Kan jag få mitt paket tillbakaskickat ?

Permalänk
Medlem

Kan jag få mitt paket tillbakaskickat ?

Hej, håller på att bli lurad av en kille som påstås skulle sätta in pengarna när paketet med 2st gtx 570 var skickade. Jag var ganska medveten om att han skulle försöka scamma mig men jag tänkte att jag chansar. Nu har han blockerat mig överallt och svarar inte

Paketet håller på att transporteras nu och en avi är skickat till han per brev i fredags och beräknas anlända på måndag.

Har ni tidigare haft erfarenhet av att man kan be posten skicka tillbaka paketet till personen som skickade iväg paketet och betala frakten som postförskott när man hämtar ut det?

Posten har stängd kundservice under helg så tänkte mest om någon har kolla på hur det funkar

Ingen stor summa pengar det handlar om men att han kommer få nöjet i att använda dom gör mig lite irriterad.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk

Det borde gå om man kontaktar posten med kollinummer och mer exakt position. Men ifall det tillkommer extra frakt eller ej kan jag inte svara på

Permalänk
Medlem

inte för o vara dryg, men vafan skickar du paketet i förskott för när du redan innan har insett att han lurar dig?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ring och fråga posten eller det du skicka med

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Inaktiv

Ring till kiosken som tar emot paketet och så begär du att det skickas tillbaka. Kolla redan upp numret nu så att du ringer direkt när de öppnar. Var noga med Kolli-ID också.

Permalänk
Medlem

ja det går att stoppa ett paket som transporeras, men du måste vara snabb (och ha lite tur).

om du knatar in på ICA eller kvartersbutiken är det inte säkert att personalen vet hur man gör. Men jag har åkt till en större postterminal/distributioncenter där posten har sin egen personal och frågat om det går att stoppa ett paket. Kostade typ en hundring eller nått då

Permalänk
Medlem

Jag vill inte heller vara dryg, men om han inte vill betala i förskott så får han väl betala postförskott. Eller använda en tjänst, typ Payzone blocket. Säkerhet kostar lite, men kan vara värt det.

Permalänk
Medlem

Gör allt du kan för att stoppa processen, det är inte pengarna utan istället principen det handlar om i detta fall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hej, håller på att bli lurad av en kille som påstås skulle sätta in pengarna när paketet med 2st gtx 570 var skickade. Jag var ganska medveten om att han skulle försöka scamma mig men jag tänkte att jag chansar. Nu har han blockerat mig överallt och svarar inte

Paketet håller på att transporteras nu och en avi är skickat till han per brev i fredags och beräknas anlända på måndag.

Har ni tidigare haft erfarenhet av att man kan be posten skicka tillbaka paketet till personen som skickade iväg paketet och betala frakten som postförskott när man hämtar ut det?

Posten har stängd kundservice under helg så tänkte mest om någon har kolla på hur det funkar

Ingen stor summa pengar det handlar om men att han kommer få nöjet i att använda dom gör mig lite irriterad.

Nu låter jag de andra svara på ifall du kan få tillbaka paketet eller inte för jag är inte säker. Men för att vara lite efterklok så ska man inte skicka paket i förskott. Du kan polisanmäla det. Men i fortsättningen så ska du använda dig av postförskott, bussgods har ett liknande fraktsätt. Sen ska du låta köparen betala fraktkostnaden i förskott vilket är en låg kostnad och sen när de har gjort den låga inbetalningen så skickar du det med postförskott och låter de betala totalsumman för produkterna för att kunna hämta ut paketet.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Ring narkotikatipset, blir en fin överraskning när han kommer tassande och ska hämta ut sina gratis kort

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Postnord

Hej!

Om du har ditt inlämningskvitto kvar så ska du på det kvittot ha kollinummer/försändelse id, detta behöver vi för att kunna hjälpa dig med detta ärende. Råder dig att du ringer oss på kundservice på tele 0771-33 33 10 knappval 1 så att vi får hjälpa dig att försöka stoppa utlämningen av paketet. Vi svarar mån-fre kl 8-18.

Med vänlig Hälsning
Erika Posten Kundservice

Permalänk
Medlem

En liten update,

Jo visst är skulle jag inte skickat det överhuvudtaget, men hade det handlat om något dyrare hade jag inte gjort detta. Hur som helst så kontaktade jag posten i morse som bad mig skicka in en blankett på "ändrat förfogande" som tur var dom hyfsat snabba skickade mailet 8:50 registrerades 10:22 och nu 12:23 så skickades det ifrån utlämningsstället tillbaka till mig.

Tråkigt att det inte går att lita på folk längre, Får tacka posten som skötte detta hur bra som helst Så får jag ta och lägga ut en annons här på sweclockers istället(vilket jag skulle gjort från början).

Men tack för visat intresse i tråden.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

En liten update,

Jo visst är skulle jag inte skickat det överhuvudtaget, men hade det handlat om något dyrare hade jag inte gjort detta. Hur som helst så kontaktade jag posten i morse som bad mig skicka in en blankett på "ändrat förfogande" som tur var dom hyfsat snabba skickade mailet 8:50 registrerades 10:22 och nu 12:23 så skickades det ifrån utlämningsstället tillbaka till mig.

Tråkigt att det inte går att lita på folk längre, Får tacka posten som skötte detta hur bra som helst Så får jag ta och lägga ut en annons här på sweclockers istället(vilket jag skulle gjort från början).

Men tack för visat intresse i tråden.

Ok, så killen skulle sätta in pengar när paketet var på väg? Har han satt in pengarna? Fråga vilken bank han har och när han satte över pengarna. Paketet är ju på väg...iofs på väg åt fel håll men i alla fall. Säg att paketet studsade och att du behöver ny adress att skicka sakerna till. Be om personnummer, fullständigt namn och adress samtidigt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Ok, så killen skulle sätta in pengar när paketet var på väg? Har han satt in pengarna? Fråga vilken bank han har och när han satte över pengarna. Paketet är ju på väg...iofs på väg åt fel håll men i alla fall. Säg att paketet studsade och att du behöver ny adress att skicka sakerna till. Be om personnummer, fullständigt namn och adress samtidigt.

Han skulle ge mig en kniv i cs go när paketet var skickat, han hade ingen kniv igår i sitt inventory utan ett skin till ak och awp. Samt pengarna när han såg att paketet fanns att hämta, vilket jag själv tyckte var märkligt.

Jag ringde även hans vårdnadshavare eller pappa, något var det han då han utgav sig för att vara köparens "kompis" på 58 bast i samma lägenhet som hade pratat med köparen som sa att han inte hade gjort något fel.

Gick till och med så långt så jag skickade ett betalt meddelande på facebook (7kr) så han skulle se vad jag hade att säga. Sa åt han att förklara sig, stod att han hade sett meddelandet sen blev även det FB kontot blockerat.

Han hade inte ens frågat efter bank eller något i den stilen

EDIT:
I lördags såg jag även att han la upp kniven jag skulle få på Trade i CS:GO TRADE SWEDEN gruppen korkad som han var glömde han blocka mig innan så jag hann se och fråga vad han höll på med.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Sötast

Jag tar gärna korten, jag skickar pengarna så fort paketet anlänt till mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag tar gärna korten, jag skickar pengarna så fort paketet anlänt till mig!

Efter denna historia så skickar jag bara när jag har fått pengarna, återupplever inte denna huvudvärk igen.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Efter denna historia så skickar jag bara när jag har fått pengarna, återupplever inte denna huvudvärk igen.

Önskar jag fortfarande bodde i Sverige, då hade jag köpt dem direkt

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Önskar jag fortfarande bodde i Sverige, då hade jag köpt dem direkt

Du kan få en pingvinstång i paketet om du reser hit och köper dom

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Önskar jag fortfarande bodde i Sverige, då hade jag köpt dem direkt

Ligger Norrköping inte i Sverige längre?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Posten AB:

Hej!

Om du har ditt inlämningskvitto kvar så ska du på det kvittot ha kollinummer/försändelse id, detta behöver vi för att kunna hjälpa dig med detta ärende. Råder dig att du ringer oss på kundservice på tele 0771-33 33 10 knappval 1 så att vi får hjälpa dig att försöka stoppa utlämningen av paketet. Vi svarar mån-fre kl 8-18.

Med vänlig Hälsning
Erika Posten Kundservice

Trevligt. Visste inte att Posten hade ett konto här på Sweclockers.

Skrivet av 93Clocker:

Han skulle ge mig en kniv i cs go när paketet var skickat, han hade ingen kniv igår i sitt inventory utan ett skin till ak och awp. Samt pengarna när han såg att paketet fanns att hämta, vilket jag själv tyckte var märkligt.

Jag ringde även hans vårdnadshavare eller pappa, något var det han då han utgav sig för att vara köparens "kompis" på 58 bast i samma lägenhet som hade pratat med köparen som sa att han inte hade gjort något fel.

Gick till och med så långt så jag skickade ett betalt meddelande på facebook (7kr) så han skulle se vad jag hade att säga. Sa åt han att förklara sig, stod att han hade sett meddelandet sen blev även det FB kontot blockerat.

Han hade inte ens frågat efter bank eller något i den stilen

EDIT:
I lördags såg jag även att han la upp kniven jag skulle få på Trade i CS:GO TRADE SWEDEN gruppen korkad som han var glömde han blocka mig innan så jag hann se och fråga vad han höll på med.

Välkommen till CS Go tyvärr.. Fullt av snorungar som micspammar.. Kickar och fuskar. Och tydligen även lurar folk på pengar (inte något som förvånar mig direkt egentligen..).

Skrivet av LemonIllusion:

Ligger Norrköping inte i Sverige längre?

Tydligen inte... Eller så är det ett gammal konto som killen bara glömt bort att ändra bostadsort på när han flyttade till X land.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

jag visste inte att man kan stoppa paket så. Tack för infon. och vad härligt han inte han hämta ut korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ligger Norrköping inte i Sverige längre?

Jag tror det ligger kvar där jag lämnade det
Bor nu i england, har inte orkat ändra det i min profil.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2