Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vägguttagen funkar ej medans routern funkar

Permalänk

Vägguttagen funkar ej medans routern funkar

Hej!

Min morsa har flyttat till en lägenhet (med fiber) och jag har nu flyttat över min dator dit. När jag kopplar in nätverkskabeln så upptäcker jag att jag inte får något internet, däremot funkar det trådlösa nätverket (routern). Min morsa hävdar dock att det har funkat med vägguttag innan routern kom och installerades, så jag är inne lite på spåret att routern har fuckat upp det hela.

Har jag rätt? Är det routern som gör att nätverkskabeln inte ansluter till internet? Och vad ska jag göra för att fixa det isåfall?

Har självklart testat med flera olika kablar, flera olika datorer samt flera olika vägguttag.

Permalänk
Medlem

Sitter ditt uttag patchat mot routern? Annars blir det svårt.
Vad säger ipconfig?

Permalänk
Medlem

Är det inkopplat i routern i andra ändan? Det hjälper inte att koppla in i väggen om det inte går snören vidare till routern.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Är det så att Du kopplar din nätverkskabel till samma router som ger trådlös anslutning? I så fall har Du självklart problem med routern. Då får Du in och kolla i inställningarna. Endast den som har en likadan kan ge Dej råd.

Permalänk
Medlem

HUR är det kopplat i lägenheten?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Blinkar nätverksuttaget? Får du en IP-adress från routern?

Permalänk
Medlem

Jag tror TS menar att det är ett inkommande RJ45 uttag i lägenheten.
Isåfall kan det vara att ni har en publik IP adress och att lease tiden hos TL/stadsnätet inte går ut när du växlar router till dator.

Prova då att koppla ur allting i en timme och koppla sedan in datorn och se om du får en IP.

Annars om ni har flera uttag i lägenheten så har ni ett lägenhetsnät.
För att uttaget i "vardagsrummet" ska fungera så måste det vara korskopplat mellan panelen i centralen till routern.

Permalänk
Skrivet av Omnicube:

Jag tror TS menar att det är ett inkommande RJ45 uttag i lägenheten.
Isåfall kan det vara att ni har en publik IP adress och att lease tiden hos TL/stadsnätet inte går ut när du växlar router till dator.

Prova då att koppla ur allting i en timme och koppla sedan in datorn och se om du får en IP.

Annars om ni har flera uttag i lägenheten så har ni ett lägenhetsnät.
För att uttaget i "vardagsrummet" ska fungera så måste det vara korskopplat mellan panelen i centralen till routern.

Det var här felet var, så fort jag satte i en sladd så funkade det. Det kanske verkar lite dumt att jag inte testat detta innan, menmen.