Uppgradera en CAD dator till en Gaming dator

Permalänk

Uppgradera en CAD dator till en Gaming dator

Hallå eller!

Har börjat lira Elder Scrolls online och njuter riktigt av de fina miljöerna men fryslagg och medium settings har fått mig och börja tänka i banorna att fixa något nytt.

Då kom jag på att jag har en dator på jobbet som jag kan ta hem och den borde ha en bra grund att bygga vidare på.

Det är en DELL Precision T3500. En snabb DxDiag gav mig denna information.
Intel Xeon E5630 @2.53GHZ (4CPU's) ~2.5GHZ
6144mb Ram
NVIDIA Quadro FX 580.

Jag har inte så jättebra koll på prylarna längre som jag önskar så nu till självaste frågan!
Går denna dator och köra Elder Scrolls Online på säg Högsta Settings?
Om inte.. Går det att pula in något fräsigare grafikkort om så är fallet?
Eller ska jag helt enkelt fundera på och köpa en helt ny dator?

Tacksam för svar!

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimpisKompis:

Hallå eller!

Har börjat lira Elder Scrolls online och njuter riktigt av de fina miljöerna men fryslagg och medium settings har fått mig och börja tänka i banorna att fixa något nytt.

Då kom jag på att jag har en dator på jobbet som jag kan ta hem och den borde ha en bra grund att bygga vidare på.

Det är en DELL Precision T3500. En snabb DxDiag gav mig denna information.
Intel Xeon E5630 @2.53GHZ (4CPU's) ~2.5GHZ
6144mb Ram
NVIDIA Quadro FX 580.

Jag har inte så jättebra koll på prylarna längre som jag önskar så nu till självaste frågan!
Går denna dator och köra Elder Scrolls Online på säg Högsta Settings?
Om inte.. Går det att pula in något fräsigare grafikkort om så är fallet?
Eller ska jag helt enkelt fundera på och köpa en helt ny dator?

Tacksam för svar!

Quadro kortet är gjort för CAD. Petar du dit ett kort som är gjort för spel så förlorar du troligtvis CAD prestanda? (jag är inte insatt inom ämnet)

Hursomhelst, så är grunden hyffsad. Du kan dock inte köra Elder Scrolls Online på högsta med det CAD kortet. Det skulle förvåna mig om du ens kan köra spelet med det kortet.

Om du petar dit ett billigt R9 270x så kan du nog lira på bra inställningar, men din CAD prestanda kommer nog att bli lidandes.

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkortet är typ samma som ett 9500GT, vilket är ett antal generationer gammalt. Det var inte heller den vassaste kniven i lådan när det väl begav sig om jag säger så.

Processorn hänger med lite bättre, men den kommer nog att ha svårt att mata de vassaste grafikkorten idag.

För att sammanfatta. Du kan glömma att den datorn kan köra ESO på högsta. Dock bör du kunna byta ut grafikkortet till typ ett GTX760 som klarar 1920x1080 Ultra i ESO på runt 60Hz. Vill du upp i högre fps så är det nog en ny dator som gäller.

Edit: Länk till benchmarks: http://www.tomshardware.com/reviews/the-elder-scrolls-online-...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

T3500 till gaming dator

Hej!
Jag har samma dilemma, sitter med en gammal Dell T3500 Workstation med 12 gig i ram, en W3053 xenon processor och ett skräpigt grafikkort. Det var länge sedan jag byggde ihop datorer och jag har svårt att hänga med i allt men är det någon som vet om jag kan byta ut processorn (mot en i5:a eller i7:a med utan att byta moderkort mm) och fråga två är om ni tror att det går att köra på med exempelvis ett Geforce 760 GTX kort, räcker nätaggregatet isf?

Tacksam för svar :)?!

Visa signatur

::Joel::
Köp och gör eget snus hos oss på www.snusmajoren.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joelwessman:

Hej!
Jag har samma dilemma, sitter med en gammal Dell T3500 Workstation med 12 gig i ram, en W3053 xenon processor och ett skräpigt grafikkort. Det var länge sedan jag byggde ihop datorer och jag har svårt att hänga med i allt men är det någon som vet om jag kan byta ut processorn (mot en i5:a eller i7:a med utan att byta moderkort mm) och fråga två är om ni tror att det går att köra på med exempelvis ett Geforce 760 GTX kort, räcker nätaggregatet isf?

Tacksam för svar :)?!

Du kan köra en Core i7 med 1366 socket på det moderkortet. Jag tycker dock inte att det är värt pengarna att göra den uppgraderingen. Datorn klarar enligt Dell av grafikkort upp till åtminstone 150W, så ett GTX 760 bör funka även om det drar strax över 150W.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för snabbt svar! Nej då blir uppgraderingskostnaden runt 5000 kr vilket jag nästan får en ny burk med lite fräschare andra delar för, om än en lite slöare processor.

Visa signatur

::Joel::
Köp och gör eget snus hos oss på www.snusmajoren.se