Tips på en kvalitets "RCA" kabel (röd/vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Like not

Utan varje gång man nämner något så kommer det alltid någon som säger palcebo och då är min motfråga tänk om det är något annat som verkligen är ren fakta och inget jäkla hokus pokus som folk så gärna vill påstå. Eller varför inte ta den gamla vanliga frasen läs det här testet som säger det är nolll skillnad. Det går att höra hur enkelt som helst fast nej man vill ju gärna ropa sig hes om placebo hit eller dit. Det är därför jag frågar om personen kan redogöra för mig något annat argument. Tydligen kommer jag nog inte få se det. Eftersom jag tro vederbörande kommer leta upp något flummigt test som anses som bevis vilket man kan slänga direkt i papperskorgen.

Hur som helst det är det gamla vanliga på det här forumet. Folk som vet bäst och kan tydligen allt eller hur vad det nu. Man är aldrig fulllärd och kan alltid lära sig något nytt eller det kanske inte stämmer.

Hoppas du orkade läsa allt om inte så kan vi lämna allt där hän och så kan folk gå tillbaka till vad de nu höll på.

Ha en trevlig kväll

Placeboeffekten är inget hokus pokus. Det finns gott om belägg för att den är högst verklig.

Se där; inte ens du är fullärd.

Permalänk
Avstängd

Ta en gammal antennkabel du har liggandes från tjock-TV-tiden och klipp av en meter. Köp ett par kontakter, dessa duger perfekt.

http://www.ebay.com/itm/New-Twin-RCA-Phono-Male-PLUG-Cable-Go...

Köp en lödkolv från Clabbe, och du har för mindre än 200 spänn en utmärkt kabel för digital överföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Utan varje gång man nämner något så kommer det alltid någon som säger palcebo och då är min motfråga tänk om det är något annat som verkligen är ren fakta och inget jäkla hokus pokus som folk så gärna vill påstå. Eller varför inte ta den gamla vanliga frasen läs det här testet som säger det är nolll skillnad. Det går att höra hur enkelt som helst fast nej man vill ju gärna ropa sig hes om placebo hit eller dit. Det är därför jag frågar om personen kan redogöra för mig något annat argument. Tydligen kommer jag nog inte få se det. Eftersom jag tro vederbörande kommer leta upp något flummigt test som anses som bevis vilket man kan slänga direkt i papperskorgen.

Hur som helst det är det gamla vanliga på det här forumet. Folk som vet bäst och kan tydligen allt eller hur vad det nu. Man är aldrig fulllärd och kan alltid lära sig något nytt eller det kanske inte stämmer.

Hoppas du orkade läsa allt om inte så kan vi lämna allt där hän och så kan folk gå tillbaka till vad de nu höll på.

Ha en trevlig kväll

Behövs inte något annat "argument" eftersom placebo är vad det är. Att du inte kan acceptera detta och kräver någon annan förklaring är mindre relevant för verkligheten. Vilken annan förklaring hade du tyckt var godtagbar och varför är inte placebo det? är du medveten om att placebo finns inom precis allt och är extremt väldokumenterat så till den grad att det tom har en effekt som läkemedel? placebo är inte hokus pokus eller lika med "hörs ngen skillnad"; placebo är placebo.

Så länge du tror på det kommer du tycka det låter bättre. Förutom i blindtest då för där kommer du vara precis lika lost som alla andra kabelförespråkare.

Och fyi: En nätkabel kan inte ta bort störningar som redan finns i signalen, den kan endast ta bort/förhindra störningar som uppkom pga den gamla nätkabeln. Finns det en verklig skillnad betyder det alltså att din gamla var dåligt skärmad eller sönder, så enkelt är det. Annars kan ju du redogöra för dina nya insikter inom fysik och elektronik eftersom du uppenbart gjort en fantastisk upptäckt här.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Finns det en verklig skillnad betyder det alltså att din gamla var dåligt skärmad eller sönder, så enkelt är det.

Ja, jag håller med fullständigt. Jag har sysslat med audio i över 30 år och det här med kablar är alltid ett återkommande fenomen hos människor. Högtalarkablar är en sak, till och med signalkablar, men nätkablar och digitala kablar, absolut inte.

Alla moderna apparater har idag ett nätfilter bestående av en kondensator och en spole. Om jag inte orkar etsa ett kort för detta brukar använda mig utav en nätbrunn med inbyggt filter när jag bygger förstärkare.

http://www.ebay.com/itm/1pc-NEW-AC-Power-Line-EMI-Filter-10A-...

Men att en nätkabel skulle "brusa" är nog det dummaste jag har hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Behövs inte något annat "argument" eftersom placebo är vad det är. Att du inte kan acceptera detta och kräver någon annan förklaring är mindre relevant för verkligheten. Vilken annan förklaring hade du tyckt var godtagbar och varför är inte placebo det? är du medveten om att placebo finns inom precis allt och är extremt väldokumenterat så till den grad att det tom har en effekt som läkemedel? placebo är inte hokus pokus eller lika med "hörs ngen skillnad"; placebo är placebo.

Så länge du tror på det kommer du tycka det låter bättre. Förutom i blindtest då för där kommer du vara precis lika lost som alla andra kabelförespråkare.

Och fyi: En nätkabel kan inte ta bort störningar som redan finns i signalen, den kan endast ta bort/förhindra störningar som uppkom pga den gamla nätkabeln. Finns det en verklig skillnad betyder det alltså att din gamla var dåligt skärmad eller sönder, så enkelt är det. Annars kan ju du redogöra för dina nya insikter inom fysik och elektronik eftersom du uppenbart gjort en fantastisk upptäckt här.

Hur förklarar placebo när man testar en nätkabel och upplever försämring, ifall subjektet är en kabel"troende"?

Hur förklarar placebo när man väljer men två lika dyra, ifall de kostar olika och man föredrar den blilligare, eller den "fulare", den med "fel material" osv?

Hur förklarar placebo ifall subjektet upplever skillnad men INTE är en kabel"troende"?

Hur förklarar placebo när ens sambo frågar om man gjort något för det låter annorlunda (och man har bytt något)?

Placebo är en verklig företeelse, problemet är att kabelhatarna inte sätter in det i rätt situation.
Jag har många gånger gjort saker som jag trott skulle leda till en förbättring, annars skulle jag ju inte tagit mig tiden, men som blivit en försämring, i alla dessa situationer skulle isåfall placebo och min "tro" gjort att jag uppfattade det tvärtom enligt kabelhatare.

Jag har ingen aning om vad buddaz hörde som han kallar för brus, och lika lite har ni, kanske var det en trasig kabel kankse var det dålig skärm, eller kankse var det något annat (även placebo), men vet man inte då ska man inte heller gissa och sen påstå sig veta. Vet inte vad för underlig utbildning du/ni har men kan inte tänka mig att det uppmuntras att inte ta reda på saker själv utan att gissa och sen dogmatiskt hålla fast vid det in absurdum.

Ja nätkablar påverkar inte signalen aktivt, de påverkar om något kretsarna som jobbar med signalen.

Ifall kablar nu KAN göra skillnad ifall de är dåligt skärmade, då säger du ju att de har betydelse?

Och återigen blindtesterna bevisar inte att att kabelhatare har RÄTT, bara att skillnaden inte detekterats (med tillräcklig statistisk säkerhet) i de testen.

Jag har ens knappt sett blindtester på nätkablar dessutom, ett som jag kan minnas, är det tillräckligt?

Dessutom varför måste de flesta kabelhatare vara så otrevliga, försöker man övertyga någon om något gör man det bättre genom att vara trevlig, inte med dryghet.

Varför måste de in i trådar och säga sin åsikt när TS redan hört alla argumenten (har vi inte alla...?)och säger att just denna debatt undabedes, eftersom den aldrig leder till något?
Starta en egen kabeltråd, ingen bryr sig ändå, ingen ändrar ju åsikt och "kriget" kommer rasa lång tid till.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Hur förklarar placebo när ens sambo frågar om man gjort något för det låter annorlunda (och man har bytt något)?

Har händ mig.

Det är skillnad på analoge kablar, sedan får dom tro vad dom vill.

Skulle ju vare konstigt om en hel världen har lurats, men här på Sweclocker är det några få som vet allt. O dom flesta av dom är inte gamla nog till att köpa sig en öl lagligt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa igenom hela tråden, men tänkte bara slå ett slag för svelanders tvinnade kablar .. http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/kablar/flatarsko...

även om gubben har en hel del teorier som jag inte själv skriver under på så finns det en hel del bra information på sidan ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Hur förklarar placebo när man testar en nätkabel och upplever försämring, ifall subjektet är en kabel"troende"?

Hur förklarar placebo när man väljer men två lika dyra, ifall de kostar olika och man föredrar den blilligare, eller den "fulare", den med "fel material" osv?

Hur förklarar placebo ifall subjektet upplever skillnad men INTE är en kabel"troende"?

En massa frågor som du pjäxa redan fått svar på flera gånger om.

Det är inte omöjligt att buddaz upplevt en skillnad med sina signalkablar, men det beror i så fall på att de tidigare kablarna haft för liten ledardiameter eller på annat sätt varit otillräckligt dimensionerade, det har väl inte nämnts vad han haft innan heller. Det som kan göra skillnad för en nätkabel är om man sätter i kontakten åt andra hållet i eluttaget t.ex.

Skrivet av pjäxa:

Vet inte vad för underlig utbildning du/ni har men kan inte tänka mig att det uppmuntras att inte ta reda på saker själv utan att gissa och sen dogmatiskt hålla fast vid det in absurdum.

Jag kan tala för mig själv och säga att jag har en akademisk civilingenjörsutbildning med teknisk inriktning där både teknisk psykologi och ljud- och vibrationslära behandlats. Dock är jag på intet sätt en expert inom just ljudteknik, det har jag aldrig heller hävdat, men de psykologiska fenomenen som leder till denna diskussion är jag mycket medveten om.

Den vetenskapliga metoden har grund i att inte tro på saker innan de bevisats, behöver jag påminna dig om hur fatalt du misslyckades med att bevisa den vetenskapliga validiteten i det du säger med testerna som du länkade till i en annan tråd? Vad är det egentligen som krävs för att du/ni ska ändra åsikt?

Skrivet av pjäxa:

Dessutom varför måste de flesta kabelhatare vara så otrevliga, försöker man övertyga någon om något gör man det bättre genom att vara trevlig, inte med dryghet.

Förmodligen för att ni vägrar ta till er av det som sägs, diskussion efter diskussion återkommer ni till samma argument och frågeställningar som ni redan fått svar på. Ni undersöker inte den vetenskap som så många gånger hänvisats till, samtidigt som ni ironiskt nog förespråkar att man ska "lära sig mer". Ni kastar kort sagt sten i glashus.

Skrivet av pjäxa:

Varför måste de in i trådar och säga sin åsikt när TS redan hört alla argumenten (har vi inte alla...?)och säger att just denna debatt undabedes, eftersom den aldrig leder till något?
Starta en egen kabeltråd, ingen bryr sig ändå, ingen ändrar ju åsikt och "kriget" kommer rasa lång tid till.

Därför att båda sidor i frågan måste få belysas, om alla förbjuds att argumentera för att ni har fel kommer forumet på sikt att fyllas mer och mer med dessa trådar där "ingen får säga emot". Det här är ett diskussionsforum i ett land med yttrandefrihet, om ni inte tål att det diskuteras så får ni helt enkelt lämna forumet.

Skrivet av roosterx:

Skulle ju vare konstigt om en hel världen har lurats, men här på Sweclocker är det några få som vet allt.

Det är inget konstigt med att "en hel värld" skulle ha lurats (vilket den dock inte har), med tankte på att vi vet exakt hur psykologin kring fenomenet fungerar.

Det finns ett uttryck som summerar hela fadäsen med kabelhysterin i en mening och det är att "Att uppleva skillnad mellan kablar och att höra skillnad är två olika saker." Mycket kort och enkel sammanfattning som summerar hela argumentet från den vetenskapliga/rationella sidan.

Till sist vill jag bara fråga om en sak som slog mig redan vid början av den här tråden, varför går man ut som buddaz och säger att "jag vill spendera x antal kronor på kablar, vad ska jag välja?" istället för att fråga "hur mycket behöver jag spendera för att bli nöjd?". För mig är utgångspunkten för affären helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det som kan göra skillnad för en nätkabel är om man sätter i kontakten åt andra hållet i eluttaget

Det här tror jag är grunden till att man hör skillnad på elkabel. Det bästa är att man enkelt kan prova själv. En del stärkare är tydligen mer känsliga än andra vad gäller detta. Sen kanske det finns andra skäl också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Det här tror jag är grunden till att man hör skillnad på elkabel. Det bästa är att man enkelt kan prova själv. En del stärkare är tydligen mer känsliga än andra vad gäller detta. Sen kanske det finns andra skäl också.

Ja det kan säkert finnas andra skäl, t.ex. att kabeln är trasig eller av ovanligt dålig kvalitet. Att vända på kontakten är ju väldigt enkelt testat och kan mycket väl vara värt "mödan"

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det beror helt på hur kabeln är byggd snarare än vad den kostar.
Större diameter och mer isolering ger i teorin bättre skydd mot störningar och ja du borde kunna höra skillnad mellan billiga 20kr-sladdar och bättre isolerade sladdar för 100-200kr.

Det sagt skulle jag med kanska stor säkerhet garantera att skillnaden mellan en bra sladd för 200kr och något för 500-1000kr och upp är minimal. Dyra premiumsladdar imho är bara ren ripoff.
---

Mitt tips är att ta en bra sladd som kanske är lite tjockare och till ett hyffsat pris (ca 200kr).

Detta är såklart bara min åsikt, men de flesta blindtester jag sett brukar ge samma resultat; Billiga sladdar är billiga av en andledning men om man går upp ett steg till de billiga men välbyggda sladdarna så är skillnaden ofta liten nog att man inte märker skillnad från äns de dyraste sladdarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

En massa frågor som du pjäxa redan fått svar på flera gånger om.

Nej, ingen har svarat på dem vad jag sett, har jag missat ett svar från någon så länka gärna.
Jag motsäger inte placebo som ett existerande fenomen, jag motsäger placebo som en förklaring där placebo inte verkar rimligt.
Därför mina frågor, placebo är inte rimligt som förklaring i någon av dem. Placebo som fenomen skulle ge mer konsekventa "intryck".

Skrivet av Tommy:

Den vetenskapliga metoden har grund i att inte tro på saker innan de bevisats, behöver jag påminna dig om hur fatalt du misslyckades med att bevisa den vetenskapliga validiteten i det du säger med testerna som du länkade till i en annan tråd? Vad är det egentligen som krävs för att du/ni ska ändra åsikt?

Bevis
(inte ett blindtest som per definition inte kan bevisa detta).
Ifall det skulle bevisas att det är helt omöjligt att höra skillnader på t ex nätkablar (hur nu det skall gå till när "ni" själva säger att det möjligt), så skulle en förklaring annan än placebo behövas också.
En trevligare attityd vore fint också, visa lite nyfikenhet, ingen av er kan kalla er för skeptiker, i det ordet finns iaf en öppning för att något kan var tvärtom mot det väntade, ni har inte ens öppning, ni har redan bestämt att det omöjligt kan finnas en.
"Den vetenskapliga metoden har grund i att inte tro på saker innan de bevisats" dina ord...

Kan du länka bevis (ingen provokation, jag är nyfiken)?
Riktiga "bevis", inte bara någon blog eller liknande, vetenskapligt publicerad osv.

Skrivet av Tommy:

Förmodligen för att ni vägrar ta till er av det som sägs, diskussion efter diskussion återkommer ni till samma argument och frågeställningar som ni redan fått svar på. Ni undersöker inte den vetenskap som så många gånger hänvisats till, samtidigt som ni ironiskt nog förespråkar att man ska "lära sig mer". Ni kastar kort sagt sten i glashus.

TS ville inte ha en diskussion, han ville ha kabeltips, "NI" gjorde det till en diskussion, det stod inget om att en disskusion inte får förekomma på andra ställen (även om det som vanligt är helt meningslöst).

Skrivet av Tommy:

Därför att båda sidor i frågan måste få belysas, om alla förbjuds att argumentera för att ni har fel kommer forumet på sikt att fyllas mer och mer med dessa trådar där "ingen får säga emot". Det här är ett diskussionsforum i ett land med yttrandefrihet, om ni inte tål att det diskuteras så får ni helt enkelt lämna forumet.

Se ovan igen. Ingen sida har rätt eller fel här, det är ju inte bevisat något?
Varför försöka omvända någon som uttryckligen säger att de inte vill bli omvända i denna tråd?

Skrivet av Tommy:

Det är inget konstigt med att "en hel värld" skulle ha lurats (vilket den dock inte har), med tankte på att vi vet exakt hur psykologin kring fenomenet fungerar.

Här ligger huvudfelet och varför debatten fortsätter, ni TROR att ni vet (vilka är "ni " btw?), men som jag skrev i den andra tråden så är den modell ni tillämpar för lyssning, utvärdering köp osv inte konsekvent och överensstämmande med verkligheten. Du erkänner ju själv att du saknar erfarenhet, så hur kan du veta "exakt hur psykologin kring fenomenet fungerar"?

Skrivet av Tommy:

Till sist vill jag bara fråga om en sak som slog mig redan vid början av den här tråden, varför går man ut som buddaz och säger att "jag vill spendera x antal kronor på kablar, vad ska jag välja?" istället för att fråga "hur mycket behöver jag spendera för att bli nöjd?". För mig är utgångspunkten för affären helt fel.

Mycket bra poäng, här håller jag helt med, gäller den mesta utrustningen.

Tråden är ju numera kapad, men TS har redan köpt sina kablar...

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Jag skulle säga att det beror helt på hur kabeln är byggd snarare än vad den kostar.
Större diameter och mer isolering ger i teorin bättre skydd mot störningar och ja du borde kunna höra skillnad mellan billiga 20kr-sladdar och bättre isolerade sladdar för 100-200kr.

Med "isolering", menar du skärmning då?
Tjockare "plast"lager ger ingen teoretisk fördel, snarare tvärtom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu testat lite och jag skulle nästan gissa på att det är mina stenålders högtalare som jag tog från ett gammalt system är boven i dramat. Kablarna får stanna kvar. Tyckte om dem. Förstärkaren ger ingen störning eller brus utan så fårt jag kopplar in högtalarna som det dyker upp. Det jobbiga är att jag ville vänta lite med högtalare. Fel av mig att inte kolla upp det hela. Hur som helst ville jag ha nya kablar. Vet nu att Nordost är det mina öron gillar. Får se hur det hela löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Har till ett par nya högtalare nästa månad. Ljudbilden i Nordost låter mer naturligt än vad det gjorde med mina andra kablar.

Får väl be lite om ursäkt om jag trampade andra på tårna. Man lär sig av sina misstag. Ändå tycker jag lite dyrare kablar är värt sina investeringar. Dem jag köpte nu kommer jag inte byta ut på ett bra tag. Jag är nöjd än så länge och det är väl det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vad är det egentligen som krävs för att du/ni ska ändra åsikt?
...
Förmodligen för att ni vägrar ta till er av det som sägs, diskussion efter diskussion återkommer ni till samma argument och frågeställningar som ni redan fått svar på. Ni undersöker inte den vetenskap som så många gånger hänvisats till, samtidigt som ni ironiskt nog förespråkar att man ska "lära sig mer".
...

En helt hypoteteisk fråga:
ifall det skulle visa sig att en vetenskapligt accepterad förklaringsmodell upptäcktes som bevisade det "audiofiler /kabeltronde/osv" påstår
skulle du acceptera den och skulle du be om ursäkt då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Har nu testat lite och jag skulle nästan gissa på att det är mina stenålders högtalare som jag tog från ett gammalt system är boven i dramat. Kablarna får stanna kvar. Tyckte om dem. Förstärkaren ger ingen störning eller brus utan så fårt jag kopplar in högtalarna som det dyker upp. Det jobbiga är att jag ville vänta lite med högtalare. Fel av mig att inte kolla upp det hela. Hur som helst ville jag ha nya kablar. Vet nu att Nordost är det mina öron gillar. Får se hur det hela löser sig.

Högtalare skapar inte brus, de återger det bara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Högtalare skapar inte brus, de återger det bara?

Det som är lite konstigt är när jag kör via usb från datorn så låter det knappt något medan när jag kör optisk från tv hörs det på direkten. Eller kan det vara så att det kanske ger ifrån sig från tv eftersom nu står förstärkaren bredvid tv. Hur som helst om jag listar ut vart det kommer ifrån så skall mina gamla högtalare ner i närmaste container för demolering. Dac jag använder är dm+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Allt detta kan sammanfattas med att du inte förstår dig på placebo eller bias.

Skrivet av pjäxa:

Anekdotisk bevisföring är meningslös. Finns hundra tänkbara förklaringar som att du kanske råkat prata om en eventuell uppgradering tidigare i veckan, hon har sett dig pilla på utrustning, du spelar låten lite högre än tidigare, hon står på ett annat ställe i rummet, hon har nyss tryckutjämnat sina öron, hon har mer/mindre öronvax än tidigare, hon har glömt hur det lät innan (ljudminnet danar efter några sekunder bara), hon har ett annat sinnestillstånd, osv osv. hade kunnat fortsätta i evighet med förklaringar som alla är minst like troliga som att det var nätkabeln som gjorde det.

Skrivet av pjäxa:

Placebo är en verklig företeelse, problemet är att kabelhatarna inte sätter in det i rätt situation.
Jag har många gånger gjort saker som jag trott skulle leda till en förbättring, annars skulle jag ju inte tagit mig tiden, men som blivit en försämring, i alla dessa situationer skulle isåfall placebo och min "tro" gjort att jag uppfattade det tvärtom enligt kabelhatare.

Inte nödvändigtvis. Du kontrollerar inte ditt undermedvetna.

Skrivet av pjäxa:

Jag har ingen aning om vad buddaz hörde som han kallar för brus, och lika lite har ni, kanske var det en trasig kabel kankse var det dålig skärm, eller kankse var det något annat (även placebo), men vet man inte då ska man inte heller gissa och sen påstå sig veta. Vet inte vad för underlig utbildning du/ni har men kan inte tänka mig att det uppmuntras att inte ta reda på saker själv utan att gissa och sen dogmatiskt hålla fast vid det in absurdum.

Vad jag däremot har en aning om är att han inte kan skilja på placebo och verklig skillnad i ett siktat test. Eftersom det dessutom inte finns några vetenskapliga stöd för att nätkablar skulle göra någon skillnad kan vi dra slutsatsen att det är högst troligt placebo eller då att föregående kabel var feldimensionerad eller trasig på annat sätt.

Skrivet av pjäxa:

Ja nätkablar påverkar inte signalen aktivt, de påverkar om något kretsarna som jobbar med signalen.

Ifall kablar nu KAN göra skillnad ifall de är dåligt skärmade, då säger du ju att de har betydelse?

Och återigen blindtesterna bevisar inte att att kabelhatare har RÄTT, bara att skillnaden inte detekterats (med tillräcklig statistisk säkerhet) i de testen.

Svar ja. Men att konstruera en nätkabel med tillräcklig skärmning kostar inte mycket. Det finns liksom inget hokuspokus här utan det är relativt känd fysik i spel. Du kan ju fråga dig varför man inte använder dessa superkablar inom andra känsliga applikationsområden och varför det endast är så speciellt vid ljud.

Skrivet av pjäxa:

Jag har ens knappt sett blindtester på nätkablar dessutom, ett som jag kan minnas, är det tillräckligt?

Antagligen för att ingen bemödat sig testa något som helt saknar stöd; det finns ingen inom den vetenskapliga sfären som påstår något här.

Skrivet av pjäxa:

Att övertyga någon av er är inte vad vi är ute efter (det går inte då ni ej accepterar vetenskaplig metod som bevis/argument), snarare att inte fler av läsarna skall hamna i kabelfällan.

Skrivet av pjäxa:

Av samma anledning som att jag hoppat in i en tråd där någon efterfrågar de bästa homeopatipreparaten han kan få för X kronor. Vi jobbar för en mer rationell värld där kvacksalvare inte får härja fritt och vetenskapsfientliga ideér inte sprids till höger och vänster utan mothugg.

Skrivet av pjäxa:

ifall det skulle visa sig att en vetenskapligt accepterad förklaringsmodell upptäcktes som bevisade det "audiofiler /kabeltronde/osv" påstår

Be om ursäkt? nej. varför skulle vi be om ursäkt för att tro på det som all vetenskap i dagsläget pekar på? att be om ursäkt för detta vore att förneka det rationella förhållningssättet.

Acceptera den? självklart.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Nej, ingen har svarat på dem vad jag sett, har jag missat ett svar från någon så länka gärna.
Jag motsäger inte placebo som ett existerande fenomen, jag motsäger placebo som en förklaring där placebo inte verkar rimligt.
Därför mina frågor, placebo är inte rimligt som förklaring i någon av dem. Placebo som fenomen skulle ge mer konsekventa "intryck".

Jag vet att detta har besvarats, om inte explicit så i kontentan av vad jag skrivit tidigare. Placebo är en förväntanseffekt, men det finns inget som säger att den alltid leder till det du tycker/tror är det "rätta" resultatet. Vi har redan klarlagt att du inte är kvalificerad att avgöra om placebo är rimligt i en situation eller inte - vilket innebär att du borde rannsaka din ställning i den här frågan och kanske kvalificera dig så att du faktiskt kan göra bedömningen.

Citat:

Bevis
(inte ett blindtest som per definition inte kan bevisa detta).
Ifall det skulle bevisas att det är helt omöjligt att höra skillnader på t ex nätkablar (hur nu det skall gå till när "ni" själva säger att det möjligt), så skulle en förklaring annan än placebo behövas också.
En trevligare attityd vore fint också, visa lite nyfikenhet, ingen av er kan kalla er för skeptiker, i det ordet finns iaf en öppning för att något kan var tvärtom mot det väntade, ni har inte ens öppning, ni har redan bestämt att det omöjligt kan finnas en.
"Den vetenskapliga metoden har grund i att inte tro på saker innan de bevisats" dina ord...

Du och dina "definitioner"...
Så länge du väljer att inte tro på vetenskapligt belagda metoder och tester kommer du aldrig att få de bevisen du vill ha, precis lika lite som du kommer att få bevis för att 1+1=45 i matematiken.

Att höra skillnad på en trasig/defekt/feldimensionerad eller på annat sätt felaktig kabel är det nog ingen som hävdar, inte jag i alla fall.

Du har själv uttryckt att du är "kabeltroende", det är raka motsatsen till att vara skeptiker bara så du vet, detta per riktig definition. Från wikipedia: "Vetenskaplig skepticism är ett förhållningssätt där man ifrågasätter giltigheten i påståenden om den objektiva verkligheten som saknar empiriskt stöd.".

Citat:

Kan du länka bevis (ingen provokation, jag är nyfiken)?
Riktiga "bevis", inte bara någon blog eller liknande, vetenskapligt publicerad osv.

Bevisbördan ligger hos den som kommer med ett påstående, i det här fallet tillverkarna. Detta har också påpekats ett antal gånger tidigare.

Citat:

TS ville inte ha en diskussion, han ville ha kabeltips, "NI" gjorde det till en diskussion, det stod inget om att en disskusion inte får förekomma på andra ställen (även om det som vanligt är helt meningslöst).

Faktum kvarstår att du frågar om och om igen om samma saker och kommer med samma argument som redan besvarats flera gånger. Oavsett om du förstår att det gjorts eller inte, så när exakt tänkte du börja "lära dig mer" som du pratar om?

Citat:

Se ovan igen. Ingen sida har rätt eller fel här, det är ju inte bevisat något?
Varför försöka omvända någon som uttryckligen säger att de inte vill bli omvända i denna tråd?

Om bevisning inte finns åt något håll så är grundinställningen till alla påståenden att de inte är sanna.
Vem har försökt omvända någon? Här diskuteras vilka kablar som TS bör köpa och inte bör köpa, samt varför.

Citat:

Här ligger huvudfelet och varför debatten fortsätter, ni TROR att ni vet (vilka är "ni " btw?), men som jag skrev i den andra tråden så är den modell ni tillämpar för lyssning, utvärdering köp osv inte konsekvent och överensstämmande med verkligheten. Du erkänner ju själv att du saknar erfarenhet, så hur kan du veta "exakt hur psykologin kring fenomenet fungerar"?

Debatten fortsätter för att "ni" troende inte kan gå ut och faktiskt lära er om det som finns att läsa om dessa fenomen. Det finns förklaringar till varför man upplever saker på det sättet som ni gör, och när man känner till det så kan man inte annat än luta sig tillbaka och skratta åt er och att ni "tror" att vi vet, vilket vi faktiskt gör!

Faktum är att ni vet inte mer än vad vi gör kring kablarna som diskuteras, men vi vet mer om psykologin och de bakomliggande fenomenen än vad ni gör. Så då frågar jag dig, vem tror du har bättre utgångspunkt för att göra en korrekt bedömningi frågan, de som har mest information, eller de som har minst?

Jag kan säkert hitta några böcker som du kan läsa om det här ifall det skulle vara intressant för dig, har som sagt ett universitet nära intill.

Skrivet av pjäxa:

Jag skulle acceptera det, men jag har absolut ingenting att be om ursäkt för.

+Det som Triffid skrev ovan

Till TS: Hoppas att du är nöjd med kablarna och att du får ihop en fin anläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Till TS: Hoppas att du är nöjd med kablarna och att du får ihop en fin anläggning.

Supernöjd med kablarna. Bas, mellanregister och diskant kommer fram ännu bättre än vad det gjorde innan. VDH var ju som att musiken hade en tejp framför sig som den skulle igenom. Fick ju som sagt den billiga Nordost flatline helt gratis av försäljaren plus lite annan rabatt vilket gjorde att jag gjorde ett klipp på ca 1000SEK. Skall bara leta vart störningen kommer ifrån. Sedan är jakten på högtalare igång. Jag har ju bara följande märken att botanisera igenom i dem butikerna som finns tillgängliga, Tannoy, Klipsch, Dynaudio, B&W, Dali, Sonus Faber, Vienna Acuostics, Q aucostics har jag för mig det heter, plus lite fler som jag inte kommer på just nu.

Ska möblera om lite och se om det är närheten till annan elektronik som uppger störningar fast då kanske jag behöver införskaffa en längre USB eller om det är den förbannade dm+ som har för mycket skit i optiska signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Supernöjd med kablarna. Bas, mellanregister och diskant kommer fram ännu bättre än vad det gjorde innan. VDH var ju som att musiken hade en tejp framför sig som den skulle igenom. Fick ju som sagt den billiga Nordost flatline helt gratis av försäljaren plus lite annan rabatt vilket gjorde att jag gjorde ett klipp på ca 1000SEK. Skall bara leta vart störningen kommer ifrån. Sedan är jakten på högtalare igång. Jag har ju bara följande märken att botanisera igenom i dem butikerna som finns tillgängliga, Tannoy, Klipsch, Dynaudio, B&W, Dali, Sonus Faber, Vienna Acuostics, Q aucostics har jag för mig det heter, plus lite fler som jag inte kommer på just nu.

Ska möblera om lite och se om det är närheten till annan elektronik som uppger störningar fast då kanske jag behöver införskaffa en längre USB eller om det är den förbannade dm+ som har för mycket skit i optiska signalen.

Blev det att du köpte dom lokalt eller från den där ebaysidan som länkades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Allt detta kan sammanfattas med att du inte förstår dig på placebo eller bias.

Måhända, förtydliga gärna på de specfika exemplen varför placebo är rimligt?

Skrivet av Triffid:

Anekdotisk bevisföring är meningslös. Finns hundra tänkbara förklaringar som att du kanske råkat prata om en eventuell uppgradering tidigare i veckan, hon har sett dig pilla på utrustning, du spelar låten lite högre än tidigare, ...

Ja den är inte ett bevis, det var en allmän/hypotetisk fråga, i det praktisk exemplet hade hon sett att jag gjort något (bytt EN kontakt på en högtalare, inte nätrelaterat), hon spelade musiken, jag var inte hemma. En bit stål utbyttes mot en bit mässing och det var så pass hörbart att någon helt ointressad direkt frågar om "något är trasigt", så pass hörbart var det. I blindtester hör folk inte skilland på hela kablar (klädhängare) av olika material.
Go figure, min sambo tycker hifi är rätt löjligt men hon skrattar ännu mer åt blindtestsidan, "are they retarded, its obvious? " frågade hon.

Skrivet av Triffid:

...
hon står på ett annat ställe i rummet, hon har nyss tryckutjämnat sina öron, hon har mer/mindre öronvax än tidigare, hon har glömt hur det lät innan (ljudminnet danar efter några sekunder bara), hon har ett annat sinnestillstånd, osv osv. hade kunnat fortsätta i evighet med förklaringar som alla är minst like troliga som att det var nätkabeln som gjorde det.

Alla är fullt rimliga logiska och möjliga, men de är ju inte placebo.

Skrivet av Triffid:

Svar ja. Men att konstruera en nätkabel med tillräcklig skärmning kostar inte mycket. Det finns liksom inget hokuspokus här utan det är relativt känd fysik i spel. Du kan ju fråga dig varför man inte använder dessa superkablar inom andra känsliga applikationsområden och varför det endast är så speciellt vid ljud.

Jag har inte skrivit att det måsta kosta, var står det?
Jag säger att jag och andra upplevt skillnader. Det var väl det vi debatterade?

Skrivet av Triffid:

Antagligen för att ingen bemödat sig testa något som helt saknar stöd; det finns ingen inom den vetenskapliga sfären som påstår något här.

Ok, varför saknar det helt stöd?

Skrivet av Triffid:

Att övertyga någon av er är inte vad vi är ute efter (det går inte då ni ej accepterar vetenskaplig metod som bevis/argument), snarare att inte fler av läsarna skall hamna i kabelfällan.

Du skriver att bevis inte finns för ingen bemödat sig, och sen säger du att bevis finns, vad gäller? Länk?
"Vetenskaplig metod" i sig kan väl inte vara ett bevis, bara en metod?

Skrivet av Triffid:

Be om ursäkt? nej. varför skulle vi be om ursäkt för att tro på det som all vetenskap i dagsläget pekar på? att be om ursäkt för detta vore att förneka det rationella förhållningssättet.

Acceptera den? självklart.

Be om ursäkt för det otrevliga sättet och alla "kvacksalveri"anklagelser?
Att ha ett rationellt förhållningsätt och att var fundamentalist är två skilda saker i mina ögon,
jag ser inte att all vetenskap pekar på något, det är ju rätt dåligt med vetnskap på området, jag har försökt hitta något (ja jag är inte emot vetenskap, eller kunskap).
I princip alla som påstår sig höra skillnad på något är skeptiska först, det verkar glömmas bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Blev det att du köpte dom lokalt eller från den där ebaysidan som länkades?

Lokalt kan man säga även fast jag åkte ca 5 mil. Butiken är som Hifiklubben fast man säljer följande märken: Hegel, Primare, McIntosh, Dynaudio, System Audio, Klipsch, Nordost, Eagle cables, Q aucoustics, Sonus faber och dyra varianter av JBL.

Sedan finns det en annan som är ännu mindre som också är lokalt fast deras bas sortiment är Monster cables, Rega, MBL, Luxman, Rotel, Marantz, Sonus faber, Vienna Acoustics och stor återförsäljare av Tannoy. Sist jag var inne i den här butiken körde man via Luxman DAC som bara kostar ca 20k.

Så det finns lite att välja på. Även Finns det Hifiklubben plus lite andra lokala butiker. Allt handlar bara om hur mycket pengar man är villig att spendera.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte läst alla kommentarer i denna tråd, men…här kommer mina erfarenheter av kablar…
…jo, kablarna påverkar ljudet. Nej, jag skojar inte och jag har inte gått på alla försäljningstrix.

Vilken kabel låter bäst? Det beror helt på de andra delarna i ljudanläggningen.
För många år sedan provade jag, fast jag själv inte trodde på att ljudet skulle bli bättre, ett par van den hul the first som jag kopplade mellan mitt försteg och slutsteg. Skillnaden blev så stor att jag var tvungen att ringa en kompis så att han kom hem till mig så vi kunde göra en "blindtest" på kablarna. Det gick inte att ta miste på om det var van den hul kablarna eller de ”normala” RCA-kablarna som var inkopplade. De ”dyra” van den hul the first lät överlägset bäst i detta fall, öppnare och med större ljudbild.

För ett tag sedan köpte jag en ny hörlursförstärkare och ett par nya hörlurar. Mellan hörlursförstärkaren och CD-spelaren hade jag ett par gamla Audioquest King Cobra. Blev övertalad att prova ett par Audioquest Columbia, som kostar det dubbla. Vilka lät bäst? Mina gamla, hälften så dyra, kablar.
Vad skillnaden var? Columbia lät överdrivet öppna och detaljerade. Lite som om man drar på för mycket skärpa i Photoshop eller krämar på för mycket ljus i ett spel med mörka miljöer för att man ska kunna se bättre. Om ni förstår.

Så, kontentan är, kablar låter olika men det är inte säkert att de dyraste låter bäst tillsammans med dina andra prylar.

Det är bara att testa, men se till att göra "blindtest" på kablarna.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Att ha ett rationellt förhållningsätt och att var fundamentalist är två skilda saker i mina ögon

Att vara fundamentalt rationell då?

Skrivet av Simna:

Det gick inte att ta miste på om det var van den hul kablarna eller de ”normala” RCA-kablarna som var inkopplade.

"Vanliga" RCA-kablar som tillverkare skickar med t.ex. en stereo är ofta av väldigt dålig kvalitet, så det är inte alls konstigt att du upplever en förbättring vid byte till en kvalitetskabel. Dock räcker det nog att går upp till en kabel för ett par hundra kronor för att nå den maximala förbättringen som kan fås av bytet.

Skrivet av Simna:

Vilken kabel låter bäst? Det beror helt på de andra delarna i ljudanläggningen.

= Anläggningen avgör ljudet, inte kablarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Ja det kan säkert finnas andra skäl, t.ex. att kabeln är trasig eller av ovanligt dålig kvalitet. Att vända på kontakten är ju väldigt enkelt testat och kan mycket väl vara värt "mödan"

Att vrida på väggproppen innebär en förändring av hur nätdelen kopplas och det påverkar en del nätdelars (men inte allas) beteende på ett elektriskt mätbart sätt, det har att göra med hur transformatorn är lindad så där kan det finnas verkliga skillnader och de går att verifiera genom att mäta så de tror jag på

När det gäller nätkablars egenskaper så finns det bara en funktion de kan ha som kan innebära en verklig teknisk förändring och det är om de agerar filter, om apparaten de ansluts till har dåliga/obefintliga filter eller problem med skärmningen kan det i så fall bli skillnad men bra apparater brukar ha bra nätfilter och påverkas inte av nätkablar, så om det nu skulle bli skillnad så kan man istället fundera på om apparaten är undermåligt konstruerad i nätdelen och kanske framförallt om det är sunt att köpa en Nordost nätkabel för ett par 100 000 eller ett nätfilter för avsevärt mindre pengar?

Det som ofta saknas på billigare apparaters nätdelar är dc fällor så det är ju en sak man kan ordna själv om man är intresserad av det och det finns att köpa löst för de som kan hantera en lödkolv, endera i delar på Elfa eller hos nån annan komponentförsäljare eller som diverse halvfabrikat typ http://sjostromaudio.com/pages/index.php/hifi-projects/109-dc...

Vill man ha en bra kabel med låga elektriska/magnetiska fält runt kabeln så väljer man en kabel som är tänkt för elsanering och mätrum som Supra lorad.

Billigare än Nordost elkablar och dessutom en teknisk funktion som går att mäta och räkna på och kan dimensioneras utefter behovet osv...
Ingen magi/placebo utan ellära och fysik med mätbara egenskaper och lägre pris.
Win -Win

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det som nog många hackar upp sig är väl att jag köpte en nätkabel för dyra pengar däremot skall jag även påpeka att jag köpte även en RCA med i det hela även den Nordost Dramcaster. Jag hade som sagt råd med det hela så det är ingen direkt fara på taket. För den som undrar hade jag även tillgängligt för Supra via beställning fast dem såg inte lika intressanta ut därför valde jag istället Nordost. Jag hade räknat med att hamna på max 2000-2500kr som max för RCA och AC kabel. Sedan att det sticker i ögonen på andra bryr jag mig inte så mycket. Det viktigaste är att man blir nöjd.

Ni får ha en trevlig dag så länge. Kanske återkommer vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Måhända, förtydliga gärna på de specfika exemplen varför placebo är rimligt?

placeboeffekten är alltid en garanterad faktor vid alla siktade test. Därför är det rimligt.

Skrivet av pjäxa:

Ja den är inte ett bevis, det var en allmän/hypotetisk fråga, i det praktisk exemplet hade hon sett att jag gjort något (bytt EN kontakt på en högtalare, inte nätrelaterat), hon spelade musiken, jag var inte hemma. En bit stål utbyttes mot en bit mässing och det var så pass hörbart att någon helt ointressad direkt frågar om "något är trasigt", så pass hörbart var det. I blindtester hör folk inte skilland på hela kablar (klädhängare) av olika material.
Go figure, min sambo tycker hifi är rätt löjligt men hon skrattar ännu mer åt blindtestsidan, "are they retarded, its obvious? " frågade hon.

Jag kan inte uttala mig om dina specifika anekdotiska erfarenheter. Många saker kan ha hänt när du bytte en kontakt på en högtalare. Nu är diskussionen för närvarande om nätkablar dock, vad gäller signalkablar kan jag mer mer acceptera att skillnader kan föreligga (även om det ännu inte bevisats) det är dessutom mycket mer troligt att eventuella störningar och felkonstruktioner propagerar genom systemet vid en signalkontakt eller signalkabel jämfört med vid en nätkabel.

Skrivet av pjäxa:

Alla är fullt rimliga logiska och möjliga, men de är ju inte placebo.

Ingen har sagt att hon hörde skillnad pga placebo. Poängen är att det inte heller betyder att det är pga kabelbytet.

Skrivet av pjäxa:

Jag har inte skrivit att det måsta kosta, var står det?
Jag säger att jag och andra upplevt skillnader. Det var väl det vi debatterade?

nej ingen debaterar ifall ni upplevt skillnader; vad som debateras är ifall det är pga placebo/bias eller pga något kvantifierbart.

Skrivet av pjäxa:

Ok, varför saknar det helt stöd?

konstig fråga. Läs en grundkurs i elektronik kanske? det saknar stöd för att det inte finns något inom fysiken som vi vet om som pekar på att det gör någon skillnad.

Skrivet av pjäxa:

Du skriver att bevis inte finns för ingen bemödat sig, och sen säger du att bevis finns, vad gäller? Länk?
"Vetenskaplig metod" i sig kan väl inte vara ett bevis, bara en metod?

Som sagt, läs en elektronikbok. Hur man skärmar kablar är inget hokuspokus och man kan enkelt mäta upp hur bra skärmning man har. Sen har vi dessutom ovanpå det nätfilter osv.

Bevisbördan är inte på vår sida, men trots det kan vi peka på att både mätningar och blindtest pekar på att ingen skillnad föreligger. Detta är "bevis" eller snarare ett falsifierande av er hypotes i vetenskaplig betydelse.

Skrivet av pjäxa:

Be om ursäkt för det otrevliga sättet och alla "kvacksalveri"anklagelser?
Att ha ett rationellt förhållningsätt och att var fundamentalist är två skilda saker i mina ögon,
jag ser inte att all vetenskap pekar på något, det är ju rätt dåligt med vetnskap på området, jag har försökt hitta något (ja jag är inte emot vetenskap, eller kunskap).
I princip alla som påstår sig höra skillnad på något är skeptiska först, det verkar glömmas bort.

Du ser inte att all vetenskap pekar på något eftersom du är oinsatt och insnöad; det är du som är fundamentalisten här. Ett rationellt förhållningssätt innebär inte att man "accepterar att allt kan vara möjligt" utan att man agerar utifrån att det som har mest stöd i nuläget är det som stämmer (generellt), sen finns det områden där bra argument kan finnas på bägge sidor osv och då får man faktorisera in detta givetvis.

Det finns dock inget som tyder på att det föreligger en hörbar skillnad som kan skiljas från placebo vid olika nätkablar (förutsatt att de alla är korrekt dimensionerade enligt vad vi kan om elektronik). Den rationella hållningen är därför att det inte finns någon skillnad. Svårare än så är det inte.

Kommer man med ogrundade svepande påståenden som implicerar att någon vetenskap ligger bakom är man kvacksalvare.

Sen förstår jag inte varför du måste vara så himla defensiv, kan du inte nöja dig med att konstatera att du betalar för placeboeffekten? hade du varit lite mer påläst hade du kanske insett att den är högst verklig för den som upplever den. Det är inte så att vi försöker förolämpa dig eller dina öron när vi säger att skillnaden du hör är placebo, det finns ingen på jorden som är opåverkad av detta och vad får dig att tro att du skulle vara den förste? Det är omöjligt för någon att skilja på vad som kommer från placebo och vad som kommer från något kvantifierbart eftersom allt du upplever består av bägge delarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag vet att detta har besvarats, om inte explicit så i kontentan av vad jag skrivit tidigare. Placebo är en förväntanseffekt, men det finns inget som säger att den alltid leder till det du tycker/tror är det "rätta" resultatet. Vi har redan klarlagt att du inte är kvalificerad att avgöra om placebo är rimligt i en situation eller inte - vilket innebär att du borde rannsaka din ställning i den här frågan och kanske kvalificera dig så att du faktiskt kan göra bedömningen.

placebo är ju det perfekta argumentet, får inte ifrågasättas och "ibland ger det det här resultatet och ibland ger det här" herrens vägar äro outgrundliga...

I vilka situationer är placebo rimligt, och i vilka är det de inte?
Jag utgår inte från något "rätt" resultat , jag utgår från det som "ni" påstår att jag ska tro utifrån placebo, därför mina mer specifika frågor.
Börja med att förklara vad som är rimligt placeboresultat i varje, så som Triffid (delvis) gjorde på en av dem, men som "ni" vanligt inte gör på de andra.
Ni säger att jag fått svaret men svaret är hela tiden: "du förstår inte "placebo"!
Lär mig då, sluta slingra er!

Skrivet av Tommy:

Du har själv uttryckt att du är "kabeltroende", det är raka motsatsen till att vara skeptiker bara så du vet, detta per riktig definition. Från wikipedia: "Vetenskaplig skepticism är ett förhållningssätt där man ifrågasätter giltigheten i påståenden om den objektiva verkligheten som saknar empiriskt stöd.".

Japp jag erkänner att jag tror att det är hörbara skillnader kablar (analoga och nät, digitalt uttalar jag mig inte om då jag har noll erfarenhet av dem) emellan som vetenskapen inte ännu funnit bevis varför jag tror/upplever så (annat än "placebo").
Jag är inte skeptisk

Skrivet av Tommy:

Bevisbördan ligger hos den som kommer med ett påstående, i det här fallet tillverkarna. Detta har också påpekats ett antal gånger tidigare.

Men om jag vill läsa om vad den "eniga vetenskapen" säger?

Skrivet av Tommy:

Faktum kvarstår att du frågar om och om igen om samma saker och kommer med samma argument som redan besvarats flera gånger. Oavsett om du förstår att det gjorts eller inte, så när exakt tänkte du börja "lära dig mer" som du pratar om?

När jag får något givande att läsa, se ovan...
Jag är villig att lära mig mer, är du?

Skrivet av Tommy:

Debatten fortsätter för att "ni" troende inte kan gå ut och faktiskt lära er om det som finns att läsa om dessa fenomen. Det finns förklaringar till varför man upplever saker på det sättet som ni gör, och när man känner till det så kan man inte annat än luta sig tillbaka och skratta åt er och att ni "tror" att vi vet, vilket vi faktiskt gör!

Var ska vi gå och lära oss? Tror du "vi" inte hört och läst all dessa argumnet?
Debatten har pågått kring olika kablar åtminstone 50år.

Skrivet av Tommy:

Faktum är att ni vet inte mer än vad vi gör kring kablarna som diskuteras, men vi vet mer om psykologin och de bakomliggande fenomenen än vad ni gör. Så då frågar jag dig, vem tror du har bättre utgångspunkt för att göra en korrekt bedömningi frågan, de som har mest information, eller de som har minst?

Nu kommer du med påstånden om min kunskap och kompetens IGEN, du VET inte någonting om mig mer än vad du baserat på det du läst här, det räcker inte för att bilda sig en uppfattning, jag skulle kunna vara ett troll (och du skulle var utmäkrt byte...eller ett troll själv).
Vad har du för erfarenhet som gör att du VET vilka "bakomliggande fenomenen" som gäller i olika situationer?

Skrivet av Tommy:

Jag kan säkert hitta några böcker som du kan läsa om det här ifall det skulle vara intressant för dig, har som sagt ett universitet nära intill.

Tipsa på, det finns universitet och böcker här också

Skrivet av Tommy:

Jag skulle acceptera det, men jag har absolut ingenting att be om ursäkt för.

Så om jag hyptetetisk skulle ha rätt, så skulle du erkänna det men du skulle aldrig be mig om ursäkt för alla "personpåhopp" och påstånden om att jag är lurad, okunnig, osv?

Har du haft fel någon gång? Har all vetenskap haft fel någon gång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Har du haft fel någon gång? Har all vetenskap haft fel någon gång?

Ännu ett tecken på att du inte förstår dig på vetenskaplig metod.

Vetenskapen kan inte ha "fel" eftersom vetenskapen inte gör anspråk på "rätt" eller "fel" utan handlar om ett sätt att med viss precision kunna förutspå resultatet av olika handlingar eller beskriva olika fenomen.

Med vetenskapens nuvarande preciscion kan vi inte detektera någon skillnad. Detta betyder inte att vetenskapen haft "fel" om vi plötsligt lär oss ett nytt sätt att med högre prescision undersöka fenomenet. Det är därför man oftast inte sysslar med "motbevis" inom vetenskap och varför det är din sida som måste bevisa att det föreligger skillnad, det enda vi kan säga är att det inte är bevisat än (vilket då innebär att det vore icke-rationellt att utgå ifrån att skillnader finns).

Så nej. Vetenskap har inte haft "fel", eller rättare sagt: frågeställningen är felställd.

Visa signatur