Permalänk

RC-bil med Arduino

Godagens!

Jag har sedan en lång tid tillbaka funderat på att börja så smått med Arduino.
Funderade på att införskaffa kitet på Kjell & Co som diskuterats i någon tidigare tråd, men sedan beslutat mig för att skaffa ett kit från Kina istället som många andra gjorde.
Förhoppningsvis så landar det på posten om någon vecka eller så!

Dock så fick jag ett mail från Ebay med produkter jag kanske skulle gilla, och ta mig tusan, de hade rätt!

Hittade denna "bilen": BIL

Hur svårt skulle det vara att styra de fyra motorerna separat? Tänkte att det kanske skulle gå att lösa med en BT-mottagare på Arduinon och sedan en PS3-kontroll.

Vad mer än en Arduino kommer jag att behöva? Extra sköld för motorerna?

Programmet blir i ett senare skede, men jag har ett humm om hur det borde se ut.

Tacksam för alla svar!

Permalänk

Du behöver ett kort som styr motorerna. Oftast brukar det fungera så att du med Arduinon väljer motor som ska kontrolleras, och sedan sätter en PWM-signal. Bör inte alls vara några konstigheter att styra en sådan sak.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/4WD-Robot-Smart-Car-Chassis-Kits-car-...

I princip samma sak tilll i princip samma pris men med speed encoders för aurdino

Permalänk
Skrivet av aluser:

http://www.ebay.com/itm/4WD-Robot-Smart-Car-Chassis-Kits-car-...

I princip samma sak tilll i princip samma pris men med speed encoders för aurdino

Okej, vad innebär det i praktiken?

Jag har hyfsat bra koll på elektronik, men Arduino är nytt för mig

Skrivet av blomqvist:

Du behöver ett kort som styr motorerna. Oftast brukar det fungera så att du med Arduinon väljer motor som ska kontrolleras, och sedan sätter en PWM-signal. Bör inte alls vara några konstigheter att styra en sådan sak.

Okej, jag skall se om jag kan få ihop en lista på vad jag tror att jag kommer att behöva

Permalänk

Shopping cart

Okej, då skall vi se här, satte ihop denna kundvagnen. Har jag missat något jag behöver?

Bilen är införskaffad och borde trilla in om några veckor

Eller räcker det med motor-shield? Den klarar av två motorer, så misstänker att jag behöver två stycken för fyra motorer, eller är jag helt ute och snurrar?