Permalänk
Medlem

Asus rt-N56U eller n66u?

Hej.

Måste köpa en ny router då min nu "bara" klarar 56mbps.
Funderar på en Asus rt-N56U. Men undrar om dom 300kr extra för en n66u är värt det eller klarar n56u sig bra?

Kommer att koppla in:
Xbox one.
Xbox 360.
2 st datorer.

Sedan kör jag ps3, wii u och telefon över wifi.

Så vilken borde jag välja. Eller om ni har något annat bra tips runt 700kr.

Permalänk
Medlem

N56U duger gott och väl, låt plånboken bestämma

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har själv en N56U. Jag kan inte uttala mig om funktionaliteten då jag endast har öppnat några portar, men det är fysiskt ostabil som fan. Den välter väldigt lätt.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft en router och har inte fått ett ordentligt svar av någon jag frågat varför man ska ha en router. Kanske ni kan ge mig ett svar som får mig att skaffa router?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Jag har aldrig haft en router och har inte fått ett ordentligt svar av någon jag frågat varför man ska ha en router. Kanske ni kan ge mig ett svar som får mig att skaffa router?

Vilken fråga, sitter du med en enda dator och inget mer så behöver du ju ingen, sitter du med 10+ enheter som skall kommunicera med varandra och kanske ett par mobiler som ska ha wifi så behöver du ju en.

Dina behov bestämmer.

Ontopic så tycker jag du ska gå för n66, bättre maskin i mina ögon med bättre design och framför allt 3 starka antenner, den ska kosta mer än den gör nu och är imo mycket prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag har aldrig haft en router och har inte fått ett ordentligt svar av någon jag frågat varför man ska ha en router. Kanske ni kan ge mig ett svar som får mig att skaffa router?

Om du pluggar in din dator direkt in i väggen så har du bara internetuppkoppling, inget annat. Har du däremot en router emellan så har du ett nätverk som du kan bestämma över, öppna portar, använda servrar osv. Du får också brandvägg i routrar.

Permalänk
Medlem

Blir nog en n56u för 699 på webhallen.
Men någon som har en sådan, hur är wifi delen på den?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, sorry att jag kidnappa tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Tack för svaren, sorry att jag kidnappa tråden

Det är helt okej.

Permalänk
Medlem

Sitter på en n56u, den har funkat tillfredsställande hittills (sen september). Dock verkar den inte gilla att jag kopplar in en extern hdd, blir lite instabil och kraschar någon gång i månaden med den inkopplad. Bra hastighet via wifi, den nyttjar mitt 100/10 fiber fullt ut. Bra styrka i lägenhet på 70 kvm.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

Har en n56u sen oktober, den är (med senaste firmvaran) stabil, bra throughput melllan Internet och datorer på LANet, den har ju 4st GBit-portar, 2,4GHz och 5GHz dual band, verkar funka bra att sätta upp server också.

Kör en liten extern USB-disk på den och med den inbyggda FTP-servern så har jag alltid tillgång till mina viktigaste filer med bara routern och disken igång, väldigt strömsnålt.

Hade en gammal Netgear innan och signalstyrkan är betydligt bättre i hela lägenheten kan jag säga, väldigt prisvärd för ~700:-.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knakmupp:

Sitter på en n56u, den har funkat tillfredsställande hittills (sen september). Dock verkar den inte gilla att jag kopplar in en extern hdd, blir lite instabil och kraschar någon gång i månaden med den inkopplad. Bra hastighet via wifi, den nyttjar mitt 100/10 fiber fullt ut. Bra styrka i lägenhet på 70 kvm.

Okej. Låter bra. ( förutom det med hdd)
Bor i en lägenhet på 76 kvm så den borde klara det bra.
Lutar åt att det blir en promenad till webhallen efter jobbet och införskaffar en sådan.

Permalänk

Var enbart nöjd så länge jag höll mig till ASUS egna firmwares. Externa diskar i den var ostabilt (DLNA).
Är dock toknöjd med min sedan jag började använda Padavan's Firmware istället för ASUS egna.
WiFi hastigheten är riktigt bra, även rangen med. Finns säkerligen bättre nu, men är riktigt nöjd!
Dessutom gör Padavan olika firmwares (4 olika) med olika mängd features

Padavan's firmwares:
http://code.google.com/p/rt-n56u/

Permalänk
Medlem

Själv kör jag n66u.
Har haft ac66u samt n56u och jag har inte märkt någon större skillnad mellan dem då jag enbart har 100/100.
Så har du bara det så kör på n56u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Själv kör jag n66u.
Har haft ac66u samt n56u och jag har inte märkt någon större skillnad mellan dem då jag enbart har 100/100.
Så har du bara det så kör på n56u

Har 250/10 tror jag.
N56u borde väl fortfarande fungera.

Permalänk
Inaktiv

Titta även på n65U så får du även USB3 portar och dubbla processorer dvs. en för vardera bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zinn:

Har 250/10 tror jag.
N56u borde väl fortfarande fungera.

Har samma combo, 250/10 samt N56u.
Jag kör dock custom firmware, tycker den fungerar bra mycket bättre. (DLNA)
http://code.google.com/p/rt-n56u/downloads/list?can=1&q=&cols...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Varför inte ac66u? Eller är det kanske lite overkill till dina behov?

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

jag har haft både rt56 och ac66 och jag skulle rekommendera rt56 då ac66 plågas av massa buggar.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Välj för guds skull inte N56U. Buggigare router får man leta efter. Måste dra hard reset på min minst en gång i månaden. Riktig jävla skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zinn:

Blir nog en n56u för 699 på webhallen.
Men någon som har en sådan, hur är wifi delen på den?

Du kan köpa den för 594 på CDON annars om du använder rabattkoden.
http://cdon.se/hemelektronik/routers_-15/

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arry:

jag har haft både rt56 och ac66 och jag skulle rekommendera rt56 då ac66 plågas av massa buggar.

Du menar rt-n56u och rt-ac66u antar jag?

Har inte haft några direkta problem alls med min ac66u i varje fall. Den är en av de stabilaste och mest konfigurerbara router jag haft.
Dock kan det nog finnas måndagsexemplar. Jag fick ett när jag först köpte den som dog helt efter en dag, men utbytaren har fungerat bra i över ett år.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Som det är idag så tycker jag absolut att N66U kan vara av godo då den har tokigt mycket högre hastigheter via WIFI, däremot så får du själv fundera på hur du känner kring den biten.
Tidigare skiljde det väldigt mycket mellan dessa två i pris, men som det är nu så ligger dem väldigt nära varandra. Själv skulle jag aldrig skaffa N65U då den är av den lite...buggigare varianten samt att steget upp till N66U inte är långt bort.
Som sagt, beroende på hur du är boende och om du känner att du vill koppla upp dig/några enheter via WIFI så kan det vara gött att slänga in några kronor extra och få en riktigt bra router på så sätt.
Skall du däremot köra kabeldraget överallt så är det lika bra att spara peninga och satsa på N56U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ayne:

Välj för guds skull inte N56U. Buggigare router får man leta efter. Måste dra hard reset på min minst en gång i månaden. Riktig jävla skräp.

Kört med custom firmware (https://code.google.com/p/rt-n56u/) på min RT-N56U i drygt ett år, har aldrig behövt köra en hard reset eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Kört med custom firmware (https://code.google.com/p/rt-n56u/) på min RT-N56U i drygt ett år, har aldrig behövt köra en hard reset eller liknande.

Jag får testa padavan's senaste. Körde det för något halvår sedan, men då var samba buggigt, men nu harj ag ingen disk ansluten längre, så det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Min 56:a fungerar helt klockrent, bra range på wi-fi, aldrig behövt starta om den. För de 349kr som jag betalade var den helt vansinnigt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Det blev en n56u från webhallen efter jobbet.
Installerade den igår. Smidiga och enkla menyer.
Fick samma hastighet som att plugga in direkt i väggen, ca 280/15.

Provade bredbandskollens app på mobilen och fick ca 105/15.

Men som någon sa så är den ganska ostabil när den står upp.

Hoppas nu på att den inte kommer att krångla.