Japan Display börjar massproducera 5,5"-skärm med WQHD-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Japan Display börjar massproducera 5,5"-skärm med WQHD-upplösning

Nästa generation Iphone väntas haka på trenden och växa i storlek. Nu inleder Japan Display volymproduktionen av en ny skärmpanel, som mycket väl kan hitta till Apples telefoner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nått för Oculus Rift kanske?

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z3?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Nån som vet vilken paneltyp det är? Amoled, LCD?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Sorgligt om Apple går samma väg som alla androidutvecklare och gör phablets istället för telefoner Får hoppas att det är samma hårdvara i de två storlekarna om ryktena stämmer så att det i varje fall går att välja det mindre dåliga alternativet storleksmässigt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Nån som vet vilken paneltyp det är? Amoled, LCD?

inte AMOLED iaf. Sony har iaf inte någon telefon med AMOLED teknik, tyvärr.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Keeper of Traditions

Ja 5" känns lite för litet, så 5.5" kanske blir den perfekta storleken då.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Willhelm:

Sorgligt om Apple går samma väg som alla androidutvecklare och gör phablets istället för telefoner Får hoppas att det är samma hårdvara i de två storlekarna om ryktena stämmer så att det i varje fall går att välja det mindre dåliga alternativet storleksmässigt.

iPhones har ju alltid varit rätt ordentligt små och krampaktiga att hålla i. Jag har svårt att se hur de skulle bli mycket större om de bara skalar av lite av utrymmet runt skärmen. Välkommen till #framtiden!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
99:e percentilen

Tycker nog att telefonerna har blivit för stora. 5″ räcker, speciellt om man har en surfplatta. Det blir ju extra löjligt om man har en 7″ surfplatta och så är ens mobil 5,5″.

Funderar på en Oppo Find 7, så jag kanske ändrar mig längre fram.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Underbart, snart kommer det inte finnas en ända telefon som har bra hårdvara och inte kräver en lastbil för transport. Jag vill kunna använda skiten med en hand. Snart är de fan större än desktop skärmar

Permalänk
Medlem

Dags för axelband igen för att bära sin telefon a la 80-tal, alternativt en ryggsäck kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer släppas en telefon som har storleken av min nuvarande telefon (iphone 4)? Jag kände på HTC one på Dustin expo förra året vilket verkade som en trevlig lur. Dock är den ett år gammal nu så jag tror inte den kommer uppdateras länge nog då jag förväntar mig tre års livstid på en lur.

Permalänk
Medlem

Jag är väl en av dem som föredrar telefoner med skärmar över 5.0" men jag skulle väldigt gärna se en telefon med den här skärmen på nära håll och få en uppfattning om den. Det där är en vansinnigt hög upplösning på liten yta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Jag får börja sätta hoppet till mini/compact-versioner nu.. 4.5-4.7" är rätt lagom, jag har 5" nu och det är verkligen på smärtgränsen (beror såklart på hur mycket bezels mm telefonen har, men som ett riktmärke iaf). Har testat några telefoner över 5" men det är ju verkligen som att sitta med en iPad el dyl.

HTC One Mini förra året var ju sjukt bra i formfaktor/utséende, men synd att de hade sämre skärm, halva minnet, nästan halva processorkraften osv :(. Z1 compact var trevlig att se, bra specs och vattentät men kändes inte lika bra i handen som One. Man får avvakta och se vad årets versioner av One, Z2 och S5 i miniformat har att erbjuda

och angående skärmupplösning ser jag absolut ingen nytta med mer än 1080-upplösning på en mobilskärm, allt över det känns bara som onödig strömförbrukning då man inte ser något direkt skillnad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Underbart, snart kommer det inte finnas en ända telefon som har bra hårdvara och inte kräver en lastbil för transport. Jag vill kunna använda skiten med en hand. Snart är de fan större än desktop skärmar

Xperia Z1 compact? Även om 720 skärmen inte kan anses som highend, blir PPIn helt ok och resten av hårdvaran måste ändå anses vara bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Har beställt Sony z2 som är en 5,2 tum tror den blir perfekt, tycker inte man behöver mer upplösning än 1080p !

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Ser ut som man börjar närma sig gränsen på vad upplösning kan göra för dessa små enheter, man börjar nå den faktiska gränsen där det längre inte går att se pixlar på ~20 cm avstånd.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmol94:

Någon som vet om det kommer släppas en telefon som har storleken av min nuvarande telefon (iphone 4)? Jag kände på HTC one på Dustin expo förra året vilket verkade som en trevlig lur. Dock är den ett år gammal nu så jag tror inte den kommer uppdateras länge nog då jag förväntar mig tre års livstid på en lur.

Såg du att årets version av One släpptes förra veckan?
http://www.anandtech.com/show/7893/the-htc-one-m8-review

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

ehm, någon mer än jag som tycker en 5.5 tums skärm är lite för massivt för att kallas en mobiltelefon?

hoppas att detta inte blir någon standard framöver och att det finns bra telefoner att köpa med 5 till 4.3 tums skärmar med bra hårdvara innaför skalet och hög upplösning minst 1080p

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om det är nya iPhone så kan det ju vara lovande på några fronter. om dem kör vidare på sin slimmade stil och håller kvar kretskortsstorleken som för dem tidigare iPhone modellerna så borde dem kunna gå in med ett större batteri och kanske konkurrera ut alla andra modeller på just den fronten.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Nått för Oculus Rift kanske?

Upplösning och storleken passar den bra, men de kräver dock OLED/AMOLED för att de ska nå "low persistence"

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Om det är nya iPhone så kan det ju vara lovande på några fronter. om dem kör vidare på sin slimmade stil och håller kvar kretskortsstorleken som för dem tidigare iPhone modellerna så borde dem kunna gå in med ett större batteri och kanske konkurrera ut alla andra modeller på just den fronten.

Det hoppas jag verkligen inte. Skärmen får gärna bli större men telefonen i sig får absolut inte det i min mening. Skulle apple hoppa på 5" spåret så vet jag inte vart jag vänder mig. Sitter förmodligen kvar på min modell då isåfall. Ni som vill ha telefoner med större skärm, har ni surfplattor?

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem

5,5" låter jättebra.. större är bättre eller?! Jag med min små händer och prinskorvar till fingrar vetif-n om större är bättre, inte när det gäller en telefon som jag ska kunna greppa runt.
Har en 5:a som jag kan hålla i en hand och navigera med tummen.. Det är knappt jag kan det med min Sony Acro S på 4", mycket svårare iaf.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Nått för Oculus Rift kanske?

Läser man mellan raderna på Palmers intervjuer under den senaste månaden så säger han att oculus teamet är nära med att bli klara, de vet vad de behöver göra och vad för specifikationer som behövs till de komponenter som skall skaffas till CV1 (consumer version). Den stora faktorn som får dem att vänta, vilket de inte har kontroll över, är komponenttillverkarnas delar som exempelvis skärmarna. Oculus behöver högre upplösning än deras DK2 på 1920x1080 samt att uppdatering på 75/76Hz inte räcker till. Deras minimum krav ligger runt 80-90Hz men önskemål över 100.. Sonys morpheus kör med LCD (medan oculus oled) eftersom Sony anser att lcd är mer kapabel för vr pga refresh rate samt att deras 2x 1080 inte ska ha märkbara problem med screen door effect.
Det kan bli så att sony och oculus båda kör dessa paneler vid release, who knows

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att gratulera de som gillar Apple. Välkommen till "2000-talet" lixom.

Jag hoppas att de gör nån form av multitasking/splitscreen/multiwindow tjofräs så de stackarna kan utnyttja skärmen.
Undrar vad den kommer heta? Isplit kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Nått för Oculus Rift kanske?

Skulle hellre se en 4k display i den, men visst, 1440p är ett steg ifrån 1080p som sitter i nu.
Å andra sidan kan jag inte vara mer förbannad på oculus just nu, så jag orkar knappt bry mig

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

Väntar med spänning på hur Apples mad men ska försöka övertyga oss om att de släppt världens första 5-tumstelefon och hur det förändrar allt, igen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av devann:

Det hoppas jag verkligen inte. Skärmen får gärna bli större men telefonen i sig får absolut inte det i min mening. Skulle apple hoppa på 5" spåret så vet jag inte vart jag vänder mig. Sitter förmodligen kvar på min modell då isåfall. Ni som vill ha telefoner med större skärm, har ni surfplattor?

Ja, men vet ännu inte om jag vill ha så stort som 5.5". Jag inbillar mig att från 5.5" är det inte så långt steg upp till 7.9" iPad Mini och en iPad Mini Mini vill jag inte ha i byxfickan... Trivs bra med min iPhone och har tidigare tyckt om formatet, men har allt mer börjat avundas skärmstorleken på t.ex. S4orna.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Onödigt höga upplösningar om man vill göra annat än o kolla på fina bilder. Dessutom så tycker jag att allt över ca 4 tum är alldeles för stort när det gäller "mobil"telefoner. Vill jag ha större så använder jag surfplattan istället.
Jag menar tänk lite logiskt. När behöver man en större skärm? I princip bara när man spelar och kollar på film.
Och hur ofta gör man det helt random? Extremt sällan. Och för dem få tillfällena när man sitter på en offentlig toa, så duger en 3 - 4 tums skärm gott och väl!
(Kommer någon ihåg Gameboy? 2,6 tum!)
Det här med mobiler kan jämföras med Amerika och deras besatthet efter enorma bilar. Alla vill ha större även fast det finns mer nackdelar än fördelar.

Permalänk
Medlem

Tycker min galaxy s4 är på gränsen till för stor och min gamla iPhone 4s lite för liten, 4" - 4,5" är nog perfekt imo.
Ska dom släppa en iPhone på 5,5" så kan dom ju lika gärna skita i både den och iPad mini, och släppa en iPhad som är 7" istället.. lulz

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.