Par frågor om högtalares maxeffekt och vad jag faktiskt använder

Permalänk
Medlem

Par frågor om högtalares maxeffekt och vad jag faktiskt använder

Vissa högtalare är tydligen mer "tungdrivna" än andra.

Hur många watt behövs för att ge en bra filmvolym typ?
Om en högtalare har en nominell effekt på typ 80 watt och jag bara kör den på säg 10w, påverkar det ljudet?

Permalänk
Rekordmedlem

Effekten påverka bara ljudnivån så länge något inte överbelastas, för att veta hur mycket effekt du behöver för att nå ett visst ljudtryck så måste du veta högtalarens verkningsgrad, ljudtrycksskalan är logaritmisk så för att spela "relativt starkt" behöver du oftast under 1 watt men för att undvika dynamikkomprimering dvs "realistiskt starkt" när man vill kunna nå realistiska toppljudtryck för akustiska instrument behövs ungefär 1 kilowatt, givet att verkningsgraden är 90 dB/W och man ska klara att nå 120dB i topparna utan komprimering på transienterna.

Man kan oftast fuska lite och förutsätta att förstärkaren har lite högre dynamisk effekt än kontinuerlig, (för det har de flesta utom de allra största förstärkarna) och då klarar man sig ofta i praktiken bra med en förstärkare som kontinuerligt ger ca 300W eller mer i 8ohms last, den storleken på förstärkare klarar den mesta akustiska musiken utan att komprimera, men mindre förstärkare innebär ofta att man gör avkall på ljudkvaliten om man lyssnar på akustisk musik, lyssnar man bara på pop/rock med låg dynamik klarar man sig bra med betydligt mindre förstärkare eftersom det skiljer så lite mellan medel och toppeffekten att man inte kan spela med realistisk nivå på transienterna utan att få hörselskador av medelnivån.

Har du en crestfaktor på 10dB vilket är mycket om det är pop och spelar så starkt som det är hälsosamt för hörseln så använder du under 10 w i medeleffekt även med väldigt trögdrivna högtalare och då räcker 100w bra för att klara topparna pga den låga crestfaktorn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crest_factor
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.