Cryengine till Linux och Steam Machines

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Tror nog inte med inbyggda är bättre än mitt Fireface UCX

Nä sitter själv med UFX & ett par Adam skulle aldrig byta till det inbyggda.
Men överlag så har dom blivit bra dom inbyggda kretsarna.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hehe, crytek.

För varje ny generation så ska de alltid hitta på något hyss

I farcry så var det att man fick bättre grafik om man hade en 64 bitars processor.
I crysis var det att man fick bättre grafik med DX10.

eller med dx9 om man ändrade ett par siffror i en textfil, fast shhh, säg inget, det kräver dx10, jag lovar!

Dold text

I crysis 2 var det cementblock som var tesselerade så in i norden att de hade fler polygoner än vad vissa samtida spel hade.

Det här var bara korkat, inget positivt

Dold text

Jag undrar vilka funktioner de arbiträrt låser bakom exklusivitet för linux.

Allt det åsido... Riktigt kul och spännande att crytek omfamnar linux!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Någon som vet hur det blir med Star Citizen?

De siktar på att stödja Linux också!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Fan va najs.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Discokungen
Skrivet av bud986:

De siktar på att stödja Linux också!

Precis! Det har de sagt från början!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Precis! Det har de sagt från början!

Deras servrar har väl stött Linux sedan första Crysis släpptes. Det är väl bara klienten (dvs själva spelet) som aldrig stöddes, eller?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kul fler plattformar stöds, men än så länge föredrar jag Windows före Linux pga alla anledningar.

men om något år kanske jag blir sugen på att bygga en rigg med steamos, när mina gtx780 börjar bli lite outdated

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid kul att läsa om Linux stöd!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Detta är trevliga nyheter! Det jag hoppas på är att Blizzard ska ta och göra sina spel till linux också. Alla deras spel fungerar ju på mac (vad jag vet) så borde inte vara allt för mycket arbete.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Crytek.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Egentligen ingen nyhet, Kingdom Come sa för flera veckor sedan att de skulle stödja Linux och att de använder Cryengine.

Permalänk
Medlem

this..... IS AWESOME!

Cryengine versionen av Nexuiz finns visst inte till linux, weird...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Det rör på sig

Frågan är vilket håll det rör sig. På Steam verkar Windows (95,17%) bara äta fler marknadsandelar och Linux (1,3%) fortsätter tappa.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Det är på tiden att EA DICE gör det samma med sin Frostbite-motor, samt släpper SDK och modverktyg!

Men motorn och moderna spel i allmänhet är alldeles för komplicerade för att vanliga användare ska förstå! -DICE

*HostUnrealDevKitHostCryEngineSDKHostStarcraft2WorldEditorHost*

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Detta är trevliga nyheter! Det jag hoppas på är att Blizzard ska ta och göra sina spel till linux också. Alla deras spel fungerar ju på mac (vad jag vet) så borde inte vara allt för mycket arbete.

Det stämmer, så OpenGL-biten har de redan fixad, men det blir väl en del jobb ändå innan de rullar i Linux. Men låter inte orimligt att så blir fallet längre fram. Framförallt om Steam OS blir poppis (vilket jag tror det kommer kunna bli).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Riktigt skönt att höra! Snart kan man spela sina spel på Ubuntu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Någon som vet hur det blir med Star Citizen?

Det är nog inte omöjligt att de bestämmer sig för att släppa det även till Linux i framtiden. Skulle gissa på att Chris vill göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta är trevliga nyheter! Det jag hoppas på är att Blizzard ska ta och göra sina spel till linux också. Alla deras spel fungerar ju på mac (vad jag vet) så borde inte vara allt för mycket arbete.

Några år sen jag testade, men WoW fungerade perfekt i wine då.
Mer eller mindre samma prestanda som windows.
Ingen officiell lösning förstås.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Någon som vet hur det blir med Star Citizen?

Skulle ju ev komma till OSX, och Dom var interesserade av att även släppa till Linux senare.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Skönt att slippa windows o MS i framtiden!

Jo för att du kommer ju göra det...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Några år sen jag testade, men WoW fungerade perfekt i wine då.
Mer eller mindre samma prestanda som windows.
Ingen officiell lösning förstås.

Joo det fungerar rätt bra, iaf TBC som jag testade i wine. Främst vill jag dock ha SC2, vilket även det fungerar ok i wine men långt ifrån perfekt, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Snöade in mig själv på Valves D3D to OpenGL translator. Varit en skit bra natt på jobbet då allt har funkat och jag har bara behövt haft ett öga på arbetet. Vaknar, läser lite mer, fixar mat, städar, trycker F5 på Sweclockers, ser detta. Japp, det är en bra vecka. För bra...helskotta nu blir man nervös...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Frågan är vilket håll det rör sig. På Steam verkar Windows (95,17%) bara äta fler marknadsandelar och Linux (1,3%) fortsätter tappa.

Ser inte riktigt hur eller varför linux skulle växa på steams lista innan det finns lite intressanta titlar där?

Permalänk
Medlem

Kul!

För övrigt måste jag säga att CryEngine är den mest underskattade spelmotorn på marknaden. Både ser fantastiskt ut och rullar på riktigit bra på äldre hårdvara.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

World of Warcraft funkar fortfarande bra i Wine

Fungerar fortfarande kanon med senaste exspantionen. Bara installera Wine utan tänka på inställningar klicka på exe-filen och allt funkar lika enkelt som installera köra under Windows.

Vad som ofta inte funkar är Blizzards servrar efter sammanslagning av realms och annat de pysslat med nyligen.