Permalänk
Medlem

Snabbare Win 7 snabbare boot

Tjenare!
Köpte nyss en Samsung 840 EVO för snabbare uppstarter, men tjänade lite drygt 20 sekunder (Är iof bra) Men nu tar det drygt 48 sek, på youtube tar det 5-10sek med Win 7? Ifrån att man trycker på knappen är det helt svart på skärmen, sen efter 20 sek säger datorn beep. Visst fan är det POST? Kan man ta bort POST? andra datorer startar betydligt snabbare med EVO 840...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan bland annat ta bort/sänka tiden man har på sig att trycka på F8/Del för att komma in i BIOS för att snabba upp det iaf. Detta gör du i BIOS.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Du kan bland annat ta bort/sänka tiden man har på sig att trycka på F8/Del för att komma in i BIOS för att snabba upp det iaf. Detta gör du i BIOS.

Tack för svaret! Redan provat att ta bort alternativet att få extra tid att trycka in F1 vid error, men gav ingen märkbar skillnad.
Är det möjligt att stänga av POST testerna?

Permalänk
Medlem

Blir det nån skillnad om du kopplar ur saker?

Ibland slösar datorn tid på USB prylar, USB kablar, Andra diskar mm du har kopplat. Går ofta att åtgärda i bios. Se till att du valt EXAKT vilken datorn ska starta från precis som om du hade haft flera stycken X.

I övrigt är det svårt ge mer exakta hjälp för vi vet inte hur ditt bios ser ut vilket beror på vilket moderkort du har. Kanske hittar du något om du tittar igen mer systematiskt. Från vänster till höger. Uppifrån och ner. Ofta finns det nån hjälp text i nått hörn. Stressa inte. Bra att göra även om du bara förstår tex 20% av alternativen. Moderkorts manualen bruka ha detaljer men det underlättar om du har bios framför dig samtidigt.

Permalänk

Har du nån slö mekanisk disk som tar lång tid på sig att spinna upp, eller kanske nån extern disk/usb-minne som gör att det segar ner?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av Matglad:

Tjenare!
Köpte nyss en Samsung 840 EVO för snabbare uppstarter, men tjänade lite drygt 20 sekunder (Är iof bra) Men nu tar det drygt 48 sek, på youtube tar det 5-10sek med Win 7? Ifrån att man trycker på knappen är det helt svart på skärmen, sen efter 20 sek säger datorn beep. Visst fan är det POST? Kan man ta bort POST? andra datorer startar betydligt snabbare med EVO 840...

Tack på förhand!

och ditt moderkort är ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort är ASUS P7P55D, och jo jag har en 1TB 7200 HD, dock så har jag dubbelkollat och 1st boot står på ssd disken.
Tackar för alla svar!

Hur lång tid tar er data på sig för att starta?

Permalänk
Skrivet av Matglad:

Mitt moderkort är ASUS P7P55D, och jo jag har en 1TB 7200 HD, dock så har jag dubbelkollat och 1st boot står på ssd disken.
Tackar för alla svar!

min data kan inte starta. då det är information. min Dator tar lite över 1min men det är en netbook från 2008 Eee PC-900

ställt in "fastboot" eller liknande i bios ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har inte Asus F2 för att komma till bios?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matglad:

Tackar för alla svar!

Snälla människa, använd inte ordet data för att beskriva en dator på ett entusiastforum för datorer

ett tips om du är osäker är att läsa manualen som följde mobo, där komer du finna svaren, lättare än att fråga folk på ett forum i och med att det nästan uteslutande är unika BIOS på varje mobo

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Haha, sorry för ''data''

Skulle självklart inte postat här om jag inte läst mobo manual, och jag är inte direkt ny till BIOS, kan dock inte hitta något om POST...
Problemet är inte att Windows är segt på att starta, utan att ifrån och med att jag trycker på startknappen så tar det 20 sekunder innan någonting händer överhuvudtaget, sen får jag ett *Beep* och allting vaknar till liv.

Jag har allting inställt på snabbt i BIOS såsom quick boot osv...

Är era datorer verkligen så långsamma på att reagera när ni tryckt på startknappen? Har det med PSUn att göra? Mycket kontroller pga moderkortet?

Tacksam för alla svar!

Permalänk

Tar det lång tid även fast strömmen till datorn är påslagen? (om du har ett grenuttag med av-/på strömknapp)

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aguma:

Tar det lång tid även fast strömmen till datorn är påslagen? (om du har ett grenuttag med av-/på strömknapp)

Hur menar du? Datorn är kopplad till ett grenuttag, och strömmen är givetvis på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matglad:

Tackar för alla svar!

Vet inte Har aldrig kollat Brukar gå ut i köket å hämta ketchupflaskan under tiden

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av Matglad:

Hur menar du? Datorn är kopplad till ett grenuttag, och strömmen är givetvis på..

Okej. Så det tar lika lång tid varje gång du stänger av och sedan sätter på datorn? (utan att bryta strömmen). För mig gäller nämligen att jag får vänta ca 10 sek innan datorn går igång, men bara om strömmen har varit avslagen innan.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/