Söker program för att kontrollera Fläkt

Permalänk

Söker program för att kontrollera Fläkt

Hej, jag har ett gammalt asus moderkort vid namn (P5E-VM DO) och jag försöker ställa upp min cpu fläkt då jag skulle vilja att den kyler lite extra då den snurrar väldigt sakta original.
Testat gå in i biosen men då går det endast att ändra från "performance" och "silence" osv..
Vilket inte ger en stor skillnad överhuvudtaget, utöver det så kan jag inte hitta någon inställning till att manuellt ställa in hastigheten.
Kollat runt på nätet lite och det verkar finnas lite olika sätt och kringgå detta med lite olika program som verkar laddas ner från asus egna hemsida vad jag förstått än så länge.
Problemet då är ju att mitt moderkort är gammal och det går oftast inte ihop med min dator då det antagligen är till för dom nya moderkorten på marknaden antar jag,
Har självklart testat programmet "speedfan" men det fungerar inte.

Några tips eller trix som skulle kunna va värt och testa?

mvh: stefan

Permalänk
Medlem

Ställer du den till Performance och BELASTAR datorn så bör den nog snurra på rätt rejält.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolkai1z:

Hej, jag har ett gammalt asus moderkort vid namn (P5E-VM DO) och jag försöker ställa upp min cpu fläkt då jag skulle vilja att den kyler lite extra då den snurrar väldigt sakta original.
Testat gå in i biosen men då går det endast att ändra från "performance" och "silence" osv..
Vilket inte ger en stor skillnad överhuvudtaget, utöver det så kan jag inte hitta någon inställning till att manuellt ställa in hastigheten.
Kollat runt på nätet lite och det verkar finnas lite olika sätt och kringgå detta med lite olika program som verkar laddas ner från asus egna hemsida vad jag förstått än så länge.
Problemet då är ju att mitt moderkort är gammal och det går oftast inte ihop med min dator då det antagligen är till för dom nya moderkorten på marknaden antar jag,
Har självklart testat programmet "speedfan" men det fungerar inte.

Några tips eller trix som skulle kunna va värt och testa?

mvh: stefan

Först en liten fråga, varför vill du ha högre fläktljud om inte processorn har några problem att klara av värmen?

Sen lite mer on topic, på denna sida finns olika program till moderkortet, dock bara för max Vista men vet inte om det fungerar med ditt operativsystem. AIsuite från ASUS kan ibland innehålla fläktkontroll.

Ett annat sätt är att koppla om så att fläkten får konstant hög hastighet genom att koppla den mot en strömkälla utan styrning alternativt bara stoppa den i annat uttag på moderkortet, ibland ger det annan hastighet. Det finns motstånd att sätta mellan uttag och fläkt för att minska hastigheten, vet inte om det finns motsvarande adaptrar för att öka den, typ extraström från MOLEX eller nåt..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Läst vad ni skrivit, och såg att det går att ställa upp strömmen till fläktarna i biosen, Kan det vara ett sätt att kontrollera hastigheten på den? Väldigt dålig på detta, Kommer få en ny dator om en månad men tills dess så måste jag stå ut med denna.
datorn har lite höga temeraturer även när jag har "performence" igång och aldrig hört cpu fläkten gå upp i varv dessutom,
så antar att någonting är strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolkai1z:

Läst vad ni skrivit, och såg att det går att ställa upp strömmen till fläktarna i biosen, Kan det vara ett sätt att kontrollera hastigheten på den? Väldigt dålig på detta, Kommer få en ny dator om en månad men tills dess så måste jag stå ut med denna.
datorn har lite höga temeraturer även när jag har "performence" igång och aldrig hört cpu fläkten gå upp i varv dessutom,
så antar att någonting är strul.

Vad är det för temperaturer det rör sig om? Testa att kör något cpu-benchmark-program och följ temp och ljudutveckling. Intel-CPUer tål ganska så höga temperaturer och klockar dessutom ner sig om det blir för varmt. Jag är osäker på Core2Duo men Sandy Bridge har inga problem med 70-80 grader i load.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

vi snackar om 60-80 normalt och 90-110 i load, dock inte haft dålig kyl pasta ett tag så bytte den idag och visst det har hjälpt lite men tycker ändå det borde va möjligt att få ner temperaturen lite till genom att öka fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolkai1z:

vi snackar om 60-80 normalt och 90-110 i load, dock inte haft dålig kyl pasta ett tag så bytte den idag och visst det har hjälpt lite men tycker ändå det borde va möjligt att få ner temperaturen lite till genom att öka fläkten.

Har du testat att läsa av temperaturen med olika program så det inte är något fel med rapporteringen bara? Det låter som väldigt höga temperaturer för att inte uppleva problem med dem. Vad har du för kylare och fläkt? Hur många pins har fläktkabeln (är det PWM (fyra) eller vanlig styrning (tre) eller utan styrning (två)) ?
Ofta kan kylaren sitta dåligt an men då brukar fläkten låta som ett monster så det här känns mer som något annat fel.

Visa signatur