Räcker MBAir 1.3ghz,4gb,128 för mina ändamål?

Permalänk
Medlem

Räcker MBAir 1.3ghz,4gb,128 för mina ändamål?

Tjena!
Jag tänker kanske införskaffa mig en macbook air, då cdon säljer de för 8350kr just nu.
Men jag undrar om det räcker till mina ändamål?

Jag tänker surfa, youtuba, titta på twitch, lyssna på musik/Spotify, kolla bilder osv.

Räcker då en 2013 basic 13" för mig? vill kunna göra allt utan att lagg osv??

mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Det funkar utan några större problem för bara surfing och sådana saker. Precis det du hade tänkt för dig att göra

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Permalänk

Den kommer klara allt det utan problem! Dock hade jag kollat på 8gb ram istället, för att göra den lite mer framtidssäker.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Skrivet av sleipner42:

Den kommer klara allt det utan problem! Dock hade jag kollat på 8gb ram istället, för att göra den lite mer framtidssäker.

Vad är det som ska ta upp 8gb av surfa, youtuba, titta på twitch, lyssna på musik/Spotify, kolla bilder osv?

Bara helt onödigt att krydda på med ram eftersom han ändå inte kommer köra speciellt minneskrävande program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliros:

Vad är det som ska ta upp 8gb av surfa, youtuba, titta på twitch, lyssna på musik/Spotify, kolla bilder osv?

Bara helt onödigt att krydda på med ram eftersom han ändå inte kommer köra speciellt minneskrävande program.

Kan man sätta i mer ram i efterhand på MBA? Om inte tycker jag det är dumt att inte välja 8gb ram (om det inte är skitdyrt), man vet aldrig vad man kommer använda datorn till om något år eller två. Även om 4gb räcker rätt bra idag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan man sätta i mer ram i efterhand på MBA? Om inte tycker jag det är dumt att inte välja 8gb ram (om det inte är skitdyrt), man vet aldrig vad man kommer använda datorn till om något år eller två. Även om 4gb räcker rätt bra idag.

Tror saken är att CDON har rabatt på just den modellen, därför kan det bli ganska mycket dyrare att välja 8gb. Sen är det nog ändå inte så att de programmen datorn kommer orka dra runt (utan att det tar en evighet) är något som utnyttjar så mycket ram.

Sitter själv på en ultrabook med 4gb och har aldrig märkt något problem och då jag programmerar jag, har 10 tabbar uppe i chrome + annat skit.

Permalänk
Medlem

Precis. Datorn kostar 8850kr på cdon. Finns 500kr rabatt just nu. Då landat priset på 8350kr vilket är vääääldigt konkurrenskraftigt. Jag har en stationär för redigering i lightroom och photoshop osv redan!

Permalänk
Skrivet av Borked:

Tjena!
Jag tänker kanske införskaffa mig en macbook air, då cdon säljer de för 8350kr just nu.

Jag tänker surfa, youtuba, titta på twitch, lyssna på musik/Spotify, kolla bilder osv.

mvh

Använde du någon rabattkod? För den kostar 8840kr på CDON.se

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Tjena!

mvh

För det ändamålet kan du köpa en laptop för 4k och klara dig..

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Köp den OP, har en 11" MBA själv och har nog aldrig varit så nöjd med en dator.

Permalänk
Skrivet av Xcym:

För det ändamålet kan du köpa en laptop för 4k och klara dig..

precis, enligt specsen så är ju allt överprisat? tror nog tom min 4år gamla laptop klarar det han är ute efter

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Jag har också en 11" MBA (2012) och är väldigt nöjd. Visserligen köpte jag en biffigare modell (2.0 GHz / 8 GB), men då har jag också kunnat ta med den ut till kunder och sköta mitt jobb på den med en massa öppna program, kompilerande / komprimeringar osv utan minsta problem. Den duger även hyffsat till spelande faktiskt. Så för lättare användning som OP nämner duger den alldeles utmärkt.

Enda nackdelen är att dom är lite "giftiga", man vänjer sig så snabbt vid gestures på trackpaden (scrolla med två fingrar, svep två fingrar för frammåt/bakåt i browser, byt desktop med svep vänster / höger med tre fingrar osv osv) att man blir tokig på alla laptops som _inte_ har det.

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag vill ha en Macbook. Jag vill inte haven skräp-laptop som blir kass efter ett tag. Dessutom så finns det inga ultrabooks i samma klass för billigare peng!

Jag har en PC till redigering, spel och mediacenter redan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Använde du någon rabattkod? För den kostar 8840kr på CDON.se

Jepp! Koden finns under fliken för rabattkoder på cdon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Nu är det så att jag vill ha en Macbook. Jag vill inte haven skräp-laptop som blir kass efter ett tag. Dessutom så finns det inga ultrabooks i samma klass för billigare peng!

Jag har en PC till redigering, spel och mediacenter redan!

Vill du ha en mac, så köp den, prestandan är ju "bra" för det du ska göra på den. Men du kan få en lika bra dator för halva priset.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/varumarke/Toshiba-Sat...

Se den ser ju nästan likadan ut. :>

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Jag vill just ha en mac för att jag aldrig ägt en innan. Jag vill testa något nytt. Dessutom så är designen flawless!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll diskussionen saklig och rumsren.

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Borked:

Jag vill just ha en mac för att jag aldrig ägt en innan. Jag vill testa något nytt. Dessutom så är designen flawless!

Återkom gärna med recension, kul att höra hur det går. Själv blev jag rätt hooked efter jag köpt en "test-macbook" som skulle få agera mötes/rese/filmdator, slutade med att jag kastade ut min Vaio och stationära PC inom någon månad och körde all-in på OS X.. aldrig ångrat det

Permalänk

Jag själv införskaffade jag en MacBook Air 13" i höstas i samband med att jag började studera. Jag kan meddela att jag använder den nästa varje dag fortfarande! Även fast jag har en stationär dator och en iPad Mini hemma. Visst att priset kanske är lite överkant, men man får verkligen vad man betalar för. Stilren design, riktigt riktigt hållbart OS (har inte haft Mac innan) och extremt funktionellt. Har aldrig tidigare varit mer nöjd med ett "tekniskt" köp!

EDIT: Underskatta inte 8GB minne. Endast 4GB kan bli lite knapert i längden.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB ROG Strix | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W |

Permalänk
Medlem

Ja. Det räcker utan några som helst problem.

Visa signatur

MBPR 15.4" - 2.6 GHz Intel Core i7 - 16 GB 1600 MHz DDR3 - NVIDIA GeForce GT 650M 1024 MB - 256 GB SSD - OS X 10.9.2