Intervju: Webhallens satsning på Bitcoin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Precis.

Miners behövs, då de är kryptovalutornas närmaste motsvarighet till banker.

Fast frågan är om det är rimligt att det krävs så många? Systemet är ju designat runt en stigande svårighetsgrad för att hindra inflation. Men är det vettigt att bränna så mycket el av ren princip? Det finns ju andra system som ger samma funktionalitet men gör det mycket mer effektivt. Det är det som många stör sig på, att systemet är designat för att bränna massa el som bromskloss.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Fast frågan är om det är rimligt att det krävs så många? Systemet är ju designat runt en stigande svårighetsgrad för att hindra inflation. Men är det vettigt att bränna så mycket el av ren princip? Det finns ju andra system som ger samma funktionalitet men gör det mycket mer effektivt. Det är det som många stör sig på, att systemet är designat för att bränna massa el som bromskloss.

Ju högre den totala hashraten är desto svårare är det att förstöra valutan genom att hålla en majoritet av hashraten. Så fler miners kan väl symboliskt liknas vid fler säkerhetsdörrar in till bankvalvet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Har alltid sett bitcoin som en omoralisk valuta. Låta datorn så på och slösa el utan att faktiskt göra nåt nyttigt? njae, not my cup of tea.

Det är dock ett intressant experiment, och lika intressant att webhallen faktiskt hakat på det. Hade dock inte själv mine:at om jag så fick hårdvaran gratis.

Jag kan LOVA dig att det kostar mer i miljösynpunkt att ta fram en helt ny valuta "Fiat valuta"! och distribuera denna i ett land.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

I teorin kanns det rimligt att det skulle ga att kombinera Bitcoin med t ex Folding@Home, tycker jag.

Min tanke ar foljande:

Vad som ar nodvandigt for ett system som Bitcoin ar ett tidskravande problem som ar verifierbart inom konstant eller polynomiell tid, vilket det nuvarande ar (dvs. losa sub-premiages av SHA-256). Hashen, vanligen bestaende av k st nollor skulle kunna lankas via nagon funktion till ett visst protein. En korrekt vikning skulle i sin tur ger nasta challenge. Pa sa vis hade man tvingats forst losa hashen och sedan proteinvikningen, och den alternerande processen hade byggt upp en kedja i natverket.

En nod som lost problemet presenterar sin hashlosning och losning till proteinvikningen. Natverket kan da verifiera forst att hashen ar korrekt. Fran hashen kontrolleras det att ratt proteinvikningsproblem losts och sedan och dess losning. Om allt accepteras, laggs denna in i kedjan i natverket. I nasta skede genereras alltsa en challenge fran losningen till proteinvikningsproblemet.

Om vi antar att det kostar betydligt mer att losa hashen (det ar ju en komplexitet i ordningen ~2^{k-1}), far vi en ganska stabil difficulty. Sa det blir ju fortfarande en ganska skev fordelning mellan hur datorkraften spenderas... till det samre.

Bara en tanke.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

men nu var ju ämnet för det inlägget just att de heller inte riskerar nått ekonomiskt på denna instabila valuta.

men vilka ekonomiska risker är du då själv villig att ta för framtiden? du kan ju tex föregå med exempel genom att växla in alla dina tillgångar i bits. risken här är då att dina öppna armar kommer avslutas med två tomma händer.

Jag tror att min post vart fel-formulerad av mig, jag pratar om att använda tekniken, inte om att ta ekonomiska risker genom att konvertera alla mina tillgångar till bitcoins...

Hade jag haft en webbshop hade jag gladeligen implementerat bitpay som betalsätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ju högre den totala hashraten är desto svårare är det att förstöra valutan genom att hålla en majoritet av hashraten. Så fler miners kan väl symboliskt liknas vid fler säkerhetsdörrar in till bankvalvet.

Säkerhetsdörrar drar dock inte sådana snuskiga mängder el. Håller med föregående om att systemet är snuskigt ineffektivt. Sådan sjuk mängd beräkningskraft och till så liten nytta. Samma kraft kan nog hålla uppe en vanlig valuta flera gånger om. Underhållskostnad på en "vanlig" valuta måste vara lägre. Jag är inte alls övertygad om att kryptovalutorna är det bästa som hänt sedan skivat bröd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kufra:

Säkerhetsdörrar drar dock inte sådana snuskiga mängder el. Håller med föregående om att systemet är snuskigt ineffektivt. Sådan sjuk mängd beräkningskraft och till så liten nytta. Samma kraft kan nog hålla uppe en vanlig valuta flera gånger om. Underhållskostnad på en "vanlig" valuta måste vara lägre. Jag är inte alls övertygad om att kryptovalutorna är det bästa som hänt sedan skivat bröd

Jag tror att kostnaderna för att "driva" en fiatvaluta är storleksordningar större än kostnaden för alla kryptovalutor tillsammans.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag tror att kostnaderna för att "driva" en fiatvaluta är storleksordningar större än kostnaden för alla kryptovalutor tillsammans.

Skulle gissa att enbart Paypals serverpark drar nog antalet megawatt, jag tror folk grovt underskattar mängderna hårdvara som ligger bakom större sidor/tjänster.

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Har alltid sett bitcoin som en omoralisk valuta. Låta datorn så på och slösa el utan att faktiskt göra nåt nyttigt? njae, not my cup of tea.

Det är dock ett intressant experiment, och lika intressant att webhallen faktiskt hakat på det. Hade dock inte själv mine:at om jag så fick hårdvaran gratis.

Jag tycker smycken är omoraliska. Gör ingen praktiskt nytta och är bara krimskrams.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceslee:

I teorin kanns det rimligt att det skulle ga att kombinera Bitcoin med t ex Folding@Home, tycker jag.

Min tanke ar foljande:

Vad som ar nodvandigt for ett system som Bitcoin ar ett tidskravande problem som ar verifierbart inom konstant eller polynomiell tid, vilket det nuvarande ar (dvs. losa sub-premiages av SHA-256). Hashen, vanligen bestaende av k st nollor skulle kunna lankas via nagon funktion till ett visst protein. En korrekt vikning skulle i sin tur ger nasta challenge. Pa sa vis hade man tvingats forst losa hashen och sedan proteinvikningen, och den alternerande processen hade byggt upp en kedja i natverket.

En nod som lost problemet presenterar sin hashlosning och losning till proteinvikningen. Natverket kan da verifiera forst att hashen ar korrekt. Fran hashen kontrolleras det att ratt proteinvikningsproblem losts och sedan och dess losning. Om allt accepteras, laggs denna in i kedjan i natverket. I nasta skede genereras alltsa en challenge fran losningen till proteinvikningsproblemet.

Om vi antar att det kostar betydligt mer att losa hashen (det ar ju en komplexitet i ordningen ~2^{k-1}), far vi en ganska stabil difficulty. Sa det blir ju fortfarande en ganska skev fordelning mellan hur datorkraften spenderas... till det samre.

Bara en tanke.

Andra har också tänkt liknande: CureCoin
Finns säkert flera andra också, men CureCoin var den första jag läste om.

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mygan:

Jag tror att min post vart fel-formulerad av mig, jag pratar om att använda tekniken, inte om att ta ekonomiska risker genom att konvertera alla mina tillgångar till bitcoins...

Hade jag haft en webbshop hade jag gladeligen implementerat bitpay som betalsätt.

poängen med det var att påpeka att man inte är rädd för nått i samband med att hylla risktagande (som det inte ens var fråga om) liksom tar udden ur hela ställningstagandet. ungefär lika djärvt som att utbrista "jag tackar inte nej till en gratis hundralapp!" ståendes vid horisonten med händerna på höfterna och vinden lekandes i håret.

om vi leker med tanken på att du faktiskt skulle driva en shop för fysiska varor och som på riktigt använder bitvaluator, som vi får anta då kör på "just in time"-modellen som de flesta som inte är webhallen, inet eller komplett, så skulle alltså kunden vid beställningstillfället beställa en grafikkort för 20000BCU, du kollar av ordern och lägger en beställning på kortet, det anländer efter några dagar till kund som är nöjd med köpet för sina kw/h, din slutfodran för perioden hos återförsäljaren är nu aktuell men under dagen har din valutas värde sjunkit med 2000%. vad gör du?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det blir inte svårare för att hindra inflation.
Inflationen minskar med tiden oavsett hur många som minar.
Alltså är det inte designat för att bränna en massa el som bromskloss.

Mining fyller en mängd funktioner
En av de viktigaste är att det ser till att vem som helst med tillgång till internet ska kunna få tag i valutan, genom att växla sin el till valutan, oavsett var i världen denna person befinner sig och oavsett tidpunkt.

Det innebär att de folk som mest behöver valutan därför att de exempelvis befinner sig i en diktatur eller ett land med kraftig inflation, och ekonomisk isolation som exempelvis människor i Argentina (en gång världens 3e starkaste ekonomi) som nu förhindras från att föra ut pengar ur landet och tvingas använda en valuta med extrem inflation. Dessa kan få tillgång till en digital valuta utan inflation.

Hur ska man annars lösa att distribuera en valuta som ingen äger? Annars krävs det en central enhet där folk först registrerar ett konto sen ska denna centrala enhet delar ut valutan till folk men då kan ju folk skapa fejk konton, så då krävs det ID-kort och dessa måste i sin tur verifieras.

Hur verifierar du ID-kort från Afrika, från Kina från maldiverna osv?

Det skulle krävas att du anställde hundratals personer som jobbade dygnet runt med att dela ut en valuta till folk som registrerade sig, då uppkommer dessutom en stor risk att dessa skulle frestas att dela ut denna till fejkkonton de själva skapade. Du vill inte heller att folk ska få valutan helt gratis, för varför ska de då värdesätta den, folk överallt får den ju gratis.

Mining innebär att du kan vara ganska säker på att den som minar efter dig inte får tag på sina bitcoins till ett mycket lägre pris än vad du fick, för varför ska du i så fall hjälpa nätverket med att verifiera transaktioner idag om det kanske är bättre att vänta till imorgon?

Alla dessa svårlösta problem löster bitcoin mining.

Utöver detta verifierar mining också att transaktioner inte dubbelspenderas och för att det inte ska vara gratis så folk kan fuska med detta kostar det energi och ju fler som försöker växla sin el till valutan ju fler tävlar man med, ju svårare blir det men också ju mer värdefull blir valutan. Den blir mer värdefull därför att dess säkerhet blir högre.

Det innebär också att det går att mäta hur säker valutan är genom att se vad kostnaden skulle vara för att ta över valutan med mining.
Mining drar energi, men de som minar har ett incitament att söka sig dit energin är som billigast vilket ofta är där det finns tillgång till förnyelsebar energi.

Det löser alltså både att skapa nätverks säkerhet, men varför ska folk ställa upp gratis? Nej, de kan få bitcoins, vilket löser det svårlösta problemet med distrubition av en valuta som ingen äger så att ingen behöver sköta detta, och det löser det svårlösta problemet med decentraliserad verifikation av transaktioner ett problem som man i 30 år trodde var olösligt, de byzantinska generalernas problem, allt detta på en och samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har inte sett några andra system med samma funktionalitet på alla punkter som kryptovalutor. Därför ser jag just nu den nämnda lösningen som den bästa, men protokollet är öppet så det är bara att byta när det finns en bättre lösning.

Du kan ju även använda energin till att värma huset

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Ja det är många som gissar det men har inte sett några vettiga siffror eller ens uppskattningar på att så är fallet. Så jag kan säga att jag tror att det är tvärt om, att elkostnaderna är mycket högre för kryptovalutor än andra valutor om man väger det mot värde och nytta. Än så länge har vi båda lika rätt eftersom ingen av oss har presenterat något mer än en magkänsla.

Det man däremot objektivt kan säga är att det redan finns kryptovalutor som är designade för att vara betydligt mer energieffektiva än Bitcoins. Se till exempel proof-of-stake som ersättare till proof-of-work.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jwte:

Jag har inte sett några andra system med samma funktionalitet på alla punkter som kryptovalutor. Därför ser jag just nu den nämnda lösningen som den bästa, men protokollet är öppet så det är bara att byta när det finns en bättre lösning.

Du kan ju även använda energin till att värma huset

Proof-of-stake kan vara en början. Peercoin verkar ju fungera bra även om de verkar vara rätt PoW-tunga fortfarande.

Uppvärmning av hus är kanske världens sämsta ursäkt för att slösa med el. Jag har skrivit långa inlägg om varför det är trams ett antal gånger. Hur som helst gäller det inte ens i en villa i Norrland på vintern. Eventuellt är det en liten miljövinst om villan är värmd med olja, det orkar jag inte försöka räkna på. I alla andra scenarion är det bättre att låta uppvärmingssystemet ta hand om uppvärmning och sedan minimera elförbrukningen på allt annat. Önskar folk kunde sluta dra upp den gamla myten. Det var inte sant för glödlampor och det är inte sant för datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

De försvinner ju aldrig, de byter ju bara ägare, precis som en vanlig valuta.

Fast om du nu gör en betalning till Bitpay så får dom Bitcoins, vad ska dom göra med dom sen?

Det är den delen jag inte förstår riktigt, till skillnad från "vanliga" pengar som går ut i löner och dylikt.

Varför ens bry sig om eller växla till en valuta som inte har "riktigt-fäste".

Permalänk

pengar

Skrivet av Curemylife:

Fast om du nu gör en betalning till Bitpay så får dom Bitcoins, vad ska dom göra med dom sen?

Det är den delen jag inte förstår riktigt, till skillnad från "vanliga" pengar som går ut i löner och dylikt.

alla pengar är ett värde löst system vars värde bara finns för vi vill att det skall finnas, samma som diamanter. det finns lika mycket värde i bitcoin som svenska kr så länge vi är villiga att växla till valutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Det är inte konstigare än att du handlar med en annan valuta, guld, värdepapper whatever.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hoppas de ger oss en rapport om några månader också så ser vi hur stor marknaden faktiskt är över tid. Tittar vi på till exempel siffrorna från TigerDirect så gick de ner rejält efter första tiden. $250 000 första 17 timmarna, totalt $500 000 efter tre dagar och sedan tog den två månader innan de dubblade den totala försäljningen igen till $1 000 000. Så i snitt $20 500 om dagen vilket inte låter lika imponerade som $250 000 första dagen. Får se om de ger oss några fler milstolpar så man kan se om det har stabiliserat sig.

De tjänade ju pengar i varje fall.

Visa signatur

Reason keeps escaping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns givetvis negativa aspekter med Bitcoins men jag tycker att de positiva aspekterna överväger de negativa. Det absolut mest intressanta med Bitcoins är att det är en decentraliserad valuta som faktiskt fungerar. Valutan är heller inte så gammal, det går givetvis att optimera på alla fronter.

Visa signatur

Reason keeps escaping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Förstår inte varför de får så mycket uppmärksamhet? Om jag förstått det rätt så rör de aldrig ens bitcoinsen, utan om du köper en vara för 1000 kr så får de 1000 kr på sitt konto eftersom de använder en mellanhand.

Så ja, grattis Webhallen, ni har lyckats använda er utav ett API

Skrivet av AndreaX:

sammanfattningsvis är alltså läget i praktiken att Webhallen inte accepterar Bitcoin utan snarare kronorna de kan få för dem. slutsats: bitcoins är fortfarande betraktat som ett lika värdelöst pyramidspel som innan.

eller sitter företaget nån egen reserv med denna valuta som kommer användas för återbetalning till samma kunder som använder den för betalningen, eller för att köpa in eller på olika vis spekulara/spendera med på annat håll?

Precis, jag förstår inte heller. Det interssanta hade ju varit om dom hade tagit emot/betalt i bitcoin direkt och priser på hemsidan hade varit satta i just bitcoin.

Jag är dåligt påläst men så som jag förstår det nu så blir man ju alltså beroende av växlingskurse och eventuella avgifter som bitpay tar ut?
Så den enda "skillnaden" detta gör är att man manuellt först slipper växla sina bitcoins till SEK, men man är ju likförbannat låst vid en växlingskurs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Det är inte konstigare än att du handlar med en annan valuta, guld, värdepapper whatever.

Skrivet av Elcentralen:

alla pengar är ett värde löst system vars värde bara finns för vi vill att det skall finnas, samma som diamanter. det finns lika mycket värde i bitcoin som svenska kr så länge vi är villiga att växla till valutan.

Poängen är ju att ingen förutom växlingstjänsterna (Bitpay m.fl.) vill ha med Bitcoins att göra. Alla andra har endast indirekt kontakt med valutan. Därav är Curemylifes fråga befogad, den har jag också ställt tidigare; vad händer när majoriteten av Bitcoins hamnat hos Bitpay och andra växlare? Det är väl ytterst få som vill köpa Bitcoins eftersom de flesta endast vill mina och ha en "egen sedelpress" hemma.

Permalänk

På nått sätt måste man få bankerna att tjäna pengar på bitcoins, annars kommer det vara omöjligt att bedriva någon typ av transaktionshandel med valutan då den i nuläget direkt konkurrerar med bankerna.
Går du in på en bank nu och säger att du skulle vilja ha ett bankkonto till din bitcoins-handels-firma så får du nog leta igenom väldigt många banker innan du lyckas med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

Pengar och värdepapper finns för att det är jävligt jobbigt att släpa runt på kor och getter...

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt smart ide! se bara till att inte förlora pengar på satsningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwte:

Skrivet av spaceslee:

Bara en tanke.

Det både du och CureCoin föreslår är att folding ska göra en piggy back på valutan. Inte på något sätt bidrar det ni beskriver till mining-processen, och elkonsumptionen skulle vara opåverkad.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av jwte:

Sedar, kul att se att nagon har implementerat det! Lite annan uppbyggnad an den jag foreslog, dock.

Skrivet av Macatonia:

På nått sätt måste man få bankerna att tjäna pengar på bitcoins, annars kommer det vara omöjligt att bedriva någon typ av transaktionshandel med valutan då den i nuläget direkt konkurrerar med bankerna.
Går du in på en bank nu och säger att du skulle vilja ha ett bankkonto till din bitcoins-handels-firma så får du nog leta igenom väldigt många banker innan du lyckas med det.

Det tror jag inte alls. Bitcoin kan existera och fungera som valuta utan Den Gamla Tidens banksystem. Natverket skalar dessutom bra [1]. Forstar faktiskt inte vad du menar med att transaktionshandeln skulle vara omojlig utan bankernas medgivande -- forklara garna? Vad som ar uppenbart ar det skulle vara enklare att etablera om bankerna var lite mer samarbetsvilliga.

[1] https://en.bitcoin.it/wiki/Scalability

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Poängen är ju att ingen förutom växlingstjänsterna (Bitpay m.fl.) vill ha med Bitcoins att göra. Alla andra har endast indirekt kontakt med valutan. Därav är Curemylifes fråga befogad, den har jag också ställt tidigare; vad händer när majoriteten av Bitcoins hamnat hos Bitpay och andra växlare? Det är väl ytterst få som vill köpa Bitcoins eftersom de flesta endast vill mina och ha en "egen sedelpress" hemma.

Ingen är väl ändå att överdriva. Flera amerikanska företag har börjat acceptera Bitcoin som betalmedel.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Det både du och CureCoin föreslår är att folding ska göra en piggy back på valutan. Inte på något sätt bidrar det ni beskriver till mining-processen, och elkonsumptionen skulle vara opåverkad.

Det beror ju pa hur du menar med att bidra till mining-processen. Utveckla garna. Bidraget ar ju snarare enbart att fordela om en del berakningar till folding-natverket.

Men du har ratt: elkonsumptionen paverkas ju inte. Det finns nog inga losningar for det, mer an att gora mining olonsam eller alternativt komma overens med hela jordens befolkning att varje person stanger ned 99 % av sin nuvarande mining-utrustning och pa sa vis pushar ned difficultyn

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Ingen är väl ändå att överdriva. Flera amerikanska företag har börjat acceptera Bitcoin som betalmedel.

Men hur många accepterar själva valutan direkt då?
Kollar man http://bitpay.com/ så står det ju "trusted by over 30 000....", mao väldigt många som Cinder skriver, som vill ta betalt i bitcoin men inte ha själva valutan. Rätt stor skillnad i min mening också.