Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intervju: Webhallens satsning på Bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men hur många accepterar själva valutan direkt då?
Kollar man http://bitpay.com/ så står det ju "trusted by over 30 000....", mao väldigt många som Cinder skriver, som vill ta betalt i bitcoin men inte ha själva valutan. Rätt stor skillnad i min mening också.

De har väl en tro att det kommer mer och mer. Man kan inte bara utgå ifrån det som finns idag.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceslee:

Det beror ju pa hur du menar med att bidra till mining-processen. Utveckla garna. Bidraget ar ju snarare enbart att fordela om en del berakningar till folding-natverket.

Men du har ratt: elkonsumptionen paverkas ju inte. Det finns nog inga losningar for det, mer an att gora mining olonsam eller alternativt komma overens med hela jordens befolkning att varje person stanger ned 99 % av sin nuvarande mining-utrustning och pa sa vis pushar ned difficultyn

Det jag menar är att det bidrar varken till syftet för mining eller den teknik som tilllämpas för utförandet. Syftet är att framställa nästa block som alla kan vara överäns över, och tekniken kallas proof-of-work. I ditt förslag så har man redan proof-of-work när man löst hashen, det extra steget är helt i onödan. Därför skulle det endast bidra till folding, men inte till det coin som minas.

En bättre lösning till energiproblemet är proof-of-stake, men det är ingen klar vinnare heller. Personligen hoppas jag på det, men det vore långt ifrån riskfritt att implementera i bitcoin, så vi är nog fast med proof-of-work som det är ett tag till framöver. Och visst kan ett annat coin överta tronen, men det verkar som att mer ska till för att rubba platsen bitcoin intagit. Annars hade förmodligen peercoin redan varit på topp.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Webhallen
Skrivet av BasseBaba:

Precis, jag förstår inte heller. Det interssanta hade ju varit om dom hade tagit emot/betalt i bitcoin direkt och priser på hemsidan hade varit satta i just bitcoin.

Jag är dåligt påläst men så som jag förstår det nu så blir man ju alltså beroende av växlingskurse och eventuella avgifter som bitpay tar ut?
Så den enda "skillnaden" detta gör är att man manuellt först slipper växla sina bitcoins till SEK, men man är ju likförbannat låst vid en växlingskurs?

Vi hade såklart kunnat ta betalt direkt till Bitcoins, men priset i Bitcoins hade varit en faktor av vårt inköpspris: som inte är i bitcoins.
Dvs det hade i allra högsta grad fortfarande varit en växlingskurs som hade varit avgörande för vad du betalade.
Dessutom är vi en mindre BTC-kund än vad Bitpay är så den växlingskurs vi hade behövt applicera hade inte varit lika fördelaktig som Bitpays.
= det hade blivit dyrare för kunderna.
Priserna du betalar för varor i sverige idag hos i princip alla återförsäljare är beroende av växlingskurser. USD och EUR till SEK kurserna spelar jättestor roll för hur alla prissätter i SEK i dagsläget.

Enda undantaget bland ÅF är ju de som handlar med t.ex. digitala varor eller tjänster som inte har en "fysisk" kostnad eller som enbart säljer varor som har EXTREMT hög vinstmarginal.

Men om valutan stabiliseras så blir det såklart en helt annan femma.

Och i slutändan: det är ju noll skillnad för den enskilda kunden med BTC-innehav om vi bankar i BTC eller om vi bankar i SEK. Huvudsaken, och det vi kan ta ansvar för, är ju att erbjuda ett rättvist pris och att betalningen kan göras i BTC på ett smidigt sätt för kunden.
Vår tanke är ju att vara en återförsäljare av hemelektronik, inte en BTC-bank/börs.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi hade såklart kunnat ta betalt direkt till Bitcoins, men priset i Bitcoins hade varit en faktor av vårt inköpspris: som inte är i bitcoins.
Dvs det hade i allra högsta grad fortfarande varit en växlingskurs som hade varit avgörande för vad du betalade.
Dessutom är vi en mindre BTC-kund än vad Bitpay är så den växlingskurs vi hade behövt applicera hade inte varit lika fördelaktig som Bitpays.
= det hade blivit dyrare för kunderna.
Priserna du betalar för varor i sverige idag hos i princip alla återförsäljare är beroende av växlingskurser. USD och EUR till SEK kurserna spelar jättestor roll för hur alla prissätter i SEK i dagsläget.

Enda undantaget bland ÅF är ju de som handlar med t.ex. digitala varor eller tjänster som inte har en "fysisk" kostnad eller som enbart säljer varor som har EXTREMT hög vinstmarginal.

Men om valutan stabiliseras så blir det såklart en helt annan femma.

Och i slutändan: det är ju noll skillnad för den enskilda kunden med BTC-innehav om vi bankar i BTC eller om vi bankar i SEK. Huvudsaken, och det vi kan ta ansvar för, är ju att erbjuda ett rättvist pris och att betalningen kan göras i BTC på ett smidigt sätt för kunden.
Vår tanke är ju att vara en återförsäljare av hemelektronik, inte en BTC-bank/börs.

Absolut, full förståelse. Det man hade velat är ju istället att ha "fasta" priser i BTC men det går ju såklart inte eftersom valutan fluktuerar så mycket. Svårt att förklara hur jag tänker här. Jämför det med att priserna i SEK hade varierat på dagsbasis mot t ex USD då, det hade ju inte varit så trevligt

Det enda jag dock saknar är att kursen skrivs ut vid betalning, nu ser man ju bara vad man ska betala i BTC, inte växlingskursen man får? Det som gör det så rörigt i min mening.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, full förståelse. Det man hade velat är ju istället att ha "fasta" priser i BTC men det går ju såklart inte eftersom valutan fluktuerar så mycket. Svårt att förklara hur jag tänker här. Jämför det med att priserna i SEK hade varierat på dagsbasis mot t ex USD då, det hade ju inte varit så trevligt

Det enda jag dock saknar är att kursen skrivs ut vid betalning, nu ser man ju bara vad man ska betala i BTC, inte växlingskursen man får? Det som gör det så rörigt i min mening.

Vi håller på att jobba med en lösning som ska göra att man får estimerade produktpriser i BTC direkt (kommer inte uppdateras var 60e sekund så som det gör när man väl kommer till kassan men kommer ge en bra fingervisning iaf). Det kommer kräva att man är medlem, inloggad, ändrar en inställning på sin profil och accepterar att priserna enbart är estimeringar dock.

Vi ska också visa växlingskursen till SEK och USD i kassan.
Tills vidare kommer vi lägga in en länk som man kan klicka på för att se kursen.

Tackar för feedbacken!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Det jag menar är att det bidrar varken till syftet för mining eller den teknik som tilllämpas för utförandet. Syftet är att framställa nästa block som alla kan vara överäns över, och tekniken kallas proof-of-work. I ditt förslag så har man redan proof-of-work när man löst hashen, det extra steget är helt i onödan. Därför skulle det endast bidra till folding, men inte till det coin som minas.

En bättre lösning till energiproblemet är proof-of-stake, men det är ingen klar vinnare heller. Personligen hoppas jag på det, men det vore långt ifrån riskfritt att implementera i bitcoin, så vi är nog fast med proof-of-work som det är ett tag till framöver. Och visst kan ett annat coin överta tronen, men det verkar som att mer ska till för att rubba platsen bitcoin intagit. Annars hade förmodligen peercoin redan varit på topp.

Ptja, sa kan man ju se det. Jag forsokte inte losa ett icke-problem, utan bara ge en mer lattmotiverad mening till underliggande proof-of-work. Sa om det ar i onodan eller ej, det beror ju pa vilket problem man vill losa.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceslee:

Ptja, sa kan man ju se det. Jag forsokte inte losa ett icke-problem, utan bara ge en mer lattmotiverad mening till underliggande proof-of-work. Sa om det ar i onodan eller ej, det beror ju pa vilket problem man vill losa.

Fair enough. CureCoin är väl som bäst ett försök till att motivera folk till att hjälpa med folding, och som värst en scam i mängden. Men ett tag emot energi "slösad" på "meningslös" mining är det inte. Det kanske du inte föreslog heller, men det är oftast i det kontextet som folding-bitcoin-mash kommer upp.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Mycket intressant intervju!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Det är ju grymt att folk nu kan slösa sina bitcoins på riktiga produkter!

Ser dock inte riktigt vad som sker efter det att alla bitcoins har använts som betalningsmedel sen bara... Alldeles för tungt att "mine:a" nya och enda anledningen att köpa vore ju typ för att hoppas på att värdet ökar.

Jag kanske har missat poängen så det är bara att förklara för mig:)

Man har kunnat köpa datorkomponenter och hemelektronik från andra sidor ganska länge med bitcoin, du kan hitta dessa sidor på bitcoins hemsida.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår faktiskt inte riktigt varför man skulle anpassa sig efter en så pass extremt liten marknad. Betvivlar starkt att det ens är mer än 1000 människor i sverige som faktiskt har tillräckligt med kryptovaluto-pengar för att faktiskt kunna köpa något. Okej om det inte kostar dem något extra, inget fel med det, men det finns å andra sidan ingen garanti på att de kunderna inte hade köpt med vanliga svenska pengar istället om möjligheten att betala med bitcoins inte fanns. Kostar det något att få använda Bitpay som betalningsmedel på sin sida?

Visst är det möjligt att de kanske får lite extra pengar från folk som hellre betalar med kryptovalutor men å andra sidan får de också en del misstro från skeptiker som mig som mest tycker att kryptovalutor känns som ett skämt. Huruvuda min skepticism är befogad eller inte är en annan fråga - tror nog det finns flera människor som är skeptiska till hela idén än vad det finns folk som faktiskt betalar med det. Med det sagt så tyckte jag att det var rätt av Inet att inte gå igenom med det.

Du kan ju börja med att läsa artiklar som inte är påverkade av skribenternas egna åsikter och sedan vara skeptisk om du fortfarande känner för det.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Man har kunnat köpa datorkomponenter och hemelektronik från andra sidor ganska länge med bitcoin, du kan hitta dessa sidor på bitcoins hemsida.

Det är jag välmedveten om, men varför inte använda en valuta du redan har istället för att köpa en annan och sedan betala själv?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Vad var fel med den jämförelsen menade du?

SEK skapas och försvinner hela tiden.

Permalänk

Ett mycket bra initiativ av Webhallen ! Hade detta kommit ungefär 1.5 månad tidigare så hade jag lagt en STOR order som betalats med btc. Denna gick tyvärr till USA istället då ingen i landet vid det tillfället accepterade BTC.

Jag kommer garanterat att handla hos Webhallen i fortsättningen istället och slippa långa leveranstider/tull och moms.

De som inte har fattat att crypto är här för att stanna (bakåtsträvare) kommer att stå kvar där på plattformen när expresståget går
Bra jobbat Webhallen, kämpa på och stå för vad ni gör så kommer det att gå hur bra som helst.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Det är jag välmedveten om, men varför inte använda en valuta du redan har istället för att köpa en annan och sedan betala själv?

Exakt. Om man minar bitcoins så varför inte betala med dessa? Eller försökte du använda samma argument fast åt andra hållet?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Har alltid sett bitcoin som en omoralisk valuta. Låta datorn så på och slösa el utan att faktiskt göra nåt nyttigt? njae, not my cup of tea.

Till skillnad från andra valutor. De som jobbar på banker, pengatryckerier osv jobbar med att bota cancer på lunchen.

Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår faktiskt inte riktigt varför man skulle anpassa sig efter en så pass extremt liten marknad. Betvivlar starkt att det ens är mer än 1000 människor i sverige som faktiskt har tillräckligt med kryptovaluto-pengar för att faktiskt kunna köpa något.

Jag tror att det är mer än så. Killen bakom kapiton stressade ju ihjäl sig och tjänade massvis med pengar så nog är det gott om folk i sverige som använder det. Det ploppade upp väldigt många svenska säljare på SR också innan det stängdes ned.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Exakt. Om man minar bitcoins så varför inte betala med dessa? Eller försökte du använda samma argument fast åt andra hållet?

Nejdå, det jag menade var om du redan har Bitcoins så är det ju fantastiskt men det känns alldeles för sent att hoppa på tåget nu och jag ser inte anledningen till att köpa det istället för att använda en mer originell fiat-valuta.

Som jag ser det så blir det så här: mining -> betalning -> "Dead end"(t.ex. bitpay) -> ????(min fråga)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Har alltid sett bitcoin som en omoralisk valuta. Låta datorn så på och slösa el utan att faktiskt göra nåt nyttigt? njae, not my cup of tea.

Slösa el, på uppvärmning, och inte få något i utbyte, eller köra bit-mining, och få kryptovaluta till elens värde, samtidigt som man får varmt i huset... Jag ser vissa fördelar. Köra bit-mining sommartid skulle vara mer försvarbart om man gjorde det i anslutning till en luft-vatten värmeväxlare som värmer dusch och disk-vattnet. Vi har ju inte så där stora uppvärmningsbehov sommartid menar jag. Men att det generellt skulle vara förkastligt för att det är "slöseri" vet jag inte om jag håller med om. Och egentligen skulle man tipsa socialbidragstagare om att köra kryptovaluta, av för dem, ren egen-nytta.
Soc betalar elen, de behåller "vinsten" och kan dryga ut bidraget så att de kanske kan få en dräglig tillvaro. Problemet är att hårdvara det är lönt att köra på i dag i många fall är löjligt dyr.

Skrivet av Lastviking:

Problemet är ju att det datorkraften som används inte används till något vettigt utan du slösar ström för att få ihop pengar istället för att dator kraften används i forsknings syfte eller dylikt. Det har ju varit en sak om miningen gör så att kraften går till något bra.

Jag känner att det får vara ett personligt val. Minskad uppvärmningskostnad är en självbärande egenskap, att donera CPU-kraft till forskning gjorde jag när elen var gratis, men slutade därefter, helt enkelt eftersom min ekonomi inte tålde det.

Skrivet av AndreaX:

sammanfattningsvis är alltså läget i praktiken att Webhallen inte accepterar Bitcoin utan snarare kronorna de kan få för dem. slutsats: bitcoins är fortfarande betraktat som ett lika värdelöst pyramidspel som innan.

Mja, Webhallen acceptera samma löfte om kronor från banken, som alltid. Bankväsendet hanterar mer pengar än vad som faktiskt finns, vilket ju då gör det till exakt samma pyramidspel...

Skrivet av AndreaX:

om vi leker med tanken på att du faktiskt skulle driva en shop för fysiska varor och som på riktigt använder bitvaluator, som vi får anta då kör på "just in time"-modellen som de flesta som inte är webhallen, inet eller komplett, så skulle alltså kunden vid beställningstillfället beställa en grafikkort för 20000BCU, du kollar av ordern och lägger en beställning på kortet, det anländer efter några dagar till kund som är nöjd med köpet för sina kw/h, din slutfodran för perioden hos återförsäljaren är nu aktuell men under dagen har din valutas värde sjunkit med 2000%. vad gör du?

Inte ett skit, mer än skickar produkten till kunden. Det fungerar redan exakt så, kunden beställer och betalar i SEK, och butiken beställer och betalar hådvara vars pris styrs av växelkursen på Euro. Nu är förändringarna i värde inte 2000% i mellan SEK och Euro, vilket gör dem till stabilare valutor, säkrare för långtidsförvaring, men sämre som "investeringar". Trots det köper folk båda valutorna, just i valutaspekulationer. Jag förstår inte riktigt vad det är du tycker en kryptovaluta ska göra annorlunda.

Skrivet av Zotamedu:

Uppvärmning av hus är kanske världens sämsta ursäkt för att slösa med el. Jag har skrivit långa inlägg om varför det är trams ett antal gånger. Hur som helst gäller det inte ens i en villa i Norrland på vintern. Eventuellt är det en liten miljövinst om villan är värmd med olja, det orkar jag inte försöka räkna på. I alla andra scenarion är det bättre att låta uppvärmingssystemet ta hand om uppvärmning och sedan minimera elförbrukningen på allt annat. Önskar folk kunde sluta dra upp den gamla myten. Det var inte sant för glödlampor och det är inte sant för datorer.

Måste ha missat den revolutionerande tekniska landvinningen som gör att gratis värme är en förlust. För det är det det handlar om här. Du byter elräkning mot en tillgång i BC. Värmen är ett överskott du bara råkar kunna dra nytta av, ungefär halva året, i vårt klimat. Lite beroende på hur du väljer att hantera värmen, kan den påverka din uppvärmningskostnad i olika grad, men med all rimlighet borde åtminstone rummet utrustningen står i vara utan uppvärmningsbehov, vilket är en besparing.

Skrivet av Curemylife:

Fast om du nu gör en betalning till Bitpay så får dom Bitcoins, vad ska dom göra med dom sen?

BitPay säljer valutan, precis som vilken växlingstjänst som helst. De tar lite mer för BC när de säljer den, än vad de ger när de köper den, och sen slipper de ju avgiften till växlingshuset för transaktionen, eftersom det ju är... deras egen tjänst.

Skrivet av BasseBaba:

Det man hade velat är ju istället att ha "fasta" priser i BTC men det går ju såklart inte eftersom valutan fluktuerar så mycket.

Priserna är ju inte fasta i SEK, så hur skulle de kunna vara fasta i en annan valuta?

Skrivet av BasseBaba:

Svårt att förklara hur jag tänker här. Jämför det med att priserna i SEK hade varierat på dagsbasis mot t ex USD då, det hade ju inte varit så trevligt

Priserna fluktuerar redan i dag relaterat till Euro kursen. Mest märkbart hos de återförsäljare som inte kör med eget lager, och mindre märkbart hos återförsäljare med stora lager, men icke desto mindre. Du argumenterar för att det ska vara på ett sätt, som det inte kan vara med svensk valuta... Varför skulle det vara så med en kryptovaluta?
Varor som produceras "hyfsat" lokalt, med andra ord, inom rikets gränser, påverkas mycket lite av valutakurser. Därför är priset på mjölk ganska stabilt, men pga inflationen långsamt ökande. Varor som produceras inom rikets gränser med (delvis) importerade beståndsdelar påverkas delvis av växlingskurser, och pryttlar som är importerade i sin helhet, påverkas helt av importpriset.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Måste ha missat den revolutionerande tekniska landvinningen som gör att gratis värme är en förlust. För det är det det handlar om här. Du byter elräkning mot en tillgång i BC. Värmen är ett överskott du bara råkar kunna dra nytta av, ungefär halva året, i vårt klimat. Lite beroende på hur du väljer att hantera värmen, kan den påverka din uppvärmningskostnad i olika grad, men med all rimlighet borde åtminstone rummet utrustningen står i vara utan uppvärmningsbehov, vilket är en besparing.

B!

Nej det du och många andra missar är att redovisa ett par väldigt relevanta antaganden ni gör när ni säger att värmen är gratis. För det första antar ni ett system där all värme kommer från direktverkande el. Om det istället handlar om en värmepump så är det direkt en förlust då samma mängd el ger tre gånger så mycket värme i värmepumpen. Sen glömmer du det viktigaste antagandet och det är det om 100 % uppvärmningsbehov vilket är ovanligt även i Sverige. Framförallt i de södra delarna. De senaste två veckorna har de flestas uppvärmning varit mer eller mindre avstängd i vårsolen. Då är all värme 100 % förlust eftersom den inte ersätter något. Så du måste alltså ha en eluppvärmd villa i Norrland på vintern. Fast då kommer vi till en till liten detalj och det är reglering och placering. Var brukar man placera elementen i ett hus? Under fönster och ofta vid dörrar för det är där det kommer in kalluft som behöver värmas. Var placerar man en dator som gräver kryptovalutor? I ett förråd eller i ett stängt rum. Så det blir varmt och fint i garderoben eller i det rummet men inte lika varmt i resten av huset så du måste ändå köra pannan. Vidare antar jag att du inte kör riggen på en termostat som reglerar effekten efter det faktiska uppvärmningsbehovet. När jag läste en kurs i ventilation och uppvärmning nämnde de en tumregel där du i bästa fall kan tillgodoräkna dig 70 % av effekten i en glödlampa för uppvärmning. Såklart gäller det bara när det faktiskt finns ett uppvärmningsbehov.

Så, nej det är inte gratis värme. Det är och förblir slöseri. Spelar ingen roll om det är glödlampor, fyra överklockade 780 Ti eller en hög 280X som gräver Scrypt, det ersätter inte det ordinarie uppvärmningssystemet. För jag har i alla fall ännu inte sett någon montera sina datorer under fönster där belastningen styrs av termostat. Vore ett kul bygge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så, nej det är inte gratis värme. Det är och förblir slöseri. Spelar ingen roll om det är glödlampor, fyra överklockade 780 Ti eller en hög 280X som gräver Scrypt, det ersätter inte det ordinarie uppvärmningssystemet. För jag har i alla fall ännu inte sett någon montera sina datorer under fönster där belastningen styrs av termostat. Vore ett kul bygge.

Det ÄR gratis värme, även om det kostar 60 000:- att generera 5 spänns reduktion på värmekostnaden, så länge man genererar BC till motsvarande 60 000:-
På exakt samma sätt som mitt akvarium, och min vattensäng dras med driftskostnader, men som i någon grad sänker uppvärmningsbehovet. Akvariet har jag igen pengarna på när jag säljer fisk, och som en avkopplingsfaktor anser jag det är värt en slant att titta på det lite då och då. Och vattensängen har jag aldrig en krona tillbaka från, men jag sover jävligt gott, så mellanskillnaden på sängens uppvärmningskostnader, och bostadens, kan det få vara värt där. I mitt fall är dock problemet att jag bor i en lägenhet där värmen ingår i bostaden, och kostnaden regleras med så kallat komfortvärmesystem. Trots att all värmen i bostaden är avstängd har jag haft 25 grader varmt, eller mer, hela vintern, och hyresvärden vill därför ha betalt... Och elen betalar jag själv, den ingår fan inte. Vilket antagligen är en bidragande orsak till varför jag inte genererar BC. Men att inte värme genererad på "fel" plats i bostaden skulle bidra till uppvärmningen i bostaden är ett taskigt skämt.

Vi kan kanske mötas någonstans vid halva vägen, och säga att det är inte en optimal uppvärmningseffekt för instoppad energi, men eftersom huvudsyftet inte är att skapa värme, utan man får ut motsvarande kostnaden i en annan vara, i det här fallet BC, så är det definitivt fråga om "gratis" värme. Och om du inte kan gå med på det får du gärna peka på var kostnaden för värmen är. Driftskostnaden är som sagt täckt av de genererade BC'na, besparingen i uppvärmningskostnad täcker på sikt (förhoppningsvis) upp inköpskostnaden av dedikerad hårdvara, eller bidrar till inköpet av nästa runda icke dedikerad hårdvara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det ÄR gratis värme, även om det kostar 60 000:- att generera 5 spänns reduktion på värmekostnaden, så länge man genererar BC till motsvarande 60 000:-
På exakt samma sätt som mitt akvarium, och min vattensäng dras med driftskostnader, men som i någon grad sänker uppvärmningsbehovet. Akvariet har jag igen pengarna på när jag säljer fisk, och som en avkopplingsfaktor anser jag det är värt en slant att titta på det lite då och då. Och vattensängen har jag aldrig en krona tillbaka från, men jag sover jävligt gott, så mellanskillnaden på sängens uppvärmningskostnader, och bostadens, kan det få vara värt där. I mitt fall är dock problemet att jag bor i en lägenhet där värmen ingår i bostaden, och kostnaden regleras med så kallat komfortvärmesystem. Trots att all värmen i bostaden är avstängd har jag haft 25 grader varmt, eller mer, hela vintern, och hyresvärden vill därför ha betalt... Och elen betalar jag själv, den ingår fan inte. Vilket antagligen är en bidragande orsak till varför jag inte genererar BC. Men att inte värme genererad på "fel" plats i bostaden skulle bidra till uppvärmningen i bostaden är ett taskigt skämt.

Vi kan kanske mötas någonstans vid halva vägen, och säga att det är inte en optimal uppvärmningseffekt för instoppad energi, men eftersom huvudsyftet inte är att skapa värme, utan man får ut motsvarande kostnaden i en annan vara, i det här fallet BC, så är det definitivt fråga om "gratis" värme. Och om du inte kan gå med på det får du gärna peka på var kostnaden för värmen är. Driftskostnaden är som sagt täckt av de genererade BC'na, besparingen i uppvärmningskostnad täcker på sikt (förhoppningsvis) upp inköpskostnaden av dedikerad hårdvara, eller bidrar till inköpet av nästa runda icke dedikerad hårdvara.
B!

Det är fortfarande slöseri av el även om den är gratis. Samma uppvärmning av bostaden går att åstadkomma med effektivare medel och även om de kostar mer så är det inte slöseri med el. Visst kanske det är "gratis" extra värme som du ser det. Men kom inte och säg att det inte är slöseri med el.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Men kom inte och säg att det inte är slöseri med el.

Jag har aldrig hävdat att det är ett effektivt sätt att använda energi på. Men å andra sidan har jag en ganska stor lampa tänd på andra sidan rummet för att ge en behaglig bakgrundsbelysning när jag sitter här vid datorn, det kunde ha varit en liten lampa strax bakom mig i stället, säg... 15w, i stället för 5x28, som en uppskattning. Jag kunde haft en mindre säng, istället för 183x213, och den hade inte behövt vara en uppvärmd vattensäng. Jag behöver absolut inte ett akvarium på över en halv kubiks volym... Och då har jag inte ens berört den i stort sett helt onödiga elektroniken här hemma. Vad "behöver" jag egentligen en Smoothwall burk till? 1NAS med 4'a diskar, och en headless media server med ytterligare 4'a? En mediadator som alltid är igång, och spelar musik, och den här datorn, jag gör allt annat på.

Vad jag försöker säga är att jag har inga som helst synpunkter på om någon annan väljer att slösa bort el på att generera BC, det är ett val denna någon får göra själv. Jag är långt ifrån speciellt energisnål, och jag har egentligen inte ett skit tillbaka. Men helt klart är att någon, någonstans, spar in på uppvärmningskostnaden, eftersom jag dumpar rätt friskt med värme i rummet från mina livs-stils leksaker, och detsamma är definitivt sant för scenariot där jag hade kört en massa BC-miners. Och i grund och botten är det allt som krävs. Är man villig att stå ut med ljudnivån, och anser sig ha råd med den initiala investeringen så får man själv avgöra om det är värt att kvitta elkostnad mot BC tillgodohavande. Har man själv en uppvärmningskostnad så är de kronorna det hela bidrar med i värme bonus till en själv, annars är det bonus till hyresvärden. Och på sommarn är det en olägenhet eftersom man inte blir av med värmen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har aldrig hävdat att det är ett effektivt sätt att använda energi på.
B!

Jo du har ju skrivit massa om att det inte är slöseri. Nu får du bestämma dig. Du kan inte båda säga att det inte är slöseri och samtidigt säga att det inte är ett effektivt sätt att ge värme för en ineffektivt uppvärmning är per definition slöseri.

Att använda sparad uppvärmning som argument för att slösa el är och förblir trams som jag redan förklarat. Om du anser att det är värt att bränna el för att tjäna några extra kronor så är det upp till dig men kom inte och blanda in uppvärmning i det hela.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo du har ju skrivit massa om att det inte är slöseri.

Pengar, vännen, pengar.

Skrivet av Zotamedu:

Nu får du bestämma dig.

Det har jag gjort.

Skrivet av Zotamedu:

Du kan inte båda säga att det inte är slöseri och samtidigt säga att det inte är ett effektivt sätt att ge värme för en ineffektivt uppvärmning är per definition slöseri.

Teoretiskt exempel. Jag spenderar 10 kronor på el, för att få motsvarande 10 kronor i BC. Var är min förlust? Så vitt jag ser det, är det här break even.
Om jag genererar motsvarande tio kronor i BC, och samtidigt sänker uppvärmningskostnaden med 10 öre, har jag sparat 10 öre på uppvärmningskostnaden. Så vitt jag kan se är det sant även om jag använder el för 100 000kr, och genererar motsvarande 100 000kr i BC. 10 öre sparad uppvärmningskostnad är, och förblir en sparad 10 öring. Så länge inte ändamålet är att spara just 10 öringen, ser jag inte riktigt problemet.

Skrivet av Zotamedu:

Att använda sparad uppvärmning som argument för att slösa el är och förblir trams som jag redan förklarat. Om du anser att det är värt att bränna el för att tjäna några extra kronor så är det upp till dig men kom inte och blanda in uppvärmning i det hela.

Eh.. "Slösa" el gör man för att man anser bytet el mot BC är värt det. Den minskade uppvärmningskostnaden är en ren bonus. Så vitt jag kan se, har du inte lyckats förklara exakt hur en bieffekt som går att nyttja utan extra kostnad, är en kostnad.
Det må vara hänt att du inte ser bytet el till priset av X kronor mot BC till värdet av X kronor som fördelaktigt, och jag håller med dig i sak, mycket väsen, för liten nytta, jag kan köpa BC och nå samma resultat med mindre trams runt om kring, men det är faktiskt inte det vi diskuterar. Du hävdar, av någon anledning jag inte förstår, att om någon byter el mot BC motsvarande en summa av x kr, så kan man omöjligt tillgodoräkna sig besparingen i uppvärmningskostnad. Jag hävdar att det motsatta är sant. Bytet el till BC går plus minus, och för hushålls ekonomin betyder det att ju mer jag kan byta och fortfarande gå plus minus noll, desto mer kan jag faktiskt spara på min uppvärmningskostnad. Sommartid när jag inte har någon uppvärmningskostnad, går det bara plus minus noll, men så länge bytet el till BC går plus minus noll, kan jag aldrig förlora på "affären".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Pengar, vännen, pengar.
Det har jag gjort.
Teoretiskt exempel. Jag spenderar 10 kronor på el, för att få motsvarande 10 kronor i BC. Var är min förlust? Så vitt jag ser det, är det här break even.
Om jag genererar motsvarande tio kronor i BC, och samtidigt sänker uppvärmningskostnaden med 10 öre, har jag sparat 10 öre på uppvärmningskostnaden. Så vitt jag kan se är det sant även om jag använder el för 100 000kr, och genererar motsvarande 100 000kr i BC. 10 öre sparad uppvärmningskostnad är, och förblir en sparad 10 öring. Så länge inte ändamålet är att spara just 10 öringen, ser jag inte riktigt problemet.
Eh.. "Slösa" el gör man för att man anser bytet el mot BC är värt det. Den minskade uppvärmningskostnaden är en ren bonus. Så vitt jag kan se, har du inte lyckats förklara exakt hur en bieffekt som går att nyttja utan extra kostnad, är en kostnad.
Det må vara hänt att du inte ser bytet el till priset av X kronor mot BC till värdet av X kronor som fördelaktigt, och jag håller med dig i sak, mycket väsen, för liten nytta, jag kan köpa BC och nå samma resultat med mindre trams runt om kring, men det är faktiskt inte det vi diskuterar. Du hävdar, av någon anledning jag inte förstår, att om någon byter el mot BC motsvarande en summa av x kr, så kan man omöjligt tillgodoräkna sig besparingen i uppvärmningskostnad. Jag hävdar att det motsatta är sant. Bytet el till BC går plus minus, och för hushålls ekonomin betyder det att ju mer jag kan byta och fortfarande gå plus minus noll, desto mer kan jag faktiskt spara på min uppvärmningskostnad. Sommartid när jag inte har någon uppvärmningskostnad, går det bara plus minus noll, men så länge bytet el till BC går plus minus noll, kan jag aldrig förlora på "affären".
B!

Om man minar och går plus minus noll så har du alltså inte tjänat en enda krona och då "slösar" du på gratis el. Den ger dig inga andra kvalitéer till skillnad mot din lampa säng och akvarium. Och uppvärmningsbesparingen som vi talar om här borde vara mer ett problem en en nytta eftersom den värmer när du inte behöver värmen (behöver då kylas istället) och när de skall värma så gör den liten skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Om man minar och går plus minus noll så har du alltså inte tjänat en enda krona och då "slösar" du på gratis el.

Det får faktiskt den, eller de som kör mining ta ställning till personligen. De som anser att det är ett problem med break even, kommer nyttja en växlingstjänst i stället. Men det har inte kostat dem ett skit, om de väljer att göra så.

Skrivet av kufra:

Den ger dig inga andra kvalitéer till skillnad mot din lampa säng och akvarium.

Det är din, och min åsikt, medan andra som tycker det är värt det, får något mer från sin mining känslomässigt.

Skrivet av kufra:

Och uppvärmningsbesparingen som vi talar om här borde vara mer ett problem en en nytta eftersom den värmer när du inte behöver värmen (behöver då kylas istället) och när de skall värma så gör den liten skillnad.

Personligen är jag ganska nöjd med att ha haft 25 grader varmt hela vintern., trots avstängda element. Om någon annan får samma resultat via mining, ser jag inte riktigt problemet. Jag måste närmast gratulera dem eftersom 25 grader varmt hela vintern är ganska behagligt, och jag har fått stå för elkostnaden ur egen ficka, medan BCmining faktiskt ger något tillbaka.

Hade jag stått för uppvärmningskostnaden i min bostad, hade det varit en bättre affär för mig att gå jämt upp på mining, än dagens resultat, som kostar mig en tusing i månaden, ungefär. Och att som i mitt fall, helt ha stängt av uppvärmningen i bostaden, borde synas rätt ordentligt på uppvärmningskostnaderna. Visst, bor bara i en tvåa, på 52 kvadrat, men uppvärmningsbehovet är här inte helt oväsentligt för det. För en husägare, gärna med tre-glas fönster istället för mina delningsbara två-glas, borde det motsvara uppvärmningsbehovet för 2-3 rum. Med ett FTX system (värmeåtervinning för ventilations-system) torde det kunna värma mer. Ska jag vara helt ärlig tror jag man klara hela uppvärmningsbehovet med vettiga fönster, och ett bra FTX system i huset. Helt enkelt eftersom om man inte gör det, startar man bara en burk till, tills man faktiskt gör det. Tittar man på energi åtgången för mining, bortser från bytet till BC, och försöker använda det som uppvärmning, så är jag ganska säker på att alla kommer överens om att det är en oekonomisk lösning. Men så länge miningen ger minst lika mycket tillbaka i form av BC som driftskostnaden är, ser jag verkligen inte problemet.
Sommartid stänger man av FTX systemets återvinningsfunktion, släpper ut värmen, (De flesta FTX system jag sett har en sommarfunktion som hjälper till att få ner tempen på kvällen / eftermiddagen när utetempen börjar sjunka, men inte återvinner värmen dagtid.) och öppnar ett fönster, precis som alla andra husägare.
Det står husägaren fritt att använda luftvärmeväxlare, bergvärme, eller vad man nu vill för resten av uppvärmningsbehovet, men oavsett hur mycket man minskar uppvärmningskostnaden med, känns det som om varje sparad krona är ren bonus. Jag förstår verkligen inte argumentet att det inte är effektiv uppvärmning, om det bränner av el med en verkningsgrad som bara är en bråkdel av direktverkande els, så är det fortfarande bara en biprodukt man kostnadsfritt kan nyttja, så länge BC produktionen i sig går jämt upp.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Pengar, vännen, pengar.
Det har jag gjort.
Teoretiskt exempel. Jag spenderar 10 kronor på el, för att få motsvarande 10 kronor i BC. Var är min förlust? Så vitt jag ser det, är det här break even.
Om jag genererar motsvarande tio kronor i BC, och samtidigt sänker uppvärmningskostnaden med 10 öre, har jag sparat 10 öre på uppvärmningskostnaden. Så vitt jag kan se är det sant även om jag använder el för 100 000kr, och genererar motsvarande 100 000kr i BC. 10 öre sparad uppvärmningskostnad är, och förblir en sparad 10 öring. Så länge inte ändamålet är att spara just 10 öringen, ser jag inte riktigt problemet.
Eh.. "Slösa" el gör man för att man anser bytet el mot BC är värt det. Den minskade uppvärmningskostnaden är en ren bonus. Så vitt jag kan se, har du inte lyckats förklara exakt hur en bieffekt som går att nyttja utan extra kostnad, är en kostnad.
Det må vara hänt att du inte ser bytet el till priset av X kronor mot BC till värdet av X kronor som fördelaktigt, och jag håller med dig i sak, mycket väsen, för liten nytta, jag kan köpa BC och nå samma resultat med mindre trams runt om kring, men det är faktiskt inte det vi diskuterar. Du hävdar, av någon anledning jag inte förstår, att om någon byter el mot BC motsvarande en summa av x kr, så kan man omöjligt tillgodoräkna sig besparingen i uppvärmningskostnad. Jag hävdar att det motsatta är sant. Bytet el till BC går plus minus, och för hushålls ekonomin betyder det att ju mer jag kan byta och fortfarande gå plus minus noll, desto mer kan jag faktiskt spara på min uppvärmningskostnad. Sommartid när jag inte har någon uppvärmningskostnad, går det bara plus minus noll, men så länge bytet el till BC går plus minus noll, kan jag aldrig förlora på "affären".
B!

Om du går plus minus noll på grävandet hade du sparat mer pengar på att stänga av skiten och använt samma mängd el till en värmepump istället. Räkna lite på det med ett COP på 3 så får du se. Vidare är det som sagt svårt att tillgodogöra sig någon som helst värme nu i april. I alla fall inte i de södra delarna av landet och väntar vi till sommaren så är värmebesparingen noll om du inte har kopplat den till varmvattenberedaren.

Sparad uppvärmning är aldrig ett argument för att slösa el för du kan aldrig utgå från att du i praktiken ersätter uppvärmning med ditt slöseri. Det ser fint ut i teoretiska uppställningar men när man tittar på verkliga system faller det för att du i dina teoretiska beräkningar ignorerar el rad faktorer som jag redan gått igenom.

Vi säger att du har en liten rigg som drar 1 kW el och att du har ett uppvärmningsbehov på 1 kW. Du befinner dig i Norrland i december och kan därför ersätta 0,7 kW från pannan. Övriga 0,3 kW körs av en värmepump som då drar 0,1 kW. Total förbrukning för att täcka uppvärmningsbehovet är 1,1 kW el. Om värmepumpen fått jobba själv hade det varit 0,33 kW el. Byter vi årstid till sommar så är det ren förlust för då har du noll uppvärmningsbehov. Byt ut värmepumpen mot direktverkande el och vi får siffrorna 1,3 respektive 1 kW el för samma uppvärmning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om du går plus minus noll på grävandet hade du sparat mer pengar på att stänga av skiten och använt samma mängd el till en värmepump istället.

Fullständigt omöjligt. En värmepump kostar pengar från startögonblicket. Miningen går förhoppningsvis med vinst, men jag har valt att förutsätta ett "worst case scenario" där jämt upp är bra nog för den som tycker det är kul.

Skrivet av Zotamedu:

Räkna lite på det med ett COP på 3 så får du se.

Helt irrelevant. Värmepumpen kostar, oavsett effektivitetsgrad. Miningen kostar inte ett skit, vilket så vitt jag kan se all värme som genereras, och även om det rent krasst bara är ett rum som värmts upp, är det ett rum mindre till värmepumpens belastning. Det innebär att den totala kostnaden för uppvärmningen av huset minskat.

Skrivet av Zotamedu:

Vidare är det som sagt svårt att tillgodogöra sig någon som helst värme nu i april. I alla fall inte i de södra delarna av landet och väntar vi till sommaren så är värmebesparingen noll om du inte har kopplat den till varmvattenberedaren.

Helsingborg här, och så sent som i förra veckan hade vi nattfrost, just nu är det 9c ute. Uppvärmningsbehovet finns än så länge, och så där jävla mycket längre söderut kommer man inte i det här landet.

Skrivet av Zotamedu:

Sparad uppvärmning är aldrig ett argument för att slösa el för du kan aldrig utgå från att du i praktiken ersätter uppvärmning med ditt slöseri. Det ser fint ut i teoretiska uppställningar men när man tittar på verkliga system faller det för att du i dina teoretiska beräkningar ignorerar el rad faktorer som jag redan gått igenom.

Jag har en känsla av att du fokuserar på fel faktor. Det är inte "slösad" el. Det är el satt i arbete för att generera minst sin egen kostnad, i en annan valuta. Spillvärmen genererad är en ren bonus vintertid, och sommartid möjligen till besvär.

Skrivet av Zotamedu:

Vi säger att du har en liten rigg som drar 1 kW el och att du har ett uppvärmningsbehov på 1 kW. Du befinner dig i Norrland i december och kan därför ersätta 0,7 kW från pannan. Övriga 0,3 kW körs av en värmepump som då drar 0,1 kW. Total förbrukning för att täcka uppvärmningsbehovet är 1,1 kW el. Om värmepumpen fått jobba själv hade det varit 0,33 kW el. Byter vi årstid till sommar så är det ren förlust för då har du noll uppvärmningsbehov. Byt ut värmepumpen mot direktverkande el och vi får siffrorna 1,3 respektive 1 kW el för samma uppvärmning.

Japp, det ser ut som om du definitivt ignorerar inkomsten av genererad BC. Lyssna/läs noga. Det är för mig fullständigt irrelevant om uppvärmningen av "mitt hus" kräver 0.5kW, eller 500kW. Kostnaden för att värma huset är däremot relevant. Om jag kan använda 500kW, till att generera BC motsvarande kostnaden för elen, har jag värmt hela huset till en kostnad av 0, istället för värmepumpens en och sjuttiofem och femti.

Och, eftersom jag a, inte står för kostnaderna för uppvärmningen, samt b inte känner att BC är en valuta jag vill investera i, är det hela ett högst teoretiskt resonemang. Jag vände mig initialt bara mot att du skrev:

Skrivet av Zotamedu:

Uppvärmning av hus är kanske världens sämsta ursäkt för att slösa med el. Jag har skrivit långa inlägg om varför det är trams ett antal gånger. Hur som helst gäller det inte ens i en villa i Norrland på vintern. Eventuellt är det en liten miljövinst om villan är värmd med olja, det orkar jag inte försöka räkna på. I alla andra scenarion är det bättre att låta uppvärmingssystemet ta hand om uppvärmning och sedan minimera elförbrukningen på allt annat. Önskar folk kunde sluta dra upp den gamla myten. Det var inte sant för glödlampor och det är inte sant för datorer.

Du har rätt i att det inte är lönsamt att värma huset med datorvärme genererad från spelande, osv. Men i fallet med BC genererar datorn en inkomst som förväntas som absolut sämst motsvara driftskostnaderna. Det innebär att varenda krona minskad kostnad för övrig uppvärmning är sparade pengar. Om du inte håller med om det tror jag vi behöver en ganska djupgående förklaring till varför.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fullständigt omöjligt. En värmepump kostar pengar från startögonblicket. Miningen går förhoppningsvis med vinst, men jag har valt att förutsätta ett "worst case scenario" där jämt upp är bra nog för den som tycker det är kul.

Helt irrelevant. Värmepumpen kostar, oavsett effektivitetsgrad. Miningen kostar inte ett skit, vilket så vitt jag kan se all värme som genereras, och även om det rent krasst bara är ett rum som värmts upp, är det ett rum mindre till värmepumpens belastning. Det innebär att den totala kostnaden för uppvärmningen av huset minskat.

Helsingborg här, och så sent som i förra veckan hade vi nattfrost, just nu är det 9c ute. Uppvärmningsbehovet finns än så länge, och så där jävla mycket längre söderut kommer man inte i det här landet.

Jag har en känsla av att du fokuserar på fel faktor. Det är inte "slösad" el. Det är el satt i arbete för att generera minst sin egen kostnad, i en annan valuta. Spillvärmen genererad är en ren bonus vintertid, och sommartid möjligen till besvär.

Japp, det ser ut som om du definitivt ignorerar inkomsten av genererad BC. Lyssna/läs noga. Det är för mig fullständigt irrelevant om uppvärmningen av "mitt hus" kräver 0.5kW, eller 500kW. Kostnaden för att värma huset är däremot relevant. Om jag kan använda 500kW, till att generera BC motsvarande kostnaden för elen, har jag värmt hela huset till en kostnad av 0, istället för värmepumpens en och sjuttiofem och femti.

Och, eftersom jag a, inte står för kostnaderna för uppvärmningen, samt b inte känner att BC är en valuta jag vill investera i, är det hela ett högst teoretiskt resonemang. Jag vände mig initialt bara mot att du skrev:

Du har rätt i att det inte är lönsamt att värma huset med datorvärme genererad från spelande, osv. Men i fallet med BC genererar datorn en inkomst som förväntas som absolut sämst motsvara driftskostnaderna. Det innebär att varenda krona minskad kostnad för övrig uppvärmning är sparade pengar. Om du inte håller med om det tror jag vi behöver en ganska djupgående förklaring till varför.
B!

Du förstod visst inte alls vad jag skrev. Även med bitcoins så måste du använda extra el för att värma FÖR DU KAN INTE RÄKNA MED ATT TILLGODORÄKNA DIG ALL VÄRME. Så hur du än vänder och vrider på det så är det ett urbota korkat argument. Blandar du inte värmen i det så gör du för det mesta fel. Ska du göra en ekonomisk kalkyl så över huruvida det är lönt att gräva så är de relevanta faktorerna kostnad av inköp av hårdvara, elkostnad och inkomst mynten genererar. Värmen är inte en faktor. Tittar du i lite större skala är det tvärt om ett problem. Det är väldigt mycket vanligare att man måste betala för att bli av med värme. Även i Sverige så måste du ofta designa större byggnader med aktiv kylning för att ta hand om spillvärme från elektronik, något som är dyrare än den minskade uppvärmningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du förstod visst inte alls vad jag skrev.

Jodå, jag håller bara inte med dig om att du har rätt, och att jag har fel. Och du verkar inte ha något argument som fungerar för att påvisa det.

Skrivet av Zotamedu:

Även med bitcoins så måste du använda extra el för att värma FÖR DU KAN INTE RÄKNA MED ATT TILLGODORÄKNA DIG ALL VÄRME.

Jag behöver inte tillgodogöra mig all värme. Jag behöver bara göra ens en marginell minskning av uppvärmningskostnaden. Om det normala uppvärmingsbehovet är 1kW, och jag kör mining för 100kW, men fortfarande behöver använda 0,9kW för uppvärmningen så är det fortfarande 0,1kW's kostnad jag har sparat. Givetvis är besparingen större, om jag kan ta tillvara på större del av värmen under perioder då jag har ett uppvärmningsbehov. Optimalt måste ett FTX system vara, som kan suga ut luften ur det rummet, ta till vara på upp till 90% av värmen, och blåsa in den i resten av bostaden. Men då måste man antingen ha byggt med det här i åtanke, eller haft en jävla tur, normalt suger FTX-system i kök/badrum, och blåser in i sovrum/vardagsrum.

Skrivet av Zotamedu:

Så hur du än vänder och vrider på det så är det ett urbota korkat argument.

Du säger det ja, men du har inte riktigt lyckats visa hur, eller varför. Det kommer säkert. Fast egentligen tror jag att du har hängt upp dig på effektiv uppvärmning, och ser kostnaden för att driva bitminingen som en del av kostnaden för uppvärmningen, och inte tar med genererad BC i beräkningen. Annars fattar jag faktiskt inte hur något som sämst är gratis, kan bli en kostnad. Det är som att hävda att gratis ved till kaminen gör att det blir dyrare att driva värmepumpen.

Skrivet av Zotamedu:

Ska du göra en ekonomisk kalkyl så över huruvida det är lönt att gräva så är de relevanta faktorerna kostnad av inköp av hårdvara, elkostnad och inkomst mynten genererar.

Och det har som sagt utgåtts från att man når ett absolut minimum i form av break even. Eftersom det är ett teoretiskt exempel behöver vi faktiskt inte mer. Om det sen är för att hårdvaran man väljer att köra på redan finns i form av en speldator, eller om man köper dedikerad hårdvara, är faktiskt inte intressant.

Skrivet av Zotamedu:

Värmen är inte en faktor.

Klart som fan värmen är en faktor.

Skrivet av Zotamedu:

Tittar du i lite större skala är det tvärt om ett problem.

Skönt att du själv skriver att det är en faktor.

Skrivet av Zotamedu:

Det är väldigt mycket vanligare att man måste betala för att bli av med värme. Även i Sverige så måste du ofta designa större byggnader med aktiv kylning för att ta hand om spillvärme från elektronik, något som är dyrare än den minskade uppvärmningen.

Japp, men det känns irrelevant. Sluta köra miningen när den tvingar dig att starta AC'n? Eller stäng dörren till det rummet, och öppna ett fönster, och kör vidare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.