Spela film, surfa, musik och VIAPlay på tv.

Permalänk
Medlem

Spela film, surfa, musik och VIAPlay på tv.

Hejsan!

Jag riktar mig till de som är proffs på att göra allting ifrån soffan framför tv:n med sitt trådlösa tangentbord. Behöver råd med en bra enhet för att surfa, kolla tankade filmer, lyssna på musik och kolla Viaplay.
I höstas köpte farsgubben en TV, en panasonic 65 tum. Kanonfin bild, en plasma TV. Men Vad den flaskhalsar lite på är att den har ett väldigt dåligt smart TV system, smart viera eller något sånt heter det och i mina mått mätta är det inget som håller i längden. Han använder nu också Viasat med parabol, det funkar, bra bild och mycket kanaler men riktigt jävla snordyrt. Jag hittade Viaplay vilket har allting han behöver, d.v.s. champions league.

Vi vill också kunna streama filmer från en annan dator eller via en extern hårddisk, alltså inte streama och vara begränsade till netflix, viaplay, osv. och deras utbud.

Att kunna fritt surfa på Youtube med riktigt tangentbord och mus är också ett krav. Sedan att använda både Spotify och Facebook smidigt och smärtfritt samt att läsa mail i vettigt mailprogram.

1. Streama film från annan dator eller extern hårddisk.
2. Viaplay
3. Youtube, Spotify, Facebook och mejl med hjälp av mus och tangentbord.

Vad som slog mig först var Apple tv, men eftersom jag inte gillar Apple hittar jag gärna ett annat alternativ då jag aldrig lyckas bli vän med Apples produkter jag är en riktigt fena på allt som har med Windows att göra. Androids system fick jag lite "det går knappt att hitta på google" vibben av vilket direkt fick mig att känna det var ett ganska ostabilt kort med risk för krångel. Allra bäst hade kanske en diskret media-PC med Windows 8. Där man enkelt kan optimera allting för att fungera klockrent ihop med TV:n, men där kan också priset göra alternativet ohållbart.

Har ni andra tips är jag väldigt intresserad. Jag vill gärna ha era synpunkter! Jag är påläst i datorvärlden men har dålig koll på det är med TV då jag tankar allting jag någonsin tittar på. Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

En htpc är inte så dyr och verkar vara det du letar.
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.