Permalänk

Mjukvara att styra PWM fläktar med

Tjäna!

Har köpt 2 stycken Corsair SP120 PWM 120mm som jag kör push & pull med i mitt Antec Kuhler H2O 620. Skulle vilja styra dem i någon mjukvara eller liknande. Har prövat med SpeedFan och det funkar bra, grejen är bara att mina settings sparas inte efter restart av datorn så har gett upp med det programmet. Tänkte om ni på Sweclockers har några tips om andra program man kan använda sig av för att styra fläktarna med alternativt vet hur man får sina settings att sparas i SpeedFan.

//GreatLinkan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Kommer följas med intresse, för jag vill också veta.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att ställa in fläktkurva i bois i första hand. Asus fan xpert annars borde finnas bland drivrutiner för ditt moderkort

Permalänk

Tänkte ta och kolla bios lite noggrannare imorn. Såg att det fanns på Asus hemsida, dock bara för Windows 7, kör Windows 8.1. Provar nu att tanka ner det och ser om det funkar, tror ej på det då det inte funkade att dra ner Fan Xpert från sidor jag hittade på Google.

EDIT: Det funkade inte, Windows 7 compatibility mode hjälpte inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Speedfan är min favorit. Bocka i fläktar på den temp som ska styra hastigheten, och bocka i "automatically varied" på den speed du vill kontrollera. Justera in önskad/varnings-temp samt min/max-hastighet. Bocka i "automatic fan control" under Configure-knappen i huvudrutan, och du är klar.

Under önskad temp ligger fläkten på den lägsta angivna hastigheten. Över önskad temp höjs fläkthastigheten stegvis till den högsta angivna hastigheten. Över varningstemp maxas fläkten. Enkelt, lite "hackigt", men det funkar förvånansvärt bra.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Tog och kikade i bios innan jag gick och la mig inatt, hittade där jag kunde ställa in dem manuellt. Har kopplat båda fläktarna via en splitter till CPU fan på moderkortet så kunde smidigt och enkelt ändra deras rpm på CPU fan i bios. Hade jag läst lite noggrannare hade jag antagligen inte skapat tråden men som sagt, shit happens.

SpeedFan tog jag bort, fick ungefär liknande varvtal jag ville ha i bios så jag är nöjd med det. Tack till er som tog er tid att svara i tråden men skulle någon glida in här och veta om andra program förutom SpeedFan och Fan Xpert så får ni gärna dela med er om det. Föredrar fortfarande att styra fläktarna direkt i Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk

Du kan även ladda ner asus AI suite till ditt moderkort, där kan du styra fläktar, göra kurvor osv.

Även sköta all överklockning från win.

Permalänk
Medlem

Asus AI suite med Fan Xpert 2 funkar utmärkt i Windows 8.1 att styra fläktar med.