Permalänk

4G Modem/Router

Tjena.

Fick ett gratis 4G modem med inbyggd router av Tre. Den har varit på lagning en gång och har nu gått sönder för andra gången.
(Här är den om ni vill se: https://www.tre.se/privat/bredband/router/Huawei-4G-router/)

Jag vill ha något som fungerar likadant men av högre kvalitet.

Kan man hitta ett 4G modem med inbyggd router (WiFi och Ethernet) samt stöd för extern antenn (SMA-kontakt) som inte är kass?
Jag antar att det finns att få tag i och Tre (och alla andra operatörer) bara är snåla.

Permalänk
Medlem

Är det E5172 eller E5172A du har? Vad är det som inte fungerar?

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Är det E5172 eller E5172A du har? Vad är det som inte fungerar?

Det är E5172. Det började med att jag inte kunde komma åt kontrollpanelen (192.168.1.1/homerouter.cpe) sen började den vad som verkade slumpvist koppla ner för att nu senare inte koppla upp alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WilliamB96:

Det är E5172. Det började med att jag inte kunde komma åt kontrollpanelen (192.168.1.1/homerouter.cpe) sen började den vad som verkade slumpvist koppla ner för att nu senare inte koppla upp alls.

En återställning hjälper inte heller?

Skicka in den på service igen. Är nog det lättaste. Att köpa bra hårdvara som motsvarar dina behov kostar en del.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk

Sist jag testade med återställning blev saken bara värre, men jag antar att det inte spelare nån roll om den ska på lagning ändå. Jag får testa med återställning ikväll, men har du några exempel på såna här modem? Jag har inte lyckats hitta ett enda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WilliamB96:

Sist jag testade med återställning blev saken bara värre, men jag antar att det inte spelare nån roll om den ska på lagning ändå. Jag får testa med återställning ikväll, men har du några exempel på såna här modem? Jag har inte lyckats hitta ett enda.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går ju att köra med en Dovado Pro, t.ex., med ett USB-modem. Det brukar vara stabilt.

1790kr - vet inte om hur den är.
http://www.netonnet.se/art/dator/mobilt-bredband/D-Link-DWR-9...

2490kr - fungerar väl ganska bra, dock lite föråldrad modell nu
http://www.netonnet.se/art/dator/mobilt-bredband/Huawei-B593S...

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem

http://www.communica.se/index.asp?desc1=M2M&desc2=Routrar

Där går det nog att hitta nått grymt
Varit sugen själv men för mycket pengar att lägga på en sommarstuge-uppkoppling...

Permalänk
Medlem

Jag kör med Dovado Tiny med en gammal 3g dongel från Telenor (obegränsad datatrafik).
Dock fungerar dessa inte bra ihop. Efter ett tag (halvtimme/timme) så slutar internet att fungera och det enda sättet att få det att fungera igen är att rycka strömsladden på Dovado och starta om den. När man har stickan direkt i datorn så fungerar internet utan såna avbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Jag kör med Dovado Tiny med en gammal 3g dongel från Telenor (obegränsad datatrafik).
Dock fungerar dessa inte bra ihop. Efter ett tag (halvtimme/timme) så slutar internet att fungera och det enda sättet att få det att fungera igen är att rycka strömsladden på Dovado och starta om den. När man har stickan direkt i datorn så fungerar internet utan såna avbrott.

Kolla på Dovado's hemsida om det inte finns en nyare firmware. 7.22 är den senaste idag. Sen så har de en "connection tracker" som innebär att de pingar valfri server, t.ex. google, med valfritt intervall. Om det inte kommer svar så bootar den om modemet. Connection tracker är inget som är på från början utan man får själv sätta upp den.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Har haft både telia och telenor's 4g nu använder jag det sistnämnda.
Har en Dovado Tiny som jag har varit väldigt nöjd med bara koppla in usb dongeln antingen direkt i routern eller i den medföljande förlängningen för lite bättre placering tror det är ca 3m kabel men kommer inte ihåg kan va 1.5m med.

Har också en Huawei E589 4G WiFi router som även den fungerat alldeles utmärkt.

Finns ju för och nackdelar med båda. Jag tycker att dovado är lite mer mångsidig framförallt därför att den har en LAN port utöver wifi, nackdelen är väll att den är klumpigare om man jämför med den andra "pucken" jag har och då är endå tiny väldigt liten.

Fördelen med min Huawei E589 4G WiFi är framförallt att den är smidigare än dovado tiny, inbyggt modem finns även uttag för att ansluta extern antenn för bättre täckning. Hastigheten på det trådlösa är väll ok nu har jag inte testat att överföra allt för mycket men det går att streama från pc till ps3 i upp till 720p om det inte är för mycket skit ivägen (behövdes så got som fri sikt, jag hade ett fönster med gardin ivägen och sen en 5-10m)
Den största nackdelen tycker jag är avsaknaden av LAN port man blir låst till max 10 samtidiga användare.

Vad gäller upptid så har båda som sämst klarat 1 vecka kontinuerlig drift med daglig streaming av bla netflix, viaplay, och hbo och endel BF spelande. Oftast har upptiden varit betydligt längre men när det blir omstart så tycker jag att Huawei E589 4G WiFi är snabbare än Dovado Tiny på att dra igång igen. Tiny'n kan vara lite gnällig i uppstarten fast nu var det dock ett år sedan jag använde den senast men då är det främst att den inte riktigt vill veta av modemet men den brukar lösa det själv men ibland kan det ta en 10-15 minuter vilket inte är så jätte kul utöver det tycker jag den är näst in till perfekt.

värt att tänka på med dovado är att kolla så att ditt usb modem stöds.

Permalänk
Skrivet av robie76:

Jag kör med Dovado Tiny med en gammal 3g dongel från Telenor (obegränsad datatrafik).
Dock fungerar dessa inte bra ihop. Efter ett tag (halvtimme/timme) så slutar internet att fungera och det enda sättet att få det att fungera igen är att rycka strömsladden på Dovado och starta om den. När man har stickan direkt i datorn så fungerar internet utan såna avbrott.

Är det en gammal Huawei E398 dongle du har?
Isåfall så är det mycket möjligt att det är där ditt problem ligger.
Hade också problem med nedkopplingar och eftersom modemet fungerade fint i datorn antog jag att de var tinyn som jäklades och köpte en pro istället.
Samma fel kvarstod dock och det blev förvärrat om man gjorde något tungt (streamade netflix, laddade hem stora filer o.s.v).

Har nu bytt till en Huawei E3276S dongle och problemen är borta (kan även tilläggas att jag fick 25-30% högre hastighet i båda riktningarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av WilliamB96:

Tjena.

Fick ett gratis 4G modem med inbyggd router av Tre. Den har varit på lagning en gång och har nu gått sönder för andra gången.
(Här är den om ni vill se: https://www.tre.se/privat/bredband/router/Huawei-4G-router/)

Jag vill ha något som fungerar likadant men av högre kvalitet.

Kan man hitta ett 4G modem med inbyggd router (WiFi och Ethernet) samt stöd för extern antenn (SMA-kontakt) som inte är kass?
Jag antar att det finns att få tag i och Tre (och alla andra operatörer) bara är snåla.

Har själv en router i från Tre ZTE MF28G och den fungerar bra, inga problem med att komma åt routern, ibland kopplar den ner men kopplar automatiskt upp så fort det går. Sedan så gäller detta enligt konsumentköplagen "Om samma fel uppstått 3 gånger kan du begära att få pengarna tillbaka alternativt begära ny produkt".
Men jag tycker ändå att du ska kräva en ny router som fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen Sony Ericsson md400 modemet. Den stöds enligt dovados lista. Dock har jag inte uppgraderat firmware på dovado på länge. Slutade använda den för något är sen eftersom den bara strulade och var tvungen att bootas om. Jag provar med ny firmware då. Tack.