten är korrupt när den väl behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har cd skrivor som fungerar fortfarande som är från 1997, visa mig det USB minne, hårddisk eller för den delen molntjänst som kommer finnas kvar om 17år.

Molntjänster verkar mest tappa data hela tiden, läs skräckhistorierna om crashplan, flera terabyte som försvunnit för en del. Det är att räkna som volatil lagring och inget permanent, samma sak med dessa ömtåliga flash minnen och hårddiskar.

Har man behov av långtidslagring så är optiska media överlägset.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst mig till har inte Archival Disc någon egenskap som gör teknologin speciellt lämpad för långtidslagring. Jag tror det är så enkelt som att de två bolag som har mest know-how om optiskt media och klart och tydligt ser att det inte kommer att komma en ersättare för Blu-Ray med färdigskrivna skivor, går samman och skapar en vidareutveckling och uppföljare av Blu-Ray som endast är anpassat för att "brännas själv". M-Disc tror jag mer på i egenskap av långvarig lagring.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rhfqoirh:

Jag har cd skrivor som fungerar fortfarande som är från 1997, visa mig det USB minne, hårddisk eller för den delen molntjänst som kommer finnas kvar om 17år.

Molntjänster verkar mest tappa data hela tiden, läs skräckhistorierna om crashplan, flera terabyte som försvunnit för en del. Det är att räkna som volatil lagring och inget permanent, samma sak med dessa ömtåliga flash minnen och hårddiskar.

Har man behov av långtidslagring så är optiska media överlägset.

Hårddiskar, även externa sådana, är det mest pålitliga mediet enligt min mening.

Jag har inte varit med om en enda hårddisk som tappat information, även över en längre tid, enbart i förvaring.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, är det mer troligt att man kan läsa data från en hårddisk (Intern såväl som extern), än av ett specialmedia om 10, 15 eller t.o.m 30 år. Inte tack vare att mediet håller så länge, utan för att det är enklare att ansluta en skogsgammal hårddisk, än att böka med ett underligt mediaformat som inte går att läsa på grund av att det inte går att få tag på någon läsare.

Jag skriver detta av erfarenhet. Jag har gått på den betan förut, och tänker inte göra om det.
JAZ, Zip, ID-1 Digital Tape, SyJet, Click!, SyQuest ... med flera andra har försökt, och alla har gått samma öde till mötes: Mediat ifråga var lovande, men det icke standardiserade formatet dog ut snabbt. Och när det väl är dags att ta fram de gamla backuperna, så finns det inga läsare, och de få begagnade som finns, är trasiga och/eller utslitna. Det blir ett mastodontprojekt att återfå data från dessa specialmedier.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Vad är det man har som kräver flera hundra gigabyte lagring!? Är det superviktigt dokument så kan man väl skriva ut det på papper och förvara i ett kassaskåp. Det finns ju pappersark som är sedan hedenhös. Bilder fine.. det tar plats men om man äger 150-1024gb bilder så kanske det är dags att sortera och framkalla lite?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

405, 4 0 5, 1 2 3, half life 3 confirmed!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

"Sony och Panasonic presenterar Archival Disc – optiska skivor för långtidslagring"

"Molntjänster, portabla hårddiskar och USB-minnen gör att allt färre använder optiska lagringsmedier i datalagringssammahang. Tekniken är dock långt ifrån uträknad och kan komma till nytta i andra sammanhang. Nu presenterar Sony och Panasonic ett nytt optiskt format för långtidslagring."

Du missade de viktiga nyckelorden här, nämligen långtidslagring och namnet Archival. Det är på inget sätt en konkurrent till USB-minnen. De har helt olika användningsområden som inte överlappar. USB-minnen är olämpliga för långtidslagring då flashbaserad lagring lagrar information i form a laddning i små celler. Denna laddning kan inte hållas hur länge som helst så ett USB-minne som bara ligger tappar sakta minnet. Kan vara bra att veta om man använder USB-minnen som backup. Se till att göra om de backuperna ofta för annars är risken att skiten är korrupt när den väl behövs.

Nej, jag missade inte nyckelorden. Jag analyserade problemet praktiskt. Vill man verkligen ta backup av något så kommer man naturligtvis göra det från ens primära lagringsenhet, det vill säga ens hårddisk. Dessa rymmer som bekant ganska mycket information. Enklaste sättet att ta backup på är att klona hela disken. För att göra det krävs det då massvis av skivor. Ska du sen komma åt innehållet igen så för du återigen gå igenom lika många skivor.

Det är helt enkelt ingen enkel lösning. Om processen att ta backup är för komplicerad kommer man undvika att utföra den. Ska man istället endast ta backup av lite information så kan man lika bra använda ett par USB-minnen och skifta mellan dem. USB-minnen tar jag som exempel eftersom det är så pass enkelt att skriva till dem. Det är enkelt att läsa ifrån dem. Det är enkelt att organisera informationen på dem. De är enkla att använda. De tar upp obetydligt med utrymme. Inget av det gäller för optisk lagring. Det är helt enkelt mycket bättre att ta backup ofta än det är att försöka långtidslagra något.

Jag har försökt långtidslagra digitala bilder på CD och DVD skivor, men det är aldrig något som fungerat i längden. Det blir för komplicerat när informationen går över ett par skivor. Man orkar inte gå tillbaka och se efter vad som man redan har backup på så det slutar med att man tar backup på allt. När det inte längre får plats på ett par skivor så tröttnar man. Att däremot använda USB-minnen som temporär backup eller använda extra hårddiskar fungerar däremot mycket bättre då de är betydligt enklare att ha att göra med.

Hade storleken på dessa skivor (en sida då!) varit på ett par TB i storlek så hade de helt klart varit en överlägsen lösning. Men för 150MB-500MB så är det inte speciellt användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marroak:

Vad är det man har som kräver flera hundra gigabyte lagring!? Är det superviktigt dokument så kan man väl skriva ut det på papper och förvara i ett kassaskåp. Det finns ju pappersark som är sedan hedenhös. Bilder fine.. det tar plats men om man äger 150-1024gb bilder så kanske det är dags att sortera och framkalla lite?

öööh låt mig se, Spel, PC, Xbox, Xbox360, Wii,PS3, senare även Xboner och PS4, kommer ta hur mkt plats som helst.
Filmer i HD, helst 4K, Musik, tar mkt plats om man skall dra hela Beatportlistan i Wav eller flac, samt stor del utav Itunes oxå. ligger några miljoner låtar där.
Och sen all PORR!, tar hur mkt plats som helst.

Det kräver inte flera hundra gig utan flera hundra terra, men det går att fixa.

Internet is your best friend or BET

Visa signatur

Mac!