Tips på en kvalitets "RCA" kabel (röd/vit)

Permalänk
Medlem

Tips på en kvalitets "RCA" kabel (röd/vit)

Hej

Någon som vet någon bra kvalitetskabel för "RCA", skall vara minst 1m, mellan förstärkare till DAC, kan tänka mig max 1000kr.

Undanbedes BS snack om det hela.

Bor ej i Sverige så svenska butiker blir lite svårt.

Permalänk
Medlem

Valfri kabel som har någon form av byggkvalité. Köpa dyra kablar är verkligen att slänga pengar i sjön. Bästa är att göra själv, då kan man få två tvinnade ledare och så fäster man bara skärmen i ena änden (närmast den sändande enheten, i ditt fall DACen). Skärmen är i många fall onödig också.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Någon som vet någon bra kvalitetskabel för "RCA", skall vara minst 1m, kan tänka mig max 1000kr.

Oj, mycket att välja på.
För tusen spänn är det definitivt möjligt att få en kabel med minimal påverkan på ljudet -- andra faktorer kommer att påverka mer. Hur är det t ex med

• Tjockleken på kontakterna -- sitter uttagen tätt ihop på någon av apparaterna du tänkt använda kabeln till?

• Längden på kontakterna och ev. böjskydd. Finns någon storleksbegränsning bakåt?

• Kabelns smidighet - ska den dras genom någon trixig kabelgenomföring?

Blue Jean Cable gör vettiga kablar utan att snöa in på någon enskild teknisk egenskap. De har en bra avvägning mellan skärmning och kapacitans, vettiga kontakter och troligtvis alldeles för lågt pris -- de kostar ungefär 50 USD plus frakt. Även svenska Supra har vettiga kablar utan alltför mycket hokuspokus.

Annars finns det de gamla vanliga: Van den Hul, som har en massa modeller med svårtydda skillnader, samt några lite mer okonventionella lösningar (har de fortfarande en kabel med kolfiber?).

Cardas är tydligen stora i USA och befinner sig någonstans i mittfåran avseende de märkesspecifika egenheterna. Jag tror inte att de har en enda gammal hederlig koaxialkabel i sortimentet, utan allting är uttbyggt av flera individuellt isolerade ledare. Bättre? Vet ej. Deras tidigare modeller var väldigt böjbara, men det kan ha ändrats. En annan tillverkare med ungerfär samma stuk är Chord. Både Cardas och Chord har vettiga kontakter -- överlag verkar det tidiga 00-talets chunky kontakter som krävde milt våld för att få på plats vara borta från marknaden.

Nordost har slutat med sina oskärmade signalkablage. Kan kanske vara värt att ta en titt på.

Se'n vet jag inget mer. Prisklassen är för låg för att riktigt säregna lösningar ska florera, men ändå något över vad som krävs för att göra en Helt OK Signalkabel, vilket öppnar för lite olika designtänk.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Hieronymus Bosch;14456876]Oj, mycket att välja på.
För tusen spänn är det definitivt möjligt att få en kabel med minimal påverkan på ljudet -- andra faktorer kommer att påverka mer. Hur är det t ex med

• Tjockleken på kontakterna -- sitter uttagen tätt ihop på någon av apparaterna du tänkt använda kabeln till?

• Längden på kontakterna och ev. böjskydd. Finns någon storleksbegränsning bakåt?

• Kabelns smidighet - ska den dras genom någon trixig kabelgenomföring?

Blue Jean Cable gör vettiga kablar utan att snöa in på någon enskild teknisk egenskap. De har en bra avvägning mellan skärmning och kapacitans, vettiga kontakter och troligtvis alldeles för lågt pris -- de kostar ungefär 50 USD plus frakt. Även svenska Supra har vettiga kablar utan alltför mycket hokuspokus.

Annars finns det de gamla vanliga: Van den Hul, som har en massa modeller med svårtydda skillnader, samt några lite mer okonventionella lösningar (har de fortfarande en kabel med kolfiber?).

Cardas är tydligen stora i USA och befinner sig någonstans i mittfåran avseende de märkesspecifika egenheterna. Jag tror inte att de har en enda gammal hederlig koaxialkabel i sortimentet, utan allting är uttbyggt av flera individuellt isolerade ledare. Bättre? Vet ej. Deras tidigare modeller var väldigt böjbara, men det kan ha ändrats. En annan tillverkare med ungerfär samma stuk är Chord. Både Cardas och Chord har vettiga kontakter -- överlag verkar det tidiga 00-talets chunky kontakter som krävde milt våld för att få på plats vara borta från marknaden.

Nordost har slutat med sina oskärmade signalkablage. Kan kanske vara värt att ta en titt på.

Se'n vet jag inget mer. Prisklassen är för låg för att riktigt säregna lösningar ska florera, men ändå något över vad som krävs för att göra en Helt OK Signalkabel, vilket öppnar för lite olika designtänk.[/QUOTE]

Är rätt så fritt utrymme bakåt, kan skapa mer om jag vill. Förstärkaren (Rega brio-r) står fritt på tv bänken. Tänkt mig 1m i längd. Kabeln kommer ligga fritt från övriga underlag så gott det går.
Skummat lite på Nordost fast jag är inte sugen på att betala 1500kr för dess insteg modell. Vem vet känns som jag kanske får gå upp i den prisklassen för då hittar jag en hel del alternativ.
VDH har jag också sneglat på har som sagt deras billiga the namne för tillfället, yes det är fortfarande kolfiber upp till 3k klassen därefter är det något blandning.
Supra känns allt för tråkig.

Permalänk
99:e percentilen

*** citat raderade ***KimTjik

Nu är jag absolut ingen audiofil och jag använder själv jättebilliga RCA-kablar. Men ni är väl medvetna om att analoga kablar, till skillnad från digitala, inte överför signalen perfekt? Att köpa dyra RCA-kablar är alltså inte samma sak som att lägga 2000 spänn på en guldpläterad, handflätad, platinakärnad "Monster" HDMI-kabel.

Om jag hade högtalare, förstärkare, DAC osv för tiotusentals kronor hade jag inte kört med RCA-kablar för 99:-.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej

Någon som vet någon bra kvalitetskabel för "RCA", skall vara minst 1m, mellan förstärkare till DAC, kan tänka mig max 1000kr.

Undanbedes BS snack om det hela.

Bor ej i Sverige så svenska butiker blir lite svårt.

AudioQuest har jag fastnat för och rekommenderar, de säljer i butiker över hela världen (bara söka butiker) då du inte bor i Sverige. GoldenGate och BigSur är rca som ligger inom budget på 1000:-
http://www.audioquest.com/

...sen verkar denna kille seriös (är själv sugen på att testa hans kablar) han kan nog skicka utomlands oxå.
http://www.kabelmakaren.se/
mvh

Visa signatur

| i5 10500 | Gigabyte B460M DS3H | G.Skill Aegis DDR4 3000mhz 16GB | KFA2 RTX2060 6GB | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | DeepCool Matrexx 55 V3 | Kolink Core Plus Atx 700W | Win 10 | Corsair K70 RGB | ADX Firepower V2 mmo |

Permalänk
Medlem

Supra brukar väl anses ha bra pris/prestanda: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=331583

Personligen anser jag det vara överdjävligt mycket pengar för en simpel sketen rca-kabel, men byggkvalitén borde vara hög i den där.

För det är väl analog stereo från dac till förstärkare du är ute efter?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Nu är jag absolut ingen audiofil och jag använder själv jättebilliga RCA-kablar. Men ni är väl medvetna om att analoga kablar, till skillnad från digitala, inte överför signalen perfekt? Att köpa dyra RCA-kablar är alltså inte samma sak som att lägga 2000 spänn på en guldpläterad, handflätad, platinakärnad "Monster" HDMI-kabel.

Om jag hade högtalare, förstärkare, DAC osv för tiotusentals kronor hade jag inte kört med RCA-kablar för 99:-.

Det stämmer bra det att analoga kablar kan påverka ljudet till skillnad ifrån digitala men är väl samma sak som när det kommer till högtalarkabel så när vi snackar om korta avstånd så spelar det faktiskt inte så stor roll. Snackar vi runt 1m så lär det enda som är värt att betala för vara själva kvaliteten på kontakten. T.S Köp något för nån hundralapp med bra kontakter, om du nu vill ha något med "kvalitets kännsla" så kör på en supra-kabel för 500kr för att det skulle vara någon hörbar skillnad på korta RCA kablar tror jag inte ett dugg på (om vi inte räknar med riktiga skitkablar osv dvs). Att lägga 1000kr på en kabel utan att ha någon fakta varför det skulle vara bättre känns bra dumt. Eller du kanske sitter inne på info om varför dyra RCA skulle vara bättre och ännu bättre kanske sitter inne på något abx test där folk faktiskt kanske har kunnat höra skillnad?

Och sen vad förväntar du dig att folk kommer svara? Vill du ha snake oil tips så har du nog ställt frågan på fel forum. Och jag kan förstå att du tycker det är drygt med massa onödiga kommentarer men jag tycker att det är viktigt att lyfta fram sånna här frågor när det kommer till ljud, för gör det ingen hörbar skillnad så är det ju förjävligt att folk sitter och rekommenderar dyra kablar även om du nu specifikt frågade efter en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Om du läser en gång till vad jag skrev i mitt första inlägg.

Undanbedes allt skitsnack om kablar eller du kanske inte såg den raden.

Detta är dock ett diskussionsforum och bara för du skapade tråden har du inte rätt att bestämma vad som får och inte får diskuteras i den. Dessutom har du själv provocerat fram det hela när du skriver "skitsnack om kablar".

Hursomhelst, efter några hundra kronor betalar du för design; för bäst placebo-effekt köper du den du gillar beskrivning av eller helt enkelt den du tycker är snyggast, svårare än så är det inte. Underskatta inte placebo-effekten, köp något du tror på helt enkelt. Om du är övertygad om att en billig skitkabel kommer låta dåligt så kommer den det, det är helt enkelt så vi fungerar.

Så köp bara den snyggaste/mest tilltalande kabeln du hittar för 1000kr och tänk inte mer på det så kommer du ändå billigare undan än många andra stackare som sjunkit långt mycket längre ner i träsket!

*Edit*

Skrivet av Nitroz:

...sen verkar denna kille seriös (är själv sugen på att testa hans kablar) han kan nog skicka utomlands oxå.
http://www.kabelmakaren.se/
mvh

Haha den sidan var ju en guldgruva!

"Kablar som spelar med en hög upplösning och ger stora öppna ljudbilder med så mycket närvarokänsla som bara går."

"Fantastisk upplösning, det här är kabeln för den som vill få upp detaljering och ljudbilden i mycket finstämda njutbara anläggningar."

"Däremot är den mer finstämd med en lenare efterklang och mer linjärt ljud. Man kan säga att den blir lite lugnare mot den mer spelglada och livligare lillasystern. Det är dessutom model nummer 2 av denna kabel som har blivit uppgraderad med ett mer atmosfäriskt ljud mot den första modellen."

aaahhh, garvar alltså

Med det sagt verkar det inte vara hutlöst dyrt (undantag vissa modeller) och de ser faktiskt ganska snygga ut. Håller de också bra kvalité vilket jag har svårt att uttala mig om så varför inte? som sagt har man fått för sig att det inte räcker med massproducerad kabel för ett par hundra kronor är det bara bita i äpplet hehe.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Eftersom TS verkar vara så insatt i att dyrare kablar låter bättre, så kan du väl förklara varför? Vad är det som gör att ljudet förändras?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag har väll ingen uppfattning av kablar igentligen, men jag tycker att flera tusen är för mycket för en kabel, även om man har en anläggning som har ett betydligt större värde. Tycker att det är värt att kolla runt lite på DIY, går att hitta mycket fina kablar för bara några hundralappar, om man bara har tålamod och kan vänta lite.

Tålamod mina herrar.

Här går att göra lite fynd då då när det är få budare, han gör samma kablar om och om igen så det gör ingen om man "missar" en kabel för det kommer ändå upp en likadan när aktionen är slut: http://www.ebay.com/sch/m.html?item=291064317277&pt=DE_Comput... och det är såklart de med gratis frakt jag snackar om, behöver inte kosta mycket alls.

Även här kan man göra "fynd" ibland, dock inte så många aktioner som föregående länk, men gratis frakt är det. Han har visst inte så mycket signalkablar ute nu men det brukar komma och gå lite: http://www.ebay.com/sch/m.html?item=141212307999&_ssn=musihif...

Här är en sida för att få en liten uppfattning om vad kablarna kostar och göra, och ja, varför inte beställa och göra en egen? http://www.audiocrast.com/

Har ni fler liknande sidor så får ni gärna skriva då jag själv tycker det är rätt så roligt att prova nya kablar, behöver inte bli någon dyr hobby då man kan sälja dom för ett par hundra som man köper dom för. Det är värt att testa runt lite när det inte är dyrare.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Eftersom TS verkar vara så insatt i att dyrare kablar låter bättre, så kan du väl förklara varför? Vad är det som gör att ljudet förändras?

När det gäller analoga kablar så ska man verkligen inte använda någon billig variant om man har ett bra HiFi-system. Anledningen är den att vi är omringade av magnetiska fält som stör den analoga signalen vilket kan ge brus och andra oönskade negativa effekter. Sedan är de dyrare varianterna "renare" från oönskade ämnen (som t.ex. syre) vilket i sin tur gör att diskanten (vilket är de mest sårbara frekvenserna) blir renare och klarare. Har du inget HiFi-system så kvittar det om du har en billig kabel då man ändå inte kommer höra någon skillnad då systemet helt enkelt är för "dåligt".

Om vi kör med det klassiska bil-exemplet: Att sätta ett par Ferrarihjul på en Skoda gör ingen skillnad. Men att sätta på ett par Skodahjul på en Ferrari gör självklart att Ferrarin inte kan skina ut fullt ut precis som att en gammal Celeron-prolle flaskar 4st GTX Titan.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=331585

Denna har jag. Inte för att jag förväntade mig bättre ljud utan för att den är riktigt gedigen med riktig kvalitetskänsla, vilket jag gillar. Man känner att pengarna inte gått till trams utan faktiskt till att göra en kvalitativ kabel.

Går att spänna åt kontakterna också vilket minskar slitet på uttagen. Vissa kablar är ju bara tröga somfan att köra i och sliter på både kabel och uttag när man kopplar in och ut. Här kan man bara skruva upp så lättar den och man kan bara plocka ur den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

När det gäller analoga kablar så ska man verkligen inte använda någon billig variant om man har ett bra HiFi-system. Anledningen är den att vi är omringade av magnetiska fält som stör den analoga signalen vilket kan ge brus och andra oönskade negativa effekter. Sedan är de dyrare varianterna "renare" från oönskade ämnen (som t.ex. syre) vilket i sin tur gör att diskanten (vilket är de mest sårbara frekvenserna) blir renare och klarare. Har du inget HiFi-system så kvittar det om du har en billig kabel då man ändå inte kommer höra någon skillnad då systemet helt enkelt är för "dåligt".

Alla kablar är tillverkade av "syrefri koppar". Vi lever inte på bronsåldern, det är inte så svårt att framställa koppar idag.

Och TS, om du inte vill ha något BS i tråden, efterfråga då inte BS-kablar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Det blir minimal skillnad på kablar med olika kvalitét, men om du verkligen vill lägga ner så mycket pengar för den lilla skillnaden så kan jag rekommendera dom här.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1091409

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Medlem

Om du vill tro på att kablar gör skillnad så får man väl tipsa om den som whathifi rekommenderar http://www.whathifi.com/review/atlas-element-integra

Du kan köpa direkt från England, frakten gick på 30 kr när jag köpte därifrån förra gången och paketet kom fram på en vecka. http://www.futureshop.co.uk/atlas-element-asymmetrical-integr...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimonGranstrom:

Det blir minimal skillnad på kablar med olika kvalitét, men om du verkligen vill lägga ner så mycket pengar för den lilla skillnaden så kan jag rekommendera dom här.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1091409

*ingen alls. Fullständigt omätbar i både blindtest och med mycket precis utrustning. Spelar ingen roll om du har en ståltråd från granngården eller en fin kabel. Bara anslutningsdonen som skiljer.

Permalänk
Medlem

Om TS vill köpa en dyr kabel och vill ha tips om en sådan är det väl helt upp till honom? Hälften av inläggen här är ju troll.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Alla kablar är tillverkade av "syrefri koppar". Vi lever inte på bronsåldern, det är inte så svårt att framställa koppar idag.

Och TS, om du inte vill ha något BS i tråden, efterfråga då inte BS-kablar.

Det är skillnad på 99,99%, 99,999% och 99,9999%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det är skillnad på 99,99%, 99,999% och 99,9999%.

Jag hoppas du skämtar.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Om TS vill köpa en dyr kabel och vill ha tips om en sådan är det väl helt upp till honom? Hälften av inläggen här är ju troll.

Håller med. Man kan inte försöka pracka på en person en billig kabel om nu personen inte vill ha det.

När det kommer till högtalarkablar är det ohms lag som gäller, och resistans kan uppkomma både p.g.a olika kabeldiameter och kvalitet på koppar. Så jag tror att det finns skillnad.
På signalkablar (RCA) ska ju också ohms lag appliceras, men tror mer på att skärmen spelar mest roll. Och billiga kablar har en undermålig skärmning. Elektromagnetism finns överallt i våra hem. Framförallt vid hifi/tv bänken.

OnT: Har hört att supra ska hålla bra kvalitet. Och de ligger i den prisklass du eftersöker. Men har inte testat någon själv då jag inte har något riktigt HiFi system och för dåligt musiköra. Jag läste mig till det när jag var ute efter en DVI kabel till min överklockningsbara skärm. Jag behövde lite grövre ledare för att få ut en bättre bandbredd.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

När det gäller analoga kablar så ska man verkligen inte använda någon billig variant om man har ett bra HiFi-system. Anledningen är den att vi är omringade av magnetiska fält som stör den analoga signalen vilket kan ge brus och andra oönskade negativa effekter.

Fast störningarna är väl inte medvetna om hur mycket kabeln KOSTADE och väljer att undvika kabeln av den anledningen?
Signalöverföring inom audiospektrat är ett ganska välutforskat område, och de stora tillverkningsvolymerna gör att en uppsjö av varianter med olika karakteristik finns på marknaden för en billig peng.

De allra billigaste kablarna är naturligtvis snålt tilltagna på flera sätt -- andra ivriga debattörer i tråden har redan nämnt kontakteringen, men det är inga problem att hitta kablar för mindre än 400 kr som inte är behäftade med mätbar* förvrängning, ojämn kvalitet, skräpiga kontakter osv.
I andra änden av prisskalan finns kablar med diverse egenskaper som är (mer eller mindre medvetet) utformade för att påverka ljudet -- om det finns kablar som inte hörbart påverkar ljudet för mindre än en femhunka är det tämligen ointressant att marknadsföra en dyrare kabel som gör samma sak. Således finns här en hel del produkter som sägs ge ljudförbättrande förvrängningar av olika slag.
Här åker verkligen korrelationen mellan pris och prestanda av vägen -- olika tillverkares kablar påverkar ljudet på olika sätt, och det kan ta ett tag (och kosta multum) att prova sig fram till den färgning som man tycker passar bäst.

De här förutsättningarna gör det också extremt svårt att rekommendera en viss produkt utifrån kabelns påverkan på ljudet. Visserligen är hårdvara av modern design (låg utimpedans, hög ingångsimpedans) långt mer okänslig än tidigare lösningar (rör, lågnivåsignaler mellan pickupnål och RIAA t ex), men mer esoteriska lösningar kan ändå åstadkomma en hörbar förändring. Ett exempel är Nordosts tidigare signalkablar -- platta gynnare utan skärm, som var störkänsligare än koax.
I brist på en beskrivning av användarens system, användarens ljudideal och erfarenheter av andra kablar etc så kan rekommendationer nästan enbart baseras på sekundära egenskaper -- snygg färg, välsittande/lätthanterade kontakter, bra kundservice, andrahandsvärde.

* Om någon hör skillnad på kablar utan mätbara skillnader så finns en miljon dollar att hämta hos James Randi i Amerika.

Edit: Jag skulle nog inte kunna skapa en länk i ett meddelande på första försöket ens om mitt liv hängde på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

*ingen alls. Fullständigt omätbar i både blindtest och med mycket precis utrustning. Spelar ingen roll om du har en ståltråd från granngården eller en fin kabel. Bara anslutningsdonen som skiljer.

Jag har faktiskt testat med plastad ståltråd en gång. (Var på en fest och nån jävel hade stulit högtalarkablarna...) Ljudet var ok, men det glappade lite i kontakterna stundtals. Dessutom är det svårt att dra den snyggt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JamesBanana:

Jag har faktiskt testat med plastad ståltråd en gång. (Var på en fest och nån jävel hade stulit högtalarkablarna...) Ljudet var ok, men det glappade lite i kontakterna stundtals. Dessutom är det svårt att dra den snyggt.

Du får ju löda på kontakter för att kunna göra en riktig jämförelse Skall kabeln hoppa in och ut blir det givetvis stor skillnad ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du får ju löda på kontakter för att kunna göra en riktig jämförelse Skall kabeln hoppa in och ut blir det givetvis stor skillnad ^^

Bara sånna där kontakter där man klämmer in kabeln på förstärkaren och högtalarna. Hemma använder jag Supra 4.0, vilket känns fullständigt meningslöst men fick 15 meter begagnad...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det här är väl kanske litet del forum för att fråga om magiska kablar då många av användarna är tekniskt kunniga. Om han inte vill ha mothugg passar nog ett "audiofil"-forum bättre. Om det är någon som trollar så är det TS.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Blir väldigt svårt att rekommendera något då anledningen att kablar oftast låter olika är för hur den interagerar mellan utrustningen.
Finns det inga vettiga butiker på den plats där du bor som har något du kan prova?

*** raderat ***

Onödigt
Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat en hel del inlägg som bara bestod av tjafs, men hänvisning till flera av punkterna i forumets trivselregler. Släpp det som varit och undvik pikar och gliringar, tack!

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

* Om någon hör skillnad på kablar utan mätbara skillnader så finns en miljon dollar att hämta hos [URL="http://www.randi.org[/URL"].

Nu är ju inte Randis utmaning utformad så, även kablar som mäter olika går bra (det är nog inte ens definierat tillräckligt tydligt vad som skall mätas heller), sen är det ju inte så enkelt att vinna miljonen.
Kanske du borde du nämna.
Betalar du min resa dit, deras förtester osv så ställer jag gärna upp.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=331585

Denna har jag. Inte för att jag förväntade mig bättre ljud utan för att den är riktigt gedigen med riktig kvalitetskänsla, vilket jag gillar. Man känner att pengarna inte gått till trams utan faktiskt till att göra en kvalitativ kabel.

Går att spänna åt kontakterna också vilket minskar slitet på uttagen. Vissa kablar är ju bara tröga somfan att köra i och sliter på både kabel och uttag när man kopplar in och ut. Här kan man bara skruva upp så lättar den och man kan bara plocka ur den.

Skrivet av backfeed:

Supra brukar väl anses ha bra pris/prestanda: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=331583

Personligen anser jag det vara överdjävligt mycket pengar för en simpel sketen rca-kabel, men byggkvalitén borde vara hög i den där.

För det är väl analog stereo från dac till förstärkare du är ute efter?

Kablarna ni nämner går också att bygga ihop själv till en bråkdel av priset, speciellt om TS bara behöver 1m. Är man bara lite småflink i fingrarna och kan hantera en lödkolv så ser jag det som ett bra alternativ för att få samma kabel för mindre pengar. Har sett att t.ex. ljudfokus.se har kabeln (Supra Dual) som metervara, 39kr/m och sen 2 par RCA-kontakter för kring 100kr/paret (Supras egna i detta fall, finns ju billigare) så är man nere på ca halva priset.