Polisradio! Fungerar dom fortfarande?

Permalänk
Medlem

Polisradio! Fungerar dom fortfarande?

Är det lagligt att ha en? Jag hade på 70/80talet ett par polisradio men nu ser man sällan någon, men hittade en annons på en nyss. Fungerar dom fortfarande?

Permalänk
Medlem

Polisen har väl Rakel idag = digitalt, så man får väl inte in så mycket.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

mycket av kommunikationen går via mobil.

Permalänk
Medlem

Rakel + Mobil är det som används idag utav polisen.

De flesta myndigheter/offentliga inom välfärden och säkerhet börjar gå över sakta men säkert till rakel-systemet

Permalänk
Medlem

Man får väl lyssna på all radio i etern så länge man inte vidarebefordrar den informationen man tagit emot ?

Sen antar jag att man inte bara lyssnar om man börjar knäcka krypterad trafik..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Gissar på att det går digitalt.

Permalänk
Medlem

Hehe Polisradio lekte jag med när jag var liten de var jäkla skoj satt i timmar o lyssna

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Polisen använder idag rakel som tidigare nämts och den är inte lätt att lyssna av då den är digital. Vet inte om någon som har lyckats lyssna av den iaf.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det är lagligt men meningslöst då man inte hör nåt p.g.a RAKEL.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite information som går på det gamla nätet. Har haft denna sida bookmarkad bra många år, trodde inte den skulle ligga uppe men kikade nu när jag läste tråden. Du har tystnadsplikt angående det du hör på polisradion om jag inte minns helt fel, farsan hade polisradion på det glada åttiotalet, han nämnde något om det om inte minnet sviker.

http://polisradio.net/lyssnalive.htm

Visa signatur

Data Data

Permalänk

Är det någon skillnad på en gammal polisradio och den vanliga komm-radion som satt i lastbilar förr i tiden?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jummarn:

Fortfarande lite information som går på det gamla nätet. Har haft denna sida bookmarkad bra många år, trodde inte den skulle ligga uppe men kikade nu när jag läste tråden. Du har tystnadsplikt angående det du hör på polisradion om jag inte minns helt fel, farsan hade polisradion på det glada åttiotalet, han nämnde något om det om inte minnet sviker.

http://polisradio.net/lyssnalive.htm

Den information som går att höra på polisradion är "gammal" när du hör den. Använder man vanlig okrypterad radio är man inte orolig för att någon lyssnar på vad man säger. Det sägs alltså inget hemligt på polisradio.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom rubriken inte uppfyller kravet i forumreglerna:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

För att få tråden upplåst ska du via PM skicka mig ett förslag på en bättre beskrivande rubrik.

*** tråd upplåst ***

/KimTjik