Intel inleder leveranserna av Haswell Refresh

Permalänk
Medlem

Kanppt en nyhet, visserligen är hela PC-marknaden död på nyheter.
Konstigt nog är GPU marknaden lika trött. Där har man ju hela köret med 4K framför sig, men icke då.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Vill uppgradera men känner fortfarande inte att jag har någon stor anledning att uppgradera min 2600k som jag kör på 4,6GHz.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Den stora revolutionen de senaste 5 åren har inte legat i CPU-prestanda utan i HD-prestanda och det är jag glad för! Grafikkorten har dock blivit djävligt mycket snabbare och drar dessutom oftast mindre ström än de gjorde för 5 år sedan.

Jag vill inte komma ihåg hur det var att ladda spel och program från mina gamla mekaniska diskar. Idag ligger alla program på SSD:er och de mekaniska diskarna svara bara för lagring av musik och film. SSD:erna är det bästa som hänt PC:n sedan Voodoo-korten!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv

När man gick från en Intel Pentium 2 450mhz till Pentium 3 550mhz så var det en uppgradering som skulle kanske inte många ansågs värd men ändå inbringade ett märkbart prestandalyft.

När man idag efter något år sedan förra uppdatering klockar upp samma processor från 3,5ghz till 3,6ghz så undrar man varför Intel ens orkar slösa tid på det. Jag kommer inte uppgradera min redan hyggligt gamla FX8350 till något nytt med mindre än 8 kärnor och dubbel prestanda från vad jag har idag. Och om man räknar att jag skulle lägga dubbla pengarna på den så får den kosta strax över 2500kr.

Fram tills dess att Intel släpper en sådan CPU så spelar det ganska liten roll hur mycket medieuppmärksamhet de kan ordna genom att släppa gamla överklockade processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

dessutom tog Intel igen det duktigt genom att moderkorten kostade 3000:-

Jag byggde en rigg åt en polare i maj/juni 2009 och han betalade under 2k för ett gigabyte, kommer inte ihåg vad han gav för processorn men med tanke på att introduktionspriset för I7 920 var under 3k så tvivlar jag på att det var mycket mer än vad 4770k kostar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte riktigt, i7 var fortfarande dyrare då än vad 4770K är idag, dessutom tog Intel igen det duktigt genom att moderkorten kostade 3000:-. Du kunde inte få moderkort och processor för 3500:- direkt, det är ingen konst med 4770K.

Ska du jämföra med samma budget 2014 och 2009 så fick du s775-system för de pengar du får s1150 system för idag. Inte något s1366-system inte.

Jo kommer ihåg att jag skaffade i7 920 när stepping D0 kom. Betalade strax över 8000 för processor, moderkort och 6gb minne.
Processorn kostade runt 3000
Moderkort var ett Asus P6T Deluxe och låg på strax över 2800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Jo kommer ihåg att jag skaffade i7 920 när stepping D0 kom. Betalade strax över 8000 för processor, moderkort och 6gb minne.
Processorn kostade runt 3000
Moderkort var ett Asus P6T Deluxe och låg på strax över 2800

Stämmer rätt bra. Jag har ett P6TD deluxe, i7 920, och 6 gig ram. Tror jag gav runt 7-8 tusen för allt. Men det var också det bästa man kunde få på den tiden Om man visste hur man överklockade dvs.

Men fan min i7 920 hänger med fortfarande även om det 6 år. Helt otroligt. Tror inte jag kommer uppgradera förrens Skylake kommer ut. Nä fan i7 920 är nog en av de bästa processorerna jag ägt. Den är fortfarande riktigt snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Jag byggde en rigg åt en polare i maj/juni 2009 och han betalade under 2k för ett gigabyte, kommer inte ihåg vad han gav för processorn men med tanke på att introduktionspriset för I7 920 var under 3k så tvivlar jag på att det var mycket mer än vad 4770k kostar nu.

Ja det dök upp billigare moderkort med tiden. Men 920 plus moderkort var fortfarande en annan prisklass än 4770K plus moderkort. Vid liknande pris på processor och moderkort var det C2Q som gällde. Och för de pengarna du får en i5-rigg idag så var det C2D som gällde.

Skrivet av Wolfkin:

Jo kommer ihåg att jag skaffade i7 920 när stepping D0 kom. Betalade strax över 8000 för processor, moderkort och 6gb minne.
Processorn kostade runt 3000
Moderkort var ett Asus P6T Deluxe och låg på strax över 2800

Precis!

Permalänk
Medlem

Ni får dock tänka på att priserna över lag var högre på den tiden, Q6600 kostade fortfarande strax under 2k och ville du ha ett 775 moderkort som samma features som "budget" 1366 korten så fick man slänga ut 1500+.

Det fanns flera 1366 moderkort som låg under 2k redan våren 2009, sedan att det fanns dyrare modeller hör inte riktigt till saken, du kan gå och köpa ett 1150 moderkort för 3-4 lax också om du så önskar.

Här har ni det polaren inhandlade, bör också finnas 1 eller 2 msi moderkort som låg runt 2k vid tidpunkten
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=386204

Hela grejen handlade om att det inte har hänt mycket på processorfronten och sen att moderkort över lag har sjunkit prismässigt hör inte direkt till saken. Poängen är att en överklockad I7 920 fortfarande hänger med någorlunda mot processorer som säljs 5 år senare vilket är lite av ett skämt ur ett historiskt perspektiv.

Sedan stod också dollarn extremt högt våren 2009 (8-9:-) vilket gör det hela lite lustigare. I7 920 var vid lansering faktiskt lägre prissatt än 4770k (300 vs 350 usd), att den var så pass dyr här i Sverige berodde till största delen pga den extremt dålig dollarkursen för vår del under början av finanskrisen.

http://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=10Y

Räknar vi då om era 7-8k så till en mer normaliserad växlingskurs så hamnar vi betydligt närmare vad en 4770k setup kostar i dag.