Ta drivrutiner från komponenttillverkaren eller från datortillverkaren?

Permalänk
Medlem

Ta drivrutiner från komponenttillverkaren eller från datortillverkaren?

Tja, på jobbet så har vi lite pågående diskussioner angående drivrutiner för våra datorer.

Säg att vi t.ex. ska uppdatera Intels Advanced-N 6205 drivrutin på våra Dell och Lenovo laptops. Då är jag skolad så att jag går in på Intels hemsida och drar ner deras senaste drivrutin för detta wifi-kort och skickar ut drivrutinen till alla datorer som behöver den oberoende om det är en Dell eller en Lenovo. Detta har aldrig varit några problem för mig.
Min kollega däremot tycker inte om detta. Han säger att man ska gå till respektive datortillverkare och dra ner deras anpassade drivrutiner för Advanced-N 6205 kortet för dom har kvalitetssäkrat just detta kort med deras dator och kan innehålla extra rader i .inf för att just funka så bra som möjligt med deras dator, sen om deras drivrutin är 1 år gammal och ligger 4 versioner efter skitsamma.

Jag vet inte vad som är best practice, vad tror/vet ni om detta?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag är av en tredje (?) skola där WHQL-godkända drivrutiner är det man kör med för att slippa att det krånglar, och tar dom från WU.
Nu är ju jag en HP-kille och vet inte riktigt hur Dell eller Lenovo gör, men har inte dom i sig... ett uppdateringssystem av drivrutinerna från tillverkaren? Alltså, oavsett version eller hur uppdaterad den är/inte är... händer det något så kan man ge sig f*n på att när man ber om hjälp så pekar dom på datortillverkaren eller microsofts drivrutiner även om man "vet" att exempelvis intels är bättre och nyare.

Permalänk
Medlem

när det kommer till WU drivrutiner är jag allergisk (men min kollega är inne på ditt spår också).. du slipper strul med installation av drivrutiner men dom drivrutinerna uppdateras väl bara inför release av nytt OS? jag har ingen fakta men det känns som att inför varje större release så ser MS till att kötta in drivrutiner så att när folk sen installerar Win X på sin nya dator så finns alla drivrutiner och användarna behöver inte bry sig.
Sitter på en Lenovo m93p just nu där vi körde på drivrutinerna via WU och där fungerar det trådlösa fantastiskt dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

WHQL uppdaterar drivrutiner löpande, och dom som går igenom det där brukar vara rätt bra. Det är ju tricket med att certifiera dom, dom ska göra jobbet.

I ditt fall med ett problem i form av dålig prestanda / konnektivitet i ett trådlöst nät så gäller inte detta längre. Här är det ett fel som ska fixas, eventuellt kompensera för billiga komponenter (googlade lite på A-N 6205, verkade inte vara helt ovanligt med krångel), eller kompensera för fel ihop med någon mysko accesspunkt eller vad det nu som ligger bakom prestandaförlusterna. Då får man stryka på sin "best practice" i just detta fallet. Den drivrutinen som gör jobbet bäst, är vad som får gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag vet inte vad som är best practice, vad tror/vet ni om detta?

Best practice är att använda OEM-tillverkarens drivrutiner om man vill slippa risken med eventuella oönskade fenomen. Även om generiska drivrutiner stödjer samma kretsar så sitter dessa på proprietära lösningar som kan ha specifika gränssnitt gentemot energisparschema, övervakning, WMI, WBEM, DCOM, TPM etc. Vissa drivrutiner fungera utan problem, andra inte, men varför chansa? Fungerar allt så finns det ingen anledning att ladda ner det allra senaste från tillverkaren.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

i detta fall är det inte A-N 6205 som strular, tog bara ett nic jag vet vi pratat om förut, i m93p sitter det ett betydligt nyare kort som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.
sitter nu och ska certa en drivrutin för en usb3 nic dongle i vår sccm, direkt jag stoppar in den i datorn så drar ju WU ner en whql drivare automagiskt, det är ju jävligt snyggt för den vanliga användaren. men denna version var 6 månader äldre och en hel del versioner bakom den aktuella som finns på Realteks hemsida. och enligt min skola så finns det ju anledningar till att drivrutiner uppdateras och just därför gillar jag att ta den senaste direkt från komponenttillverkaren, men jag kan ju göra fel, därför vill jag höra mig för lite om hur andra hanterar detta och vad dom tycker är bäst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört på principen att ladda ned senaste drivrutinen för varje komponent från respektive tillverkares webbsida då t.ex laptoptillverkare slutar att släppa nya drivrutiner efter ett tag. Senaste drivrutinen till min laptop släpptes i början på 2013 till exempel av min laptoptillverkare, och då känns det som att jag förlorar prestanda/stabilitet/funktionalitet om jag använder den drivrutinen.

Men att hitta senaste drivrutinen till alla komponenter är tidskrävande och ibland omöjligt och ingenting jag orkar hålla på med nu för tiden, därför har jag testat dom flesta drivrutingsprogrammen som finns där ute och kommit fram till att DriverNavigator är riktigt duktig på att hitta nya och bra drivrutiner till mina datorer - oftast hittar programmet nya drivrutiner till komponenter som jag inte skulle få för mig att leta efter ens en gång (typ SMBus Host Controller, Chipset LPC Controller osv..).

Mina datorer har sedan dess blivit lite snabbare och bättre överlag, har aldrig haft något problem med instabilitet. Dock kan man behöva tweaka lite själv i efterhand för att få det precis som man vill (om man gillar en specifik drivrutins verktyg till exempel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Best practice är att använda OEM-tillverkarens drivrutiner om man vill slippa risken med eventuella oönskade fenomen. Även om generiska drivrutiner stödjer samma kretsar så sitter dessa på proprietära lösningar som kan ha specifika gränssnitt gentemot energisparschema, övervakning, WMI, WBEM, DCOM, TPM etc. Vissa drivrutiner fungera utan problem, andra inte, men varför chansa? Fungerar allt så finns det ingen anledning att ladda ner det allra senaste från tillverkaren.

Där sa du nåt. nu kan jag vara ute och cykla men ok vi tar t.ex. exemplet energisparschema och övervakning. här kan jag ju köpa att t.ex. lenovos drivrutiner fungerar bättre OM man även installerar allt annan software från lenovo för t.ex. energisparfunktioner osv. men så länge man har en clean windowsinstallation och låter windows ta hand om allt sådan, då känns det ju som att den generiska drivrutinen från intel borde vara bättre än t.ex. lenovos där det kanske finns kod som optimerar drivrutinen för en mjukvara som vi inte ens använder.. jag kan som sagt vara helt ute och cykla
för mig känns det som att intel, realtek och alla andra gör en drivrutin som fungerar för windows.. sen kommer t.ex. lenovo och besudlar den drivrutinen för att få den att snacka med någon av deras mjukvara som vi inte använder.

för mig har aldrig något strulat när jag använt drivrutiner från t.ex. intel, men däremot har stabilitetsproblem blivit lösta genom att t.ex. gå från lenovos senaste drivrutin för A-N 6205 till den senaste från intel, just därför tycker jag der känns bättre att gå direkt på t.ex. intels senaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag går alltid efter komponenttillverkarens drivrutiner.

Ditt ex om Intels wifi-kort är ett mycket bra ex. Högre hastighet och mycket stabilare än från datortillverkaren.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]