Extern mikrofon till Android telefon?

Permalänk

Extern mikrofon till Android telefon?

Söker efter en bra mikrofon att koppla till min Android telefon (Sony Z1)

Jag ska göra intervjuer, dvs spela in samtal mellan två personer och vill undvika att sitta och en mikrofon framför munnen på personen. Hellre lägga telefonen på bordet mellan oss och då snappa upp rösterna från båda.

Telefonen själv klarar det inte så det blir bra och tydligt.
Finns det något tillbehör som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Avstängd

De flesta micar borde fungera på Android, bara du kan koppla in dem. Din enhet har ett kombinerat uttag för mic och hörlurar som du behöver splitta upp till två uttag, ett stereo-uttag för lurarna och ett mono- för micen, sen är det bara att koppla in en mic med 3,5mm kontakt. Alternativt kan du köra med BT. Sen ifall ditt inspelningsprogram i telefonen kan spela in ifrån andra micar än den externa vet jag inte, men det borde gå och annars så lär det finnas någon annan app som klarar det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går tom att ansluta ett usbljudkort om du vill ha riktiga prylar, sedan är du fri att använda normala mikrofoner efter behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Varför inte en mic från sony som är speciellt anpassad för mobiler ? (vet iofs inte om den funkar med Z1, men kan inte se varför den inte skulle göra det)

http://www.sonymobile.com/global-en/products/accessories/stereo-microphone-stm10/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutralutra:

Varför inte en mic från sony som är speciellt anpassad för mobiler ? (vet iofs inte om den funkar med Z1, men kan inte se varför den inte skulle göra det)
http://www.sonymobile.com/global-en/products/accessories/stereo-microphone-stm10/

Den micen är en steromic, därför har den fem ringar i kontakten, till skillnad från fyra ringar som de flesta headset har. Så jag antar att det endast är ett fåtal telefoner (från Sony) som stödjer stereomikrofoner med fem ringar.

Permalänk

Aha, man lär sig något nytt varje dag.. Men vad skulle hända om man ändå satt i den i en mobil med 4 ringar ? Får man monoljud eller funkar det inte alls ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutralutra:

Aha, man lär sig något nytt varje dag.. Men vad skulle hända om man ändå satt i den i en mobil med 4 ringar ? Får man monoljud eller funkar det inte alls ?

Ja det är väl lite tveksamt, jag skulle inte ha chansat utan satsat på en sådan här istället och använt valfri mikrofon: http://www.ebay.co.uk/itm/3-5mm-Jack-Earphone-Headset-Microph...
Om jag minns rätt så fungerar det dock inte att koppla in laptop-headset, eftersom de behöver 5 volt bias från datorn för att fungera, vilket om jag minns rätt telefoner inte ger ut. Så du behöver en riktig mikrofon.

Permalänk

Bra fråga.. jag söker något liknande för min note 3.

Skulle vilja koppla in en extern mikrofon. Iomed att den klarar av ett headset, så känns det som att det borde finnas nån splitter i Sverige, som skulle funka på samma sätt.

Visa signatur

min blog: agnoslibertine

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agnoslibertine:

Bra fråga.. jag söker något liknande för min note 3.

Skulle vilja koppla in en extern mikrofon. Iomed att den klarar av ett headset, så känns det som att det borde finnas nån splitter i Sverige, som skulle funka på samma sätt.

Splittern som jetten länkar till ovan fungerar.

Edit: I Sverige, såg jag. Kanske denna: http://www.clasohlson.com/se/Headsetadapter-Exibel/38-5042

Permalänk
Medlem

Det är en adapter för att ansluta headset till en dator Snajk länkar.

Mer relevant så finns det ett gäng TRRS till headset-adapter från Deltaco, finns också några andra varianter så det är bara att titta ordentligt i webbutikerna så hittar ni. Finns också XLR-adapter från annat håll om ni är intresserad för det.

Permalänk

jag har sökt, och jag köpt en sådan som Snajk tipsade om, men det fungerar inte.

Så om någon har en länk, så skulle det uppskattas.

Visa signatur

min blog: agnoslibertine